Společnost Valve, která provozuje největší digitální obchod s počítačovými hrami Steam, nikdy nezveřejňuje přesná data o prodejích. Z tohoto důvodu je jen velice obtížné zjistit, jak se které PC hře daří, protože digitální distribuce oproti té fyzické stále stoupá.
Změnu přinesl až SteamSpy, jehož autor Sergej Gljonkin dokázal vymyslet mechanismus, kterak tato čísla získat alespoň přibližně. Využíval k tomu veřejně dostupná data a s pomocí malého vzorku uživatelů dokázal určit poměrně přesná čísla, jejichž spolehlivost řada vývojářů potvrdila. Zhruba s desetiprocentní odchylkou byla data věrohodná u titulů, kterých lidé zakoupili více jak třicet tisíc kusů.
I díky uživatelské přístupnosti a přehlednosti byl SteamSpy oblíbený nástroj i u obyčejných uživatelů. Jenže teď je s ním zřejmě nadobro konec.
Valve totiž v nenápadném updatu steamového klienta změnil přednastavené vlastnosti uživatelských profilů, takže knihovna her již není v základu veřejný údaj. SteamSpy tedy najednou ze dne na den zcela přišel o svůj zdroj dat. Dosud odhadoval Gljonkin, že privátní nastavení mělo pouze 1 % uživatelů, takže šlo o v podstatě nevýraznou statistickou chybu, nyní to bude téměř 100 %.
Gljonkin na svém twitterovém účtu řekl, že pokud Valve tento krok nevezme zpět, žádná nová data už na SteamSpy nepřibudou. Do spekulací, jestli to ve Valve udělali čistě proto, aby se zbavili SteamSpy, se pouštět nechce. Poukazuje však na to, že na uživatelských profilech zůstala veřejná spousta osobních informací a utajeny byly pouze údaje o hraných titulech.
Že by Gabe Newell chystal nějakou vlastní verzi tohoto analytického nástroje?