Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Supreme Commander

  12:00aktualizováno  23. prosince 1:30
Chcete komandovat tisíce jednotek na obrovských mapách? Pokud ano, nemáte jinou možnost, než se uchýlit k Supreme Commander, neoficiálnímu pokračovateli skvělého Total Anihilation od Chrise Taylora. Určitě je na co se těšit!

Supreme Commander Možná jste v poslední době zaznamenali rozruch kolem tohoto titulu, tedy Supreme Commander a ptáte se, proč zrovna on by měl být lepší než šiky ostatních, na něž všichni pohlíží sotva koutkem oka. Z názvu to určitě nevyčtete, ovšem insideři by měli alespoň tušit, že jde o neoficiálního pokračovatele jedné z nejúspěšnějších realtime strategií konce tisíciletí – Total Anihilation. Neuvěřitelné množství jednotek, napínavé boje na zemi, ve vzduchu i na vodě tuto hru jasně vyznamenávaly. Bylo by tak hloupostí na takovou kvalitu nenavázat ještě meagalomanštějším projektem, který duchovní otec titulu, Chris Taylor nosí už několik let v hlavě. Mezitím si dvakrát střihnul pokus o překonání Diabla svým Dungeon Siege, což se mu i zčásti povedlo, ale nyní se chce vrátit ke svým kořenům. Známý název se mu však od Atari získat nepodařilo, jelikož tato společnost podle všeho pracuje na oficiálním druhém dílu, na němž se ale nepodílí nikdo z tvůrců jedničky. Ti jsou ve většině případů nakvartýrovaní v Gas Powered Games a snaží se dokončit právě duchovního následovníka, Supreme Commander.

Pod ruku se nám dostanou regimenty, divize a vůbec kompletně celé armády.

Supreme Commander Úspěšná strategie Command and Conquer: Generals není věrna svému jménu. Vždyť i tomu nejnižšímu generálovi se dostane pocty koordinovat minimálně jednu brigádu skládající se z několika stovek strojů a tisíců vojáků. Už jste někdy veleli nad takovou spoustou jednotek? S největší pravděpodobností ne, ovšem v Supreme Commanderu, který ctí své jméno, jež v českém překladu znamená vrchní velitel, nabídne ještě mnohem více. Pod ruku se nám dostanou regimenty, divize a vůbec kompletně celé armády.

Jestliže jste si teď představili 2. světovou války a hodlali se na další čtení vykašlat, můžeme vás ubezpečit, že tentokrát se do tak provařeného konfliktu nepodíváme. Je tomu přesně naopak – ocitáme se v budoucnosti 29. století, kdy lidé vedou válku proti mysteriózním mimozemšťanům a odpadlým cyborgům. A nebojte se, že bychom měli co do činění se zastaralými tančíky nebo vojáky jak je známe z minulosti nebo současnosti. Všichni válčí high-tech mašinami jako jsou roboti nebo obří mateřské lodě. Do této chvíle nezní idea Supreme Commandera Supreme Commander kdovíjak inovativně, ale nyní přijde hlavní změna oproti zažitým standardům. Poněvadž se na obrazovce zcela běžně stovky, klidně i tisíce, jednotek, není možné, abyste každou z nich ovládali jednotlivě. Proto si s nimi budete pohrávat rovnou po tuctech. Coby vrchní velitel se nezaobíráte žádným zbytečným mikro-managementem, nýbrž se staráte jen a pouze o masivní válečné tažení.

K tomu by vám měla být více než nápomocna velice flexibilní a zoomovatelná kamera, která svede opravdové divy. Zatímco v jednu chvíli se kocháte pohledem na svého válečného robota jak rozdělil několik málo tančíků na miniaturní kousíčky, stačí chvilka a už máte přehled o kompletním bojišti, kde se tak trochu neosobně mydlí bezejmenné šiky vašich svěřenců s nepřítelem. To je válka, přátelé a zde si jí užijete skutečně plnými doušky. Kamera ale může jít ještě dál, až do několikakilometrové výšky, v níž vidíte prakticky vše – hory, kontinenty i oceány, ovšem oddíly jednotek už jsou znázorněny jen symbolickými vlaječkami, což ale nemění nic na tom, že pořád slyší na všechny příkazy, co jim dáte.Supreme Commander

Tvůrci jsou si vědomi náročnosti na podchycení i zvládnutí všech těch bitev a snaží se hráčům jejich těžkou práci v mnoha ohledech ulehčit.

Tvůrci jsou si vědomi náročnosti na podchycení i zvládnutí všech těch bitev a snaží se hráčům jejich těžkou práci v mnoha ohledech ulehčit. Při velice důležitém plánování útoku z několika stran se tak počítač například postará o koordinaci jednotek ze všech směrů, aby všichni dorazili současně a přepadení nepozbylo zbytečně na efektivnosti, jako tomu je v prakticky všech RTS, kdy jsou třeba vrtulníky nepřátelskou obranou rozprášeny ještě dříve než dojedou podpůrné tanky. I při samotné akci vás umělá inteligence hodlá podpírat. Když kupříkladu všem jednotkám v rychlosti zadáte příkaz, aby útočili na jednu budovu, vyhodnotí počítač situaci a nechá na objekt pálit jen potřebný počet jednotek, ostatní se postarají o to, aby nás neotravovali obránci. Jestliže bychom ale palbu přeci jen chtěli soustředit na jedno místo, stačí namísto jednou kliknout dvakrát a vše je vyřešeno.

Supreme Commander Ještě než se vydáte za nepřátelské linie, nevyhnete se ve většině případů rychlému rozbití hlavního tábora. Jak už jsme však řekli, Supreme Commander je hlavně o válčení a ne o stavění domečků pro panenky, a proto je vše v této složce omezeno na nutné minimum. Těží se navíc jen jediná surovina – jakási bezejmenná hmota, přičemž nezbytnou energii produkují elektrárny. Jakmile všechno v základně štimuje podle vašich představ, složíte odpovědnost za ní na bedra počítačového pomocníka, jemuž určíte model chování – zvládá opravovat budovy, zkoumá nové technologie a podle toho staví nové továrny a především vás pořád zásobuje čerstvými posilami. Tak to má být!

S jedním jediným lágrem byste ale na obřích mapách Supreme Commanderu zřejmě moc neobstáli, takže je možné si jich založit hned několik, nejlepší volbou pak je umístit tyto někam poblíž fronty. Chris Taylor ovšem zašel ještě dál a vymyslel si zvláštní, pohyblivé fabriky, jež chrlí nové jednotky rovnou na bojišti. A propos jednotky: s nimi si dali tvůrci obzvlášť velkou práci a pustili svou fantazii na špacír.Supreme Commander Cobyrgové tak kupříkladu dospání obřími pavoučími roboty, kteří když pochodují, tak se otřásá celá země a hlavně menší tančíky hravě zašlapávají. Lidé kontrují třeba speciálními ponorkami, v jejichž útrobách se schovávají jak letadla, tak těžké tanky. To ale ani zdaleka není všechno, už Total Anihilation ukázalo co to znamená mít několik set druhů jednotek a zde tomu nebude jinak. Samozřejmě, některé jsou velice užitečné, jiné využijete jen zřídka, ovšem všechny mají svůj účel a dají se s nimi vytvářet různorodé taktiky. Ve hře by měla být dokonce možnost upravit si design i schopnosti toho kterého stroje nebo si z několika součástek složit kompletně nový a pak ho zařadit do masové produkce.

Nemusíte se bát, že by se tisíce vašich a nepřítelových svěřenců řezaly hodiny, to by asi nebyla ta pravá zábava, a i proto mají boje probíhat ve svižném tempu. Především se však nevyhneme zařazení zbraní masového ničení. Známa je doposud jen obligátní atomovka s obří ničivou silou,Supreme Commander která je schopna vytvořit kráter o velikosti několika set metrů. Jako by to nebylo málo, způsobí nukleární pumy ještě tlakové vlny, které vyvrátí stromy a vyvolají tsunami. Na rozdíl od jiných RTS není v Supreme Commanderu obsažen dobře známý princip „kámen-nůžky-papír“. Ve chvíli, kdy se utkají dvě jednotky, nepočítá počítač dopředu to, jaká z nich zvítězí. Místo toho je každý stroj simulován co možná nejrealističtěji. Balistická střela tanku tak třeba zklame, pokud je vystřelena na rychle pohybující se cíl. Stejně tak je nanic i samonaváděcí raketa, když se cíl schová za budovou nebo terénní překážkou. Díky tomu mají být souboje velice dramatické a měly by docílit efektu, že se hráči budou zapojovat přímo do bojů, i když hlavním cílem je udržet si globální přehled o situaci.

Nemusíte se bát, že by se tisíce vašich a nepřítelových svěřenců řezaly hodiny, to by asi nebyla ta pravá zábava, a i proto mají boje probíhat ve svižném tempu.

Grafika je pořád víceméně 2D, což je však kvůli přehlednosti více než důležité. I ty nejmenší jednotky jsou moc pěkně vymodelovány a animovány. Supreme Commander nabídne i po grafické stránce spousty detailů. Předně to však bude masová strategie, ve které si užijete pocitu z komandování neuvěřitelného množství jednotek. Velké očekávání vkládáme i do bohatého taktizování a nutnosti zachovávat aspoň základní prvky strategie.

Index očekávání: 85%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

Návrat mistra hororu. Fanoušci Cthulhu se mohou těšit na dvě nové hry

E3 2018

Pokud máte rádi hororové hry, tak byste si neměli nechat ujít chystané Call of Cthulhu a The Sinking City. Obě jsou...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Najdete na iDNES.cz