Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strike! - ukoulejte se k smrti

  12:00aktualizováno  30. května 5:18
„Kuželky, to není jen sport. Je to především skvělá náplň volného času.“ Tak praví manuál hry Strike!. To, co může platit v reálu za podmínky, že se sejde dobrá parta, neplatí tak zcela u kuželek virtuálních. Přece jen tak jednotvárná činnost jako koulení se nedá provozovat věčně.

3D BowlingStrike! je hra, ve které se nedělá nic jiného, než koulí. Už to, že někdo dokázal z tak jednotvárné činnosti udělat hru, je svým způsobem obdivuhodné. Avšak již méně obdivuhodnou se ukazuje býti hratelnost. Posuďte sami.

Po jednoduché instalaci a konfiguraci se dostanete do dobře provedeného a maximálně přehledného menu, ze kterého můžete odejít zpět do systému, pročíst velmi stručný návod, jak ve hře vrhat koulemi, anebo se konečně pustit do koulení. Suma sumárum tři možnosti. Vzhledem k tomu, že hra si v pohodě vystačí s ovládáním myší, více položek (jako třeba změny ovládacích prvků) netřeba. Pokud se hráč pustí do koulení, může využít buďto klasickou možnost samostatného tréninku, pustit se do boje proti počítači nebo se utkat s jedním živým spoluhráčem (koulí se na střídačku). Otázkou je, proč spoluhráčů, kteří se mohou účastnit zápasu na jednom počítači, není víc: tři, pět nebo třeba dvacet (vzhledem k tomu, že hráči se po jednom střídají, nic tomu nebrání). Tvůrci zřejmě moudře předpokládali, že by to nikoho nebavilo. Pokud ale uvažovali takto logicky, je otázkou, proč 3D Bowlingvlastně dotáhli do konce svůj projekt, jehož potenciál pobavit a udržet pozornost hráče je minimální.

Ať už hráč soupeří s počítačem, živým oponentem nebo sám se sebou, záhy se ocitne před kuželkářskou dráhou, po jejíž straně čekají na zbloudilé koule dvě prohloubená koryta. Ovládání je extrémně jednoduché. Klepnete levým tlačítkem myši poprvé, octnete se nad prvními metry dráhy. Druhým kliknutím označíte místo, kam má koule po vrhu dopadnout. Třetím kliknutím se přemístíte do startovní pozice. Čtvrtým kliknutím aktivujete ukazatel síly vrhu, který začne narůstat. Klepnete popáté a kostky jsou vrženy (a koule také). Podle toho, zda jste klepli dřív či později, byla koule vržena určitou rychlostí. Pak už nezbývá než pozorovat, jak se koule blíží ke shluku kuželek. Kolik jich srazíte, závisí na pánu Bohu, na herním algoritmu, na vašem odhadu a na náhodě. Nejsmutnější je, když koule skončí v jednom z postranních koryt. Smutek je vlastně vítané zpestření stereotypu. Hra totiž ve vás mnoho emocí neprobudí. Pokud vám napětí a dynamika, kterou výše popsaná technika hry přináší, nestačí, můžete použít jeden originální prvek - faleš. Ta se zařídí tak, že při určování síly vrhu klepnete místo levého nejprve na pravé tlačítko myši.

3D Bowling

V čem je tedy přínos této hry nebo spíše hříčky? Jednoduše v tom, že vás uvede do pravidel sportu a udělá z vás obstojného teoretika. Přece jen znalost bowlingu začíná ve větších městech patřit do základního společenského přehledu a kdo ví, třeba svou znalostí pravidel získáte úctu přátel a okouzlíte opačné pohlaví. Komu by snad bylo zatěžko instalovat a chvíli hrát Strike!, nech pomne, že např. naučit se hrát na španělskou kytaru je daleko náročnější a dlouhodobější vklad pro uplatnění v kolektivu.

Když už jste dočetli až sem, dostane se vám sladké odměny. Prozradím vám pravidla bowlingu, takže nebudete muset Strike! instalovat a hrát. Hraje se na 10 kol. V každém z nich se hráči prostřídají jeden po druhém. Pokud hráč netrefí jedním vrhem nic, nastupuje ke svému pokusu spoluhráč. Pokud hráč srazí aspoň něco, dostane možnost druhého hodu, aby maximální počet kuželek dorazil. Zvláštní případ nastane, pokud hráč srazí všech deset kuželek v jednom vrhu. Pak se mu postaví zbrusu nová desítka. Pokud i při druhém hodu skolí vše, dostane možnost třetího hodu, 3D Bowlingopět s novou várkou kuželek. Čili teoreticky může jeden hráč házet třikrát za kolo a dosáhnout počtu 30 bodů. Vzhledem k tomu, že kol je deset, nirvánou a většinou nedostižným ideálem hráče je získat superčisté skóre 300 sražených kuželek (resp. bodů).

Pár slov ke grafice a zvukům. Oboje není špatné. Hře důstojně slouží 3d engine, který sice neumožní rozlišení nad 800x600, svému účelu však zcela postačuje. I zvuková kulisa je maximálně reálná (kdo by si s tím nevyhrál, když druhů zvuku je ve hře méně než pět). Každopádně v okamžicích, kdy kamera dynamicky sleduje kouli blížící se k jámě lvové, grafika i zvuky nabývají rafinovaného a prostého půvabu.

Popravdě řečeno, Strike! není špatná hra. Je to jen hra proklatě malá, spíše minihra. Pokud by byla dodávána v kombinaci s dalšími společenskými hity (šipky, fotbálek, třeba i dáma), mohlo by se při férové ceně jednat o konkurenceschopný titul. Takhle nezbývá, než Strike! nedoporučit. Jak totiž ví James Bond, jeden svět nestačí, zvlášť když je to svět tak jednotvárný a mrňavý.

Strike!
Výrobce: Megaware Multimedia
Vydavatel: Megaware Multimedia
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: http://www.megaware.nl/games/3DBowling/content.html
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Kuželky bohužel nejsou natolik barvitou zábavou, aby stačily na samostatnou hru. Jako freeware by to nebylo špatné, o koupi za hotové však nemá cenu uvažovat i v případě, že hra někdy dorazí k nám.
Hodnocení 35%

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...



Najdete na iDNES.cz