Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tajemství Oslího ostrova

  7:43aktualizováno  25. ledna 2000 7:44
Tajemství Oslího ostrova
Tajemství Oslího ostrova
Propásl někdo z vás první českou hru, která se prodávala v obchodech? Máte zájem dozvědět se více o téhle české klasice? Tak čtěte!

Pryč jsou časy, kdy si sám distributor hry psal recenze na své hry (dokážete si dnes něco takového představit?). I éra Vochozka Trading již pominula, přesto tu zanechala jasně čitelné stopy. Tou první a velmi povedenou mám na mysli skvělou, lehce humornou adventuru Tajemství Oslího ostrova. Vše začalo euforickou recenzí ve stařičkém Excaliburu, kdy recenzent hodnotil 95%. I když mám české hry rád, až tak vysoký konečný verdikt bych nedal.

TOO navazuje na své slavné zahraniční předchůdce, na Monkey Island I&II. Příběh se odehrává pár let po druhém díle, po odstranění zombie LeChucka. Na scéně se vynořuje LeChuckův bratr LeGek a náš pirát Gajbraš, jak se hlavní hrdina jmenuje, má opět plné ruce práce se záchranou vlastního života. Při jedné z námořních bouří potopí LeGek Gajbrašovu loď, který jediný z celé posádky přežije. Moře ho vyplaví na neznámém ostrově, na Oslím ostrově. Tajemství Oslího ostrova

A právě zde začíná celé dobrodružství... Pochválit musím opravdu velmi kvalitní intro, které bych na české poměry nečekal.

Na první pohled vypadá TOO jako kopie svých předchůdců - ovládání pomocí ikon, grafika.. Hlavního hrdinu autoři dokonale obšlehli, jenom u těch animací trochu ztrácí. V rovině statické grafiky nemám téměř co vytknout, protože mám rád tenhle starý styl. K dobru přičítám i to, že se třeba moře vlní, oheň hoří.. zkrátka pohoda. Jenom jsem se musel občas pozastavit nad animací, která až tak dobrá není, ale dalo se to celkem překousnout. Líbí se mi i to, že v TOO se nepoužívá tolik známý laciný trik "dění za obrazovkou". To znamená, že zatímco vy stojíte například v nějaké pokoji, z venku na vás někdo volá, že pokácel strom. Až přijdete ven, naleznete místo zdravého stromu strom pokácený. Ještě horší případ nastává, když zčerná obrazovka a napíše se něco ve stylu: "po hodinách úmorné práce se ti podařilo pokácet strom, ořezat z něj všechny větvičky a postavit pěknou loďku". Pokud si dobře vzpomínám, tak až na jednu situaci tyto případy v TOO nikdy nenastaly.

Tajemství Oslího ostrova

K hudbě ani zvukům toho moc říci nemohu. Kromě PC speaker intra totiž po celou hru neuslyšíte ani jediné vrznutí. Kdyby si tohle někdo dovolil dnes, se zlou by potázal, ale v roce 1994 se na vše pohlíželo přece jen trošičku jinak. Vše vynahradila skvělá hratelnost a hlavně zábava při hraní. Pokud jde o styl, předměty sbíráte a používáte v inventáři pomocí příslušných ikon, jak je známe ze starých her od Lucasů. Další potíže mohly nastat, když jste špatně použili předmět - ano správně, dnes věc naprosto přežitá, ale dříve vcelku hojně využívaná. Naštěstí to nejsou žádné tvrďárny ve stylu Gooky, protože pokud něco zkazíte, ihned (nebo během pár minut) zjistíte, že musíte loadovat pozici. Jako příklad uvedu špatně zvolenou odpověď v rozhovoru, kdy se s vámi přestane kýžený objekt bavit (zde mluvící květina), protože jste ji urazili. Nebo, dostanete se na půdu chaloupky starého oslího kouzelníka a hned spadnete dolů, aniž by jste tam něco sebrali či použili. Každého doufám trkne, že se tam přece jen něco udělat dá, jinak by to tam nebylo.

I na tehdejší dobu každého potěšily směšné hardwarové nároky. Posuďte sami, ke hraní postačila 286, 640 Kb RAM a disketová mechanika. Tajemství Oslího ostrova

Velké překvapení nastalo, když jsem i po těch letech TOO nainstaloval a bez problémů spustil pod Windows 98 na Celeronu 300! Tomu říkám kvalitně naprogramovaná hra, škoda jen, že další CZ hry na tom nejsou podobně. Kdo hraje CZ hry, jistě si zažil své, jaká muka provázela spouštění nových her od českých autorů.

U hratelnosti nemám co vytknout, Gajbraš vás dokázal rozesmát svým svérázným humorem. Ani o komické situace nebyla nouze a třeba závěr mi připadal celkem zajímavý, přesně ve stylu TOO. Za všechno mluví zkoušení ostrosti nože na svém těle, ale jak kdosi napsal, když tu stejnou animaci uvidíte po sté, už vám tolik vtipná nepřipadá. Pokud jde o obtížnost, pohybuje se TOO někde kolem hranice jednoduchá, s vyjímkou několika zákysových míst. Všechny akce totiž jsou logické, víc si snad žádný adventure hráč nemůže přát. Škoda jen, že co do délky toho TOO moc nepobral.

Autor:


Témata: Humor, Loď


Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.