Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

System Shock 2

  5:22aktualizováno  10. července 2001 11:53
System Shock 2
System Shock 2 BonusWeb doporučuje

Král je mrtev, ať žije král!

"Vojáku, při nahrávání vzpomínek došlo k poruše, takže si nepamatujete události posledních několika týdnů. Hovoří doktorka Janine Pollito. Nacházíte se na palubě UNN Von Braun. Dosud přesně nevím, co se vlastně stalo, ale je to velmi, velmi zlé. Nějaká neznámá síla ovládla celou loď. Pokuste se dostat na palubu 4 a zachránit mne. Nezapomeňte, vojáku - paluba 4..."

SYSTEM SHOCK. Příběh osamělého bezvýznamného hackera, bojujícího s umělou inteligencí Shodan na vesmírné těžební stanici Citadel Station. Geniální cyberpunková "First Person RPG", dokonalý mix 3D akce a RPG s neopakovatelnou atmosférou, právem patřící k herní klasice a považovaná za jednu z nejlepších her herní historie vůbec. Dlouhá léta jsme marně čekali na hru, která by dokázala System Shock překonat, nebo se mu alespoň vyrovnat. A když se to nepodařilo konkurenci, přišla letos firma Irration Games s pokračováním - System Shock 2. A nutno říci, že se jí to bezpochyby povedlo...

System Shock 2

Děj hry se odehrává v roce 2114, 42 let po skončení prvního dílu. Lidské poznání a rozvoj technologií umožnily UNN ve spolupráci s korporací TriOptimum zorganizovat vesmírnou expedici do hvězdného systému Tau Ceti, kde byly zaznamenány známky inteligentního života. Gigantická vesmírná loď UNN Von Braun, technologický zázrak schopný cestovat nadsvětelnou rychlostí, se tedy v doprovodu těžkého křižníku UNN Rickenbacker vydává na svou cestu - a na její palubě jste i vy, bezejmenný voják UNN číslo G65434-2, uložený do kryogenického hibernátoru...

Jako každá RPG začíná hra výběrem charakteru postavy. V tomto případě se tak děje v náborovém středisku UNN, kde se nenásilnou formou seznámíte s interfacem a ovládáním hry a vyberete si zbraň, u které chcete sloužit. Na výběr máte ze tří možnosti - vesmírné námořnictvo (UNN Navy), "hvězdná pěchota" (UNN Marines) nebo tajemná psionická divize OSA (Black Ops). Tato volba ve značné míře určuje styl vaší hry - námořníci jsou především zaměřeni na technické dovednosti, mariňáci jsou experty na boj a ovládáni zbraní, no a členové OSA jsou novodobí "kouzelníci" využívající především svých duševních schopností a psionických kouzel (ale třeba nalezenou brokovnicí ublíží spíše sobě než nepříteli) Po výběru zbraně vás čeká tříletý výcvik v různých částech vesmíru, přičemž v každém roce (kole) máte na výběr ze tří kursů, ve kterém si zdokonalíte jednu ze svých schopností nebo dovedností.

System Shock 2

Další zdokonalování vlastností se děje přímo v průběhu hry prostřednictvím cybermodulů, které získáváte za vyřešení úkolů nebo i v menším množství nacházíte porůznu během hry. V upgradovacích terminálech pak za tyto cybermoduly dle vlastního uvážení "nakupujete" vylepšení atributů své postavy. Své charakteristiky můžete zdokonalovat ve čtyřech směrech. Základní (síla, výdrž, obratnost, kybernetika) ovlivňují hlavní vlastnosti vašeho hrdiny, technické zdatnosti (hacking, opravy, údržba a výzkum) určují vaše schopnosti pronikat do počítačových systémů, opravování a modifikace zbraní a zkoumání nalezených předmětů. Zbraňové dovednosti rozhodují o tom, zda budete schopni používat nalezené zbraně. Zbraně jsou ve hře rozděleny do čtyřech skupin - standardní, energetické, těžké a exotické (zbraně mimozemského původu) - no a pokud nebudete mít rozvinutou schopnost používat tu kterou zbraň, bude vám jejich vlastnictví k ničemu... Poslední skupinou charakteristik jsou psionické schopnosti, které spočívají v ovládnutí psionických kouzel mnohdy exotických názvů i účinků. Každá jednotlivá schopnost má celkem šest úrovní, takže máte téměř libovolné možnosti rozhodnutí, jak se bude váš hrdina rozvíjet. A pokud je vám to stále málo, na čtyřech místech ve hře potkáte speciální terminál, ve kterém můžete získat další bonusovou schopnost (trait).

System Shock 2

Není třeba zdůrazňovat, že každá změna vašich vlastností má za následek změnu stylu hry (například kulometné věže bezpečnostního systému můžete rozstřílet, ale s dostatečně rozvinutou schopností hackingu je můžete prostě vypnout...) To celé vám zaručuje, že vám hra opravdu dlouho vydrží - po dohrání za např. mariňáka si zkuste projít hru pro změnu v roli psionika a uvidíte ten rozdíl...

Kromě cybermodulů k vylepšování charakteru budete nacházet ve hře nepřeberné množství dalších více či méně užitečných předmětů, jako např. zbraně, medikity k léčení, psionické injekce ke zvýšení psionických schopností a rovněž nanity - univerzální platidlo budoucnosti, bez kterého se nikam nedostanete. Nanity využijete v nákupních automatech, ve kterých si můžete nakoupit cokoliv od balíčku chipsů po munici pro své zbraně, a také při opravování zbraní či hackování.

Vraťme se však na palubu toho, co zbylo z hrdé lodi Von Braun. Právě jste byl doktorkou Pollitovou (nebo alespoň všechno nasvědčuje tomu, že jí...) probuzen z hibernace. Díky chybě v přenosu dat vám vzpomínky na posledních pár týdnů chybí. Ale hned po prvních krocích až příliš podrobně poznáte, že je to opravdu "velmi, velmi zlé...". System Shock 2 S nalezeným hasákem v ruce a odhodláním přežít se vydáváte na strastiplnou pouť devíti rozsáhlými úrovněmi lodi Von Braun a křižníku Rickenbacker najít odpověď na otázku, co způsobilo zkázu expedice. Cestou budete nacházet datové záznamy, zanechané zemřelými členy posádky, díky svým schopnostem uvidíte jejich astrální projekce, zaznamenané v okamžicích silného psychického prožitku (ve většině případů to budou okamžiky jejich posledního psychického prožitku...) Budete prozkoumávat jejich ostatky, budete prolézat ztemnělá zákoutí kosmické lodi, BUDETE SE BÁT!!! Budete bojovat proti vyspělé mimozemské civilizaci Mnoha (Many), obdařené kolektivním vědomím, a proti děsuplným mutantům jí zplozeným. Budete překonávat nástrahy bezpečnostních systémů centrálního počítače, jehož semiinteligence rovněž podlehla síle Mnoha. Setkáte se i se starou známou z prvního dílu Shodan. A věřte - zvláště pro ty, co hráli první díl, bude toto setkání překvapivé... Střípek po střípku budete sestavovat mozaiku vzpomínek, hledat a nacházet souvislosti a rekonstruovat události posledních dnů Von Brauna, skládat a chápat geniální příběh hry System Shock 2. Příběh, který vám tady neprozradím (srazil bych vám tím prožitek ze hry na úroveň Half-Life ;-), příběh, proti kterému jsou dobrodružství Gordona Freemana nebo slečny Croftové nudnou procházkou, příběh, který by si dozajista zasloužil knižní nebo ještě lépe filmové zpracování...

System Shock 2
Výrobce: Looking Glass Studios
Distributor: Electronic Arts/Bohemia Int.
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: P II 300, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Nutnost pro všechny, kteří se považují za hardcore hráče.
Hodnocení 93%

Grafické provedení hry, využívající upravený engine Thiefa, je na úrovni doby, i když s postupem času se vám možná interiéry budou zdát poněkud jednotvárné (na druhou stranu - na kosmické lodi bych nějakou velkou variabilitu interiérů ani neočekával ;-) Někteří vytýkají SS2 slabší kvalitu animací, ale upřímně řečeno - tato hra vás natolik pohltí svou atmosférou, že si nějakých "nekvalitních" animací ani nevšimnete.. Hudba a vůbec zvuky ve hře jsou prostě nepopsatelné, přesně dokreslující již zmíněnou temně depresivní atmosféru napětí a strachu, kdy netušíte, co (případně kdo) vás čeká za příštím rohem ... (doporučuji hrát v noci v tiché potemnělé místnosti ;-)

Hardwarové nároky jsou přes původní obavy na dnešní dobu docela přijatelné - na mé PII-233, 64 RAM, Riva128 běžela hra v pohodě v rozlišení 800x600.

Konečný verdikt je v případě System Shocku 2 zcela jednoznačný - možná to zní jako otřepaná fráze, ale pokud se chcete bez uzardění nazývat hardcore počítačovým hráčem, tuhle hru prostě musíte mít!!! Tento žánr sice zdaleka nepatří k mým favoritům (tam se řadí simulátory a sporty), ale ať si fotbalisti a hokejisti říkají co chtějí (promiň, NHL2000) - tohle je podle mne hra roku 1999!

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...



Najdete na iDNES.cz