Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stronghold 2 - postavte si hrad!

  12:02aktualizováno  14. května 6:19
Chcete si postavit vlastní hrad? Dlouze očekávané pokračování strategie Stronghold je tady. Jak se povedlo? V čem se odlišuje od staršího bratříčka? Pokud se chcete dozvědět více, přečtěte si naší recenzi.
81

Stronghold 2

Platforma: PC
Výrobce: Firefly Studios

Herní karta

Stronghold 2 Od doby vydání Strongholdu už uplynulo mnoho vody, a tak se vývojáři z Firefly Studia rozhodli, že nám přichystají druhý díl. Jak je již trendem, malovanou 2D grafiku vystřídala 3D renderovaná prostředí a panáčci, princip hry však zůstal stejný. I v tomto pokračování si vyzkoušíte, jak se panuje a válčí ve středověku. Na výběr máte několik druhů hry, přičemž základní jsou dva – Path of Peace – Cesta míru a Path of War – Cesta války. V mírové kampani je úkolem sjednotit království převážně mírovou cestou za pomocí ekonomiky a drobné pomoci armády. Ve válečné kampani je to, jak jinak, opačně. Válečná kampaň jako jediná obsahuje příběh a renderované sekvence které se snoubí s in-game animacemi. Máte zde za úkol sjednotit království, které se po prohraná bitvě vedené samotným králem ocitá v troskách. O moc samozřejmě soupeří více šlechticů a cesta za sjednocením nebude lehká.

Ekonomickou stránku hry lze, co do rozvinutosti přirovnat například k Children of Nile. Hlavní důraz je kladen na spokojenost obyvatelstva.

The Path of Peace
Ekonomickou stránku hry lze, co do rozvinutosti přirovnat například k Children of Nile. Hlavní důraz je kladen na spokojenost obyvatelstva. Stronghold 2 Když jsou poddaní nespokojeni, opouštějí vámi spravovanou provincii a práce zůstávají stát. Spokojenost se odvíjí jak od počtu vyprodukovaného jídla, tak od zábavy, kterou jim jste schopni poskytnout. Když je budete „krmit“ jen masem, tak sice hlad mít nebudou, ale ani nebudou nadšení. To by tolik nevadilo, ale když bude takto stagnovat popularita, tak nemůžete zvýšit daně a vybudovat lepší budovy nebo armádu. Pro zvyšování spokojenosti slouží i několik budov (kostel, hospoda atd.), ale ty zase potřebují zásobování určitými surovinami. Zároveň se spokojeností obyvatel taká musíte dbát na popularitu vaší, jakožto vládce, mezi ostatními šlechtici. Základem je pořádání hodů z co nejvíce dostupných surovin (pečené selata, kachny na divoko nebo zelenina – což, jakožto anti-vegetariánka nechápu :-) ), plesů nebo rytířských turnajů. Mise jsou zde vcelku obtížné, ale to jen z důvodu velmi limitujících časů, kdy musíte něco postavit nebo dokázat. Naštěstí je zde možnost nápovědy, kdy se dozvíte co je pro danou misi třeba postavit, aby byla úspěšně dokončena.

Kampaně

The Path of Peace - mírumilovné budování, především se jedná o správu hradu a podhradí
Sim Campagin - Pomoci králi znovu vybudovat jeho království
Free Build - zde můžete v míru budovat vlastní panství
The Path of War - převážně bojová část hry
Campagin "Lost King" - jak je již v textu uvedeno, jedná se o hlavní část hry kdy pomáháte králi znovu získat jeho moc, tato část má různé zakončení
Kingmaker - jedná se o "skirmish" mód, nejlepší získá vše
Siege - prožijete na vlastní kůži obléhání skutečných hradu a opevnění

The Path of War
Na začátku musíte projít malým školením v ekonomice, bez něhož se ani v tomto módu neobejdete. Naučíte se stavět potřebné budovy pro zásobovaní poddaných jako jsou ovocné sady nebo chýše lovců. Stronghold 2 Ihned poté se na nově vznikající kolonie vrhne horda barbarů pána Olafa a otestuje bojové schopnosti nového lorda. Mise jsou různorodé, ale převážně platí pravidlo že musíte vybudovat fungující ekonomiku a potom vymlátit veškeré protivníky. Občas se ale dostanete do situace, kdy máte určitý počet jednotek a dobýváte ztracené území aniž by byla možnost získání posil. Jednotek není mnoho, ale zase je zde kladen důraz na autentičnost bojů (milovníci fantasy opět mohou uronit slzu, žádné mágy, elfy a podobnou havěť zde nepotkáte). Mezi základní patří kopijníci nebo lukostřelci, dále se setkáte s dobývacími jednotkami, bojovými mnichy nebo žoldáky. Pokud má protivník postavené dřevěné opevnění, tak na něj můžete v klidu zaútočit pěchotou, ale proti zděným hradbám musíte použít těžkou techniku (to je rozdíl oproti původnímu Strongholdu, kde šlo hradby zničit i obyčejným kopijníkem). Na obranu zase můžete využít různé středověké hračičky, jako je například vroucí olej nebo dřevěné klády padající na hlavy dobyvatelů. Jednotky můžete formovat do čtyř různých formací a dávat jim různé příkazy ( obrana, hlídkování atd.), stejně jako v jiných strategiích. Ovládání hry je skrze příkazy, které zadáváte pouze levým myšítkem, pravé slouží k odznačování ( prostě takové Cancel). Tato kampaň je z části nelineární a záleží jen na vás, zda králi pomůžete znovu dobýt jeho území nebo ho obsadíte sami.

Stronghold 2 Siege a ostatní
Pokud chcete od kampaně odpočinout nebo ji máte dohranou, čeká na vás ještě několik režimů. Mezi tyto módy patří i obléhání. Jedná se o historicky doložené bitvy o hrady, kde si můžete zvolit na jakou stranu se postavíte. Nic zde nestavíte, jen se bráníte útočníkům nebo se naopak snažíte prorazit opevněním a udolat vládce hradu. Dále zde naleznete Kingmaker, což je klasické všichni proti všem a nejlepší je král. Tady se uplatníte nejen jako zkušený velitel vojsk, ale budete muset i stavět a zvelebovat panství, aby na vojsko byly prostředky.

Grafika, zvuky, hudba
Po vizuální stránce není skoro co vytknout. Vše se drží dnes již zaběhnutých standardu (Pixel Shader, Bump Mapping) a vypadá hezky. Animace postav je provedena precizně, ale ty stromy, to je běs. Neustále se kinklají ze strany na stranu a výsledný dojem ve mně vzbudil vzpomínky na stolní fotbálek (takový ten jak jsou hráči na pružinkách). Na druhou stranu třeba ničení zdí nebo odlétáváni vojáků po zásahu z dobývacích stojů je ztvárněno dokonale. Pohledy jsou standardní ( kolem dokola a přiblížení ) i nestandardní ( pohled do hradu na probíhající slavnosti, pohled z věže atd.). Do každé obývané budovy lze nahlédnout a kontrolovat tak práci poddaných. Zvuk i hudba vystihují dobovou atmosféru a celkově navozují příjemné prostředí.

Po vizuální stránce není skoro co vytknout. Vše se drží dnes již zaběhnutých standardu (Pixel Shader, Bump Mapping) a vypadá hezky.

Stronghold 2 Hratelnost
Hratelnost je kolísavá a hodně záleží na přístupu hráče. Některé mise jsou dosti zdlouhavé kvůli nutnosti vybudování fungující ekonomiky a až poté se můžete vrhnout na bitevní pole. A jindy zase máte misi dohranou za chviličku, i když už jste vcelku daleko. Třeba ochrana hradu sira Greye v budovatelské kampani byla záležitost cca na 10 min. Příjemný je i fakt, že budování staveb probíhá rychle, budova je postavena ihned po umístění, jen je třeba počkat, než ji obydlí nějaký osadník. 13.5.2005 oznámila společnost Cenega, že Stronghold 2 vyjde s českými titulky, takže i ti, kteří angličtině nevládnou si přijdou na své.

Verdikt
Oproti minulému dílu se vcelku moc nezměnilo, pokud nepočítáte kosmetické úpravy a opravy některých nesmyslů, ale hratelnost zůstala. A to je vesměs to nejpodstatnější. Tak tedy vzhůru na nevěřící barbary a vůbec všechny, kteří se hodlají protivit vůli svého vládce. Za krále … !?

>> TIP: Zahrajte si dobývání hradu jako plnou hru zdarma! <<

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

81 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1365 čtenářů



Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.