Stronghold 2 - postavte si hrad!
Ekonomickou stránku hry lze, co do rozvinutosti přirovnat například k Children of Nile. Hlavní důraz je kladen na spokojenost obyvatelstva.
The Path of PeaceEkonomickou stránku hry lze, co do rozvinutosti přirovnat například k Children of Nile. Hlavní důraz je kladen na spokojenost obyvatelstva. Když jsou poddaní nespokojeni, opouštějí vámi spravovanou provincii a práce zůstávají stát. Spokojenost se odvíjí jak od počtu vyprodukovaného jídla, tak od zábavy, kterou jim jste schopni poskytnout. Když je budete „krmit“ jen masem, tak sice hlad mít nebudou, ale ani nebudou nadšení. To by tolik nevadilo, ale když bude takto stagnovat popularita, tak nemůžete zvýšit daně a vybudovat lepší budovy nebo armádu. Pro zvyšování spokojenosti slouží i několik budov (kostel, hospoda atd.), ale ty zase potřebují zásobování určitými surovinami. Zároveň se spokojeností obyvatel taká musíte dbát na popularitu vaší, jakožto vládce, mezi ostatními šlechtici. Základem je pořádání hodů z co nejvíce dostupných surovin (pečené selata, kachny na divoko nebo zelenina – což, jakožto anti-vegetariánka nechápu :-) ), plesů nebo rytířských turnajů. Mise jsou zde vcelku obtížné, ale to jen z důvodu velmi limitujících časů, kdy musíte něco postavit nebo dokázat. Naštěstí je zde možnost nápovědy, kdy se dozvíte co je pro danou misi třeba postavit, aby byla úspěšně dokončena.
|
Na začátku musíte projít malým školením v ekonomice, bez něhož se ani v tomto módu neobejdete. Naučíte se stavět potřebné budovy pro zásobovaní poddaných jako jsou ovocné sady nebo chýše lovců. Ihned poté se na nově vznikající kolonie vrhne horda barbarů pána Olafa a otestuje bojové schopnosti nového lorda. Mise jsou různorodé, ale převážně platí pravidlo že musíte vybudovat fungující ekonomiku a potom vymlátit veškeré protivníky. Občas se ale dostanete do situace, kdy máte určitý počet jednotek a dobýváte ztracené území aniž by byla možnost získání posil. Jednotek není mnoho, ale zase je zde kladen důraz na autentičnost bojů (milovníci fantasy opět mohou uronit slzu, žádné mágy, elfy a podobnou havěť zde nepotkáte). Mezi základní patří kopijníci nebo lukostřelci, dále se setkáte s dobývacími jednotkami, bojovými mnichy nebo žoldáky. Pokud má protivník postavené dřevěné opevnění, tak na něj můžete v klidu zaútočit pěchotou, ale proti zděným hradbám musíte použít těžkou techniku (to je rozdíl oproti původnímu Strongholdu, kde šlo hradby zničit i obyčejným kopijníkem). Na obranu zase můžete využít různé středověké hračičky, jako je například vroucí olej nebo dřevěné klády padající na hlavy dobyvatelů. Jednotky můžete formovat do čtyř různých formací a dávat jim různé příkazy ( obrana, hlídkování atd.), stejně jako v jiných strategiích. Ovládání hry je skrze příkazy, které zadáváte pouze levým myšítkem, pravé slouží k odznačování ( prostě takové Cancel). Tato kampaň je z části nelineární a záleží jen na vás, zda králi pomůžete znovu dobýt jeho území nebo ho obsadíte sami. Siege a ostatní
Pokud chcete od kampaně odpočinout nebo ji máte dohranou, čeká na vás ještě několik režimů. Mezi tyto módy patří i obléhání. Jedná se o historicky doložené bitvy o hrady, kde si můžete zvolit na jakou stranu se postavíte. Nic zde nestavíte, jen se bráníte útočníkům nebo se naopak snažíte prorazit opevněním a udolat vládce hradu. Dále zde naleznete Kingmaker, což je klasické všichni proti všem a nejlepší je král. Tady se uplatníte nejen jako zkušený velitel vojsk, ale budete muset i stavět a zvelebovat panství, aby na vojsko byly prostředky. Grafika, zvuky, hudba
Po vizuální stránce není skoro co vytknout. Vše se drží dnes již zaběhnutých standardu (Pixel Shader, Bump Mapping) a vypadá hezky. Animace postav je provedena precizně, ale ty stromy, to je běs. Neustále se kinklají ze strany na stranu a výsledný dojem ve mně vzbudil vzpomínky na stolní fotbálek (takový ten jak jsou hráči na pružinkách). Na druhou stranu třeba ničení zdí nebo odlétáváni vojáků po zásahu z dobývacích stojů je ztvárněno dokonale. Pohledy jsou standardní ( kolem dokola a přiblížení ) i nestandardní ( pohled do hradu na probíhající slavnosti, pohled z věže atd.). Do každé obývané budovy lze nahlédnout a kontrolovat tak práci poddaných. Zvuk i hudba vystihují dobovou atmosféru a celkově navozují příjemné prostředí.
Po vizuální stránce není skoro co vytknout. Vše se drží dnes již zaběhnutých standardu (Pixel Shader, Bump Mapping) a vypadá hezky.
HratelnostHratelnost je kolísavá a hodně záleží na přístupu hráče. Některé mise jsou dosti zdlouhavé kvůli nutnosti vybudování fungující ekonomiky a až poté se můžete vrhnout na bitevní pole. A jindy zase máte misi dohranou za chviličku, i když už jste vcelku daleko. Třeba ochrana hradu sira Greye v budovatelské kampani byla záležitost cca na 10 min. Příjemný je i fakt, že budování staveb probíhá rychle, budova je postavena ihned po umístění, jen je třeba počkat, než ji obydlí nějaký osadník. 13.5.2005 oznámila společnost Cenega, že Stronghold 2 vyjde s českými titulky, takže i ti, kteří angličtině nevládnou si přijdou na své. Verdikt
Oproti minulému dílu se vcelku moc nezměnilo, pokud nepočítáte kosmetické úpravy a opravy některých nesmyslů, ale hratelnost zůstala. A to je vesměs to nejpodstatnější. Tak tedy vzhůru na nevěřící barbary a vůbec všechny, kteří se hodlají protivit vůli svého vládce. Za krále … !?
>> TIP: Zahrajte si dobývání hradu jako plnou hru zdarma! <<
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1366 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...
Domy s fenomenálním pohledem na moře
Bar, Černá Hora
210 000 Kč