Programátor, vystupující na internetu pod přezdívkou ZeroPaige, si na sebe upletl originální výzvu. Rozhodl se přenést v co nejvěrnější podobě oblíbenou hru Super Mario Bros. z herní konzole Nintendo Entertainment System (NES) na legendární domácí počítač Commodore 64.
Vzhledem k rozdílným parametrům obou zařízení to byl vskutku náročný úkol, jehož splnění mu trvalo neuvěřitelných sedm let. Výsledek dlouhé práce je však obdivuhodný a jak se můžete přesvědčit z videa umístěného na konci článku, nedá se oproti originálu prakticky poznat rozdíl.
ZeroPaige výsledek své práce umístil volně na webové stránky a od herní komunity si za to vysloužil veliký respekt. Jenže radovat se z něj mohl pouhé čtyři dny. Přesně tak dlouho totiž trvalo právníkům Nintenda, než ho pod hrozbou soudních tahanic donutili jeho výtvor z internetu stáhnout.
Nintendo je tvrdým vymáháním svých práv pověstné, a to i v případě desítky let starých titulů. O tom se loni přesvědčili američtí manželé Mathiasovi, kteří provozovali stránky LoveROMS.com a LoveRetro.co, na kterých nabízeli zdarma ke stažení klasiky jako Mario Kart 64, Donkey Kong Country, Pokémon Yellow nebo Super Mario World. Za to dostali od soudu pokutu převyšující dvanáct milionů dolarů (tedy více než 274 milionů korun).
K něčemu takovému v případě ZeroPaige nejspíše nedojde. Jeho cílem totiž bylo pouze překonat významnou technologickou výzvu, nikoli se na výsledku nějak obohatit. Přesto je škoda, že ani v takovémto případě nemůže Nintendo trochu přimhouřit oči.
Popravdě řečeno, je mi obliba této firmy mezi hardcore herní komunitou stále záhadou. Zatímco takové Electronic Arts jsou vláčeny bahnem, i když vydají povedenou originální hru, tento japonský gigant už desítky let dokola ždímá stále stejné značky a lidé mu za to ještě ve stoje tleskají.
Jak si můžete přečíst třeba tady, jsem v redakci s tímto názorem osamocen.