Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tabula Rasa - netradiční MMORPG

  12:00aktualizováno  27. prosince 2:02
MMORPG od otce žánru - Richarda Garriota, to zní slušně, že? A přesně takové bychom vám dnes rádi představili. Prozradíme detaily o propracovaném herním univerzu a dozvíte se spoustu informací o dalších finesách!

Tabula Rasa Nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že Tabula Rasa je jedním z jasně nejočekávanějších projektů na MMORPG poli a s trochou štěstí se může stát i jeho vládcem. Ano, víme o velkých projektech jako je World of Warcraft či Star Wars: Galaxies, ale naše domněnky můžeme doplnit ještě o jeden pádný důvod. Duchovním otcem Tabula Rasy je totiž Richard Garriot – přesně ten Richard Garriot, který v podstatě rozpoutal vlnu zájmu o masivně multiplayerový žánr prostřednictvím stařičké Ultimy Online, která se zájmu hráčů těší dodnes, prakticky osm let po svém vypuštění. Garriot však odešel z Originu, kde mu byla vlastníkem Electronic Arts omezována tvůrčí fantazie a navíc byl čím dál tím víc tlačen k papírování, přičemž logicky nezbýval čas na vlastní tvorbu. A to se Richardu ani v nejmenším nelíbilo – poté, co Ultimou vykopal zlatý důl, chtěl tvořit další zajímavé a lepší světy. Založil si tak vlastní firmičku Destination Games a podal si ruku s Korejci z NCSoftu, známými to mágy v oblasti MMO her, kteří mu pomohou především s technickým zázemím, aby se mohl génius potopit co možná nejhlouběji do své nevysychající studnice nápadů, které následně přenese na nepopsanou desku – Tabula Rasu.Tabula Rasa

Vše je tak designováno, abychom se po celou dobu, jíž u hry strávíme, intenzívně bavili.

Základním předpokladem pro úspěch MMORPG, ve kterém budou hráči trávit dlouhá léta, je vytvoření neokoukaného světa, jenž by se na první pohled odlišoval od těch již známých a právě s tím si dali v Destination Games řádnou práci a přes nepopiratelnou zahlcenost trhu všemožnými tématy, vypadá jejich koncept až magicky originálně, ostatně jde také o kombinaci sci-fi a fantasy žánru, což se zase až tak často nevidí, navíc ve vrcholné formě jsme tu tento mix neměli snad nikdy. Osa příběhu se má následovně – jedna prastará civilizace jménem Benefactors před miliony lety pochopila, že vytouženého cestování vesmírem není možné dosáhnout konvenční cestou, například prostřednictvím vesmírných lodí, jelikož tu jsou pevně dané fyzikální zákony, které něco podobného jednoduše neumožňují. Nebyli by to však nesmírně vyspělí a po poznání lačnící Benefactors, kdyby se problémy nepokusili obejít a sice způsobem nepříliš lehko pochopitelným – modelováním daných podmínek, jimiž docílili možnosti cestovat, kam Tabula Rasa se jim zachce, a to nesmírnou rychlostí. Jejich původním přáním bylo přiučit se něčemu od ostatních ras, na něž sice skutečně narazili, ale tyto byly, na poměry Benefactors, sto let za opicemi, což vyspělý národ ani v nejmenším nepotěšilo. A jelikož byli jeho příslušníci až příliš dobrosrdeční, rozhodli se dát své poznatky do placu, aby se i ostatní civilizace mohly rychleji vyvíjet a společně tak sdílet nabyté poznatky. Jenže jistí barbaři pokročilé technologie zneužili a jali se podmaňovat celý vesmír. Nakonec sice byli poraženi, ale mezi Benefactory došlo k hádkám, posléze i občanské válce, jejímž důvodem byla politika vůči nyní již vyspělejším rasám. Nakonec zvítězila agresivní frakce Thrax, která se rozhodla pro získání kontroly nad každou civilizací, jež se dostane na určitý, kritický, stupeň vývoje, kdy by mohla začít ohrožovat nejvyspělejší. A tohoto nechtěného statutu nyní docílila i Země, tudíž je o pořádný konflikt postaráno.

Příběh sice není zásadní součástí MMO her, na druhou stranu každého potěší Tabula Rasa bohatá a promyšlená mytologie univerza, kde do sebe všechny prvky zapadají a zároveň spolu fungují jako dobře namazaný stroj. Přesně tak na tom má být i Tabula Rasa a autoři se dušují, že po této, ani po žádné jiné, stránce v ní nenalezneme hluchá či nelogická místa, a to ani postupem času, protože o hru se od začátku bude starat silný tým designérů, kteří hráčům připraví spoustu nečekaných událostí, zvratů, ale samozřejmě i tolik potřebných questů.

Stejně jako například World of Warcraft, se i Tabula Rasa snaží ušetřit co možná nejvíce hráčova času, který je v dnešní době přeci jen nejdůležitější a hlavně hrubě nedostatkovou komoditou. Vše je tak designováno, abychom se po celou dobu, jíž u hry strávíme, intenzívně bavili, což znamená eliminaci dlouhých pochodů mezi jednotlivými místy, zjednodušené hledání partičky ochotných spolubojovníků, ale i nastavení či vývoj hlavního hrdiny. Programové zjednodušení jde ruku v ruce s intuitivním interfacem, tudíž již nebude problémem se do hry zapracovat za několik minut a za podobný časovýTabula Rasa úsek se dostat k jakékoliv misi. Propracovaný systém teleportů omezí stereotypní běhání po světě, který tak může být patřičně rozsáhlý, na nutné minimum. Teleportací se budete moci dostat do všech míst, která jste již alespoň jednou navštívili nebo v nichž se nachází vaši přátelé.

Samozřejmě se můžeme těšit na velkou spoustu speciálních útoků i všelikých akcí, jež si v dovednostním stromu budete moci vylepšovat.

Co se týče vývoje postavy, bude sice komplexní, jak se na dlouhodobé MMORPG sluší a patří, ale nějaké nepřehlednosti se rozhodně bát nemusíme. Na počátku jde jen o vyplnění kolonky se jménem a volbu pohlaví, vše ostatní, jako vzhled, vygeneruje samotná hra. Mělo by tak být skutečně zaručeno, že si žádné dva charaktery nebudou podobné. Po vstupu do hry je již vše ve vašich rukou a je třeba se rozhodnout, jakým směrem se budete vyvíjet. Elementární rozdělení počítá se třemi vývojovými stromy, konkrétně jde o „Body“, jež v podstatě reprezentuje cestu válečníka a ovlivňuje fyzické vlastnosti, dále tu máme „Mind“, tedy místní obdobu klasického kouzlení a rozvoj v oblasti inteligence a trojici uzavírá Tabula Rasa trochu netradiční „Spirit“, který vsází na duševní rovnováhu a jako zbraň používá hudbu.

Boje mají být hodně dynamické a už z toho důvodu nepůjde o často praktikované nakliknutí nepřítele, po čemž vaše postava udělá prakticky všechno sama a vy si tak můžete zajít udělat třeba kafe. Takhle to v Tabula Rasa rozhodně vypadat nebude a je jen dobře, že si užijeme pravé živelné akce, při níž nebude problém se pořádně zpotit a v případě, že vás na chvilku opustí pozornost, počítejte s nemilosrdnou smrtí. Samozřejmě se můžeme těšit na velkou spoustu speciálních útoků i všelikých akcí, jež si v dovednostním stromu budete moci vylepšovat. Většinu času se budeme věnovat bojům s monstry, ale jako plnohodnotné RPG nabídne i Tabula Rasa PvP souboje, tedy bitky mezi hráči, které však nemají být potyčkami na život a na smrt, ale spíše jakýmsi, armádním cvičením ne nepodobným, tréninkem, který se hodí v boji se skutečnými nepřáteli. PvP tak bude řešeno podobně jako v klasických Tabula Rasa akčních hrách – připojíte se do Wargame arény a dostanete se do jednoho z týmů – jednou tak můžete bojovat s vašimi přáteli, jindy zase proti nim.

Na grafice je velice dobře poznat asijský vliv a na rovinu je třeba říci, že se zřejmě nezalíbí každému.

Dalším typem vyžití jsou tzv. Battlefields, kde se budete utkávat s davy monster a cílem nebude nic menšího, než jejich celková eliminace. Kdo však holduje spíše přemýšlivějším a dějovějším záležitostem, zajisté vezme zavděk množstvím questů, které můžeme plnit jak sami, tak s až pěti parťáky. Některé z nich budou zabudovány rovnou do perzistentního světa, jiné se vyřeší formou soukromých dobrodružství, kdy každé skupince bude vygenerováno vlastní území s úkoly a nikdo jiný do něj nebude zasahovat. Zajímavě řeší autoři často diskutované problémy spojené se smrtí postavy. Tentokrát nepůjde o nijak závažné penalizace – v případě, že při plnění mise padnete, máte na výběr ze tří možností. Buď se ji rozhodnete začít od znova nebo přistoupíte na desetiprocentní penalizaci získaných zkušeností a pokud zjistíte, že je úkol vůbec nad vaše síly, můžete se rozhodnout se na něj bez postihu vykašlat.Tabula Rasa

Na grafice je velice dobře poznat asijský vliv a na rovinu je třeba říci, že se zřejmě nezalíbí každému. Ovšem na druhou stranu musíme dodat, že jde spíše o věc zvyku, než čeho jiného. Zpočátku vám tak dost organický svět může přijít obskurní, ale zanedlouho již budete obdivovat jeho taje. Postavy jsou velice dobře vymodelované i rozpohybované a je na nich vidět jistá podobnost s Lineage 2, jen jsou trochu více oblečené. Grafika má prostě svůj nenahraditelný styl a je tomu tak jedině dobře, protože nově vytvořené univerzum si něčeho podobného rozhodně žádá. Příjemným doplňkem hry budiž hlasový chat, takže se již nebudeme muset spoléhat čistě na rychlost našeho psaní. Tabula Rasa tak vypadá na špičkové MMORPG, které možná po stránce herní nepřinese takovou revoluci, jak se původně čekalo, ale představí více než zajímavý svět se spoustou všemožného vyžití. Navíc se bude podle všeho hrát naprosto skvěle, takže nevidím důvod, proč se nezačít těšit.

Index očekávání: 85%

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

Vypadá to jako Bioshock, ale není to Bioshock, co to je? We Happy Few

We Happy Few

Od prvotního návrhu prošla hra We Happy Few výraznými změnami. Místo sandboxové hratelnosti se teď soustředí především...

Nové dobrodružství Lary je mnohem temnější. První dojmy

Shadow of the Tomb Raider

Nové dobrodružství nejslavnější počítačové hrdinky potěší především konzervativnější fanoušky. Za půl hodiny hraní se...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...



Najdete na iDNES.cz