Přemýšlíte, co se děje ve světě online her na hrdiny? Na první pohled to vypadá, že se všechny stěhují na Facebook. Jen v pondělí oznámily vznik aplikací pro Facebook dvě MMORPG, Fallen Earth a Runes of Magic. Obě hry se přitom snaží prostřednictvím Facebooku hlavně nalákat nové hráče.
Větší rozruch ale samozřejmě způsobil Blizzard už začátkem února, když na Facebooku zpřístupnil údaje o herních postavách prostřednictvím aplikace WoW Armory pro Facebook. Aplikace se dočkala velkého zájmu i díky její propagaci v průběhu aktualizace WoW na verzi 3.3 s kódovým označením Fall of Lich King.
Smyslem aplikace WoW Armory je propojení herních postav s virtuálním životem hráče na Facebooku. Nechybí ani trojrozměrný model postav s aktuálním vybavením, tak jak to funguje na "obyčejné" webové Armory.
Aplikace automaticky poskytuje aktualizace o hrdinských skutcích až pěti postav. Důležité je tuto aplikaci nepoužívat, pokud v práci tvrdíte, že budete pracovat z domova a místo toho raidujete.
Armory na Facebooku po šesti nedělích své existence ale ukazuje, jak těžké to má Facebook u hardcore hráčů. I když Facebook nepochybně používají, herní aplikace jim moc neříkají. Nebo je WoW Armory pro facebook špatná. V prvních dnech totiž díky propagaci při spouštění WoW získala aplikace v podstatě okamžitě více než 400 tisíc uživatelů. Od prvních dní, kdy si aplikaci denně pustilo téměř 30 tisíc lidí, ale počet uživatelů stabilně klesá, za měsíc o polovinu na nějakých dvanáct tisíc. To není moc s ohledem na počet hráčů WoW v západním světě.
Možná je to i tím, že kamarádi a partneři aktivních hráčů WoW asi úplně dobře nenesli záplavu hlášení o zabitých nepřátelích, ukořistěných kouscích vybavení a dosažených achievementech. Až ale prostřednictvím Facebooku půjde obsluhovat nákupy a prodej virtuálního zboží, dostane propojení Facebooku a WoW jiný význam.
Podobně je na tom s propojením hry a Facebooku i Turbine a jejich Lord of the Rings Online. Aplikace LOTRO Player Feed odstartovala před dvěma týdny a zatím má něco přes dva tisíce uživatelů, což ve srovnání s několika desítkami tisíc platících hráčů není žádný zázrak. I tato aplikace nabízí možnost informovat ostatní o aktuálním dění ve hře, kromě toho ale posílá do sítě i informace o zahájení a ukončení herní seance, což některým uživatelům vadí a Turbine pracuje na úpravě tohoto systému.
PvP na Facebooku
Dobře, náhled na vybavení a informace o hrdinských skutcích, to je nuda. Jinak to chtějí zkusit vývojáři Fallen Earth. Podobně, jako EVE Online připravuje pro konzole 3D střílečku z herního světa plnokrevné MMORPG s propojením hráčů obou her, chtějí i lidé z Fallen Earth propojit dva odlišné světy různými typy hratelnosti. A k tomu má sloužit právě oznámená aplikace Fallen Earth: Faction Wars. Tato facebooková miniMMO má obsáhnout všechny základní herní prvky původní onlinovky včetně PvP soubojů, řemesel, vývoje postav a questů. Podle marketingových hesel má prostě apokalypsa přijít za hráči na Facebook.
Fallen Earth: Faction Wars má používat stejný systém frakcí, jako původní verze, včetně možnosti výběru postavy na základě jejího členství v jedné ze šesti organizací, které mezi sebou bojují o nadvládu nad devíti městy, ve kterých zuří válka. Stejně jako ve "velké" Fallen Earth budou hráči shromažďovat materiály pro výrobu předmětů užitečných v PvP plněním misí. Vývoj postav má zaručit systém zkušeností a frakčních bodů. Samotné souboje mají fungovat na jedno kliknutí, nepůjde tedy o žádné složité taktické bitvy.
Vývojáři zatím ale neuvedli, nakolik budou obě hry propojené. Místo toho tvrdí, že hra zaujme současné hráče Fallen Earth i běžné uživatele Facebooku. Na velký úspěch to ale zatím nevidíme, Fallen Earth má totiž jen 1500 facebookových fanoušků a těžko čekávat, že by se do léta, kdy mají Faction Wars vyjít, jejich počet zněkolikanásobil. Zatím si můžete vyzkoušet alespoň originál na 10 dní zdarma, třeba vás to bude bavit.
Ještě méně konkrétní byl německý Frogster, který jako doplněk ke své MMO hře Runes of Magic placené formou mikrotransakcí nabídne také někdy v létě facebookový doplněk Runes of Magic – The Challenge. I v tomto případě půjde o zjednodušený koncept MMO se záměrem oslovit méně náročné zákazníky a nabídnout hráčům plné verze nějakou zábavu. Hlavním lákadlem facebookových Runes of Magic bude možnost získat hraním speciální kódy, které budou nabízet bonusy v plné verzi hry. Protože se v RoM za většinu předmětů platí, pustí se do hraní na Facebooku asi většina stávajících zákazníků Frogsteru.
Ještě před spuštěním facebookové hry "v Evropě a USA" (to je v tiskové zprávě, vážně), Frogster spustí funkci "Facebook Connect", která umožní hráčům Runes of Magic najít ostatní šílence na Facebooku. Druhou zákeřnou funkcí této miniaplikace bude lákání přátel k návštěvě oficiálních stránek www.runesofmagic.com a hraní. Není to nic originálního, ale možná to bude fungovat.
Celá facebooková MMO
Pokud vám nestačí minihry ani aplikace s hlášením o tom, co se děje ve vaší milované hře, můžete zkusit "plnohodnotnou" facebookovou MMO. Samozřejmě se ošíváte právem, ale Sacred Seasons, které hraje asi dva tisíce lidí, je taková obvyklá prohlížečová MMO s mikrotransakcemi. To znamená, že grafika je sice jednoduchá se spoustou samostatně vykreslovaných obrazovek, ale jinak nechybí vývoj postav ani PvP ani žebříčky nejlepších hráčů a guild. Pokud nestojíte o asijský roztomilý vzhled, můžete to zkusit jinak a mnohem lépe.
Jako perličku na konec pro všechny, kdo dočetli až sem, jsme připravili překvapení. Upírskou MMO City of Eternals se stovkou úrovní, možností vlastnit byt a grafikou, která připomíná starou dobrou Ultimu Online. Náplň hry je tradiční, zabíjení potvor, plnění úkolů, to vše v prostředí plném upírů. Staromilcům bude vyhovovat i úplný začátek, kde nový upír musí zabít nějakou tu zombii. Hlavně ale můžete pohodlně komunikovat s ostatními hráči, kterých kolem vás bude probíhat docela dost. Zajímavě vypadají i některé úkoly. CO takhle záchrana mladistvé upírky připoutané kdesi v hlubokých sklepeních? A navíc vás hrou bude provádět opravdu rozkošný netopýr.
Hra je zatím pouze ve stádiu betatestu, ale svým zpracováním se běžné facebookové produkci opravdu vymyká. Pokud to takhle půjde dál, World of Warcraft bude asimilován.