Stronghold: Crusader – preview

  • 473
Vynikající realtimeová strategie Stronghold, která simuluje středověké stavění hradů i jejich dobývání a která patří k nejlepším kouskům minulého roku, se letos dočká svého nástupce. Nyní v hlavní roli vystupují křižáci, muslimové, pouště a křížové výpravy. Opět nebude chybět skvělá hratelnost a všudypřítomné vtípky.
Stronghold: Crusader

Minulý rok se urodila slušná porce kvalitních realtimeových strategií, ať už těch klasických na principech Duny 2 (Empire Earth) či těch originálnějších (Commandos 2 nebo Black and White). Mezi druhou kategorii patří taky Stronghold, vynikající, vtipná a nesmírně zábavná hra, která pobrala mnoha prvků z budovatelských strategií. Jde o to, postavit fungující hrad, ubránit jej před nájezdy ostatních pánů, cvičit vojsko pro dobývání jiných pevností a zajistit vše potřebné, aby se civilní obyvatelé cítili za hradbami co nejlépe, aby měli co jíst a aby platili co největší daně. Více asi není třeba Stronghold představovat, u nás i ve světě se dočkal velkého ohlasu, a pokud vám i přesto tato hra nic neříká, mrkněte se na listopadovou recenzi.

Jak už to bývá, úspěšné RTS se brzy dočkají narychlo uplácaných datadisků. V případně titulu Stronghold: Crusader (ten ovšem není datadisk, bude se prodávat jako fungl nová hra) si ale vývojáři z FireFly Studios dali záležet a prakticky všechny chyby původní hry byly opraveny, Stronghold: Crusader přibyl skirmish mód a změnilo se celé prostředí. Stronghold: Crusader nás přenese o pár tisícovek kilometrů na jihovýchod, do muslimských zemí a do časů křížových výprav. Čtyři nové kampaně se točí hlavně kolem třetí křížové výpravy (1189-1192), která i přes hvězdné obsazení (Fridrich I. Barbarossa, Filip II. a Richard I. Lví srdce) příliš neuspěla. Ale vše můžete - alespoň na počítači - napravit, či v roli Sálah ad-Dína, neboli Saladina, rozprášit a pobít křesťany co nejdřív. Pro tvrďáky je připraveno padesát (!) dalších těžkých misí sledujících vývoj křížových výprav od jejich počátků až do posledního tažení. A nebyl by to Stronghold, kdyby toho nenabídl mnohem víc; konkrétně editor map a možnost stavět si svůj hrad jen tak, bez ohrožení nepřáteli.

Nicméně tím nej je určitě skirmish mód, jenž v původní hře chyběl. Stronghold: Crusader bude v tomto stejný jako jiné RTS, navolíte si mapu, typ hry, ostatní panovníky a případně týmy. Hráč či počítač může mít výhodu v podobě lepší startovní pozice nebo pár tisícovek zlaťáků navíc. Oponentů je celkem jedenáct, Stronghold: Crusader kromě starých známých (Krysa, Prase atd.) proti vám budou stát i noví vládci z oblastí písků a pouští. Ti používají trochu jinou taktiku a styl boje, ovšem podstatný rozdíl mezi nimi a evropskými dobyvateli není. Snad až na jejich projevy a hlášky, které jsou opět vtipné a ironické. Soudě podle dema, inteligence počítače se vylepšila, ale stále preferuje styl boje bez jakékoliv organizace a jednotky posílá po skupinkách, aniž by se vzájemně kryly a podporovaly. S budováním to je ovšem lepší, počítač ve skirmish módu sám od sebe staví vlastní hrad, pečuje o lidičky, celkem chytře umisťuje obranné věže, ale pořád proti člověku stojí jenom omezený počítač. Zato multiplayer je už o něčem jiném…

Z okolních obrázků je vidět, že se celé prostředí a architektura podstatně změnily. Z nových staveb můžeme vyjmenovat studnu, potřebnou v žáru pouště při hašení požárů, nebo budovu pro najímání žoldáků. Krom evropských vojáků z původní hry se objeví i muslimští bojovníci. Ty - jakožto evropský panovník - nemůžete cvičit, pouze za těžký peníz najímat. Stronghold: Crusader Některé typy vojáků jsou jen ekvivalentem těch evropských (arabský lučištník atp.), další jednotky jsou unikátní - levní otroci se v obrovských počtech hodí jako živý štít, lučištníci na koních jsou pekelně rychlí, vrhači ohně slouží jako jacísi primitivní středověcí granátníci, mobilní balisté odstraní většinu jednotek jedním zásahem a vrah umí bez hluku přelézt přes hradby a obsadit bránu. Jinak se ovšem nic z principů hry nemění, pořád to bude starý dobrý a zábavný Stronghold. I když, jedna změna by se vlastně našla. Farmaření je odkázáno na zelené plochy, kterých na poušti zas moc není, a jídla je tak občas nedostatek a je třeba ho dokupovat na trhu.

Přínos hry Stronghold: Crusader bude hlavně ve skirmish módu, v tunách nových misí a spoustě další zábavy navíc. Bohužel, pořád tady jsou dvě chybky - slabší grafika a chaotické boje zvrhávající se díky chybějícím formacím v nepřehlednou řezbu. Ale i přes to se dá od pokračování Strongholdu očekávat vynikající hratelnost, a ta je to nejdůležitější. Datum vydání se blíží, křižáky a muslimy bychom měli spatřit už příští měsíc.


Témata: Hluk, Islám