Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strhující hororové okamžiky v Dead Space

aktualizováno 
Jako mix mezi Doomem a System Shockem působí připravovaný survival horor z paluby vesmírné lodi Dead Space. Strach zaručen!

Dead SpaceAkční survival horor Dead Space patří do rodiny titulů Electronic Arts, které mají za úkol osvěžit portfolio této monstrózní herní korporace, jež v minulých letech poněkud zatuhla. Potřebuje nové brandy, vysokou kvalitu a cílení na specifické zákaznické skupiny. To vše Dead Space naplňuje. Na letošní E3 vzbudila tato hra jeden z největších rozruchů a skoro se nechtělo věřit, že pochází právě od EA.

Říct o USG Ishimura, že je to obyčejná vesmírná loď, je jako říct o New Yorku, že je to obyčejné město. Ve skutečnosti je plavidlo rozsáhlé jako velkoměsto. Pluje vesmírem a sbírá na suroviny bohaté asteroidy. Během jedné takové cesty se přeruší její kontakt s pozemskou základnou.Dead Space Na palubu je vyslána technická osádka v čele s inženýrem Isaacem Clarkem. Úkol: opět obnovit spojení, případně spravit další zádrhely.
 
Jak se záhy po přistání ukáže, problémy nejsou technického, nýbrž mimozemského rázu. Na to z nějakého důvodu nikdo nebyl připraven, obzvlášť pak Isaac vybavený pouhým francouzákem. A co čert nechtěl, ovládat budete právě jeho. Konkrétně z pohledu třetí osoby, který autorům pro potřeby Dead Space přišel vhodnější než FPS pohled.

Trailer

Co se tvůrcům daří, to je dokonalé pohlcení hráčů. Na obrazovce nehledejte nic mimo virtuální scénu. Žádné okraje plné podivných a nerealistických ukazatelů. Místo měřiče zdraví se stačí podívat na Isaacovy záda, kde jakási tyrkysově svítící tekutina značí, jak na tom hrdina zrovna je.Dead Space Hned vedle vidíte znázornění energie. Ta je pro hru nesmírně důležitá, protože Isaac není od přírody žádný silák.
 
Ale aby přece jen něco dokázal, využije právě energii. Nemusí tahat těžké objekty, stačí když trochu zaskotačí svou levou rukou ve vzduchu a vybraný předmět už se vznáší ve vzduchu. Ano, funkce není vůbec odlišný od Gravity Gun Gordona Freemana z Half-Life 2. Energetický generátor se dočká hlavního využití ve spojení s enviromentálními hádankami.
 
Tak například budete muset vrátit velké baterie do jejich původních nosičů, abyste se postarali o otevření dveří. Generátor ale dokáže na krátký čas také zpomalit pohybující se objekty. To se hodí zejména tehdy, když se před vámi objeví mohutný, rychle se točící ventilátor. Stačí ho zpomalit a proskočit. Fungují ale tyto mírumilovné techniky, tedy telekineze a Dead Spacestatická elektřina, také proti našim nepřátelům? A kdo to vlastně je? A především: kde jsou?
 
Výlet v rámci jedné z prezentací Dead Space nás zavedl do zdravotní stanice Ishimury. Ze zvukových deníků posádky se dozvídáme, že mimozemští parazité známí jako Necromorpf infikují stále větší počty kolegů, což je mění v morbidní a jakoby nedokonale vystavěná těla, která se vyznačují svou krvežíznivostí a agresivitou.
 
Kolem nemocničních lůžek bojovali přeživší svou poslední bitvu – a prohráli. Zatímco si jako v Bioshocku přehráváme další a další zoufalé nářky, dostane se do místnosti jakýsi nechutný létající mol. Žilami pokrytá křídla se posadí na zem a obklopí jednu z mrtvol, do které následně zaboří svá chapadla. Místností se rozprostře zvuk praskajícího, napůl zkaženého masa. A najednou se tělo zvedá zpět k životu.
 
Dead SpaceTěžko byste poznali, že šlo původně o člověka. Z jeho zjizveného těla nyní trčí kosti a podivné bodáky. Obličej je děravý a krvavý. Není divu, že se na nás toto monstrum okamžitě vrhá. No dobrá, sice nejsme vojáci, ale mechanici, jenže někdo tu špinavou práci udělat musí. Tak proč ne my – aspoň to bude napínavější.
 
Sice nemáme žádné kulomety ani paprskomety, bezbranní ale nejsme. Výše zmíněná telekineze na vetřelce s trochou toho důvtipu spolehlivě funguje, navíc máme k ruce několik futuristických kousků nářadí. S laserovým řezačem železa se skvěle oddělují přebytečné části těl monster. Můžeme si přitom vybrat, kde naše chirurgické počínání začneme. Kreatuře, která se na nás vrhla, je to docela jedno: nevadí ji uřezaná hlava, ani nohy – stále je nebezpečná. Teprve rozřízlé břicho ji umlčí navždy.
 
Dead SpaceElectronic Arts toto počínání nazývá „strategickým rozkouskováním“, my máme přesnější výraz: „krvavý masakr“. Podivný mol infikoval dalších pár mrtvol. Záhy jsme obklopeni nechutnými nestvůrami. Tak zkusíme hřebíkomet a jeden z Isaacových speciálních manévrů. Hrdina si klekne, vytáhne zbraň nad hlavu a začne pálit kolem sebe. Překvapivě to nemá takový efekt, řezání se zdá být daleko účinnějším.
 
Autoři připravují skutečný survival horor. To znamená, že monstra nebudete potkávat na každém rohu, ale spíše se budete bát neviděného – nejrůznějších zvuků, stínů apod. Když už se kreatura objeví, bude to obvykle v nestřežený okamžik, kdy se pěkně polekáte. Proti přesile navícDead Space stanete jen výjimečně. Častěji si užijete boj jeden na jednoho. To však neznamená žádné zjednodušení. Naopak – jako inženýr se pokaždé budete rvát o holý život, a to déle než je v akcích obvyklé.
 
Na palubě je ale více než jen agresivní nepřátelé. Sem tam byste měli potkat nějakého přeživšího, jako například medičku, která je ale úplně šílená a snaží se oživit jakéhosi pacienta. Neustále budete narážet také na jakéhosi „lovce“. Tento Necromorph je evidentně chytřejší než všichni ostatní a je vám neustále v patách. Občas dokonce zaútočí. A autoři slibují další nečekaná setkání.
 
Kdyby spolu System Shock a Doom měli dítě, zřejmě by vypadalo podobně jako Dead Space. Tahle hra vůbec nevypadá, jako by pocházela od Electronic Arts. Na příběhu dělají renomovaní autoři, atmosféra by se dala krájet, styl je jedinečný a hra bude přístupná jen dospělému publiku. O kvality Dead Space se rozhodně nebojíme, ba už se ho nemůžeme dočkat.
Autor:




Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.