Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stolen – navzdory sedmému přikázání

  12:00aktualizováno  22. června 6:17
Stejně jako v akčních filmech se do hlavních rolí videoherních akcí dostává čím dál více žen. Jste také zvědaví, jak je na tom se sex appealem hlavní představitelka hry, Anya Romanov?

Stolen Hráče vždy potěší, když se na trhu objeví hra propagující jedinečnost v rámci daného herního stylu. Pokud bychom z tohoto pohledu hodnotili hru Stolen, jistě by byla oceněna snaha o minimalizaci násilí, která v konfrontaci s dnešními stealth-akčními peckami typu Splinter Cell: Chaos Theory působí, dá se říci, uklidňujícím dojmem. Naskýtá se však otázka, zda ona poklidnost nakonec nepřeroste v nudu. Koneckonců, dnešní generace hráčů je tvořena ve velké míře rozenými střelci a vidina akční hry bez jediného zářezu na pažbě může být pro spoustu z nich odrazujícím elementem.

Jak už název hry napovídá, základním stavebním prvkem příběhu jsou loupeže. Každopádně tím nejsou myšleny nějaké primitivní vloupačky do hypermarketů, ale seriózní krádeže obzvláště cenných věciček, například z proslulých muzejních sbírek blíže nespecifikovaného města. V pozadí těchto loupeží se odvíjí příběh politického intrikářství zdejšího zločineckého bosse, kandidujícího na starostu v probíhajících volbách. Anya Romanov, představitelka hlavní role, však v duchu přiměřených morálních Stolen zásad neponechá nic náhodě a cestu za politickým vlivem dotyčnému padouchovi jak se patří zkomplikuje. Pokud jde o zmíněnou dámu, představuje vše, co by se od ženy tohoto typu očekávalo. Hbitost, skvělá pohybová příprava a instinkty kočky uzpůsobují Anyu k nepozorovanému pohybu „nepřátelským prostředím“. To je ve hře představováno bezpečnostními laserovými systémy, kamerami, vznášejícími se hlídkovými boty (Drony) a takřka všudypřítomnými strážemi.

Hbitost, skvělá pohybová příprava a instinkty kočky uzpůsobují Anyu k nepozorovanému pohybu „nepřátelským prostředím“.

V rámci plnění svěřených úkolů, které jsou před Anyu kladeny, navštíví pohledná zlodějka různé oblasti, počínaje interiéry městského muzea a konče exteriéry vojenské základny. Její pohybové schopnosti jí v dané lokaci pomáhají dostat se do běžně nedostupných míst. Těmi jsou například vysoko situované otvory ventilace, do nichž umí vyskočit po odrazu od protější zdi. Rovněž může díky fyzické zdatnosti překonávat různorodé zábrany ručkováním po římsách nebo akrobatickými přeskoky nad Stolen prohlubněmi. Na řadu přijdou i gymnastické prvky na hrazdě či střemhlavá slanění mezi sousedícími budovami. Samozřejmostí je pak, s důrazem na její profesní zaměření, okrádání stráží o rozličné předměty, jako jsou kupříkladu řidičská oprávnění, rodinné fotky, zlatá pera, atp.

Jak už bylo řečeno, hra preferuje minimum násilí a tomu je uzpůsoben i Anyin útočný potenciál. Na rozdíl od svých většinou vyzbrojených oponentů disponuje představitelka hlavní role pouze omezenou zásobou bojových chvatů, které jí umožňují v krizovém případě „uspat“ strážné na krátký časový úsek, vhodný akorát tak k ukrytí. Podobná situace by však měla nastat pouze ojediněle, neboť při plném využití svých možností se Anya umí pohybovat takřka bez zpozorování. Základem bezchybného průchodu úrovní je vždy kvalitní průzkum oblasti, a to pomocí vizuálního posouzení anebo za použití rozmanitých hi-tech udělátek. Teprve poté je možno projít okolo hlídek bez povšimnutí a vyhnout se případně i nastraženým pastím.

Stolen

V současnosti obvyklá zabezpečovací technika je v silném kontrastu s přítomností poletujících Dronů.

Technické vybavení sličné hrdinky je dostatečně různorodé, aby s ním byla schopna variabilně řešit různé herní situace. Vystřelovací sondy pro radarové sledování pohybu zasažených hlídek, statické či pohybující se kamery, paralyzující střely využitelné ke zničení Dronů nebo sestřelení světel, zvukové vysílače pro odlákání hlídek z jejich obvyklé trasy a třeba i sonar pro průzkum lokací skrze stěny – to vše jsou nástroje, které beze zbytku využijete a které výrazně umocňují adrenalinovou herní atmosféru. Jako doplňkový sortiment v souvislosti s plněním úkolů si dále užijete hackování počítačů, nabourávání bezpečnostních systémů, odemykání dveří paklíčem a dalších podobně orientovaných činností.

Anyiny užitečné hračky

  • health pack - klasický prostředek pro doplnění zdraví
  • grand tracker - po připojení na hacknutý terminál zobrazuje v blízkém okolí údaje o pohybu hlídek a přístupnosti dveří
  • motion tripwire - po uipevnění na zeď vytvoří bezpečnostní infračervený paprsek, při jehož porušení je vetřelec paralyzován
  • sonic emitter - vystřelovací audiovysílač, jehož zvukem lze přilákat blízké hlídky
  • nullifier - vystřelovací elektrošipka, používaná k dočasnému vyřazení elektronických systémů, paralýze osob a odstřelení světelných zdrojů
  • tracker - vystřelovací šipka - lokátor umožňující sledování pohybu zasažených jednotek nebo akčního rádia zasažených kamer

  • Stolen Co se týče rozsahu hry, nelze jednoznačně určit, zda je tato dlouhá či nikoliv, protože záleží na stylu, který je hráčem preferován. Pakliže se rozhodnete pro nejrychlejší způsob absolvování hry, bez ohledu na spuštěné poplachy, ponechávajíce ve ztracenu řadu skrytých předmětů a nesplněných postranních úkolů, nemusí být pro vás Stolen nijak zdlouhavou záležitostí a její délka se tímto omezí na několik hodin. Přímo úměrně zkrácení herního času se však ochudíte o pocit uspokojení z profesionálně provedené práce a také hratelnost se tímto způsobem výrazně sníží. Naopak, promyšlený postup úrovněmi, doprovázený obezřetným získáváním informací a průzkumem okolí, dodá hře vcelku atmosférický nádech a mimo to, díky němu se časová náročnost hry několikanásobně zvýší, stejně jako její hratelnostní úroveň.

    Grafická stránka tohoto titulu není nijak strhující. Vzhledem k principům hry se ztvárnění jednotlivých lokací zpravidla omezuje na Stolen ponuré interiéry, protkané stíněnými prostorami, vhodnými k úkrytu před nepřáteli. Absence smyslu pro detail se vás dotkne zvláště při čtení nevýrazných názvů oddělení na zdech či fotografování obrazů v rámci plnění jednoho z vedlejších úkolů. Oproti grafice je možné pochválit zvukovou kulisu hry, jež je tvořena vhodně laděnými melodiemi. In-game ruchy jsou také vcelku v pohodě a zajímavé se jeví i dialogy NPC postav. Ty mimochodem neplní jen druhořadou úlohu. Leckdy totiž rozhovor hlídek využijete ke snazšímu průchodu oblastí. Patrně nejvíce ve hře trpí realističnost jako taková. S jistou dávkou nadsázky – v současnosti obvyklá zabezpečovací technika, zastoupená bezpečnostními paprsky, trezory opatřenými klasickým číselným zámkem a paklíčem odemykatelnými zámky dveří, je v silném kontrastu s přítomností poletujících Dronů, kteří by se spíše hodili do futurističtějších videoherních projektů.

    Klady a zápory

    Plus novativní pojetí žánru
    Plus herní atmosféra

    Mínus grafické detaily
    Mínus realističnost

    Jak je vidět, tvůrci hry měli báječnou vizi, ale jak už to v branži chodí, ne zrovna vhodným způsobem ji ztvárnili. Kdyby přidali více detailů, více realističnosti a více akcí zviditelňujících v úvodu zmíněný sex appeal hlavní hrdinky, snad bychom odpustili i odůvodnitelný nedostatek vizuálních efektů. Takhle však nezbývá než prohlásit, že Stolen je hrou dobrou, nikoli však výtečnou a že její opakované hraní je pouze otázkou cti a nikoliv nutností.

    Stolen
    Výrobce/Vydavatel Blue 52/Hip Interactive
    Platforma PlayStation 2, Xbox
    Multiplayer: ano, 2 hráči
    Vibrace/Analog: ano/ano
    Paměťová karta: 585 kB
    Verdikt: Uspokojivý herní titul s nedostatky v grafickém zpracování, kterému chybí více, třebaže nenásilné, akce a reálnější projev.
    Hodnocení: 60% (info)

    Autor:



    Nejčtenější

    Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

    Kingdom Come: Deliverance

    Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

    RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

    Kingdom Come: Deliverance

    Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



    Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

    Kingdom Come: Deliverance

    Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

    RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

    Winter Challenge

    Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

    KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

    Kingdom Come: Deliverance

    Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

    Další z rubriky

    RECENZE: Fallout 4 VR je pro nadšence povinnost, škoda nic moc ovládání

    Fallout 4 VR

    DOOM VFR od Bethesdy byl velmi milým překvapením. Podařil se port postapokalyptického Fallouta 4 do virtuální reality...

    Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

    Hearthstone Kobolds & Catacombs

    Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

    RECENZE: SpellForce III je parádní mix strategie a hry na hrdiny

    SpellForce III

    Kombinace strategie a hry na hrdiny ve stylu Baldur’s Gate bude atraktivní vždycky. SpellForce III je toho důkazem, i...

    Najdete na iDNES.cz