Super Pang – sestřelte je všechny

  • 2
Již mnohokrát bylo řečeno, napsáno, viděno, slyšeno, ba mnohdy i nahmatáno, že v jednoduchosti je síla. Slova a prohlášení ovšem mohou skrývat cokoli, takže pokud si danou věc nevyzkoušíme na vlastní kůži, nemůžeme o ní nic moc (po)tvrdit. Zejména pokud se jedná o Super Pang, jednoduše návykovou hru ze SNESu.
Super Pang

Jak tady teď tak sedím a snažím se najít vhodný úvod pro článek o této videoherní klasice, napadá mě bezprostředně pouze jediné: "Kdeže ty loňské sněhy jsou?" Tato hra totiž u mne vyvolává mocnou vlnu nostalgie, zejména proto, že se jedná o kousek od firmy Capcom. Vznikla totiž v době, kdy v tomto studiu měli návrháři ještě tuny nápadů, které byly přetaveny v množství zábavných a originálních her a série Megaman byla pouze výjimkou potvrzující toto pravidlo. Firma se ještě neutápěla ve vlastních komerčních úspěších a snažila se s každou novou hrou poskytnout hráči nový zážitek a nechrlila nekonečné variace na pouliční bojovníky, vytrvalé zlo či dinosauří krizi. To je však současnost, ale já překonám v tomto případě svůj chronický odpor k dějepisu a zavrtám se teď trochu do historie. Vztaženo k videoherní éře do historie již velmi vzdálené.

Ve hře Super Pang jde o jediné: zachránit svět od invaze vetřeleckých bublin. Cestujete po celé Zeměkouli a v nejrůznějších prostředích se vypořádáváte s poskakujícími imigranty. Přiznávám, že příběhový podtext jsem si vymyslel, ale když uvážíme, o co všechno ve videohrách už šlo a přihlédneme-li k herním principům Super Pangu, zní to docela uvěřitelně, ne? :-). Je to už opravdu velmi dávno, již v ranných dobách platformy Super Nintendo Entertainment, kdy tato gamesa zabarvila naše televizní obrazovky. Jímá mě vcelku oprávněné podezření, že původní verze hry byla stvořena pro arkádové kabinety, o čemž svědčí i konverze na systém Sinclair 128, o níž jsem se zrovna před nedávnem náhodou doslechl.

Super Pang

V této ryzí arkádě se setkáváme s jedinečným herním nápadem, který však rozhodně má co nabídnout i dnes. Samosebou, že ne fanatickým příznivcům série HOMAM či Quake. Ovládáte panáčka s pistolkou (ve své době jsem dokonce i věděl, jak se jmenuje :-)) a snažíte se rozstřílet poskakující míčky a zároveň se vyhnout blízkému setkání osobního druhu s týmiž. Balónky poskakují po celé obrazovce a jsou v několika velikostech. Čím větší bublina je, tím je sice větší šance na zásah, ale představuje zároveň i více práce. Pokud totiž bublinu sestřelíte, rozpadne se na dvě menší, ty pak na ještě menší, dokud vám po obrazovce nepoletují malé kuličky o elementární velikosti, které po zásahu již zanikají. Zpočátku se jedná o veskrze primitivní záležitost, ale s přibývajícími levely jde samozřejmě čím dál víc do tuhého. Herní prostředí, sestávající se ze čtyřiceti úrovní, je zpracováno tematicky vždy podle části světa, v němž se právě nacházíte a podíváte se zde skutečně do všech koutů naší modré planety - od Japonska přes Nepál, Řím, až po Jižní Ameriku. Lepší než s Čedokem:o)

Neuvěřitelně rozmanité scenérie ovšem nejsou jen spritové tapety na pozadí. Některé úrovně jsou tvořeny jen vámi a porůznu zformovanými poskakujícími kuličkami, jiné jsou vtipně doplněny různými plošinkami, prostřelitelnými průzory a žebříky. Někde na vás čeká hromada malých kuliček, jindy vás překvapí třeba jen dvě maxikoule, které vám ovšem dají docela zabrat. S velikostí bublin se totiž mění i výška jejich odrazu, takže je místy docela hektické sledovat všechny ty porůznu poskakující koule, dávat pozor, aby vás žádná netrefila a ještě se naopak snažit zasáhnout nějakou z nich. Absolutní peklo (© by Visací Zámek) však Super Pang začne, když narazíte na dynamit, naprosto ultimátní bonus, po jehož sebrání se všechny přítomné koule rozprsknou na odpovídající počet těch nejmenších kuliček. To pak člověk doslova a do písmene neví, kde mu hlava stojí. Těžko tedy říci, zda se jedná o bonus v tom pravém smyslu. Naštěstí jsou tu ale i další předměty, které vám vaše snažení již jednoznačně usnadňují, jako jsou přesýpací hodiny (zpomalí plynutí času, ovšem pouze ve vztažné soustavě koulí – prostě poskakují pomaleji:-)) nebo budík (na pár sekund zastaví pohyb bublin). Speciální bodové ohodnocení navíc získáte při sběru nejrůznějších pochutin v rámci boje na zem spadlých. V pokročilejších fázích hry vám čas od času přijdou na pomoc i různé potvůrky, z nichž dokážu pojmenovat akorát tak chodící draky, kteří vám občas pomohou nějakou tu kuličku zbaštit, ale jindy vám zase třeba v krátké době vyrobí ze dvou větších kuliček osm kuliček nejmenších. Což už tak nepotěší. To samé se týká i zbraní. Ty jsou sice jenom tři, ale jejich rozpětí je vcelku široké. Základní zbraň je docela účinná, zvláště po sebrání násobícího power-upu. Vystřelovací kotva je dosti pomalá a neohrabaná, takže se jí v průběhu hry budete spíše vyhýbat, zatímco ledový mega blaster má poměrně široký akční rádius a spolehlivě nejvyšší kadenci. Proto je také tak vzácný:-).

No a to je opravdu úplně vše, co se ve hře Super Pang děje (vlastně kecám, ještě jsem nenapsal, že můžete sebrat ochrannou bublinu, takovou dočasnou nesmrtelnost). Tři zbraně, mapa světa, pár těch vylepšení, o něco méně přihoršení a tragické množství pinkajících bublin. O grafice a zvucích se asi nemá cenu zmiňovat, prostě to běželo na SNESu, tak to podle toho vypadá. Ovšem ten, kdo u her hledá neotřelé nápady, perfektní hratelnost a kdo se dokáže podivit nad geniálně jednoduchým konceptem a ocenit jej, jistě nebude proti tomu zpětně si tuto hru vyzkoušet. Záměrně jsem nepoužil slova „vrátit“, protože mám zato, že ti, kdož se Super Pangem již měli tu čest, se k němu vracejí častěji, než by se v době PlayStation 2 a Xboxu mohlo zdát za normální. Super Pang je totiž nenormální a pouze jeho relativně nízký věk mu dle mého soudu zatím stojí v cestě do společnosti kultovních děl, jakým je například Pac Man či Donkey Kong. Děkuji za pozornost.

Super Pang Super Pang


Témata: Země (planeta)