Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stupid Invaders - nechte se zblbnout!

  12:00aktualizováno  6. září 10:06
Jak asi může dopadnout výlet pěti stupidních mimozemšťánků v plechovém létajícím talíři, který navíc ""řídí"" dvouhlavé Stereo? To se již brzy všichni dozvíme v nové praštěné adventuře, avšak ještě předtím bychom si vám dovolili nabídnout zcela nové informace a postřehy z hratelného dema.
Stupid Invaders

V říjnu to vypukne. Zatímco během posledního půl roku zažili příznivci adventur totální nedostatek zvlášť kvalitních her tohoto žánru (pochopitelně s výjimkou The Longest Journey), během příštích třech měsíců bychom se měli dočkat hned několika velmi slibně vypadajících titulů. Příval kvalitních adventur by se měl dostavit počátkem října, kdy se na pultech herních prodejen objeví šílená cartoon-adventura Stupid Invaders od UBI Softu.

Za tvorbou této hry však nestojí přímo UBI Soft, ale francouzská společnost Xilam, což je jakási odnož filmového Gaumontu. Ti se nechali inspirovat (alespoň ve Francii) známým animovaným seriálem Space Goofs a rozhodli se dle něj vyprodukovat až nezvykle humornou klasickou 2D point-and-click adventuru. Adventuru natolik šílenou, extravagantní, praštěnou, imbecilní a vůbec naprosto stupidní, při jejímž hraní se budete válet po podlaze smíchy! Nevěříte? Taky jsem nevěřil... dokud jsem si na vlastní riziko nevyzkoušel hratelnou demoverzi, která mě i přes svou krátkost dokázala přesvědčit o tom, že Stupid Invaders budou snad ještě komičtější hrou než byl (či stále je) samotný Monkey Island! (ojojoj, tohle ale bylo odvážně tvrzení, co?)

Stupid Invaders

Stupidní, samozřejmě v kladném slova smyslu, je už samotný příběh. Pětice praštěných mimozemšťanů - Etno, Bud, Gorgeous, Candy a Stereo :-) - se rozhodla vyrazit si na takový malý výlet po vesmíru ve své malé popelnici (rozuměj létajícím talíři). Jenomže když oni byli tak stupidní, že se svým "mercedesem" nedali přednost protiletícímu asteroidu a po téměř krvavé strážce havarovali na cizí planetě... bohužel pro ně, právě na Zemi. A jak známo, Země je plná sběratelů - ten sbírá motýly, onen zase dámské kalhotky... a jistý profesor Sakarin našel z bůhví jakého důvodu zalíbení ve sbírání zmražených mimozemšťanů. Naše pětka "vetřelců" s IQ pod 50 se tedy ocitá ve smrtelném ohrožení a vzhledem k již zmíněné hodnotě IQ padnou čtyři z nich brzy do profesorových rukou. Záchrana tím pádem visí na bedrech toho posledního zatím-ještě-unikajícího ufouna Etna. Tedy - alespoň zpočátku, protože během hry dostanete pod kontrolu postupně všech pět prazvláštních individuí... Dovedete si to představit? Ovládat hned pět idiotů najednou? Co na tom, že jsou roztomilí - Bohnice vás stejně neminou! :-)

Nekonečný humor Stupid Invaders má původ v mentalitě pěti hlavních hrdinů. Z těch vyzařuje stupidita již od pohledu - každý nich má jinou barvu pleti (tím nemyslím klasickou bílou, Stupid Invaders černou, žlutou ale například zelenou, červenou nebo fialovou), jeden je vysoký, jiný malý, některý má obrovskou hlavu a jiný zase krásně tvarovaný pivas. O jejich inteligenci jsem se již zmiňoval a tak si jistě dokážete představit, s jakým "šarmem" dokáží okomentovat jakoukoliv situaci či nějaký předmět, o vzájemných dialozích ani nemluvě. Ke všemu ještě přispívá dabing, k němuž mě nenapadá jiné přídavné jméno než "buranský". A že si ho vyslechnete docela požehnaně - ostatně 50 interaktivních postav a 2000 řádků dialogů hovoří za vše. Možnost zapnutí titulků zde samozřejmě taktéž nechybí.

Druhým naprosto charakteristickým znakem Stupid Invaders je "praštěná" grafika a animace. Znáte to - poměrně jednoduchý design lokací s křivými stěnami hrající těmi nejkřiklavějšími barvami, vzdáleně připomínající klasiku od LucasArts The Day of The Tentacle. Na první pohled se sice grafika může zdát až příliš jednoduchá, jenže postupem času zjistíte, že opak je pravdou a že by se nějaký komplikovaný grafický styl do téhle hry vůbec nehodil. Celkově hra běží v klasickém rozlišení 640x480 buď v 16-bitové nebo 24-bitové grafice a jistě nemusím dodávat, že rozdíl v počtu zobrazitelných barev je zatraceně vidět (hlavně na větších plochách jako je stěna nebo podlaha, které jsou vybarveny několika odstíny jediné barvy a při 16-bitové grafice jsou mezi jednotlivými odstíny viditelné skokové přechody).

Stupid Invaders

Stále jsem se ale ještě nezmínil o tom nejlepším, s čím na nás Stupid Invaders vyrukují. Ano, jsou to animace. A vypadají opravdu fantasticky! Ať už se jedná o in-game animačky jako je chůze mimozemšťánků a jejich manipulace s předměty, nebo full-motion video sekvence, vše je opravdu precizní, naprosto plynulé a až po okraj nabité humorem. Ostatně co se taky dalo čekat jiného, když na animacích pracoval stejný tým, který vytvořil i původní televizní seriál Space Goofs, že ano. Hra samotná bude doslova přecpána animovanými videi (v důsledku čehož se jen tak tak vměstná na 5 CD), což ale nebude v žádném případě na škodu - ostatně kdybyste viděli například odstřelovaní čápa komínem nebo divokou jízdu splašené motorové sekačky, dali byste mi zapravdu. Všechny tyto vizuální hody jsou samozřejmě stylově doplněny obrovským počtem "stupidních" zvukových efektů a "stupidní" orchestrální hudbou, takže doslova filmový zážitek je předem zajištěn.

Řekněme si ale nyní něco o herním interface a o ovládání. Přestože autoři o Stupid Invaders hovoří jako o 3D adventuře, ve skutečnosti je to klasická 2D hra s renderovanými lokacemi ovládaná výhradně myší. Každá z více než 120 lokací je potom zobrazena v průměru ze čtyř různých pohledů, Stupid Invaders které se automaticky přepínají podle toho, kam se svojí postavičkou vkročíte. Jenže právě v tomto systému shledávám asi jediný vážnější nedostatek hry - abyste totiž odhalili všechny možné pohledy na každou lokaci (což je nezbytně nutné k objevení klíčových interaktivních předmětů), musíte postavičku prohánět po všech koutech na všech lokacích, jinak vás nemine řada naprosto zbytečných zákysů. Přestože demoverze byla poměrně krátká, dostal jsem se do podobného problému hned dvakrát, což mi upřímně řečeno dvakrát po chuti nebylo.

Vraťme se však zpět k ovládání. To je ve své podstatě naprosto klasické a intuitivní - veškeré interakce se provádějí pouze kurzorem myši ve tvaru ruky, který je navíc slušně animován a mění se dle typu možné interakce s předmětem (jsou celkem čtyři - prozkoumej, seber, použij a mluv). Inventář se sebranými předměty pak vyvoláte mezerníkem a objeví se v dolní části obrazovky.

Tak co, jaké mínění o této hře se mi ve vás podařilo navodit? Stupid Invaders Stupidní? Tak to je přesně to, co jsem chtěl! Nenechte se ale zmást - přestože je Stupid Invaders naprosto stupidní hra, jeví se téměř po všech stránkách naprosto precizně a já od ní očekávám naprostou komediální bombu. A jsem si naprosto jist, že se tentokráte má očekávání naplní bezezbytku. Pochybujete? Však jen počkejte - v říjnu se ukáže!

Ve zkratce:

  • stupidní klasická adventura
  • se stupidním příběhem
  • s pěti stupidními mimozemšťany
  • s naprosto stupidní grafikou a animacemi
  • a neuvěřitelně stupidním humorem, který rozesměje i hrobaře s mnohaletou praxí

  • Autor:




    Nejčtenější

    Naughty Dog
    Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

    Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

    Cyberpunk 2077
    Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

    Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

    Cuphead
    RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

    Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

    Middle-earth: Shadow of War
    RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

    Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

    Hajime Taniguchi aka Tokido
    Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

    Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

    Další z rubriky

    Assassin’s Creed: Origins
    První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

    Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

    Destiny 2
    Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

    V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

    Call of Duty: WWII
    Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

    Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.