Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tabula Rasa - netradiční MMORPG

  12:00aktualizováno  27. prosince 2:02
MMORPG od otce žánru - Richarda Garriota, to zní slušně, že? A přesně takové bychom vám dnes rádi představili. Prozradíme detaily o propracovaném herním univerzu a dozvíte se spoustu informací o dalších finesách!

Tabula Rasa Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že Tabula Rasa je jedním z jasně nejočekávanějších projektů na MMORPG poli a s trochou štěstí se může stát i jeho vládcem. Ano, víme o velkých projektech jako je World of Warcraft či Star Wars: Galaxies, ale naše domněnky můžeme doplnit ještě o jeden pádný důvod. Duchovním otcem Tabula Rasy je totiž Richard Garriot – přesně ten Richard Garriot, který v podstatě rozpoutal vlnu zájmu o masivně multiplayerový žánr prostřednictvím stařičké Ultimy Online, která se zájmu hráčů těší dodnes, prakticky osm let po svém vypuštění. Garriot však odešel z Originu, kde mu byla vlastníkem Electronic Arts omezována tvůrčí fantazie a navíc byl čím dál tím víc tlačen k papírování, přičemž logicky nezbýval čas na vlastní tvorbu. A to se Richardu ani v nejmenším nelíbilo – poté, co Ultimou vykopal zlatý důl, chtěl tvořit další zajímavé a lepší světy. Založil si tak vlastní firmičku Destination Games a podal si ruku s Korejci z NCSoftu, známými to mágy v oblasti MMO her, kteří mu pomohou především s technickým zázemím, aby se mohl génius potopit co možná nejhlouběji do své nevysychající studnice nápadů, které následně přenese na nepopsanou desku – Tabula Rasu.Tabula Rasa

Vše je tak designováno, abychom se po celou dobu, jíž u hry strávíme, intenzívně bavili.

Základním předpokladem pro úspěch MMORPG, ve kterém budou hráči trávit dlouhá léta, je vytvoření neokoukaného světa, jenž by se na první pohled odlišoval od těch již známých a právě s tím si dali v Destination Games řádnou práci a přes nepopiratelnou zahlcenost trhu všemožnými tématy, vypadá jejich koncept až magicky originálně, ostatně jde také o kombinaci sci-fi a fantasy žánru, což se zase až tak často nevidí, navíc ve vrcholné formě jsme tu tento mix neměli snad nikdy. Osa příběhu se má následovně – jedna prastará civilizace jménem Benefactors před miliony lety pochopila, že vytouženého cestování vesmírem není možné dosáhnout konvenční cestou, například prostřednictvím vesmírných lodí, jelikož tu jsou pevně dané fyzikální zákony, které něco podobného jednoduše neumožňují. Nebyli by to však nesmírně vyspělí a po poznání lačnící Benefactors, kdyby se problémy nepokusili obejít a sice způsobem nepříliš lehko pochopitelným – modelováním daných podmínek, jimiž docílili možnosti cestovat, kam Tabula Rasa se jim zachce, a to nesmírnou rychlostí. Jejich původním přáním bylo přiučit se něčemu od ostatních ras, na něž sice skutečně narazili, ale tyto byly, na poměry Benefactors, sto let za opicemi, což vyspělý národ ani v nejmenším nepotěšilo. A jelikož byli jeho příslušníci až příliš dobrosrdeční, rozhodli se dát své poznatky do placu, aby se i ostatní civilizace mohly rychleji vyvíjet a společně tak sdílet nabyté poznatky. Jenže jistí barbaři pokročilé technologie zneužili a jali se podmaňovat celý vesmír. Nakonec sice byli poraženi, ale mezi Benefactory došlo k hádkám, posléze i občanské válce, jejímž důvodem byla politika vůči nyní již vyspělejším rasám. Nakonec zvítězila agresivní frakce Thrax, která se rozhodla pro získání kontroly nad každou civilizací, jež se dostane na určitý, kritický, stupeň vývoje, kdy by mohla začít ohrožovat nejvyspělejší. A tohoto nechtěného statutu nyní docílila i Země, tudíž je o pořádný konflikt postaráno.

Příběh sice není zásadní součástí MMO her, na druhou stranu každého potěší Tabula Rasa bohatá a promyšlená mytologie univerza, kde do sebe všechny prvky zapadají a zároveň spolu fungují jako dobře namazaný stroj. Přesně tak na tom má být i Tabula Rasa a autoři se dušují, že po této, ani po žádné jiné, stránce v ní nenalezneme hluchá či nelogická místa, a to ani postupem času, protože o hru se od začátku bude starat silný tým designérů, kteří hráčům připraví spoustu nečekaných událostí, zvratů, ale samozřejmě i tolik potřebných questů.

Stejně jako například World of Warcraft, se i Tabula Rasa snaží ušetřit co možná nejvíce hráčova času, který je v dnešní době přeci jen nejdůležitější a hlavně hrubě nedostatkovou komoditou. Vše je tak designováno, abychom se po celou dobu, jíž u hry strávíme, intenzívně bavili, což znamená eliminaci dlouhých pochodů mezi jednotlivými místy, zjednodušené hledání partičky ochotných spolubojovníků, ale i nastavení či vývoj hlavního hrdiny. Programové zjednodušení jde ruku v ruce s intuitivním interfacem, tudíž již nebude problémem se do hry zapracovat za několik minut a za podobný časovýTabula Rasa úsek se dostat k jakékoliv misi. Propracovaný systém teleportů omezí stereotypní běhání po světě, který tak může být patřičně rozsáhlý, na nutné minimum. Teleportací se budete moci dostat do všech míst, která jste již alespoň jednou navštívili nebo v nichž se nachází vaši přátelé.

Samozřejmě se můžeme těšit na velkou spoustu speciálních útoků i všelikých akcí, jež si v dovednostním stromu budete moci vylepšovat.

Co se týče vývoje postavy, bude sice komplexní, jak se na dlouhodobé MMORPG sluší a patří, ale nějaké nepřehlednosti se rozhodně bát nemusíme. Na počátku jde jen o vyplnění kolonky se jménem a volbu pohlaví, vše ostatní, jako vzhled, vygeneruje samotná hra. Mělo by tak být skutečně zaručeno, že si žádné dva charaktery nebudou podobné. Po vstupu do hry je již vše ve vašich rukou a je třeba se rozhodnout, jakým směrem se budete vyvíjet. Elementární rozdělení počítá se třemi vývojovými stromy, konkrétně jde o „Body“, jež v podstatě reprezentuje cestu válečníka a ovlivňuje fyzické vlastnosti, dále tu máme „Mind“, tedy místní obdobu klasického kouzlení a rozvoj v oblasti inteligence a trojici uzavírá Tabula Rasa trochu netradiční „Spirit“, který vsází na duševní rovnováhu a jako zbraň používá hudbu.

Boje mají být hodně dynamické a už z toho důvodu nepůjde o často praktikované nakliknutí nepřítele, po čemž vaše postava udělá prakticky všechno sama a vy si tak můžete zajít udělat třeba kafe. Takhle to v Tabula Rasa rozhodně vypadat nebude a je jen dobře, že si užijeme pravé živelné akce, při níž nebude problém se pořádně zpotit a v případě, že vás na chvilku opustí pozornost, počítejte s nemilosrdnou smrtí. Samozřejmě se můžeme těšit na velkou spoustu speciálních útoků i všelikých akcí, jež si v dovednostním stromu budete moci vylepšovat. Většinu času se budeme věnovat bojům s monstry, ale jako plnohodnotné RPG nabídne i Tabula Rasa PvP souboje, tedy bitky mezi hráči, které však nemají být potyčkami na život a na smrt, ale spíše jakýmsi, armádním cvičením ne nepodobným, tréninkem, který se hodí v boji se skutečnými nepřáteli. PvP tak bude řešeno podobně jako v klasických Tabula Rasa akčních hrách – připojíte se do Wargame arény a dostanete se do jednoho z týmů – jednou tak můžete bojovat s vašimi přáteli, jindy zase proti nim.

Na grafice je velice dobře poznat asijský vliv a na rovinu je třeba říci, že se zřejmě nezalíbí každému.

Dalším typem vyžití jsou tzv. Battlefields, kde se budete utkávat s davy monster a cílem nebude nic menšího, než jejich celková eliminace. Kdo však holduje spíše přemýšlivějším a dějovějším záležitostem, zajisté vezme zavděk množstvím questů, které můžeme plnit jak sami, tak s až pěti parťáky. Některé z nich budou zabudovány rovnou do perzistentního světa, jiné se vyřeší formou soukromých dobrodružství, kdy každé skupince bude vygenerováno vlastní území s úkoly a nikdo jiný do něj nebude zasahovat. Zajímavě řeší autoři často diskutované problémy spojené se smrtí postavy. Tentokrát nepůjde o nijak závažné penalizace – v případě, že při plnění mise padnete, máte na výběr ze tří možností. Buď se ji rozhodnete začít od znova nebo přistoupíte na desetiprocentní penalizaci získaných zkušeností a pokud zjistíte, že je úkol vůbec nad vaše síly, můžete se rozhodnout se na něj bez postihu vykašlat.Tabula Rasa

Na grafice je velice dobře poznat asijský vliv a na rovinu je třeba říci, že se zřejmě nezalíbí každému. Ovšem na druhou stranu musíme dodat, že jde spíše o věc zvyku, než čeho jiného. Zpočátku vám tak dost organický svět může přijít obskurní, ale zanedlouho již budete obdivovat jeho taje. Postavy jsou velice dobře vymodelované i rozpohybované a je na nich vidět jistá podobnost s Lineage 2, jen jsou trochu více oblečené. Grafika má prostě svůj nenahraditelný styl a je tomu tak jedině dobře, protože nově vytvořené univerzum si něčeho podobného rozhodně žádá. Příjemným doplňkem hry budiž hlasový chat, takže se již nebudeme muset spoléhat čistě na rychlost našeho psaní. Tabula Rasa tak vypadá na špičkové MMORPG, které možná po stránce herní nepřinese takovou revoluci, jak se původně čekalo, ale představí více než zajímavý svět se spoustou všemožného vyžití. Navíc se bude podle všeho hrát naprosto skvěle, takže nevidím důvod, proč se nezačít těšit.

Index očekávání: 85%

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Další z rubriky

První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Assassin’s Creed: Origins

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky...

Proč se potopila ponorka Kursk? Chystaná hra předloží jednu z teorií

Kursk

Her inspirovaných skutečnými událostmi moc nevychází, což je veliká škoda. Přitom realita dokáže často nabídnout daleko...

Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

RIOT - Civil Unrest

Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené...

Najdete na iDNES.cz