Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Střílečka Crysis 2 nedělá svému legendárnímu předchůdci ostudu

aktualizováno 
Na pokračování vysoce ceněné střílečky Crysis se čekalo dlouho. Ale stálo to za to. Druhý díl rozhodně nezklamal. A to ani přesto, že se odehrává v naprosto jiném prostředí a občas zazlobí inteligence nepřátel.
90

Crysis 2

Platforma: PC
Výrobce: CryTek

  • Několik herních stylů
  • Vynikající grafika
  • Povedený příběh
  • Nano-oblek
  • Umělá inteligence občas zazlobí
  • Hra více hráčů není úplně vyvážená

Crysis bylo jednou z nejlepších stříleček poslední doby a není závažnějšího důvodu, proč se domnívat, že by na tom pokračování mělo být jinak. Snad jen ty konzolové kompromisy nepřijdou moc draho.

Herní karta

Když řekneme, že se rok 2007 zapsal do herní historie, nebudeme přehánět. Právě tehdy se objevila střílečka Crysis, která sbírala extrémně vysoká hodnocení, ale zabodovala i komerčně. Někteří odvážní o ní dokonce hlásali, že jde o jednu z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší střílečku, kterou kdy měli v ruce. A druhý díl je na tom podobně. Je to skvostné pokračování, které nabízí stejné kvality jako jeho předchůdce, ale nebojí se ani odvážných změn.

Crysis 2

Crysis 2

K tomu, abyste pochytili děj, není třeba mít za sebou původní Crysis. Příběh funguje samostatně. Ale ti, kteří dokončili jedničku, budou určitě nadšení, že je pro ně přichystána spousta odkazů, které oba díly propojují.

Zatímco první díl se odehrával na fiktivním ostrově poblíž Filipín, dvojka se přesouvá na naprosto odlišné místo, a to do New Yorku. Docela výrazná změna. Z pravé džungle se člověk dostává do džungle ocelové. A rozhodně to není ke škodě věci.

Crysis 2

Crysis 2

Crysis 2 se odehrává tři roky po událostech z prvního dílu, tedy v roce 2023. New York je evakuován, protože se objevují mimozemšťané a podivná choroba. Jednotka mariňáků se blíží v ponorce k Manhattanu, ale dříve než přistane, je zničena. Útok přežije jen voják jménem Alcatraz. Zachrání ho muž zvaný Prophet (starý známý z jedničky), který Alcatraze nasouká do takzvaného nanoobleku, aby pokračoval v tom, co sám nemohl dokončit.

Od této chvíle se ani vy, ani příběh nezastaví. Budete bojovat s vojáky soukromé společnosti Crynet, kteří nesou označení CELL, s mechanicko-biologickými mimozemšťany Cephaloidy a sledovat, jak se šíří podivná infekce. A asi vás nepřekvapí, že vy jste jediný, kdo se vším tím zmatkem může něco udělat.

Přestože scénář může chvíli působit zmateně, funguje a má vše, co si jen můžete přát: mocenské hrátky, podrazy, šílené vědce, návštěvníky z vesmíru i odvážné vojáky. Děj tu není jen pro okrasu, ale dává zběsilému střílení smysl. Scénář měl na starosti britský spisovatel Richard Morgan, který je držitelem ceny Arthura C. Clarka, což značí, že není žádné "béčko".

Crysis 2

Crysis 2

Ale je to jen jedno z mnoha pozitiv, kterými Crysis 2 disponuje. Dalším a určitě nejdůležitějším je hratelnost, která je strhující. Existuje pro to hned několik důvodů. Prvním z nich je například to, že k úspěšnému konci můžete dojít několika cestami. Není to myšleno pouze tak, že k cíli vede několik tras, což je obvykle pravda, ale také si zvolíte, jakým způsobem se k němu dostanete.

Jste spíše netrpělivý zběsilý typ? Vyhovují vám dynamické přestřelky, během nichž se tají dech? Není problém, jen do toho. Pokud ale preferujete útoky ze zálohy a je vám bližší plížení a tiché likvidování protivníků, tak i to Alcatraz to bez problémů zvládne. Obojí můžete samozřejmě kombinovat. Crysis 2 vás do ničeho netlačí a nechává vám volnou ruku. Jen málokdy narazíte na situaci, která dovolí pouze jeden herní styl.

Úrovně jsou obvykle navrženy tak, aby bylo čistě na vás, jak je překonáte. Na konec se lze dostat bez jediného výstřelu, nebo se tam jednoduše prostřílet. Oboje je zábavné a oboje má své výhody i nevýhody. Tichý styl je časově náročný, budete potřebovat hodně trpělivosti.

Crysis 2

Crysis 2

Druhá varianta je rychlejší, ale protivníci se nedají lehce a rozhodně nebude stačit jen stát na místě a pálit po všem, co se hýbe. Nezbude vám, než se schovávat za překážky, používat schopnosti nanoobleku a pobíhat z místa na místo.

Nanooblek je v akci dobrým pomocníkem. Umí kolem vás vytvořit štít, který zvýší vaši fyzickou sílu, chrání vás při pádu, tlumí následky explozí a střelby. Dokáže vás i zneviditelnit, díky čemuž lze nepozorovaně proklouznout kolem nepřátel, nebo je v tichosti odpravit. Ale pokud jste moc hluční, do někoho narazíte nebo začnete střílet, jste prozrazeni a už na vás protivníci zvesela pálí.

Poslední schopnost je "nanovize", zvláštní obrazový režim, který zvýrazní nepřátele nebo vám pomůže vidět, pokud se ocitnete například v oblaku dýmu. Všechny tři schopnosti ovšem rychle vyčerpávají energii. Nedá se tedy nepřetržitě skrývat pod rouškou neviditelnosti nebo být neustále chráněn štítem. Nicméně hra je navržena tak, abyste všechny možnosti obleku využívali často a neměli je jen pro parádu.

Crysis 2

Crysis 2

Jednotlivé mise jsou často rozsáhlé, odehrávají se uvnitř budov i na ulicích a dovolují i nějaký ten průzkum. Současně ale mnohokrát zažijete předem naplánované momenty, kterými si musíte projít, aby bylo možné pokračovat. Tyto situace jsou ale navrženy tak, že nenarušují hru, spíše jí přidávají na atraktivnosti. Většinou jsou velkolepé a mají spád.

Pokud chcete vytvořit kvalitní střílečku, je nutné mít propracovanou inteligenci nepřátel. Ti, kteří vám jdou po krku v Crysis 2 mají pod čepicí. Nic vám nedarují, skrývají se, používají zajímavé taktiky a většinou nás příjemně překvapili. Ale i oni se občas snažili třeba běžet do zdi, nereagovali, pokud jste zastřelili někoho vedle nich, nebo se jednoduše zasekli o předmět před nimi.

Dohráno? Tak vzhůru do čtení

Crysis 2 se dočká i své románové podoby. Zpracovává ji kanadský autor sci-fi a mořský biolog Peter Watts, který se rád a často zabývá tématikou života ve vesmíru.

Měl na starosti jeden z prvních nástinů příběhů herního Homeworldu 2, ale ve finálním scénáři se použilo jen málo z Wattsovy práce. Teď si může napravit chuť knižní verzí Crysis 2.

A dokonce i autoři Bioshocku 2 přiznávají, že Wattsova práce pro ně byla velkou inspirací. Jedno je tak jisté, kniha je ve správných rukou. Peter Watts umí.

Crysis 2

Crysis 2

Crysis 2 se může pochlubit slušnou délkou. Opět záleží na tom, jaký styl hraní zvolíte, ale také na obtížnosti. Zhruba se dá ale mluvit o 12 – 14 hodinách, což je fajn. Navíc když se ani chvíli nebudete nudit.

Není problém využívat i některá vozidla, od těch obrněných, až po tanky. Ale také se připravte na to, že i protivníci na vás mají připravený těžký kalibr a párkrát změříte síly i s mnohonásobně většími monstry.

Vizuální stránka dopadla výborně. Nejde o to, že ihned po spuštění vám Crysis 2 vyrazí dech. Postupem času, když budete sledovat okolí, si uvědomíte, jak je povedené. Stejně tak modely postav. Grafici si dali záležet a vyplatilo se to.

Přestože hra pro jednoho je zpracována skvěle, nebyla zanedbána ani hra pro více lidí. Jednotlivé módy vás asi nepřekvapí. Možná vás jen zaskočí, že některé se zpřístupní až po tom, co strávíte nějaký čas v těch, které již dostupné jsou.

I přes drobné výhrady je celkový dojem z Crysis 2 vynikající, a hra tak důstojně přebírá žezlo od prvního dílu. Oceňujeme změnu prostředí, nového hrdinu, zajímavý příběh i technické zpracování. Na umělé inteligenci nepřátel i vyváženosti hry pro více lidí by se dalo zapracovat, ale obojí se dá přežít bez následků.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1731 čtenářů



Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.