Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stronghold: Crusader – preview

  12:00aktualizováno  1:57
Vynikající realtimeová strategie Stronghold, která simuluje středověké stavění hradů i jejich dobývání a která patří k nejlepším kouskům minulého roku, se letos dočká svého nástupce. Nyní v hlavní roli vystupují křižáci, muslimové, pouště a křížové výpravy. Opět nebude chybět skvělá hratelnost a všudypřítomné vtípky.

Stronghold: Crusader

Minulý rok se urodila slušná porce kvalitních realtimeových strategií, ať už těch klasických na principech Duny 2 (Empire Earth) či těch originálnějších (Commandos 2 nebo Black and White). Mezi druhou kategorii patří taky Stronghold, vynikající, vtipná a nesmírně zábavná hra, která pobrala mnoha prvků z budovatelských strategií. Jde o to, postavit fungující hrad, ubránit jej před nájezdy ostatních pánů, cvičit vojsko pro dobývání jiných pevností a zajistit vše potřebné, aby se civilní obyvatelé cítili za hradbami co nejlépe, aby měli co jíst a aby platili co největší daně. Více asi není třeba Stronghold představovat, u nás i ve světě se dočkal velkého ohlasu, a pokud vám i přesto tato hra nic neříká, mrkněte se na listopadovou recenzi.

Jak už to bývá, úspěšné RTS se brzy dočkají narychlo uplácaných datadisků. V případně titulu Stronghold: Crusader (ten ovšem není datadisk, bude se prodávat jako fungl nová hra) si ale vývojáři z FireFly Studios dali záležet a prakticky všechny chyby původní hry byly opraveny, Stronghold: Crusader přibyl skirmish mód a změnilo se celé prostředí. Stronghold: Crusader nás přenese o pár tisícovek kilometrů na jihovýchod, do muslimských zemí a do časů křížových výprav. Čtyři nové kampaně se točí hlavně kolem třetí křížové výpravy (1189-1192), která i přes hvězdné obsazení (Fridrich I. Barbarossa, Filip II. a Richard I. Lví srdce) příliš neuspěla. Ale vše můžete - alespoň na počítači - napravit, či v roli Sálah ad-Dína, neboli Saladina, rozprášit a pobít křesťany co nejdřív. Pro tvrďáky je připraveno padesát (!) dalších těžkých misí sledujících vývoj křížových výprav od jejich počátků až do posledního tažení. A nebyl by to Stronghold, kdyby toho nenabídl mnohem víc; konkrétně editor map a možnost stavět si svůj hrad jen tak, bez ohrožení nepřáteli.

Nicméně tím nej je určitě skirmish mód, jenž v původní hře chyběl. Stronghold: Crusader bude v tomto stejný jako jiné RTS, navolíte si mapu, typ hry, ostatní panovníky a případně týmy. Hráč či počítač může mít výhodu v podobě lepší startovní pozice nebo pár tisícovek zlaťáků navíc. Oponentů je celkem jedenáct, Stronghold: Crusader kromě starých známých (Krysa, Prase atd.) proti vám budou stát i noví vládci z oblastí písků a pouští. Ti používají trochu jinou taktiku a styl boje, ovšem podstatný rozdíl mezi nimi a evropskými dobyvateli není. Snad až na jejich projevy a hlášky, které jsou opět vtipné a ironické. Soudě podle dema, inteligence počítače se vylepšila, ale stále preferuje styl boje bez jakékoliv organizace a jednotky posílá po skupinkách, aniž by se vzájemně kryly a podporovaly. S budováním to je ovšem lepší, počítač ve skirmish módu sám od sebe staví vlastní hrad, pečuje o lidičky, celkem chytře umisťuje obranné věže, ale pořád proti člověku stojí jenom omezený počítač. Zato multiplayer je už o něčem jiném…

Z okolních obrázků je vidět, že se celé prostředí a architektura podstatně změnily. Z nových staveb můžeme vyjmenovat studnu, potřebnou v žáru pouště při hašení požárů, nebo budovu pro najímání žoldáků. Krom evropských vojáků z původní hry se objeví i muslimští bojovníci. Ty - jakožto evropský panovník - nemůžete cvičit, pouze za těžký peníz najímat. Stronghold: Crusader Některé typy vojáků jsou jen ekvivalentem těch evropských (arabský lučištník atp.), další jednotky jsou unikátní - levní otroci se v obrovských počtech hodí jako živý štít, lučištníci na koních jsou pekelně rychlí, vrhači ohně slouží jako jacísi primitivní středověcí granátníci, mobilní balisté odstraní většinu jednotek jedním zásahem a vrah umí bez hluku přelézt přes hradby a obsadit bránu. Jinak se ovšem nic z principů hry nemění, pořád to bude starý dobrý a zábavný Stronghold. I když, jedna změna by se vlastně našla. Farmaření je odkázáno na zelené plochy, kterých na poušti zas moc není, a jídla je tak občas nedostatek a je třeba ho dokupovat na trhu.

Přínos hry Stronghold: Crusader bude hlavně ve skirmish módu, v tunách nových misí a spoustě další zábavy navíc. Bohužel, pořád tady jsou dvě chybky - slabší grafika a chaotické boje zvrhávající se díky chybějícím formacím v nepřehlednou řezbu. Ale i přes to se dá od pokračování Strongholdu očekávat vynikající hratelnost, a ta je to nejdůležitější. Datum vydání se blíží, křižáky a muslimy bychom měli spatřit už příští měsíc.

Autor:


Témata: Hluk, Islám, studny

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Další z rubriky

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...



Najdete na iDNES.cz