Syphon Filter. Zdařilá špionážní third person akce, jejíž první díl se před roky velice nečekaně objevil na PSX. Po úspěchu vcelku logicky následovalo pokračování a nyní je před námi poslední, třetí epizoda série na 32-bitové PSX. Série, jíž se celosvětově odprodalo 2 milióny kopií, což je navýsost sympatická číslovka. Pravda, byly takové dohady ohledně možného zpracování Syphon Filter 3 pro PS2, což se nakonec nekonalo, ale protože sami tvůrci trochu tajemně přiznávají, že si jsou dobře vědomi zájmu hráčů o jejich projekt, je docela dobře možné, že na PS2 také dojde! Pochopitelně v případě dalšího rozšíření této populární herní edice.
Představovat SF je tak trochu nošením dříví do lesa, pro lepší povědomí či připomenutí zkuste tuto Sony Bend) však tvrdí, že je zdejší prostředí více detailní a nadějete se též některých pěkných speciálních efektů. Nicméně je tu slib nových zbraní a znatelně vylepšeného singleplayeru a multiplayeru. Co se týče zbraní, tak vyjma starých známých (granátomet, ostřelovačka s nočním viděním, taser apod.) se nyní nadějeme pušky s rentgenovými paprsky či brokovnice s výbušnou municí. Specialitkou bude AU300 vybavená speciální optickou technologií umožňující vidět, zaměřit a následně odstřelit teroristu i skrze pevné objekty!
V případě singleplayeru asi tolik. Hráči sice obecně mimořádně oceňují stealth herní pasáže (MGS), ale tvůrci mají také na zřeteli přeci jenom ještě větší zalíbení veřejnosti pro adrenalinovou akci, pročež to protentokráte celé pojali trochu jinak. Pravda, znovu tu bude vděčná příležitost ke kradmému plížení se stíny. Ale nyní je možné řadu údajně NELINEÁRNÍCH úrovní (konečně!) hrát dvěma základními způsoby. Buď dané levely projít s největším možným utajením své osoby a likvidováním oponentů bez velkého rámusu, nebo vsadíte na ryze akční kartu a půjdete do toho takříkajíc po hlavě. Jsem moc zvědav, jak se s tímto "rozlišením postupu hráče" Sony vypořádá a pokud se jim to povede v akceptovatelné podobě, je uvedené schéma velmi příjemným replayability bonusem. Vaši protivníci mají disponovat vysokou AI, dokáží reagovat na hluk a podle toho vzápětí postupovat vstříc vaší maličkosti. Pokud dále připomenu, že se vylepšily jejich schopnosti v oblasti „headshotu“ (jedna rána do hlavy znamená okamžitě smrt), asi vás nepotěším. Protože už ve dvojce jsem místy nabyl dojmu, že máme proti sobě učiněné čarostřelce. Dále se dočkáme údajně zajímavých miniher, kteréžto mají příjemně oživovat základní herní schéma. Takto se na určitém místě musíte zhostit nějakého úkolu jako je zlikvidování konkrétní osoby, odcizení nějakého předmětu či zajištění palebné podpory spřízněným agentům ve zbrani. Tvůrci se dušují, že tohle je jeden z největších kladů hry, takže doufejme ve skutečně příjemné překvapení.
Dále tu bude různý způsob přístupu k řešení problémů(!), nebo-li má existovat několik cest, jak si poradit s nastalou prekérní situací či rébusem. A úkoly v dané misi lze splnit v libovolném pořadí. Dalším bonbónkem ve prospěch hratelnosti budiž následující příklad: pokud se dostanete k rukojmím, ale nepodaří se je zachránit, nebude kvůli vašemu faux-pas následovat smutný pohled na titulek „game over“. Namísto toho nezískáte nějakou skutečně „cool“ zbraň, nebo se zbytek úrovně stane obtížnější nebo si nezpřístupníte nějakou cheatovou funkci.
Znovu tu bude užitečný radar v rohu obrazovky zohledňující výskyt nepřátel a status ukazatel, sloužící jako indikátor Armoru či stupně nebezpečí, pokud se dostanete do hledáčku nepřítele. A pochopitelně opět se nadějeme výtečné funkce automatického zacílení protivníka s jeho charakteristickým vizuálním zohledněním a důmyslné práce s inventářem, kde nechybí rychlá volba žádané zbraně.
Pokud tu mohu promluvit na téma multiplayer, tak zde tvůrci nabízejí deset nových a lépe navržených arén (opět v závislosti na vašem postupu singleplayerovou kampaní) plus některé lokace ze starších SF her. Přičemž prý dojde k vylepšení hratelnosti, což zní samozřejmě prima. Ve druhém díle tu tato část fungovala spíše jako příjemné odlehčení standardního singleplayeru než coby plnohodnotný herní režim.
A příběh? V hlavní roli jsou znovu Gabe Logan a Lian Xing, bývalí agenti tajné organizace Agency, kteří pokračují ve snaze o očištění svého jména, neboť jsou Senátem obviněni ze zločinů, jež nespáchali. Mezitím je bakteriologická zbraň – virus Syphon Filter – tajně vyzkoušen na dosud neznámých osobách a drsný Gabe a půvabná Lian musí opět bojovat s časem, aby předešli celosvětové katastrofě a odhalili pravého viníka. Hra je pojata retrospektivně, takže se sice nadějete nového dobrodružství (a vedle známých charakterů a některých povědomých lokací též dalších dvou hratelných postav), ale také celkového natažení děje, který začne roku 1984 a skončí v současnosti. Připravte se na 25-30 hodin hraní a datum vydání někdy v průběhu měsíce září (USA) resp. na vánoce (Evropa). Osobně se docela těším a rád bych tu řekl, že se díky uvedeným faktům lze domnívat, že by třetí inkarnace mohla být skoro nejlepším dílem série.