Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stronghold: Crusader – preview

  12:00aktualizováno  1:57
Vynikající realtimeová strategie Stronghold, která simuluje středověké stavění hradů i jejich dobývání a která patří k nejlepším kouskům minulého roku, se letos dočká svého nástupce. Nyní v hlavní roli vystupují křižáci, muslimové, pouště a křížové výpravy. Opět nebude chybět skvělá hratelnost a všudypřítomné vtípky.

Stronghold: Crusader

Minulý rok se urodila slušná porce kvalitních realtimeových strategií, ať už těch klasických na principech Duny 2 (Empire Earth) či těch originálnějších (Commandos 2 nebo Black and White). Mezi druhou kategorii patří taky Stronghold, vynikající, vtipná a nesmírně zábavná hra, která pobrala mnoha prvků z budovatelských strategií. Jde o to, postavit fungující hrad, ubránit jej před nájezdy ostatních pánů, cvičit vojsko pro dobývání jiných pevností a zajistit vše potřebné, aby se civilní obyvatelé cítili za hradbami co nejlépe, aby měli co jíst a aby platili co největší daně. Více asi není třeba Stronghold představovat, u nás i ve světě se dočkal velkého ohlasu, a pokud vám i přesto tato hra nic neříká, mrkněte se na listopadovou recenzi.

Jak už to bývá, úspěšné RTS se brzy dočkají narychlo uplácaných datadisků. V případně titulu Stronghold: Crusader (ten ovšem není datadisk, bude se prodávat jako fungl nová hra) si ale vývojáři z FireFly Studios dali záležet a prakticky všechny chyby původní hry byly opraveny, Stronghold: Crusader přibyl skirmish mód a změnilo se celé prostředí. Stronghold: Crusader nás přenese o pár tisícovek kilometrů na jihovýchod, do muslimských zemí a do časů křížových výprav. Čtyři nové kampaně se točí hlavně kolem třetí křížové výpravy (1189-1192), která i přes hvězdné obsazení (Fridrich I. Barbarossa, Filip II. a Richard I. Lví srdce) příliš neuspěla. Ale vše můžete - alespoň na počítači - napravit, či v roli Sálah ad-Dína, neboli Saladina, rozprášit a pobít křesťany co nejdřív. Pro tvrďáky je připraveno padesát (!) dalších těžkých misí sledujících vývoj křížových výprav od jejich počátků až do posledního tažení. A nebyl by to Stronghold, kdyby toho nenabídl mnohem víc; konkrétně editor map a možnost stavět si svůj hrad jen tak, bez ohrožení nepřáteli.

Nicméně tím nej je určitě skirmish mód, jenž v původní hře chyběl. Stronghold: Crusader bude v tomto stejný jako jiné RTS, navolíte si mapu, typ hry, ostatní panovníky a případně týmy. Hráč či počítač může mít výhodu v podobě lepší startovní pozice nebo pár tisícovek zlaťáků navíc. Oponentů je celkem jedenáct, Stronghold: Crusader kromě starých známých (Krysa, Prase atd.) proti vám budou stát i noví vládci z oblastí písků a pouští. Ti používají trochu jinou taktiku a styl boje, ovšem podstatný rozdíl mezi nimi a evropskými dobyvateli není. Snad až na jejich projevy a hlášky, které jsou opět vtipné a ironické. Soudě podle dema, inteligence počítače se vylepšila, ale stále preferuje styl boje bez jakékoliv organizace a jednotky posílá po skupinkách, aniž by se vzájemně kryly a podporovaly. S budováním to je ovšem lepší, počítač ve skirmish módu sám od sebe staví vlastní hrad, pečuje o lidičky, celkem chytře umisťuje obranné věže, ale pořád proti člověku stojí jenom omezený počítač. Zato multiplayer je už o něčem jiném…

Z okolních obrázků je vidět, že se celé prostředí a architektura podstatně změnily. Z nových staveb můžeme vyjmenovat studnu, potřebnou v žáru pouště při hašení požárů, nebo budovu pro najímání žoldáků. Krom evropských vojáků z původní hry se objeví i muslimští bojovníci. Ty - jakožto evropský panovník - nemůžete cvičit, pouze za těžký peníz najímat. Stronghold: Crusader Některé typy vojáků jsou jen ekvivalentem těch evropských (arabský lučištník atp.), další jednotky jsou unikátní - levní otroci se v obrovských počtech hodí jako živý štít, lučištníci na koních jsou pekelně rychlí, vrhači ohně slouží jako jacísi primitivní středověcí granátníci, mobilní balisté odstraní většinu jednotek jedním zásahem a vrah umí bez hluku přelézt přes hradby a obsadit bránu. Jinak se ovšem nic z principů hry nemění, pořád to bude starý dobrý a zábavný Stronghold. I když, jedna změna by se vlastně našla. Farmaření je odkázáno na zelené plochy, kterých na poušti zas moc není, a jídla je tak občas nedostatek a je třeba ho dokupovat na trhu.

Přínos hry Stronghold: Crusader bude hlavně ve skirmish módu, v tunách nových misí a spoustě další zábavy navíc. Bohužel, pořád tady jsou dvě chybky - slabší grafika a chaotické boje zvrhávající se díky chybějícím formacím v nepřehlednou řezbu. Ale i přes to se dá od pokračování Strongholdu očekávat vynikající hratelnost, a ta je to nejdůležitější. Datum vydání se blíží, křižáky a muslimy bychom měli spatřit už příští měsíc.

Autor:


Témata: Hluk, Islám, studny


Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.