Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tales of Vesperia – akční a upovídané RPG

aktualizováno 
Zajímavé RPG, které by ještě muselo pár krůčků k dokonalosti popoběhnout, ale i tak jde o vysoce nadprůměrnou zábavu.
85

Tales of Vesperia

Platforma: Xbox360
Výrobce: Namco Bandai

  • Komplexní bojový systém
  • Zapamatovatelné postavy
  • Vynikající zvuková stránka hry
  • Některé scény nejsou namluveny
  • Savepoity jsou daleko od sebe
  • Občasné zdržující a zbytečné dialogy

Zábavné RPG v anime stylu s promyšleným bojovým systémem, unikátními postavami a zajímavým příběhem, kterému by ale prospělo vystřihnutí několika zbytečných dialogů.

Herní karta

Tales of Vesperia

Tales of VesperiaHry pod značkou Tales jsou jednou z několika dlouholetých sérií od společnosti Namco a první hra se datuje někdy do roku 1994. Projektů z řady Tales už se objevilo pěkné kulaté číslo – deset (do tohoto počtu nejsou zahrnuty další desítky různých odnoží). Ovšem jestli marně přemýšlíte, jestli jste o nějakém dalším titulu slyšeli, nemusíte rychle shánět doplňky stravy podporující paměť. My Evropané jsme si totiž mohli užít jen pár kousků.

Titul má většinu standardních ingrediencí, na které jsou v Japonsku specialisté, a my nad nimi občas kroutíme hlavou, ale nakonec jim stejně neodoláme a vychutnáme si je s plnou radostí. Přítomen je epický příběh o skupině hrdinů vedených mladým, trošku rebelantským bojovníkem, jejichž úkolem není nic menšího než záchrana impéria.

Setkáte s desítkami zajímavých individuí, projdete stovkami soubojů a odhalíte děj intrik, politických hrátek i humoru.

Tales of VesperiaDále je tu pestrobarevná, možná až infantilní grafika v anime stylu – tedy všichni vypadají, jako by zrovna nastoupili na druhý stupeň základní školy a občas je problém rozlišit, jestli je určitá osoba mužského či ženského pohlaví, všichni mají oči přes půl hlavy a podobně – i spousta různých činností, které osvěžují jinak velmi akční zaměření hry.

Svět, ve kterém se Tales of Vesperia odehrává, je už docela běžným prostředím, kde se setkává magie s technologií. Vše se točí kolem artefaktů zvaných blastia, které pomáhají chránit města před útoky monster tím, že generují silová pole. Jsou potřebné i pro magii a ovládají spoustu věcí, například i kašny – město bez blastie je prostě „out“.

Tales of VesperiaAle najednou se blastie začínají ztrácet, popřípadě jsou ničeny a v impériu propuká zmatek. Yuri Lowell se o to příliš nezajímá, ale jelikož obyvatelé čtvrti, ve které sídlí, začínají mít díky tomu, že někdo ukradl blastii z jejich vodního zdroje, velké problémy, začne být aktivní. Rozhoupe se a do dění se zapojí.

Tím startuje mnohahodinové dobrodružství, během něhož se setkáte s desítkami méně či více zajímavých individuí, projdete stovkami soubojů, odhalíte děj, který je plný intrik, politických hrátek i praštěného humoru, budete pečovat o své hrdiny a pokud máte s JRPG zkušenosti, budete zde jako akvarijní rybka v málo chlorované vodě.

I když je tu pár aspektů, které by vás možná mohly překvapit. Například není až tak běžné, že souboje probíhají v reálném čase. Bojový systém je znám pod zkratkou EFR-LMBS. Jelikož vás nepodceňujeme, je nám jasné, že většina z vás určitě ví, co se pod ní skrývá, ale kdyby se přece jen našel někdo, kdo by to nevěděl, tak vám to Tales of Vesperiasdělíme – Evolved Flex Range-Linear Motion Battle System.

Vaši bojovníci a bojovnice se mohou volně pohybovat po aréně a samozřejmě si volit na koho útočit. Arény jsou ale poměrně malé, takže nebudete dvě hodiny honit nepřátele, kteří by chtěli vzít nohy na ramena a zdrhat před vaším mečem nebo ohnivou koulí.

Válčí se v reálném čase a vaše skupina čítá maximálně čtyři aktivní členy, ostatní se bitvy neúčastní, ale i oni dostanou určitou dávku zkušeností, aby moc nezakrněli. Je vám tak asi jasné, že nebudete ovládat všechny, ale jen jednoho vybraného. Ostatní se ale o sebe slušně postarají sami. Vcelku logicky si vybírají nejvhodnější cíle, používají předměty, speciální schopnosti a podobně. V případě, že budou chtít použít nějaký předmět a vy s tím nebudete souhlasit, můžete jim to ale zatrhnout, i když jen v určitém časovém limitu.

Tales of VesperiaKaždá postava má určitou výši životní energii a energii potřebnou pro vykonávání unikátních útoků. Obě se doplňují jak různými předměty, tak odpočinkem. Ten můžete provozovat v hospodách (má je každé město) nebo na mapě, kde si rozložíte stan nebo podložku na spaní. Energie pro speciální útoky se také sama částečně doplňuje po skončení boje, ale i během něho, pokud používáte standardní fyzický útok, který je „zdarma“, nic k jeho vykonání nepotřebujete, tedy kromě tisknutí tlačítka B.

Spoustu času strávíte konverzováním.

Unikátní bojové talenty (Mystic Artes), které má každá postava jiné, se skrývají pod tlačítkem A a oběma analogy. Tedy, pokud stisknete A a levou páčku vzad, pak provede váš hrdina něco jiného, než když budete bušit do A a tlačit pravou páčku nahoru. Dále tu máme blok (X), kterým snižujete (ale neeliminujete úplně) účinky Tales of Vesperianepřátelských úderů a kritické údery (pod klávesou RT) – v určitých momentech se na protivníkovi objeví barevný terč a jestliže stačíte stisknout RT, pak se dočkáte ničivého útoku.

Kořením soubojů je i záležitost, označená jako Over Limit. Během bitev se vám nabíjí jeho ukazatel. V případě, že ho aktivujete, můžete provádět velmi účinná komba, popřípadě zvýšit sílu Mystic Artes, a to tím způsobem, že použijete nějaké bojové umění vyšší úrovně a podržíte tlačítko A.

Můžete si zvolit, jestli bude ovládání vámi vybrané postavy manuální, poloautomatické nebo automatické. V prvním případě budete muset nejen útočit a bránit se, ale pobíhat s pomocí levého analogu, v druhém budete útočit, bránit se, ale běhání zajistí umělá inteligence za vás (samozřejmě ale můžete změnit směr, kterým se bude hrdina pohybovat) a u automatického ovládání vše obstará umělá inteligence za vás.

Tales of VesperiaPo úspěšném boji budete odměněni zkušenostními body a různými předměty. Zkušenosti se rozdělují automaticky a vy nemáte moc zasahovat do toho, kam budou investovány. Každý válečník má svou vlastní specializaci a body se rozdělují tak, aby se zlepšovali v tom, v čem mají. Stejně tak ani jednotlivé předměty nejsou použitelné pro všechny.

Mystic Artes se vylepšují během boje a nové získáváte tak, že se vám zvyšuje level. Nic neočekávaného. Ale existují tu i skilly, což jsou pasivní vlastnosti (zvýšení zdraví, vyšší obrana proti magii a desítky dalších), které se učíte tak, že používáte zbraň, která daný skill má. Každý v závislosti na úrovni má určité množství SP (Skill Points). Řekněme, že vaše postava má nyní 27 SP. Když vybavíte bojovníka určitým skillem, přibude mu daný počet SP, pokud dosáhnete hranice 27. Další skill pak nemůžete aktivovat až do doby, kdy se vám zvedne level.

Herní náplň je koncipována nenásilně, jednoduše a přímočaře. Dorazíte do určitého Tales of Vesperiaměsta, tam si promluvíte s tím, s kým máte, ten či ta vás pošle za někým/něčím dalším a vy putujete do dalšího městečka. Pokud vyjdete skrze brány, ocitnete se na mapě, kde jste vidět vy, miniatury měst, hradů, lesů atd. a nahodile se objevují různí netvoři. Můžete se jim vyhnout nebo k nim dojít (popřípadě vás dohoní oni sami) a začne boj.

V několika málo případech narazíte i na jednoduchá puzzle, která ale ve své podstatě jsou asi tak zábavná jako úkol z matematiky nebo mytí nádobí. Například jde o hádanky ve stylu – doběhni do patra, aktivuj součástku přístroje, seběhni níže, aktivuj další, vyběhni nejvyšší a aktivuj poslední.

Yuri a spol.

Yuri Lowell – bývalý imperiální rytíř, který nesouhlasil s přístupem Impéria k některým obyvatelům, a tak sloužil jen tři měsíce.

Repede – velice inteligentní pes s fajfkou, který věrně následuje Yuriho kamkoliv.

Estellise Sidos Heurassein – vzdělaná princezna s růžovými vlasy, která je jednou z kandidátek na trůn. Byla trénovaná pro boj, ale také je velmi zkušená kouzelnice.

Karol Capel – mladý lovec netvorů, který o nich má mnoho znalostí.

Rita Mordio – výzkumnice v oblasti blastií a výtečná kouzelnice, která je trošku excentrická, ale její schopnosti jsou pro tým nesmírně přínosné.

Raven – veterán z Velké války, který se umí ohánět nožem, ale především skvěle zvládá střelbu z luku.

Judith – žena z národu Krytia, která skrývá nejedno tajemství. Její oblíbenou zbraní je oštěp.

Tales of VesperiaPokud nejste fanoušky dialogy naplněných her, asi vás také neoslní to, že spoustu času strávíte konverzováním. A že se tu kecá téměř neustále a dlouhé minuty. Někdy o věcech zajímavých, jindy jde o nudné mluvení o ničem. „Bubliny“ s textem naštěstí můžete přeskakovat, takže ti méně odolní z vás nakonec skončí u toho, že rychle buší do „áčka“, aby mohli skončit s dlouhou diskusí a mohli jít zase válčit.

Jistě tím nechceme říct, že příběh není zajímavý. On je, je plný zvratů i netradičních situací, ale v některých momentech se opravdu mluví o něčem, co je naprosto nepodstatné a pro posun příběhu nedůležité, a hraní tak zbytečně ztrácí na tempu.

Pokud vás omrzí mluvení i bušení nepřátelských bestií po hlavě, můžete například vařit. Během svého dobrodružství narazíte na kuchaře, který vám dá recepty na různé pochoutky. Pokud budete mít vhodné ingredience, můžete zkusit zvolenou lahůdku uvařit (někdy se to povede, někdy ne), přičemž jídlo zlepšuje atributy vašich postav.

Tales of VesperiaJestliže narazíte na obchodníka, můžete své předměty prodávat (nedoporučujeme), nakupovat nebo syntetizovat. Skrze syntézu získáváte nové předměty a to jednoduchým způsobem. Každý vyžaduje určité věci k tomu, aby mohl stvořit často nějakou zbraň nebo brnění (proto jsme nedoporučili prodávat). Mnohdy jde o účinné kousky, které vám výrazně pomohou.

O anime stylu, který byl pro hru zvolen už jsme trošku mluvili. Postavy nejsou přehnaně detailní (takže žádné vrásky ani chloupky v nose), ale mají svůj unikátní styl, stejně tak jako prostředí. Například některá města jsou opravdu krásná (i když jsou často malá). Animace jsou stvořeny buďto v enginu hry nebo jsou kreslené. Oboje vypadá více než dobře. Hudba je výtečná, především pak úvodní píseň má velký hitový potenciál. Nemluvě o skvělém dabingu, který poskytuje každé postavě výraznou individualitu.

Je tu pár menších nedotažeností – například některé scény nejsou namluveny či Tales of Vesperiarozložení savepointů, které jsou od sebe velmi daleko – ale v podstatě nemůžeme najít žádný velký zápor, který by měl fanouškům JRPG zkazit celkový dojem. Další výlet her ze série Tales na Evropský kontinent se tak povedl na výbornou a s čistým svědomím ho můžeme doporučit.

Pro vlastníky Playstation 3 pak na závěr máme dobrou zprávu, oproti Xbox verzi bude mít „ta jejich“ pár zajímavých vylepšení. Dvě nové hratelné postavy (respektive jedna nová hratelná, ta druhá se v Xbox verzi objevuje jako důležitá NPC), kompletní namluvení, nové animace, kostýmy, obohacený příběh, noví bossové, dungeony, města, Mystic Artes, písně, questy a další. PS3 verze by měla být dostupná od září.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 121 čtenářů



Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.