Super Monkey Ball

  12:00aktualizováno  20. května 2004 9:03
Na handheld N-Gage se přikutálela i zajímavá hra od Segy, s níž vás tímto chceme blíže seznámit. Jednoduchý koncept a chytlavé minihry by mohly znamenat ve svém žánru jasnou volbu pro koupi, ale nepředbíhejme…

Super Monkey Ball

Super Monkey Ball patří mezi takzvanou první vlnu her vznikající pro právě narozený handheld N-Gage. Kdo by podle názvu očekával nějaký ujetý fotbálek, má smůlu, žánr je definován poměrně jasně - hra na postřeh. Obecně vzato, hry na postřeh nemají svoji pozici nijak lehkou, poněvadž ve valné většině případů nedokážou nabídnout dlouhotrvající zábavu. Jak se říká: neurazí, ale o špičku se nejedná - vhodné tak pro chvilky oddechu. A ačkoliv se tvůrci titulu Super Monkey Ball snažili, aby se jejich hra brzy neomrzela, výše uvedené hodnotící frázi se jejich dílko vyhnout zcela nemůže.

A co jde tentokrát? Představte si 3D prostor (ó ano), tedy spíše iluzi 3D prostoru - pozadí vyplňují hvězdy či povrch nějaké planety, na popředí se tyčí více či méně komplikovaná - teď už Super Monkey Ball doopravdy - 3D konstrukce. Před odstartováním úrovně pohled kolem konstrukce rotuje, aby hráč získal lepší představu toho, co jej čeká. A co jej vlastně čeká? Na začátku balón, tedy vlastně opice šlapající uvnitř průhledného míčku, a na konci brána, k níž se musí hráč propracovat. Balón s opicí ale neovládáme přímo, přes směrový kříž spíše natáčíme s celou konstrukcí, díky čemuž si ovládání žádá trochu cviku. Zbrklost se nevyplácí ani díky kameře, která se automaticky natáčí v určitých bodech, což klidně znamená, že zatímco před chvilkou dozadu znamenalo dozadu, teď už dozadu znamená dopředu. Oživení představují po úrovni roztroušené banány, přičemž po kompletaci padesáti kousků obdržíme bonus v podobě života navíc.

Aby to nebylo zase tak jednoduché, připravili nám autoři v tahu vpřed několik typů překážek - Super Monkey Ball kromě nezvyklého ovládání a kamery :). Setkáme se tak například s pohybujícími se plošinkami, různými odrazovými skokánky, zátarasy, nepřáteli, kteří pochodují na své předem připravené trase a pokud do nich narazíme, smůla... K vyřádění se nabízí tři úrovně obtížnosti, respektive tři druhy tratí. Začátečnická obsahuje deset levelů, pokročilá patnáct a nejtěžší dvacet. A zatímco začátečníka lze dohrát po několika prohraných kouscích, pokročilejší úrovně dají zabrat pořádně - což si tvůrci dobře uvědomovali. Pokud se do daného levelu dostaneme, automaticky se nám tento odemkne ve cvičebním módu, kde si můžeme obtížnou pasáž natrénovat.

I když je výše zmíněné provedeno se vší pečlivostí, přeprava balónu s opicí se velmi rychle omrzí. Totálnímu úpadku se tvůrci snažili - a celkem úspěšně - zabránit trojicí miniher. Tyto na začátku nejsou přístupné, pro jejich odemčení musíme dosáhnout určitého skóre (a hle, motivace!). První je závodění, kdy se na okruhu snažíme porazit ostatní soupeře. Ve druhé, asi nejlepší, se ocitáme v ringu na dvou stranách ohraničeném a na dvou nikoliv, a k balónu máme přimontovanou boxerskou rukavici. V ringu bojují všichni proti všem, dohromady čtyři soupeři, přičemž nechybí ani různé bonusy (například zvětšení rukavice a podobně). V poslední hře se rozjíždíme na obřím skokánku a snažíme se přistát na ostrůvcích v prostoru - ovlivňujeme rychlost rozjezdu, dobu, kdy kouli rozevřeme a přetransformujeme v křídla, následný let a dopad. Letové vlastnosti dále ovlivňují povětrnostní podmínky, případně nějaký modifikátor, který si před každým startem můžeme vylosovat v ruletě. Celkově - na jedné straně řemeslně odvedená práce, na druhé "pouze" akční hra na postřeh. Nebýt povedených miniher, bylo by hodnocení o něco nižší.

Super Monkey Ball
Výrobce/Distributor Sega
Platforma N-Gage
Ukládání pozic: ano (autosave)
Multiplayer: ne
Verdikt: Spíše průměrná hra na postřeh s nadprůměrnými bonusy.
Hodnocení: 55% (info)

Autor:
Témata: Banány

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

RECENZE: Battlefield V novinkami neuchvátí, ale pořád baví spolehlivě

Battlefield V

Po zpackané betě se nad výslednou kvalitou letošního Battlefieldu vznášely silné pochybnosti. Místo dalšího odkladu se...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz