Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Startopia - těžký úděl vesmírného starosty

  12:00aktualizováno  10. července 12:36
Položili jste si někdy otázku, zda ve vesmíru žijí kromě nás i nějaké další inteligentní bytosti? Autoři hry Startopia v tom mají celkem jasno. Vesmír je podle nich obydlen spoustou mimozemských ras a vaším úkolem v této sci-fi strategii je vybudovat takovou vesmírnou stanici, na které se všichni mimozemšťánci budou cítit jako doma.

BonusWeb HIT Startopia Hra Startopia pochází z dílny firmy Mucky Foot, což je vlastně část známého ansámblu Bullfrog. Tito lidé mají strategické hry v krvi, takže není divu, že se snaží své zkušenosti zúročit právě v tomto žánru. Startopia je toho dokladem, jedná se totiž o strategicko-budovatelskou simulaci, ve které se hráč vžije do role velitele vesmírné stanice a musí se snažit, aby jeho kolonie vzkvétala a její obyvatelé chrochtali blahem.

Startopia nabízí sérii misí (tedy vlastně jakousi kampaň) včetně kvalitních Tutorialů a volnou hru (tzv. Sandbox), ve které máte vcelku volnou ruku při svém budovatelském snažení. Ke hře lze přizvat až tři další kamarády, se kterými si můžete zahrát pomocí kabelu či po internetu.

Vesmírná stanice je rozdělena na tři části – na technickou, zábavní a bio palubu, přičemž každé patro je ještě dále rozděleno na jednotlivé sekce. V prvních misích budete váš prostor představovat několik sektorů, ale později se bude vaše disponibilní území zvětšovat a časem si vyzkoušíte i další vesmírné Startopia stanice. Hlavním cílem vašeho snažení je spokojenost všech obyvatel vaší vesmírné stanice, v jednotlivých misích jsou pak vaše konkrétní úkoly vyjádřeny dosažením určité hodnoty některých ukazatelů. Ve Startopii platí, že je potřeba uspokojit potřeby různých ras, z jejichž řad pak rekrutujete potřebné pracovníky-specialisty. Tento systém trochu připomíná hru Dungeon Keeper, na které se ostatně leckdo z týmu Mucky Foot také podílel.

Základem všeho je energie. Energie je vlastně zároveň ekvivalentem platidla, takže resource management celé hry se scvrkává na pouhý jeden ukazatel, ale v případě Startopie je to jen ku prospěchu věci. Energii získáváte klasicky z energetických kolektorů, dále recyklátoru a podobně, navíc vám peníze (=energie) tečou také z příjmů v různých budovách a v neposlední řadě i jako speciální jednorázové platby, například za některé vaše úspěšné dílčí akce. Dalším způsobem výdělku je obchod, ale o něm až později. Těžce vydřené kredity utrácíte za spoustu věcí. Samozřejmě za nakupované zboží, dále za najaté pracovníky, za stavění budov a doplňkového vybavení, nějaká energie je samozřejmě potřebná i k provozu některých zařízení.

Startopia Hlavní těžiště vaší práce supervizora spočívá ve zvelebování vašeho území. Nejprve je pochopitelně nutno zajistit základní fungování kolonie, to znamená obstarat přísun energie a jídla, postavit nějaké ubytovací prostory, hygienické zařízení a malý přístav pro vesmírné návštěvy. Většinu z těchto základních staveb dostanete na začátku „zabalenou“ od svých zaměstnavatelů, takže vám jejich zřízení nijak nenaruší rozpočet. Později si budete muset stavby kupovat nebo získat technologie k jejich vlastní výrobě. Až se trochu rozběhne základní kolonie, bude nutno postavit další stavby, například nemocnici, skladiště, dobíječ pracovních robotů, recyklátor a podobně. Později se samozřejmě dostane i na hi-tech budovy typu laboratoře, vězení, obranných věží, hvězdného přístavu, továrny či bezpečnostního centra. V některých misích dostanete zadány dost specifické cíle, takže se budete snažit co nejlépe zabezpečit jednu nebo dvě činnosti a ostatním se budete věnovat jen v míře bezpodmínečně nutné k zajištění chodu stanice. Některé budovy prostě jenom postavíte a případně najmete příslušné pracovníky, některá zařízení však lze dále vylepšovat. Některé doplňky navrhnete již při stavění, některé dodáte později. Do obytných prostor můžete kromě kójí na spaní mrsknout i nástěnný projektor, hodiny, lampy, květináče (nebo co to vlastně je) Startopia a další doplňky, do nemocnice kromě sedaček do čekárny umístíte různé diagnostické přístroje a nemocniční lůžka, do laboratoře pak pracovní stoly, mikroskopy, analyzační zařízení a tak dále. Díky novým technologiím, které vaši dvouhlaví vědci vymyslí, pak některé tyto doplňky časem vylepšíte. O všechny činnosti technického rázu se starají pracovní roboti. Náplň jejich činnosti tvoří stavění, údržba, recyklace odpadků a dobíjení se ve speciálních zařízeních. Priority těchto činností můžete dle potřeby měnit.

Život na kosmické stanici by byl dost nezáživný, pokud by zde neexistovala žádná zábava. Pro tu je určena druhá paluba. Zde je možno stavět různé obchody, diskotéky, bary, kašny, hospody, galerie a hotely, prostě vše, co patří k zábavnímu průmyslu. Obyvatelé vesmírného města netráví volný čas jen zábavou, ale někdy si také rádi zarelaxují, a k tomu slouží paluba třetí. Zde je terraformní technologií (nebo tak nějak, řekl bych) vytvořena příroda, kterou můžete snadno měnit. Můžete modelovat terén a přidávat vodu nebo si pohrát s vlhkostí a teplotou. Tyto změny se projevují vždy jen v určité části území, takže můžete v jedné sekci vytvořit zasněžené hory přecházející v písčitou pláž lemující bazén teplé vody. Na této Startopia palubě si můžete užít dost legrace, pohled na některé ufouny cachtající se ve vodě nebo slunící se na pláži ve flákačské poloze je skutečně nezapomenutelný. Jakmile necháte terén trochu déle beze změny a najmete několik Karmaramů, hipíků proslulých krom jiného svým zahradnickým umem, začne se na bio palubě rozvíjet fauna a flóra jako v normální přírodě. Bio palubu lze využít nejen k veselému dovádění, ale i k zemědělské činnosti.

Další důležitou herní činností je obchod, který je sice občas dost jednotvárný, ale přitom nepostradatelný. Kupovat můžete všechno možné, od „hotových“ budov a doplňků přes různé technologie (tedy návody na výrobu toho či onoho) až po roboty a zboží různých kategorií. Na oplátku můžete pochopitelně nabídnout buď to, co máte v zásobě (občas se vyplatí nakoupit třeba spekulativní zásobu luxusního zboží, jelikož ceny se u jednotlivých obchodníků liší), nebo to, co sami vyrobíte v továrně. Zejména v raných fázích hry, kdy máte k dispozici minimální množství vlastních technologií, je obchod hlavní cestou k tomu, jak získat nové budovy a další komodity.

Startopia Nyní je čas říci si také něco o obyvatelích vaší kolonie. Jakmile postavíte vesmírný přístav, začnou do vašeho prostoru proudit různí tvorové. Někteří zůstanou a ubytují se, pokud je najmete, tak začnou pracovat v některém zařízení. Ve hře je kromě několika „vedlejších“ typů mimozemšťanů devět použitelných ras, které se od sebe liší nejen vzhledem, ale zejména dovednostmi a potřebami. Navíc ani příslušníci stejné rasy nejsou stejní, ale každý obyvatel lodi je unikátní individualitou – má své jméno, původ, záliby, schopnosti, loajalitu, horlivost a trestní rejstřík. Všichni mají několik druhů potřeb, které je nutno uspokojit. Nejsou to jen základní potřeby jako jídlo či lékařská péče, ale všichni chtějí i hygienu, lásku, zábavu a podobně, každý má samozřejmě jiné pořadí priorit. Mimozemšťané se od sebe liší také cenou, za kterou je můžete najmout a případně povýšit. Ve hře funguje i vzájemná interakce mezi vašimi svěřenci, což znamená, že jednotlivé rasy se k některým chovají přátelsky a k jiným mají averzi, která někdy přeroste až do trestných činů. Ve Startopii opravdu platí, že ten umí to a ten zas tohle, takže například hmyzoidní Targové umí dobře obsluhovat komunikační zařízení, ufouni Grey jsou dobrými lékaři, hromotluci Kosvagoriáni se hodí na bezpečnostní agenty, dvouhlaví Turakkenové jsou chytří Startopia vědci a krásné sirény se výborně hodí na práci v... ehm... no... řekněme... v hnízdečku lásky. Každý naverbovaný obyvatel jde automaticky pracovat do oblasti, kterou nejlépe ovládá, pokud je tam pro něj dostatek místa. Pokud však dojde k situaci, že vaši svěřenci nebudou mít do čeho píchnout, mohou v rámci zahánění nudy natropit víc škody než užitku. Někteří z najatých pracovníků slouží i jako bojové jednotky a v případě potřeby jsou schopni zasáhnout proti nezvaným hostům nebo dokonce mohou dle vašich rozkazů zaútočit na sousední nepřátelský sektor.

Tím se dostávám k další oblasti hry Startopia, k bojům. Ty zde nehrají hlavní roli jako ve většině ostatních strategií, ale jsou činností spíše doplňkovou. V některých misích však k válečné taktice budete muset sáhnout, ať se vám to bude líbit, či nikoliv. Různé rasy jsou samozřejmě různě výkonní bojovníci, jejich kvalitu lze zvyšovat upgradem, který ovšem něco stojí. Vojáci automaticky útočí na nepřítele, kterého vidí, navíc můžete své věrné svolávat na potřebné místo pomocí speciálních svolávacích bodů, kterým můžete přiřadit různou prioritu. Pokud se budete chtít vydat na zteč nepřátelského sektoru, je potřeba Startopia nejdříve pomocí speciálních robotů otevřít obrovské dveře. Rozšiřovat své území je někdy naštěstí možno provádět i mírumilovně, ne vždy jsou totiž sektory ve vašem sousedství obsazeny. Bojová část hry je vlastně dost jednoduše zpracovaná, žádné formace, agresivita a podobně, ale pro tento typ hry by to mělo stačit. Více než klasické boje budou vaši bezpečáci řešit spíše drobné konflikty, jako je trestání zločinů či likvidace nepřátelských agentů.

Grafický engine hry je, nebojím se toho slova, výborný. Vše je kompletně 3D a vy máte téměř neomezenou volnost při nastavování kamery. V plně zastavěných a obydlených částech stanice se hra sice trochu cuká, ale v Options si samozřejmě můžete nastavit vašemu počítači odpovídající úroveň detailů, kvalitu animací a tak dále. Detailní záběry na jednotlivé stavby a obyvatele stanice jsou výtečné, konec konců screenshoty snad mluví samy za sebe. Velice pěkné (a někdy i docela legrační) jsou také animace mimozemských pajďuláků, když třeba přijde pacient do nemocnice, tak chvíli zkroušeně sedí na čekacím křesle, pak si ho doktor–šedivák gestem přivolá k diagnostickému přístroji, chvíli buší do počítače, prohlíží si pacienta ze všech stran a drbe se hlavě. Podobně propracované animace doprovázejí Startopia v podstatě všechny činnosti. Rovněž zvukové zpracování je nadprůměrné, efekty a mluvené hlášky dobře dokreslují atmosféru vesmírné stanice a hudba doprovodná i muzika v jednotlivých budovách je přinejmenším zajímavá.

Důležitým prvkem hodnocení strategických her je samozřejmě jejich hratelnost. Pestrost vztahů mezi obyvateli a rozmanitost různých zákonnitostí na stanici je poměrně vysoká, ale dle mého názoru to není důvodem ke snižování celkového hodnocení. Ovládání, převážně myšoidní, je vyřešeno skvěle (snad až na zbytečně pomalá menu Options, Save atd.). Asi jediný větší kámen úrazu této hry je v obtížnosti. Nechci tím říci, že hra by byla přehnaně těžká, ale je škoda, že si obtížnost nemůžete nikde nastavit. Stejné je to i s rychlostí hry, ani tu nelze regulovat. V extrémním případě se může stát, že během jedné sekundy se na vás navalí několik zpráv, než si přečtete první z nich, objeví se další dvě, pár důležitých budov přestane dostávat energii, v nemocnici vám umře pacient, bio paluba dostane zásah meteoritem a do toho všeho vám ještě nepřátelský sabotér vyhodí do povětří komunikační zařízení. Netvrdím, že by strategie měly být jednoduché, ale rozhodně by neškodilo, kdyby Startopia bylo možno ve stresových situacích hru zpomalit či zastavit. I když na druhou stanu, stres je kořením realtimových strategií. Situacím přetěžujícím vaši nervovou soustavu se můžete částečně vyhnout, pokud budete hrát volnou hru (což je ovšem dle mého názoru stejná, ne-li větší zábava), kde si můžete relativně v klidu svoji kolonii piplat dle svých představ.

Pokud bych měl všechny dojmy a údaje shrnout do závěrečného hodnocení, musím říci, že Startopia je velmi povedenou hrou. Jako celek je navíc i dost originální (přestože mnohé jednotlivosti jsou převzaty z jiných her) a zábavná, o výborném zpracování ani nemluvě. Dojem může kazit jen místy nevyvážená obtížnost (nebo spíš rychlost), která vás však určitě nemusí trápit při hraní volného módu Sandbox. Rozhodně bych tuhle hru doporučil všem příznivcům strategií a žánru sci-fi, už jen proto, že dvouhlavého ufouna poskakujícího na diskotéce nebo krásnou okřídlenou sirénu obšťastňující hromadu slizu neuvidíte každý den (no, i když někteří z nás…, ale to už patří spíš do jiného magazínu).

Startopia
Výrobce: Mucky Foot
Vydavatel: Eidos Interactive
Distribuce v ČR: Bohemia Interactive, český manuál
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.eidosinteractive.co.uk/games
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano (LAN, internet)
Verdikt: Originální a docela srandovní budovatelská strategie se skvělým zpracováním. Trochu zamrzí nemožnost regulace obtížnosti a rychlosti.
Hodnocení 88%

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...



Najdete na iDNES.cz