Soutěž o skutečný zlatý poklad skončila fiaskem. Příběh hry Swordquest

Videohry jsou stále ještě poměrně mladým médiem, ale i tak už je jejich historie neuvěřitelně bohatá. V dnešním retru si připomeneme nešťastný příběh hry Swordquest, jejíž vítěz mohl vyhrát opravdový zlatý poklad.
Obal hry Earthworld

Obal hry Earthworld | foto: Atari

Počátkem 80. let minulého století byla společnost Atari na vrcholu. Díky úspěchu konzole Atari 2600, která se prodávala po milionech kusů, se firma doslova topila v penězích a vše nasvědčovalo tomu, že budoucnost bude ještě růžovější. 

Nic není nemožné

Legendární Atari 2600 vydělalo svým autorům spoustu peněz.

Hranice videoher se posunovaly každým dnem, vznikaly dodnes legendární kousky jako Tetris, Arkanoid nebo Pac-Man a žádný nápad nebyl dostatečně šílený, aby nestálo za to ho vyzkoušet. Zelenou proto dostávaly i ty nejodvážnější nápady a jedním z těch vůbec nejambicióznějších z nich byl projekt nazvaný Swordquest.

Mělo jít o volné pokračování legendární hry Adventure vývojáře Warrena Robinetta. Pokud jste náhodou neviděli nebo nečetli Ready Player One, kde má Adventure v příběhu zcela zásadní význam, tak vězte, že v podstatě šlo o jednoduché bludiště rozprostřené přes několik obrazovek, ve kterém se hráčův avatar naháněl s několika nepřáteli ve snaze získat vzácný artefakt.

Vývojáři Dan Hitchens a Tod Frye však chtěli tento koncept ještě vylepšit a napadlo je, že by mohli „obyčejnou“ videohru propojit s doprovodným komiksem a soutěží o skutečné ceny. 

Více než hra

Příběh Swordquestu byl rozdělen do čtyř postupně vydávaných samostatných titulů, šlo tak dost možná o první epizodicky vydávanou hru v dějinách. Každý díl byl věnován jednomu přírodnímu živlu, postupně tak měly vyjít Earthworld, Fireworld, Waterworld a nakonec Airworld. 

Z dnešního pohledu už samozřejmě Swordquest vypadá směšně.

Jednotlivé díly se prodávaly zvlášť, ke každému balení pak byl přibalen příběhový komiks. Spíše než o akční adventury jako v případě Adventure šlo o logické hry, ve kterých měl hráč za úkol hledat předměty a ty poté používat na správných místech. Samotné hry byly od sebe na první pohled prakticky nerozeznatelné, lišily se jen strukturou místností a hádankami.

Dokončení příběhové linky dalo hráči indicie pro vyluštění šifry, která byla ukryta v přiloženém komiksu. Komu se podařilo zaslat pořadatelům do určitého data správnou odpověď, byl následně pozván přímo do sídla Atari na speciální turnaj v modifikované verzi Swordquestu, která se hrála na čas. Vítěz tohoto turnaje pak vyhrál opravdový poklad: šperk vyrobený z ryzího zlata osázený drahými kameny v ceně 25 tisíc dolarů. A to stále nebylo vše.

Každá hra byla vydána společně s komiksem, který obsahoval šifru.

Čtyři vítězové jednotlivých dílů se poté měli ještě utkat o trofej nejcennější – zlatem vykládaný meč nazvaný Sword of Ultimate Sworcery, jehož cena odpovídala částce 50 tisíc dolarů. Atari v té době spadalo pod giganta Warner, který měl pod palcem i výrobce šperků Franklin Mint. Díky tomu nešlo o žádné laciné šmuky, ale o opravdu umělecky hodnotné předměty z drahých kovů vykládaných drahými kameny. Naplánováno to tedy bylo hezky, ceny byly připraveny, ale jak u to tak bývá, něco se šeredně pokazilo.

Příchod krize

U Earthworldu z roku 1982 ještě vše běželo podle plánu. Z pěti tisíc zaslaných řešení na adresu Atari bylo pouhých osm správných, následný turnaj pak za vítěze určil jistého Stevena Bella. Odměnou mu byl náhrdelník nazvaný Talisman of Penultimate Truth. Na Bella však umělecká hodnota výhry příliš veliký dojem neudělala a podle dobových výpovědí ho pragmaticky nechal roztavit, aby si mohl koupil své první auto.

U druhého dílu, nazvaného Fireworld, vše proběhlo prakticky stejně, jen finále v kancelářích Atari se tentokrát zúčastnilo již 50 hráčů. Vyhrál student Michael Rideout a odnesl si pohár ze zlata a platiny vykládaný perlami, rubíny a safíry, pojmenovaný Chalice of Light.

Tím však idylka skončila.

Vítězové prvních dvou dílů hry Swordquest, vlevo Michael Rideout, vpravo Steven Bell.

Co by ještě nedávno nepředpovídal ani ten nejhorší pesimista, se najednou stalo realitou. Videoherní trh se přesytil a nastala recese, která smetla z povrchu zemského i úspěšné firmy jako Magnavox, US Games nebo Imagic. Symbolem krize se stalo zakopání 700 tisíc neprodejných cartridgí s hrou E.T. the Extra-Terrestrial. Ještě nedávno nedotknutelné Atari odkoupil kontroverzní podnikatel Jack Tramiel, který pro ambiciózní projekt Swordquest neměl žádné pochopení.

Třetí díl nazvaný Waterworld tak již nešel do klasických obchodů, ale mohli si ho koupit pouze členové oficiálního Atari klubu. Nutnost omezovat výdaje je na hře vidět na první pohled, rozlohou je totiž daleko menší než její předchůdci. Dříve tak ostře sledované finále se tentokrát uskutečnilo v tajnosti a vítěz nebyl nikdy oficiálně oznámen. Má se za to, že artefakt nazvaný Koruna života nikdo nedostal a vítěz si odnesl jen finanční odměnu.

Čtvrtý díl Airworld pak již nevyšel vůbec. Celá soutěž byla stornována a vítězové předešlých kol Bell s Rideoutem dostali odškodnění ve výši 15 000 dolarů a počítač Atari 7800, za to, že se slibované finále o meč nikdy neuskutečnilo. Po celém projektu tak zůstala pouze nepříjemná pachuť, byť oba pánové nejspíše příliš důvodů ke stížnostem neměli.

Kde je poklad?

Krize v 80. letech málem potopila celý herní průmysl. Na snímku kazety titulu E.T. the Extra-Terrestrial, které byly zakopány v poušti.

Jelikož Koruna života, Kámen filosofů (připravený pro vítěze Airworldu) a převážně samotný meč Sword of Ultimate Sworcery nikdy oficiálně nenašly své nové majitele, stala se z nich svým způsobem legenda. 

Podle jedné z teorií měl Jack Tramiel meč dlouhá léta pověšený nad rodinným krbem a po jeho smrti se stal součástí dědictví. Jiná teorie říká, že kvůli složité právní situaci nebyl meč nikdy skutečným majetkem firmy Atari, a proto ani nebyl součástí obchodní smlouvy s Tramielem. To by znamenalo, že možná dosud někde zapomenutý odpočívá ve skladišti a usedá na něj prach. Nejpravděpodobněji však zní teorie, podle které byl meč spolu s ostatními artefakty roztaven a jeho materiál použit na výrobu jiných šperků.

Ať už to však bylo jakkoli, samotná idea Swordquestu je brilantní a nadčasová. Najdou se i lidé, kteří hru považují za první progamingovou událost v historii.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...