Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sword of Mana - tradiční RPG v malém

  12:00aktualizováno  2. září 9:46
Japonský specialista na RPG žánr Square Enix si vzal na starost produkci zajímavého dobrodružného RPG, které velkým bratříčkům nezůstává nic dlužné včetně olbřímí doby hraní. Tentokrát ovšem v poněkud akčnější podobě.

Sword of Mana Když se řekne mistr RPG her, zřejmě se každému zkušenému hráči vybaví v prvé řadě jméno Square (dříve Squaresoft), což je tvůrce slavné série Final Fantasy. Jenže nás může těšit i skutečnost, že tohoto herního vývojáře kupodivu zajímají i herní žánry, které nikdy nezaručí plné výlohy obchodů a masové prodeje. Jinak by totiž neprodukoval titul jako Sword of Mana, což je rozsáhlé „erpégéčko“ vydané pod tímto jménem v Evropě, jako Secret of Mana v zámoří a pod názvem Shinyaku Seiken Densetsu v domácím Japonsku. Sword of Mana ale není úplná novinka. Interní vývojářský dům Brownie Brown patřící pod Nintendo použil v této hře design původního Seiken Densetsu, což není nic jiného než Final Fantasy Adventure. Kompletně předělán byl ale samozřejmě příběh, návrh úrovní i některé další herní aspekty. Sword of Mana také sdílí některé prvky ze stařičkého předchůdce Secret of Mana (SNES), takže je postaven a čerpá námět rovnou z dvojice starších her.

Mužský hrdina inklinuje spíše k tradičnímu boji se zbraněmi, zatímco žena ovládá lépe kouzlení a magii.

Sword of Mana Příběh i hlavní charaktery jsou víceméně totožné se zmiňovaným Final Fantasy Adventure. Takže je tu hodná (to je ta vaše) i zlá strana v podobě „temného lorda“, který se snaží získat magický meč. Za tu hodnou stranu si můžete zahrát v kůži dvojice hrdinů, zastoupena jsou obě pohlaví. I když se děj často větví podle zvoleného charakteru, vždy následují ty samé situace i hlavní a vedlejší questy, pouze střihové scény jsou jedinečné pro obě postavičky. Herní styl je také maličko odlišný. Mužský hrdina inklinuje spíše k tradičnímu boji se zbraněmi, zatímco žena ovládá lépe kouzlení a magii. Nechybí ani klasické RPG prvky jako zvyšování jednotlivých dovedností na základě získaných zkušeností a protřelosti v boji. Vyvolávání soubojů ale vychází spíše ze stylu použitého v Zeldě, než z náhodně generovaných bitev ve většině ostatních japonských RPG. Nepřátelé jsou zde vůči specifickým druhům útoku které můžete použít docela slabí, ovšem jedině za předpokladu, že stále svědomitě vylepšujete své zbraně. Final Fantasy dodalo oblíbenou schopnost, kdy sbíráte a poté v soubojích vyvoláváte magické kreatury, které znásobí sílu vašich útoků. Další známou vlastností všech dobrých RPG je dlouhá hrací doba. Sword of Mana se v tomto aspektu nijak neliší, když herní čas znamená dobrých dvacet hodin dobrodružství!

Umělá inteligence postav odpovídá spíše rozsypanému kuličkovému počítadlu, než „nabušené“ inteligenci hardware GBA.

Sword of Mana Bohužel ale Sword of Mana obsahuje i několik přinejlepším podivných záležitostí, které tuto jinak poctivou hru srážejí tak říkajíc do kolen. Každá změna herního prostředí, tedy přesun na další obrazovku znamená několikasekundovou prodlevu. Hra tak ztrácí plynulost a spád. Souboje s bossy jsou zase velmi povrchní. Bez výraznějšího nápadu a kreativity postrádají napětí a zvrhávají se pojetím v jednoduché „šavlovačky“. Do této oblasti mohl Square zasáhnout podstatně víc, jeho původním hrám systém soubojů nesahá ani po kotníky. Divně také působí chybná změna denní doby z dne na noc, kdy při rychlém návratu do předešlé lokace se v této oblasti zatím změnil čas daleko dopředu.

Bonus pro trpělivé

Když se vám podaří dokončit Sword of Mana, trpělivě zhlédněte titulky a konečnou střihovou scénu až do zobrazení slůvka „Fin“ (zkráceně finnish- konec). Potom v klidu vyčkejte zhruba pět minut a budete odměněni krátkou bonusovou sekvencí s Chocobem známým z Final Fantasy! Poté se hra přesune na titulní obrazovku.

Sword of Mana Ovšem totálním propadákem je provedení kooperativní spolupráce s počítačem řízenými postavami. Přitom odhadem nějakých 70 až 80 procent herní doby musíte strávit vedle těchto „povedených“ pomocníků. Umělá inteligence postav totiž odpovídá spíše rozsypanému kuličkovému počítadlu, než nabušené inteligenci hardware GBA. Tito výtečníci velmi často a rádi zásadně utíkají rovnou vstříc smrti či nepřátelům a jejich ztráta je vždy fatální. Naštěstí se můžete v družině dodatečně přepnout i na počítačově řízené kolegy a razantně je usměrnit alespoň co se jejich pohybu týká. Nenadchne ani falešný a ošizený multiplayer, který vám skrze kabelové propojení a uložené charaktery na cartridgi přátel umožní zvyšovat sílu vašich příštích útoků. První okamžiky hraní je Sword of Mana také poměrně nudný a nabízí všeho všudy pouze bloumání po kraji a přemíru rozhovorů s NPC postavičkami. Takže tuto sice poctivou RPG hru se solidním, ale promrhaným potenciálem ocení asi jenom zarytí fajnšmekři staré RPG školy. Sword of Mana tak aspiruje pouze na druhou ligu „erpégéček“ na Game Boy, protože mnoho drobných, ale zásadních chyb sráží jinak vesměs pozitivní dojem.

Sword of Mana
Výrobce/Distributor Brownie Brown / Square Enix
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Slibně se tvářící klasické rpg, ovšem s mnoha nezvládnutými elementy, které z hraní tvoří spíše utrpení než zábavu. Doporučujeme jen pro otrlé znalce staré školy.
Hodnocení: 60% (info)

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.