Super Monkey Ball

  12:00aktualizováno  20. května 2004 9:03
Na handheld N-Gage se přikutálela i zajímavá hra od Segy, s níž vás tímto chceme blíže seznámit. Jednoduchý koncept a chytlavé minihry by mohly znamenat ve svém žánru jasnou volbu pro koupi, ale nepředbíhejme…

Super Monkey Ball

Super Monkey Ball patří mezi takzvanou první vlnu her vznikající pro právě narozený handheld N-Gage. Kdo by podle názvu očekával nějaký ujetý fotbálek, má smůlu, žánr je definován poměrně jasně - hra na postřeh. Obecně vzato, hry na postřeh nemají svoji pozici nijak lehkou, poněvadž ve valné většině případů nedokážou nabídnout dlouhotrvající zábavu. Jak se říká: neurazí, ale o špičku se nejedná - vhodné tak pro chvilky oddechu. A ačkoliv se tvůrci titulu Super Monkey Ball snažili, aby se jejich hra brzy neomrzela, výše uvedené hodnotící frázi se jejich dílko vyhnout zcela nemůže.

A co jde tentokrát? Představte si 3D prostor (ó ano), tedy spíše iluzi 3D prostoru - pozadí vyplňují hvězdy či povrch nějaké planety, na popředí se tyčí více či méně komplikovaná - teď už Super Monkey Ball doopravdy - 3D konstrukce. Před odstartováním úrovně pohled kolem konstrukce rotuje, aby hráč získal lepší představu toho, co jej čeká. A co jej vlastně čeká? Na začátku balón, tedy vlastně opice šlapající uvnitř průhledného míčku, a na konci brána, k níž se musí hráč propracovat. Balón s opicí ale neovládáme přímo, přes směrový kříž spíše natáčíme s celou konstrukcí, díky čemuž si ovládání žádá trochu cviku. Zbrklost se nevyplácí ani díky kameře, která se automaticky natáčí v určitých bodech, což klidně znamená, že zatímco před chvilkou dozadu znamenalo dozadu, teď už dozadu znamená dopředu. Oživení představují po úrovni roztroušené banány, přičemž po kompletaci padesáti kousků obdržíme bonus v podobě života navíc.

Aby to nebylo zase tak jednoduché, připravili nám autoři v tahu vpřed několik typů překážek - Super Monkey Ball kromě nezvyklého ovládání a kamery :). Setkáme se tak například s pohybujícími se plošinkami, různými odrazovými skokánky, zátarasy, nepřáteli, kteří pochodují na své předem připravené trase a pokud do nich narazíme, smůla... K vyřádění se nabízí tři úrovně obtížnosti, respektive tři druhy tratí. Začátečnická obsahuje deset levelů, pokročilá patnáct a nejtěžší dvacet. A zatímco začátečníka lze dohrát po několika prohraných kouscích, pokročilejší úrovně dají zabrat pořádně - což si tvůrci dobře uvědomovali. Pokud se do daného levelu dostaneme, automaticky se nám tento odemkne ve cvičebním módu, kde si můžeme obtížnou pasáž natrénovat.

I když je výše zmíněné provedeno se vší pečlivostí, přeprava balónu s opicí se velmi rychle omrzí. Totálnímu úpadku se tvůrci snažili - a celkem úspěšně - zabránit trojicí miniher. Tyto na začátku nejsou přístupné, pro jejich odemčení musíme dosáhnout určitého skóre (a hle, motivace!). První je závodění, kdy se na okruhu snažíme porazit ostatní soupeře. Ve druhé, asi nejlepší, se ocitáme v ringu na dvou stranách ohraničeném a na dvou nikoliv, a k balónu máme přimontovanou boxerskou rukavici. V ringu bojují všichni proti všem, dohromady čtyři soupeři, přičemž nechybí ani různé bonusy (například zvětšení rukavice a podobně). V poslední hře se rozjíždíme na obřím skokánku a snažíme se přistát na ostrůvcích v prostoru - ovlivňujeme rychlost rozjezdu, dobu, kdy kouli rozevřeme a přetransformujeme v křídla, následný let a dopad. Letové vlastnosti dále ovlivňují povětrnostní podmínky, případně nějaký modifikátor, který si před každým startem můžeme vylosovat v ruletě. Celkově - na jedné straně řemeslně odvedená práce, na druhé "pouze" akční hra na postřeh. Nebýt povedených miniher, bylo by hodnocení o něco nižší.

Super Monkey Ball
Výrobce/Distributor Sega
Platforma N-Gage
Ukládání pozic: ano (autosave)
Multiplayer: ne
Verdikt: Spíše průměrná hra na postřeh s nadprůměrnými bonusy.
Hodnocení: 55% (info)

Autor:
 
Témata: Banány

Nejčtenější

Odmítl 12 nabídek producentů, aby mohl udělat vysněnou hru bez kompromisů

Darq

Nezávislý vývojář vyměnil finanční jistotu za absolutní tvůrčí svobodu. Jeho krok byl sice riskantní, nicméně se mu...

RECENZE: Jak vůbec mohlo vyjít něco tak hloupého jako Left Alive?

Left Alive

Rádoby špiónská akce Left Alive selhává ve všech oblastech, ve kterých můžeme počítačovou hru vůbec hodnotit. Je...

RECENZE: Dawn of Man je prehistorická strategie pro fanoušky Lovců mamutů

Dawn of Man

Hlavním tahákem skvělé strategie Dawn of Man je její zasazení do pravěkého světa. Přestože má hra málo obsahu a po...

Google ukázal budoucnost hraní. Propojí hráče a diváky na jeden klik

Stadia

Představte si, že sledujete na YouTube herní trailer. Následně kliknete na tlačítko Play a objevíte se okamžitě ve hře,...

Herní archeolog vypátral 30 let starou, nikdy nevydanou bojovku

Nikdy nevydaná hra UWC na konzoli NES.

Pro většinu dnešních hráčů je UWC jen nezajímavá a graficky zastaralá arkáda, ve skutečnosti je to však sběratelský...

Další z rubriky

Kupování exkluzivit časem skončí, slibuje Epic Store

Metro Exodus - Master Artyom Edition

Až se Epic Store na trhu s digitálními hrami pevně usadí, skončí dosavadní praxe nakupování časových exkluzivit,...

Moons of Madness vypadají jako kombinace Lovecrafta a Vetřelců

Moons of Madness

Podívejte se na první trailer ke skvěle vypadající hororové hře od vydavatelství Funcom. Staneme se v ní jedním z...

PRVNÍ DOJMY: Sekiro překvapí a potrápí všechny fanoušky žánru

Sekiro: Shadows Die Twice

Přinášíme vám první dojmy po třinácti hodinách strávených v nesmírně očekávané novince od autorů kultovní série Dark...

Najdete na iDNES.cz