Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SWAT 4 - slavný návrat

  12:00aktualizováno  15. listopadu 3:23
S pokračováním SWATu už to vypadalo všelijak, nakonec se ho však s největší pravděpodobností přeci dočkáme, a to zřejmě v životní formě, kterou vám přiblížíme v detailním preview.

SWAT 4 SWAT nepatří zrovna mezi nejznámější videoherní značky jako třeba DOOM či Civilization, ale přesto ve znalých hráčích vyvolává buď euforické pocity nebo naopak zděšení – to podle toho, jaký tito lidé hráli díl. Série totiž rozhodně patří k těm kontroverznějším. Zatímco první dva tituly, nahlížené izometrickým pohledem, by jen těžko někdo pojmenoval jinak, než jako brak, tak třetí díl si získal status jedné z nejlepších her žánru taktických akcí, zdatně konkurující do té doby vládnoucímu Rainbow Six. To bylo v roce 1999 a všichni logicky záhy očekávali ohlášení tvorby pokračování a to také přišlo. Ale ruku v ruce s ním i značné problémy a čtvrtý díl s podtitulem Urban Justice do nynějška nespatřil a už ani nespatří světlo světa. Hra se po nepřekonatelných problémech přejmenovala jednoduše na SWAT 4 a větší část programového kódu se překopala. Titulu to evidentně prospělo, jelikož nyní podle vydavatele, společnosti Vivendi, hra mílovými kroky směřuje k definitivnímu dokončení, ovšem ještě dříve si přiblížíme její finesy v detailním preview. SWAT 4

Herní prostředí si již nebere inspiraci z Los Angeles, ale posunulo se trochu více na východ, do oblastí notně připomínajících New York.

Zatímco o Urban Justice se staralo interní studio Sierry, vývoj znovuzrozeného SWATu byl předán do rukou neustále rostoucích Irrational Games, kteří mají na svědomí úchvatné tituly jako Systém Shock 2 či Freedom Force (více se o nich dozvíte z infoboxu). Iracionálové sice s podobným typem her nemají vývojové zkušenosti, na druhou stranu, jak prohlašuje hlavní designer Bill Gardner, nachází se v jejich řadách spousta fandů her ze série Tom Clancy’s, kam patří také Rainbow Six a k nimž má SWAT hodně blízko. Herní prostředí si již nebere inspiraci z Los Angeles, ale posunulo se trochu více na východ, do oblastí notně připomínajících New York. Autoři slibují ve SWAT 4 prakticky všechno, co by si fanoušci předchozího dílu mohli přát – silnou singleplayerovou kampaň, několik modů pro více hráčů a také možnost projít si většinu úrovní pro jednoho i v kooperativním modu až pěti kamarádů. SWAT 4

Singleplayerových misí má být celkem čtrnáct, což je vzhledem k jejich značné délce číslo více než uspokojující. Stejně jako ve SWAT 3 budeme i zde na většinu misí potřebovat více, jak hodinu. Úrovně mají být navíc ještě rozsáhlejší, interaktivnější a variabilnější, než v předchůdci, což dává značný prostor pro mnoho rozličných taktik. Na začátku každého levelu je pro nás připraven podrobný briefing, který si můžeme projít celý a dozvědět se tak spoustu zajímavých, nikoliv však nezbytně důležitých informací nebo jen shlédnout do stručných bodů vypsané úkoly a vydat se do akce.

Tým speciálních jednotek SWAT se bude vždy skládat z pěti mužů, včetně vás. Tvůrci si nechávají hodně záležet na přístupném interface, který má uspokojit jak staré matadory, kteří chtějí mít všechno přesně pod kontrolou, tak nováčky, jež touží SWAT 4 především po nerušené zábavě, což však neznamená jen bezhlavé střílení. Hra obsáhne dva systémy rozdávání příkazů – jeden z nich se svým zpracováním hodně blíží SWATu 3, tedy komandování přes klávesnici, druhý je pak inovativnější a po naučení jeho základních regulí i primitivní na ovládnutí, přesto však velice silný ve své funkčnosti. K jeho obsluhování vám budou stačit dvě tlačítka na myši a jeho výhody se dají vysvětlit na následujícím příkladu. Ocitáte se před dveřmi, za nimiž cítíte nebezpečí. Stačí na ně najet jen kurzorem myši a již vidíte kontextové menu, co mohou vaši parťáci vykonat za akce, jako například vykopnout dveře a vhodit do nich kouřový granát apod. Pokud kurzor zaměříte na spodek dveří, můžete klukům poručit, aby do škvíry pod nimi vstrčili zrcátko a vy si tak v klidu v menší obrazovce mohli prohlédnout, co se v místnosti děje. V případě, že budete potřebovat své akce ještě trochu upřesnit, není problém si otevřít menu s větším množstvím příkazů. SWAT 4

Tvůrci prezentovali misi odehrávající se v interesantním prostředí, totiž nelegálním kasinu, kde padl do zajetí agent pracující v přestrojení. Vaším úkolem tak logicky je vysvobodit parťáka a učinit přítrž nekalým operacím, jež se tu dějí. Zrovna tahle mise nám přišla poněkud lineární, jelikož se skládala především z čištění jednotlivých místností od nepřátel, kteří se však chovají velice inteligentně, nebál bych se dokonce říci, že v počítačových hranicích přímo geniálně. Kooperují, schovávají se za převalenými stoly apod. Situace navíc notně stěžuje fakt, že ani jednoho z nich nesmíte definitivně zabít. Povolené je maximálně zranění, po němž je třeba protivníka zajmout. Zatímco jedna část týmu se věnuje této činnosti, druhá je musí krýt, kdyby si kamarádi náhodou přišli vypomoct. Skvěle se tvůrcům povedlo náhodné rozmístění nepřátel při každém startu mise, který naprosto eliminuje o nich nabrané znalosti při předchozím hraní, takže nikdy nevíte, zda se zavřenými dveřmi někdo skrývá nebo ne, což nahrává obezřetnému postupu a zábavě i při několikátém hraní.

SWAT 4 nenabídneSWAT 4 žádný pospolitý příběh, který by se táhl celou hrou, ale autoři připravují jakési sekvence mezi misemi, které nám přiblíží život a pozadí jednotky SWAT. Každý z vašich čtyř parťáků má jedinečnou osobnost, s níž budete v průběhu hry často konfrontováni. Takovou zajímavostí budiž přimontovaná kamera na helmě každého spolubojovníka, jejímž prostřednictvím se na hru můžete dívat očima vašich svěřenců. I když se nesmíte do parťáků přepnout přímo, abyste je zcela kontrolovali, je možné jim takto dávat přesnější příkazy a dokonce s nimi i střílet, ovšem jen v omezené podobě.

Takovou zajímavostí budiž přimontovaná kamera na helmě každého spolubojovníka, jejímž prostřednictvím se na hru můžete dívat očima vašich svěřenců.

Velké šance jsou vkládány do multiplayeru, na němž si Irrational Games dávají hodně záležet. Klasický deathmatch až pro šestnáct lidí asi nikoho neohromí, i když hráči budou moci používat speciální předměty apod. Mnohem zajímavější je mod ne nepodobný Counter-Striku, kdy se hráči rozdělí do dvou týmů, z nichž jeden má za úkol rozmístit po úrovni nálože a chránit je, zatímco ten druhý tyto musí v časovém limitu odstranit. Role se pak logicky střídají. Je sice trochu problém najít polohu bomb, ale jakmile se to povede, jde již jen o čirou zábavu. SWAT 4

Grafické jádro běží na bázi nejnovějšího a mohutně vylepšeného Unreal enginu, který se stará nejen o pěkně prosvětlená i potemnělá prostředí, ale také o špičkově vyhlížející modely postav, na nichž je poznat každičká technická vychytávka. Unreal engine navíc není kdovíjak náročný na hardware, takže vystačíme s průměrným strojem. Kutilové se pak ještě mohou těšit na speciální sadu nástrojů na vývoj modifikací, kterých se jistě hned po vydání objeví požehnaně.

Podle všeho tedy SWAT 4 naváže na úspěch svého předchůdce a stane se více než silnou konkurencí Raven Shieldu a Counter-Striku. Ostatně jako jejich kombinace by se hra dala nejlépe popsat, což již samo o sobě zní fantasticky. Půjde především o městské potyčky se zločinci, které ostatně na programu také nemáme denně. Navíc her, které se mohou pyšnit vynikajícím single- i multiplayerem je málo a už proto se na SWAT 4 těšíme. Hra se již nyní nachází ve stavu betaverze a vzhledem k datu vydání, jež je stanoveno na počátek příštího roku, je evidentní, že autoři nechtějí nic podcenit, což je jedině dobře.

Index očekávání: 85%

Autor:


Témata: Kasino

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...



Najdete na iDNES.cz