Super Bust-a-Move - kuličky na postupu

Logické hry patří na handheldech bezpochyby mezi jedny z nejoblíbenějších. Jedno z předních míst na jejich pomyslném žebříčku si již několik let zaslouženě drží série Bust-a-Move, která se nyní v podobě Super Bust-a-Move konečně dostává i na platformu GameBoy Advance.
Super Bust a Move

Firmu Taito a její úspěšnou sérii Bust-a-Move známou rovněž pod názvem Puzzle Bobble určitě není třeba majitelům konzolí ani počítačovým hráčům nikterak zvlášť představovat. Od doby svého vzniku v roce 1994 se dočkala mnoha pokračování a téměř pro každou z existujících herních platforem je k dispozici přinejmenším jeden díl. Příliš proto nepřekvapí, že i handheld GBA se dočkal vlastní verze, kterou pod názvem Super Bust-a-Move přináší ve spolupráci s vývojářskou firmou Altron zavedená společnost Ubi Soft, vlastnící výhradní práva pro sérii Bust-a-Move právě na platformě Game Boy Advance.

Základní herní princip zůstává stále stejný. V horní části herní obrazovky jsou rozmístěny různobarevné kuličky, které s postupem času klesají, a úkolem hráče je pomocí otočného vystřelovacího zařízení v dolní části vystřelovat další barevné kuličky v náhodném pořadí tak, aby umístil tři a více kuliček stejné barvy vedle sebe. Podaří-li se to, tyto kuličky zmizí a uvolní místo dalším. Hra končí ve chvíli, kdy kuličky klesnou na úroveň vystřelovacího zařízení. Na první pohled to sice může vypadat příliš jednoduše, ale ve skutečnosti se jedná o propracovanou logickou hru vyžadující rychlé Super Bust a Move reakce, strategické myšlení a hbité prsty, která během pár okamžiků chytne a jen tak nepustí.

Až doposud každý nový díl série přinesl nějaké to vylepšení v zájmu zvýšení hratelnosti a ani poslední kapitola pro GBA není výjimkou. Nejedná se sice o žádné revoluční změny, ale i tak je novinek celá řada: dřevěné kolíky odrážející vystřelené kuličky; pohyblivé okraje herní plochy měnící úhel odrazu; duhové kuličky měnící barvu podle barvy vytvořeného řetězce v jejich blízkosti; mini kuličky snadno umístitelné do zákoutí, kam se kuličky normální velikosti nevměstnají; ocelové kuličky, které pouze herní plochou proletí a odstraní všechny kuličky ležící v jejich cestě; maxi koule měnící barvu všech připojených kuliček na obrazovce na svou barvu a další.
Navíc se vývojáři rozhodli odstranit nepříliš povedené vychytávky předchozích dílů, takže se již nesetkáte s kontroverzní řetězovou reakcí a kladkovým systémem z puzzle módu. Ovládání se příliš nezměnilo, nicméně oproti předchozí verzi pro GameBoy Color doznalo příjemného vylepšení. Kuličky se i nadále vystřelují tlačítkem A, ale křížový ovladač nyní slouží pouze pro hrubé nastavení elevace vystřelovacího zařízení. Pro jemné zaměření jsou použita Super Bust a Move boční tlačítka L a R. Hrubé nastavení je však možná až příliš hrubé, a tak po většinu času budete stejně používat pouze boční tlačítka.

Super Bust-a-Move nabízí celkem tři herní módy. Prvním z nich je tzv. puzzle mód pro jednoho hráče, který obsahuje přes 270 úrovní stromově rozdělených do sekcí po pěti. Dlouhodobé příznivce série určitě potěší možnost výběru mezi klasickým herním režimem a režimem využívajícím všechny dříve zmíněné novinky a vylepšení. Dalším v pořadí je tzv. battle mód proti počítačem řízeným oponentům, kdy je herní obrazovka rozdělena na dvě části a po každém úspěšném odstranění řetězce kuliček se některé z nich přesunou na stranu protihráče. Navzdory velmi obstojné herní taktice počítačových protivníků v battle módu začíná ta správná zábava teprve při posledním z nabízených herních režimů, při hře proti lidskému oponentovi na dvou GBA propojených linkovým kabelem. Přestože je GBA navržen tak, aby umožnil multiplayerové klání až čtyř hráčů pouze s jednou herní cartridgí, v praxi tuto možnost vývojáři příliš nevyužívají (pravděpodobně z komerčních důvodů) a Super Bust-a-Move není bohužel výjimkou. Při multiplayeru musí oba hráči vlastnit cartridge se hrou. Investice navíc se však v tomto případě rozhodně vyplatí.

Super Bust a Move

Navzdory skutečnosti, že Super Bust a Move nabízí pro všechny herní módy možnost uložení pěti nejlepších výsledků do přehledné tabulky, po vypnutí GBA jsou tato data z důvodu absence zálohované ukládací pozice nenávratně ztracena. Po opětovném zapnutí tedy nezbývá nic jiného, než začít od nuly. Je zřejmé, že firma Altron při vývoji hry s ukládáním výsledků počítala, o čemž svědčí existující volba vymazání nejlepších výsledků (Clear Records) v herním menu, nicméně do konečné verze z neznámých důvodů zařazena nebyla. Je to škoda, neboť možnost překonávání nejlepších dosažených výsledků by dozajista přidala na zábavnosti a návykovosti této bezesporu již tak dobré logické hry.

Grafickému zpracování nelze téměř nic vytknout. Na první pohled se může zdát, že vývojáři použili až příliš mnoho růžové, fialové a světle modré barvy a hra tak působí značně kýčovitě. Na druhou stranu použití výrazných světlých barev značně usnadňuje orientaci v dění na displeji. Občas sice bývá problém rozlišit od sebe kuličky podobných barev jako například šedivou a bílou, nebo tmavě fialovou a černou, ale na vině je ve většině případů často kritizovaný Super Bust a Move nepodsvětlený displej GBA. Při dobrém osvětlení k vážnějším problémům nedochází. Ke zvukové stránce hry není příliš co dodat. Jednotlivé úrovně doprovází několik lehce nadprůměrných a vcelku chytlavých skladeb, které překvapivě nejsou stereo a nijak zvlášť neruší, ale při delším hraní působí značně monotónně. Možnost vypnutí pouze hudebního doprovodu v herním menu bohužel chybí. Samply zvukových efektů jsou čisté, zřetelné a příjemně dotvářejí herní atmosféru.

I přes všechny zmíněné výhrady však Super Bust-a-Move zůstává velmi zdařilou logickou hrou a nejlepším dílem série. V souladu se známým rčením „když něco funguje, není třeba to měnit“ sice nenabízí žádná revoluční vylepšení, ale pokud se nemůžete nabažit vystřelování kuliček, potom jeho koupí rozhodně neprohloupíte.

Super Bust a Move
Výrobce/Distributor Altron Corporation / Ubi Soft
Verdikt: Co říci? Pokud máte rádi logické rychlíky, jděte určitě do toho.