Těžko se píše o hře, která je objektivně špatná a zbytečná, ale přitom doslova nacpaná zajímavostmi a originálními prvky, když víme, že nechybělo zase až tak mnoho, a mohla být mnohem kvalitnější. Nicméně Swarog si - když už nic jiného - zaslouží alespoň politování. To, jak tvůrci dokázali zabít všechno to dobré, kterého je ve hře požehnaně, je až frustrující.
Ale než začneme lít na Swaroga špínu, podívejme se raději na to, co se povedlo (nebojte se, moc toho nebude). Prostředí hry je originální, podíváme se totiž do pseudo-matičky Rusi, čímž myslím fakt, že hra se oficiálně odehrává ve fantasy světě podobném právě slovanskému ráji prvního století př. Kr. Ačkoli se ve hře nevyskytují žádné fantasy rekvizity jako skřítci, skřeti, obři, čarodějové a podobná individua, samotný příběh hry dává jasně najevo, že skutečnost se autoři napodobit nepokusili. Příběh se točí okolo dvou klanů - Lujianů, kteří vzývají staré bohy, a Kranků, což jsou pro změnu reformátoři a fanatičtí uctívači nového boha. Střet kultur je nevyhnutelný. Příběh se dále rozvíjí v brífincích mezi jednotlivými misemi kampaně, přičemž tyto najdete ve hře dvě. Překvapivě se v jedné zhostíte role nehmotného vůdce Kranků a v druhé vrchního velitele Lujianů. Není bůhvíjak originální, ale ani vyloženě nezklame.
Po prvním spuštění vás asi překvapí krátké intro nevalné kvality, časem zjistíte, že jde o jedinou videosekvenci ve hře, což je přinejmenším podivné vzhledem k celkovému rozsahu hry, kterážto kapacitu CD nevyužívá ani z poloviny, a to i když připočítáme demoverze dalších her od Crystal-Interactive. Vůbec technické zpracování hry se příliš nepovedlo. Hned v první misi vás praští do očí kreslená 2D grafika, která je horší než starý dobrý Warcraft II. Postavy vesničanů a válečníků nejsou nijak detailní a o tom, jak jsou rozanimováni, se raději ani zmiňovat nebudeme. Běs a hrůza. Jediné, co lze grafice přičíst k dobru jsou modely budov. Ty mají poeticky ujeté tvary a vzhledem k tomu, že se nepohybují, není na nich už jinak co zkazit.
Celkově slabé technické zpracování nezachrání ani zvuk. Hudbu jsem po několika minutách poslechu raději vypnul, což o její kvalitě vypovídá myslím si dost jasně. Snad jen zvukové efekty můžeme s jedním okem přimhouřeným považovat za průměrné. Potěší, že jednotky odpovídají v rodném ruském jazyce, ale občasný šum potěšení z blízkého slovanského jazyka zase zneutralizuje.
Nicméně zpracování samo o sobě hru nedělá a speciálně pro strategie jsou důležitější úplně jiná kritéria. Začneme systémem hry. Tady Swarog přináší pár originálních myšlenek. Do začátků většinou dostanete nějakého toho vesničana a vesničanku (ano, ve hře jsou jasně rozdělena pohlaví, což má svůj účel, jak poznáme dále), bojovníka, popřípadě i nějakou tu stavbu. Vaším cílem je postavit fungující seskupení domů (zdráhám se nazývat shluk šesti stavení vesnicí) tak, aby se vaši vesničané uživili a ještě jste se mohli bránit útokům nepřátel. To zahrnuje stavbu domů, kde probíhá jedna z nejdůležitějších "operací" nutných pro život osady: rozmnožování. Abyste získali o jednu pracovní sílu víc, je nutno do domku nahnat vesničanku a vesničana - příroda už si dál poradí sama. A tak po chvíli vylezou z domečku nejen vesničan s vesničankou, ale i malý a roztomilý chlapeček (popřípadě holčička). Chlapeček je nějakou dobu nebojeschopný, má jen polovinu životů oproti standartním "pezáňům" a k práci se moc nemá. Za nějaký čas však vyroste ve vesničana se vším všudy a vy ho můžete zapojit do pracovního procesu.
Všichni musí mít co jíst. Získávání jídla je třeba oproti Age of Empires 2 ve Swarogovi značně zjednodušené. Vesničan zasadí řepu, ta vyroste, načež ji vesničanka sklidí. Žádné lovení, žádné farmy, žádné keříky s bobulemi, jenom jedna žlutá řepa.
Abyste mohli stavět domy a trénovat vojáky, je třeba obstarat ještě dostatečné zásoby dřeva a něčeho, co má být podle autorů železná ruda, nicméně vyskytuje se v podobě fialových krystalů na zemském povrchu, odkud ji pomocí krumpáčů vaši molodci těží a neobtěžují se s nějakým zpracováním, ale rovnou ji přepracovávají do kasárenských zdí. Tomu se soudný člověk může jen usmát.
Co se jednotlivých budov týče, je jich málo a většinou je stačí postavit jen v jedné kopii a dále se nestarat. Kromě obligátních domečků tu máme už jen kasárna, stadion pro lukostřelce, místo, kde se z vesničanek stávají čarodějnice a výrobnu pokročilých obléhacích a létajících strojů. Výstavbou osady se ve Swarogu většinou moc zabývat nemusíte, důležitější je boj. A to je bohužel na škodu věci.
Boj je totiž maximálně frustrující a nezábavnou záležitostí, a to zčásti kvůli špatně vyřešenému ovládání, o nemž si povíme v některém z dalších odstavců, ale především díky katastrofální umělé inteligenci vašich i nepřátelských jednotek. Jak boj v praxi vypadá? Označíte 12 jednotek (víc jich totiž označit nejde). Něco jako formace neexistují, takže když si nějakou vytvoříte ručně, během přesunu vezme za své. Posouváte své jednotky vstříc nepřátelské osadě, když tu se objeví první vesničan. Polovina vašich jednotek se na něj vrhne, zatímco ostatní jako by ho ani neviděli pokračují v cestě. Vesničan je poraněn a utíká. Vyrazí za ním jen jeden z pronásledujících vojáků - a vy se stanete svědky vskutku nevšední honičky. Voják je o něco rychlejší, ale ne o dost. Vypadá to tedy tak, že vesničan utíká, voják k němu doběhne, zastaví se, ale než stačí seknout, vesničan je pryč z jeho dosahu. Takže váš "chabr" (to je v této hře základní pěšák) opět vyběhne, dohoní vesničana, zastaví se, napřáhne se - a vesničan je opět v prachu. Dokonalé… Co mezitím dělají ostatní? Do nich se pustilo několik pěšáků nepřítele. Chcete, aby své síly soustředili na jednoho oponentova vojáka, ale to je v praxi věc nemožná. Poté, co kliknete na cílovou jednotku, vaši "chrabři" projeví snahu se k ní přiblížit, cca po jeden a půl vteřině se však vrátí k "rozdělané práci" a váš příkaz prostě ignorují! Tomu já neříkám umělá inteligence.
Už jsem se zmínil o tom, že ovládání není vyřešeno zrovna nejlépe. To je pravda pravdoucí. Zmínil jsem, že můžete označit maximálně 12 jednotek najednou. Abyste mohli postavit budovu, musíte podržet klávesu Ctrl - teprve pak se vám na dolní liště objeví "alternativní příkazy". Chybí mi možnost tvorby formací a větší kontrola nad chováním vašich vesničanů, kteří jsou natolik hloupí, že jsou schopni při nepřátelském útoku zalézt do vody, která jim ubírá životy, a tam zůstat klidně i několik minut po úspěšném odražení soupeřova výpadu, respektive klidně až do vlastní potupné smrti utonutím. Úzce to souvisí samozřejmě s umělou inteligencí jednotek, které mají bohužel až příliš velkou míru vlastní iniciativy, což vám ale zboří jakékoli strategické plány. Zapomeňte na Age of Empires, tady ani neuvidíte obligátní lištu nad jednotkou, která by vám indikovala, kolik má která jednotka ještě zdraví…
Co se týče designu misí, dal by se popsat jedním, bohužel nepříliš lichotivým slovem - stereotypní. Přesně takový totiž je - postav si svoji základnu, vyrob si nějakou tu vojenskou sílu, ubraň se prvním náporům nepřátel, vyrob si ještě větší vojenskou sílu, znič soupeřovu osadu. Nic víc ve hře v podstatě nenajdete. Je to smutné, stačí se podívat na Age of Empires 2 nebo novější (a minimálně stejně kvalitní) Fate of the Dragon a Swarog nemá šanci.
Poslední věcí, kterou Swarogovi v tomto článku vytknu, je malý rozsah. Nevím, čím to je, ale nestalo se mi, že bych k recenzi dostal jinou než krátkou hru. Dohrát Swaroga vám - pravda - bude trvat něco okolo deseti až dvanácti hodin, což není až zas tak málo, je to ale způsobeno především vysokou obtížností, která neplyne navíc z designu hry, ale spíše ze špatného ovládání a demence jednotek, což je přinejmenším iritující.
A to je přesně to, k čemu jsme chtěli dojít. Přestože Swarog nabízí zajímavé prostředí, docela dobrý námět, ucházející příběh, pár nových nápadů v herním systému a zajímavé detaily, jako jsou třeba jména každé vaší jednotky, jeho hraní vás nebude bavit. Dalo by se říci: "Stačilo málo." Jenže objektivně je třeba říci, že k tomu, aby se Swarog stal konkurentem Age of Empires 2, Three Kingdoms: Fate of the Dragon nebo Cossacks: European Wars mu toho chybí věru hodně: lepší grafika, ozvučení, ovládání, umělá inteligence, ale především, a co je nejdůležitější - hratelnost. Je to velká škoda, ale pro vás z toho nic tak hrozného neplyne - zahrajte si některou z výše jmenovaných konkurenčních her a určitě budete plně spokojeni. Na to, že kdy existovala nějaká hra s tak exotickým jménem jako Swarog, můžete s klidem zapomenout…
Swarog | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|