Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stranger - originální fantasy strategie?

  12:00aktualizováno  15. prosince 10:20
Velice slibně vypadající mix RTS a RPG Stranger jsme rozpitvali v detailním preview. Dozvíte se, jaký příběh, hratelnost, grafika a mnoho dalších věcí nás čekají. Čtěte tedy dál, abyste věděli, zda se na tuto hru vyplatí čekat!

Stranger Informace o zajímavém titulu Stranger se objevily před nedávnem, ovšem ve vší tichosti, která se však moc dlouho neudržela. Jedním z důvodů je i renomé ukrajinského vývojářského týmu Fireglow Games, který nestojí za ničím menším, než opěvovanou sérií Sudden Strike, která zanedlouho vstoupí do veleočekávané třetí fáze. Ovšem s úspěchem debutové ságy se rozrostlo i studio a nově příchozí se samozřejmě jen líně neváleli, ale již od roku 2002 pracují na původním projektu Stranger, který originalitou ani v nejmenším nešetří. A jelikož dnešní svět patří neustále stejným pokračováním, zaplesala naše srdce nad chystanými inovacemi, tudíž jsme se je rozhodli zprostředkovat i vám. Rozhodně čtěte dále, ale pozor, ať se vám nad těmi novotami z východu nezatočí hlava!

Pokud byste v reklamních materiálech hledali nějaký známý svět či značku, asi byste moc dobře nepochodili. Nejenže Fireglow zaveleli na ústup z historických pozic dobytých Sudden Strikem a vydali se do snad ještě více zprofanovaných vodStranger fantasy žánru, ale ani v této oblasti nevsadili na osvědčený trademark, nýbrž se rozhodli vytvořit zcela vlastní a propracované prostředí od píky, na němž by časem opět mohli vystavět bytelnou sérii. To sice bude z velké části záviset na úspěchu Strangera, ovšem vzhledem k tomu, že se o něj novináři začínají zajímat již nyní, to nebude zase až takový problém. Autoři sbírají podklady pro vytvoření poutavého a hlavně dostatečně neokoukaného světa již nějaký ten pátek a podle všeho jim to jde pěkně od ruky.

Autoři sbírají podklady pro vytvoření poutavého a hlavně dostatečně neokoukaného světa již nějaký ten pátek a podle všeho jim to jde pěkně od ruky.

Příběh nás na svém počátku zavádí do zatím bezejmenného světa, který jako by z oka vypadl klasickým fantasy prostředím, ovšem s tou výjimkou, že zde platí přísný zákaz používání jakékoliv magie. A právě v tom leží jádro pudla – zjistilo se, že někdo tajemné čáry máry použil a jelikož není čas na velké vyšetřování, jsou všichni podezřelí deportováni do jiné dimenze, odkud se ještě nikdo nevrátil. Většina je samozřejmě nevinná, ovšem jeden ze skupiny musel tuto nezáviděníhodnou situaci způsobit. Je třeba ho vypátrat a vrátit se zpět do domoviny. Stranger Je jasné, že tento úkol padne na vaše bedra a také, že cesta domů nebude lemována růžemi, nýbrž mrtvými nepřátelskými těly. Konečně tak můžeme říci, že se nesetkáváme s tolikrát omletým klišé o invazi nemrtvých do mírumilovného světa, zvláště, když ještě dodáme, že děj má být okořeněn mnoha nečekanými zvraty a radikálními otočkami v dalším vývoji.

Dosud jsme se nezmínili o žánrovém zařazení hry. V tomto případě neudělali tvůrci zase až tak významný krok a v zásadě zůstali u realtime strategie, ovšem nikoliv se stovkami bojovníků, možná ani desítkami ne, ale spíše s jednotkami (strop by měl být obecně stanoven na číslo srovnatelné se všemi prsty na rukou i nohou, ovšem zase až tak často ho nedosáhneme), což nás přivádí k druhé zkratce, která se v souvislosti se Strangerem dosti často vyskytuje a sice - s RPG. Menší počty vojáků k tomu přímo vyzývají a několik ovladatelných hrdinů vše ještě betonově stvrzuje. Hrdinové jsou logicky základní esencí armády a jako takové je musíte hýčkat. Ve většině případů nesmí zemřít, jinak mise končí neúspěchem. Naštěstí mají kStranger vlastní obraně i patřičné prostředky, jelikož získávají zkušenosti mnohem rychleji než řadové jednotky a mohou je pak navíc promítat do speciálních schopností. Řadovými jednotkami máme na mysli příslušníky šesti kmenů, kteří se ve světě Strangeru vyskytují. Ve většině případů jde o nájemné žoldáky a počet i typy, jaké si zvolíte, záleží čistě na vás a vaší strategii. Někdo upřednostní množství slabších bojovníků, jiný si vystačí se třemi bitevními mašinami. Podle toho, jakou taktiku chcete zvolit, byste se k jednotlivým kmenům měli i chovat, protože každý z nich nabízí jiné jednotky a také mezi některými z nich bují nepřátelství. Ve Strangeru je tak třeba dbát i na patřičnou diplomacii a politickou korektnost. Některé z klanů vám tak budou nutně protivníky, jiné zase spojenci a právě od nich můžete za splněné questy získat například jejich plnou válečnou podporu. To je pak právě případ, kdy se vám pod ruku dostane větší množství jednotek.

Hra bude mít pouze jednu kampaň, která však nebude úplně lineární a má se vyvíjetStranger právě podle toho, jak se ve hře budete chovat, což je poměrně dost zajímavé a poutavé. V závislosti na akcích a jim odpovídajících reakcí se můžeme těšit zhruba na plus minus dvacet misí, v nichž však nemusíme jít jen po splnění hlavního úkolu, ale můžeme se zdržet i díky množství postranních questů, jimiž má být každá z rozsáhlých map prošpikována. O základnu se v podstatě příliš starat nebudeme – ta má totiž být jen jakýmsi výchozím bodem a také jedním ze zdrojů příjmů. Dělníci zde prakticky automaticky budou těžit suroviny a všechny v misi dostupné budovy budou vystavěny již od počátku. Architekti tak ostrouhají, protože ve hře stavět prostě nepůjde. Autoři se snaží, aby hráči strávili co nejvíce času samotným bojem a také jeho plánováním, které podle jejich slov může zabrat stejný čas. Jsme zvědaví, jak do často chaotického a nepřehledného realtime stylu chtějí protlačit silnější prvky strategie, ovšem poslouchá se to velmi příjemně.

Válčit budeme především s monstry, která nemají spadeno jen na vás, ale i na Stranger samotné klany. Ovšem právě monstra v sobě obsahují jistou formu energie, která drží dimenzi pohromadě a jedině přes ně je tak možné se dostat zpět domů. Vzhledem k roztroušenému a jen zřídkakdy centralizovanému rozmístění těchto entit, bude hratelnost skutečně připomínat dosud nepříliš protěžovaný mix RTS a RPG. Abyste mi nerozuměli špatně – tyto dva žánry se dnes kombinují o stošest, ale v takovém poměru, jaký nabídne právě Stranger.

Architekti tak ostrouhají, protože ve hře stavět prostě nepůjde.

Možná se z popisu příběhu bojíte o osud magie, ale můžeme vás uklidnit – v nehostinné dimenzi její používání nijak penalizováno není, takže i na ní zajisté budeme spoléhat. Zpočátku sice nebude moc silná, ovšem s přibývajícím časem její důležitost nabobtná. Stranger vedle povrchového boje nabídne i ten podzemní a kdyby právě nevycházelo podobně obdařené Armies of Exigo, mluvili bychom o další skvělé inovaci. Takhle to bude jen skvělá serepetička, ale co, na tom už nesejde. Mnohem důležitější je, že se obě části liší ve všech detailech. Dungeony jsouStranger tmavé, úzké, skrývají se v nich četné poklady, pyšní se větší koncentrací monster a také jsou opředeny četnými pověstmi, jejichž čtení vás obohatí o povědomí o světě. Povrch je pak mnohem světlejší, barevnější a jelikož skýtá větší množství paralelně běžících konfliktů, tak i živější. Mezi podzemím a povrchem cestuje prostřednictvím výtahů či teleportů. Údajně má být možné i prokopání vlastního tunelu.

Multiplayer by měl být podobný jako tažení pro jednoho, ovšem mnohem dynamičtější a jednotlivé úseky budou kratší. O zábavu se však postará ještě několik dalších modů. Co se týče grafického zpracování, má běžet na mocném enginu, který zvládá i pěkné DirectX 9 efekty. Hlavní síla ale má spočívat ve variabilnosti prostředí a také jeho bohatosti. Dost často narazíte na překrásné scenerie, které si budete dlouhé chvíle prohlížet. Jelikož hra nemusí vykreslovat tak velké množství postav, jako jiné RTS, mají tyto být bohaté na detaily a přitom umírněnéStranger v hardwarových požadavcích. Hudba se pak má dynamicky měnit a dodat tu správnou atmosféru, jak na světle, tak v hlubokých kobkách.

Stranger je jedním z nejnajdějnějších projektů jara příštího roku, a to především díky své originalitě, která se nezdá být samoúčelná, nýbrž veskrze smysluplná. Skvělý mix RTS a RPG, stejně jako propojení dvou úrovní, zní skvěle a dost možná ještě lépe je na tom do detailu propracovaný příběh založený na bázi na první pohled poutavého světa. Vzhledem ke zkušenostem autorů nevidíme důvod, proč bychom se neměli dočkat jedinečného zážitku. Betaverze hra by měla být hotova co nevidět, tedy zhruba v prosinci, a není vyloučeno, že se k ní dostaneme, což by pro vás znamenalo ještě podrobnější obeznámení se Strangerem, takže máte o důvod navíc zůstat s námi.

Index očekávání: 85%

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Detroit: Become Human (PS4)

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se...

Najdete na iDNES.cz