Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superhot: Když se zastavíte, krev nestříká, kulka neletí, svět ztuhne

aktualizováno 
Máme tu jednu z nejoriginálnějších her posledních let. Jenže jen skvělá myšlenka skvělou hru nedělá.
70

Superhot

Platforma: PC
Výrobce: Superhot Team

  • Originální a fungující koncept
  • Efektní provedení klasických situací
  • Výkon/cena
  • Pouze schematická grafika

Herní karta

Ty nejlepší nápady jsou často ty nejjednodušší. Různých variací na bullet-time jsme tu od prvního Matrixu měli nespočet, ale kromě obligátního zpomalení okolního času z toho nikdy nic víc nebylo.

Superhot (PC)

Superhot (PC)

Superhot přichází s nesmírně originálním a dlužno říci, že i zábavným konceptem, který vychází z primitivní myšlenky, že se čas kolem hráče hýbe, pouze pokud se hýbe hráč sám. Problém však je, že nic víc než geniální koncept hra bohužel není.

Střílečka na tahy

Když se po konci každé mise přehraje běžnou rychlostí shrnutí celého vašeho úspěšného snažení, je to trochu, jako byste ze záznamu sledovali profesionálního hráče. Absolutní přesnost střelby, neustálý, ale úsporný pohyb po prostředí a takřka dokonalý šestý smysl vypadají v těch několika vteřinách opravdu efektně.

Předchází tomu však dlouhé minuty plánování postupu a často také metoda pokusu a omylu. Fakt, že můžete pozorovat kulky mířící vaším směrem zamrzlé ve vzduchu, ještě automaticky neznamená, že se jim stihnete vyhnout. Pokud se necháte obklíčit, nebo si nedáváte pozor ze všech směrů, smrt přijde velice rychle.

Superhot (PC)

Superhot (PC)

Každý z přibližně třiceti levelů se odehrává ve velmi omezeném prostoru, často jen v jedné členitější místnosti, v níž musíte zlikvidovat všechny postupně se objevující nepřátele, kteří se na vás valí ze všech směrů.

Jako zbraň můžete využít i pěsti nebo různé tyče a katany na blízko, to je však spíš jen nouzové řešení. Prim hrají klasické pistole, brokovnice a samopaly. Ty však mají velice omezený zásobník, po jehož vyprázdnění můžete kvér maximálně tak hodit protivníkovi do obličeje a ukrást ten jeho. Klíčem je tedy naplánovat si pohyb tak, abyste vždy měli po ruce funkční zbraň a zároveň se nedostali do trajektorie již vystřelených nábojů.

Napsané to možná vypadá složitě, ale v praxi celý systém pochopíte během pár vteřin. Jen je potřeba nezapomenout na fakt, že čas posunuje i pouhé rozhlížení (byť mnohem pomaleji než skutečný pohyb).

Proti proudu času – Chronomaster

Hrátky s časem nejsou v herním průmyslu samozřejmě nic nevídaného a od vydání prvního dílu kultovní střílečky Max Payne má nějakou formu bullet-time každá druhá akční hra. Že se ovšem dá k hrátkám s časem přistoupit i kreativněji, ukázala například adventura Chronomaster již v roce 1995 (tedy 4 roky před Matrixem). Podle scénáře slavného spisovatele Rogera Zeleznyho vypráví hra příběh Reneho Kordy, počítačového odborníka, který se vydává na průzkum uměle vytvořených počítačových světů, které se kvůli chybě softwaru neočekávaně zastavily. Rene kolem sebe udržuje malou kapsli, v níž čas běží normálně, jinak je ale veškeré jeho okolí zatuhlé a rozpohybuje se teprve, když se k němu hlavní hrdina přiblíží. Výsledkem je tak spousta skvělých a originálních hádanek, které působí svěže i dnes.

Chronomaster

Chronomaster

Chronomaster

Chronomaster

Nápad není všechno

Už dlouho jsem neměl takový pocit, že hraji něco opravdu originálního a přitom promyšleného a funkčního, jako u Superhot. To ovšem neznamená, že bych hře odpustil chyby. A že jich není málo.

Superhot (PC)

Superhot (PC)

Více než co jiného totiž hra připomíná testovací prototyp, s nímž by měli autoři obcházet velké vydavatele a žádat je o větší investici. Protože ač je samotná myšlenka opravdu skvělá, vývoj financovaný přes Kickstarter ji neumí dostatečně prodat. Není to jen o grafice, která je ve svém barevném minimalismu čistě účelová, ale spíše o neustále se vracejících pochybách, k čemu že to všechno je vlastně dobré.

Mise nejsou mezi sebou navzájem nijak provázány a „příběh“ nahrazuje jakási chatová komunikace v prostředí, které připomíná operační systém DOS. Celou kampaň pro jednoho hráče lze dokončit přibližně za hodinu a půl, poté už můžete jen pilovat některé scény ve ztížených podmínkách při honbě za co nejlepším skóre. Při ceně přesahující 500 Kč mi to přijde poněkud málo.

Snad příště

Jakožto načrtnutí potenciálu funguje Superhot perfektně. Pokud se myšlenky chopí někdo s vyššími finančními možnostmi, umím si představit, že kolem konceptu postaví perfektní AAA titul, který kromě zábavné náplně přinese i nějakou tu omáčku kolem.

Superhot (PC)

Superhot (PC)

Tříštící se sklo, odstřikující krev, řetězové výbuchy a další klasické efekty, které jsme si už zvykli brát v akčních hrách jako samozřejmost, by díky zcela zastavenému času mohly být ještě mnohem efektnější. A to je jen první myšlenka, která se automaticky nabízí. Než se tak ale stane, Superhot je zábavnou, byť poněkud předraženou ukázkou, že originální hry ještě nevymřely.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 106 čtenářů



Nejčtenější

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.