Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sub Command – ve šlépějích Kursku

  12:00aktualizováno  10. září 11:33
Není příliš mnoho ponorkových simulátorů, a těch skutečně dobrých je ještě méně. Proto není divu, že všichni podvodníci i podvodnice nadšeně očekávají příchod Sub Command, který má na svědomí stejný tým, co před lety vydal nezapomenutelnou klasiku 688(I) Hunter/Killer. Připravte nouzové vynoření – japonská rybářská loď je na dohled...

Sub Command

Svět milovníků ponorkových simulátorů je podivným, temným a nesmírně tichým místem kdesi pod hladinou světového oceánu, kde i sebemenší vzdálený šelest může signalizovat blížícího se nepřítele, který se právě chystá vypařit několik velkoměst. Nukleární ponorka s MIRV raketami totiž představuje doslova ideální zbraň, která se může nepozorovaně přiblížit k nepřátelskému území a během několika minut zasypat protivníka desítkami jaderných hlavic. Ano, jaderných hlavic – takových těch poměrně nenápadných špičatých věciček, co mají na plášti tři černé trojúhelníčky ve žlutém kruhu. On vlastně takový strategický jaderný útok vypadá v podání ponorky jako velmi nudná záležitost: někam doplujete, obdržíte pár nesrozumitelných kombinací písmen, rozlámete několik umělohmotných destiček, necháte si od kolegů třikrát ověřit, že skutečně máte oprávnění vyhladit vše živé v okruhu několika tisíc kilometrů, a stisknete pár tlačítek s čísly. Ponorka sebou lehce otřese a tím vás úkol skončil – do konce života máte pokoj od přecpaných autobusů, front u pokladen, konzumních reklam a civilizačních chorob. Není proto Sub Command divu, že se odpradávna vývojáři zaměřovali spíše na ponorky taktické, jejichž hlavním úkolem je lov strategických ponorek prokládaný občasným vypuštěním střely s plochou dráhou letu. Většinou s konvenční hlavicí, tedy takovou tou špičatou věcí bez trojúhelníčků. A právě o tom je také Sub Command, nástupce legendárního 688(I) Hunter/Killer.

Předchozí odstavec doufejme odradil všechny pacifisty, kteří znuděně opouštěli kino po prvních minutách filmu Hunt for Red October, aby za úplňku obřadně spálili všechny Clancyho knížky. Pro ně Sub Command opravdu není – ovládání všech hlavních palubních systémů (navigace, sonar, radar, palposty, periskop, kominikace...) trojice moderních jaderných ponorek typu Seawolf, 688(I) a nedostižné ruské Akuly (mám na mysli samozřejmě vylepšenou jedničku a dvojku, nikoliv původní model) totiž vyžaduje notnou dávku sebezapření, tvůrčího ducha a bezmezného nadšení pro věc. Naprostá většina hry se bude odbývat v přítmí detailně vymodelovaných displejů s desítky tlačítek a ukazatelů – autoři ze studia Sonalysts se mimo jiné Sub Command holedbají, že databáze zvuků na stanovišti sonaru odpovídá v maximální možné míře realitě, takže požitek z identifikace a analýzy pohybu neznámého cíle, u kterého je slyšet pouze rytmický klapot dieselového motoru, by měl být podobný pocitům skutečné obsluhy sonaru. Snaze o co nejrealističtější zpracování moderního ponorkového boje ostatně budou odpovídat i náplně jednotlivých misí, které bude muset hráč v průběhu dvou kampaní (americké a ruské) splnit – od útoku torpédy na cizí ponorky, přes odpalování raket s plochou dráhou letu proti cílům na vodě i na souši, záchranu posádky poškozené ponorky, vysazení speciálních jednotek, kladení minových polí, až po naprosté lahůdky v podobě vynoření skrz ledovou vrstvu v Severním ledovém oceánu nutného pro navázání komunikace, či snahu o nenápadné vyklouznutí z uzavírající se pasti podmořských lovců. Při plnění jednotlivých úkolů je samozřejmě nutné dbát všech zásad ponorkového boje, zejména té nejdůležitější – slyšet a nebýt slyšen. Skrývání v různě teplých vrstvách vody, využívání hluchého místa za lodním šroubem nebo manévry a’la Crazy Ivan budou na Sub Command denním pořádku. Reálné předlohy mají i všechny zbraně, ať už se jedná o zmiňované protilodní či klasické Tomahawky, upravené verze raket Harpoon či snad nechvalně známá torpéda VA-111 Skval, která podle všeho mohou za katastrofu Kursku.

Grafika hry přinese jedno příjemné překvapení, a sice exteriérové pohledy na jednotlivé ponorky i ostatní vojenské jednotky. Bude tak možné sledovat efektní vypouštění raket z palebné pozice několik desítek metrů pod hladinou, zoufalé křižníky bránící se náletu stíhacích bombardérů, ale i mírumilovná nákladní plavidla (i když – porušování dovozního embarga jim na mírumilovnosti moc nepřidává). Design jednotlivých ovládacích panelů vypadá podle prvních obrázků velmi přehledně, trochu to připomíná stejný stupeň reality jako u letitého Space Shuttle, kdy také vývojáři do hry přenesli každé, byť sebezbytečnější tlačítko. Škoda jen, že se nedočkáme legrácek jako u staršího předchůdce – přelepky „Sdělano v CCCP“ u značek japonských firem dokázaly rozesmát snad každého, kdo hru viděl. Velkou práci si dali autoři rovněž se zvukem, a to nejen v případě databáze počítače sonaru. Taková exploze hlubinných bomb poblíž ponorky dokáže rezonovat v neutuchajících pekelných variacích.

Datum vydání Sub Command je stanoveno na 5. října letošního roku, takže nezbývá než začít trénovat sluch i taktického ducha, abychom se mohli nerušeně ponořit do temných hlubin na palubě jedné z nejobávanějších zbraní, které kdy byly vyrobeny. Představa bleskového útoku Tomahawku na prezidentský palác nenechá klidně spát žádného přímořského diktátora...

Autor:




Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Další z rubriky

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.