Starship Troopers nesou smrt hmyzákům

  • 9
Kdo viděl film nebo četl knihu nebo kdo absolvoval obojí zkušenost a aspoň jednu z nich by označil za příjemnou, jistě si nenechá ujít příležitost zakusit i počítačovou verzi příběhu o hrdinech z hvězdné pěchoty.
Starship Troopers

Příběh hvězdné pěchoty od Roberta Heinleina měl vpravdě hvězdnou kariéru. V knižním vydání získal roku 1960 prestižní scifistickou cenu Hugo; v roce 1997 byl přepracován do filmové podoby, v níž také dokázal přitáhnout do kin spousty diváků, a v letošním roce se dočká dokonce převodu na PC. 3D realtimová strategie v sobě bude mísit elementy z knihy i filmu a autoři pochopitelně slibují, že z obojího vybrali jen to nejlepší.

A začneme třeba konceptem hry: Starship Troopers vás zcela uchrání jakéhokoliv těžení surovin či stavění základny. Jediné, oč se musíte starat, jsou vaši vojáci - 21 mužů rozdělených do tří skupin. Aktivní tým tvoří vždy jeden velitel, pět vojáků a přibrat můžete ještě jednoho specialistu - k dispozici jsou lékaři, inženýři, jedinci ovládající mentální dovednosti a podobně. Před každou misí si vyberete, které vojáky vezmete s sebou, a pro ty pak podle druhu úkolu zvolíte vhodné brnění a zbraně (je to hodně podobné tomu, jak to funguje ve starém UFO: Enemy Unknown nebo v X-COMech). Vojáci sbírají během misí zkušenosti, které se dále odrážejí v jejich osobních statistikách. Každý z nich je ohodnocen v pěti disciplínách - síle, přesnosti, rychlosti, zdravovědě a telepatii, a to všechno se postupem času vylepšuje podle toho, jak si ten který voják vede na bitevním poli.

Starship Troopers

Ztratíte-li některého muže při plnění mise, nepočítejte s tím, že za něj získáte nějakou náhradu. Kdo je mrtvý, je nenávratně pryč, a tak, nechcete-li přijít o žádného dobře vytrénovaného veterána, je třeba věnovat velkou pozornost výběru vybavení, které si s sebou do terénu ponesete. Podle toho, jaký druh hmyzu na vás v příští misí čeká, byste měli mít možnost zvolit si specifickou zbraň, která se už dřív v podobné situaci osvědčila jako účinná. To, kteří brouci reagují pozitivně na plamenomet a kteří spíš na granáty, lze zjistit například tak, že jednoho z brouků zajmete živého a poskytnete tak svým vědcům příležitost k experimentům (a posléze i pitvám).

Jednou z věcí, které nebyly z knihy převzaty do filmu, je například energetický oblek jednotek mobilní pěchoty. Ti, kteří viděli jen film a knihu nečetli (což je ovšem jejich chyba, protože kniha se mnohem lépe vyvarovala přiblblých amerických klišé), teď možná nepochopí, co je na tom tak skvělého, že ve hře obleky budou. Jsou totiž něčím, co každému vojákovi dodá "lepší oči, lepší uši, lepší nohy, větší palebnou sílu, větší vytrvalost a menší zranitelnost". Fungují jako brnění vybavená zevnitř spoustou tlakových čidel, s jejichž pomocí a s využitím technologie zpětné vazby znásobují každý pohyb svého nositele. Navíc je v každém obleku zabudováno rádiové spojení, infradalekohled, trysky a spousta dalších užitečných pomůcek. Předchozí popis patřil energetickému obleku z knihy - co z toho nakonec bude ve hře, to se ještě uvidí.

Starship Troopers

Ve 20 misích se setkáte celkem s 15 druhy hmyzáků. Náplň jednotlivých misí je docela různorodá - od vyčištění stanovené oblasti od brouků, přes bezpečný transport důležité osoby z jednoho místa na druhé až po hašení požáru a evakuaci civilního obyvatelstva. Stejně jako ve vizuálně působivých scénách z filmu i tady budou ve většině případů brouci početně mnohonásobně silnější než vaše jednotky. I přes velký počet pohybujících se objektů v jedné obrazovce by však měl 3D engine všechny scény utáhnout bez zpomalování nebo podobných nežádoucích úkazů.

Co přesně nakonec vyleze ze spojení Hasbra a australského týmu Blue Tongue, zatím těžko posoudit, ale záměr se jistě dá označit za chvályhodný. Osobně se mi zamlouvá hlavně prvek nenahraditelnosti vojáků a přítomnost jejich osobních statistik, které se v průběhu hry vylepšují, protože mám pořád v paměti, jak skvěla zábava to byla v X-COMech. Vydání se plánuje na září letošního roku.


Témata: UFO