Tekken 5 - návrat krále

  12:00aktualizováno  11:12
Od posledního mistrovského turnaje již uběhl nějaký ten čas, přičemž dosavadní mistr tehdy nebyl zrovna v nejlepší formě. Času na trénink ale bylo dost a bývalý šampión chce nyní získat svůj titul zpět.

BonusWeb HIT Tekken 5 Když vyšel Tekken 4, zavládlo v herním světě poměrně velké rozčarování. Po skvělém Tekkenu 3 a zajímavém Tekken Tag Tournamentu, který nové majitele PS2 dosti slušně namlsal totiž přišla hra, která prekticky kromě grafiky nepřinesla víceméně nic nového. Samozřejmě z pohledu běžného hráče. Tekken maniaci tuto hru brali opět jako místo plné příležitostí ke zkoumání a objevování, ale ti, kdož nehodlali u jediné hry vysedávat dlouhé dny a týdny, byli spíše zklamaní. Důvodů bylo samozřejmě povícero, nicméně jejich důležitost dnešním dnem rapidně klesá, přichází totiž Tekken 5.

Tvůrci z Namca si totiž byli všeho výše napsaného plně vědomi, a tak se pustili do práce na novém dílu prakticky úplně znova. Byl vyčleněn speciální tvůrčí tým lidí, kteří jsou s Tekkenem a bojovkami obecně spjati od prvopočátků a kteří začali pátý díl tvořit prakticky od nuly. A na hře je to velmi dobře poznat a to i přesto, že ve výsledku to na první pohled vypadá opět jako „Tekken v nové grafice“. Změn je zde ale více než dost, ať už co se týče samotné hratelnosti nebo i technického Tekken 5 zpracování či rozsáhlosti celé hry, respektive herní kolekce.

Tvůrci se dle svých vlastních slov oprostili od snahy udělat hru co nejvíce realistickou.

První co člověka při spuštění hry nadchne, je počet postav, který velmi zdatně konkuruje široké sestavě z TTT. Mezi třicítkou bijců nalezneme samozřejmě jak staré známé jako je Heihachi s celým klanem Mishimů, Nina, Paul Phoenix, Marshall Law či třeba Bryan Fury, ale i ty, kteří se v minulosti neetablovali jako známé stálice: to je příklad třeba zápasníka sumó Ganrya, Anny Williams či thaiboxera Bruce Irwina. Chybět ale samozřejmě nemohou ani postavy fungl nové: na bojiště se vrací zástupkyně rodiny Kazama – Asuka, podívat se přijela i „asijská verze Paula Phoenixe“ Feng a kolem se motá i záhadný afroamerický ninja, který si říká Raven. Všechny tyto tři postavy do hry zapadají velmi dobře a vhodně doplňují paletu zdejších bojových stylů. Ty jsou opět znázorněny velmi precizně a signifikantně tak, jak tomu bylo u Tekkena vždy dobrým zvykem, takže opět zde není Tekken 5 nejmenší problém v jejich vzájemném rozeznání. Trošku horší to již je se samotnými pohyby, kdy opět podle starého zvyku postavy předvádějí údery a techniky, které byste v reálném boji použili jen stěží, ale to už je asi holt daň za množství nejrůznějších pohybů a komb, na kterou jsme si za ta léta již zvykli. Na druhou stranu tím ale boj vypadá poměrně pestře a zajímavě, takže není proč se nad tím pohoršovat.

Zvláště když se Tekken 5 po T4 intermezzu opět velmi skvěle hraje. Tvůrci se dle svých vlastních slov oprostili od snahy udělat hru co nejvíce realistickou, jako tomu bylo v případě T4, a soustředili se zejména na vyvážení hratelnosti tak, aby hra byla opět přístupná i začínajícím hráčům. To se jim podařilo splnit v plném rozsahu, ale zároveň samozřejmě dosáhli hloubky, díky níž hra nadále zůstane turnajovou hvězdou mezi bojovkami. Zkušený harcovník zde totiž bude po velmi krátkém seznámení opět skoro jako doma a k učení mu tak zde zbudou jen ony jemné nuance a drobné změny, o kterých začátečník prakticky nemá ani tušení, ale díky nimž se právě i v T5 zcela zřetelně oddělí hráčské zrno od plev. O to nemusí mít soutěžní hráči strach. Nováčci ale zase nemusí mít strach z toho, že by hra sama o sobě byla solidní překážkou v učení a Tekken 5 kvalitativním růstu, podobně jako tomu bylo u poněkud demotivujícího T4.

Je potřeba říci, že Tekken 5 překvapil mnohem více než jsme čekali.

Máme-li vybrat nejvýraznější změny v hratelnosti, pak jsou to jistě juggly a souboje u hrazení, respektive jejich kombinace. Hra již neumožňuje protivníka držet ve vzduchu tak dlouho a tak jednoduše jako v minulosti, což jistě potěší zejména začátečníky, kteří tak nebudou mít pocit, že si proti zkušenému žonglérovi prakticky ani neškrtnou. Co se týče zdí, přehodnotilo Namco jejich „přínos“ do té míry, že se nyní stávají víceméně záležitostí pro potěchu oka, respektive nejsou již tak významným taktickým elementem jako v minulém dílu. V praxi to znamená to, že i když jste na nějakou bariéru přitlačeni, existuje zde dosti reálná šance se z této nepříjemné situace vcelku důstojně dostat. Jistě, zkušený ranař vás i nyní dokáže u zdí velmi výživně podusit, ale pokud proti stojí dva hráči na zhruba stejné výkonnostní úrovni, jsou šance na únik od zdi docela vysoké a prakticky téměř nikdy se nemůže stát, že by vás soupeř takto učutal jednoduchým kopem, na který byste mu následně neustále odrazem Tekken 5 od zdi znova napadávali. Čest víceméně náhodným výjimkám. Třetím a nejméně viditelným faktorem zlepšené hratelnosti pak je přepracované ovládání, respektive odezva postaviček na obrazovce na vaše pokyny, protože tradiční ovládání každé končetiny svým vlastním tlačítkem je dnes v podstatě nemožné změnit, jelikož by to zcela jistě vyvolalo celosvětovou revoluci tekkenistů. Jedná se ale o to, že nyní bude vaše hraní vypadat docela dobře, i když budete, s trochou toho přehánění, jen náhodně bušit do tlačítek. Tím máme na mysli skutečnost, že jednotlivé techniky na sebe nyní mnohem lépe navazují, aniž byste museli požadovaná tlačítka tisknout v kdovíjak přesném rytmu. To je samozřejmě další evidentní krok k začínajícím hráčům, protože je nad Slunce jasnější, že tímto způsobem dokáže Tekken 5 mnohem lépe udržet hráče i ve chvílích, kdy se jim zrovna příliš nedaří tvořit na obrazovce to, co by si zrovna představovali a trénink tak není tak frustrující a nezáživný.

Devil Within

Když se to vezme kolem a kolem, je Devil Within vlastně největším zklamáním celého Tekkena „pětky“. Přiznáváme, že naše očakávání byla v tomto ohledu vcelku vysoká (možná přehnaná?). Čekali jsme hru, která by teoreticky mohla existovat i sama o sobě, i kdyby v hlavní roli vystupoval někdo úplně jiný než Jin Kazama. Bohužel tomu tak ale není. Devil Within je sice notně rozšířeným Tekken Forcem, ale na druhou stranu je problém právě v tom, že je pouze rozšířeným Tekken Forcem. Nechodí se zde sice již jen v úzkých koridorech, plocha působnosti byla značně rozšířena, ale základní princip zůstal víceméně stejný. Chodíte po lokacích, mlátíte stovky nepřátel, občas seberete nějaký ten bonus či power-up, který odněkud vypadne a navíc akorát občas aktivujete nějaký spínač. Projdete sice několika prostředími, ale všechny vypadají poněkud sterilně, až se téměř nechce věřit, že se jedná o součást excelentně vypadajícího Tekkena 5. Na druhou stranu je ale T5 tak vynikající záležitostí, že Devil Within budete brát skutečně pouze jako oddychovou bonusovou taškařici. Pokud by ale tato hříčka vyšla samostatně, přes 50% by se v našem hodnocení pravděpodobně dostávalo horko těžko i s pomocí Jinových speciálních schopností.

Tekken 5 Co se týče rozsáhlosti, je Tekken 5 jednoznačně nejvelkorysejším dílem celé série. Vedle Story módu se zde setkáváme i s celou řadou dalších známých režimů (time attack, trénink, survival atd.) a jedním novým. Pod nenápadným označením Arcade Mode se skrývá režim, v němž své postavy pilujete podobně (vlastně tedy úplně stejně) jako tomu je ve Virtua Fighter 4 Evolution. Vyberete si postavu, která začíná na úrovni desátého kyu a čelíte s ní postupně zástupům oponentů. Jak na vašem kontě budou přibývat vítězství, bude i vaše postava dosahovat vyšších úrovní až do té doby, dokud nezíská hodnost nejvyšší. Za vyhrané zápasy navíc získáváte zlaťáky, za něž si poté můžete nakoupit nejrůznější doplňky kostýmů, což funguje opět naprosto stejně jako ve VF4 Evo. Jediný rozdíl tkví v tom, že ve VF je postup na vyšší úrovně poněkud obtížnější, zatímco zde je to zejména v počátečních fázích vcelku snadné. Časem ale samozřejmě přituhne, jelikož na vás začnou nastupovat čím dál tužší protivníci, ale tak hardcore jako ve VF4 to určitě není. Vzhledem k tomu, že se ale nově jedná vlastně o těžiště celé hry pro jednoho hráče, nelze tuto Tekken 5 skutečnost novému Tekkenovi nijak vyčítat, jelikož jak již bylo řečeno, tvůrci se snaží především o to, aby hru zpřístupnili co nejširšímu publiku.

Celá série je dnes již pověstná nápaditými bonusovými minihrami: Tekken Force, Tekken Ball, či Tekken Bowl patří obecně k tomu nejlepšímu co jsme ve hrách jako bonusový materiál měli možnost získat. V T4 nám ale Namco naservírovalo pouze graficky vylepšený Tekken Force, a tak jistě nejednoho fanouška potěšilo oznámení, že jako bonus pro nejnovější díl se chystá v podstatě samoztatná akční adventura Devil Within. Bohužel, v naších očích zůstala poněkud za očekáváním (viz informační rámeček), ale plně to vynahrazují ostatní bonusy. K desetiletému výročí série Tekken totiž Namco na disk přihodilo i porty původních automatových verzí prvních tří dílů, čímž pádem tak v kombinaci se čtvrtým dílem dostáváme unikátní možnost zahrát si na PS2 v podstatě již historicky významné kusy, což se nestává jen tak každý den. A aby toho nebylo málo, je tady ještě hra StarBlade. V tomto případě se jedná rovněž o port staré vesmírné střílečky, kterou si Tekken 5 můžete ukrátit chvilku při spouštění hry. Takže když na to přijde, dostáváme vlastně pět her v jedné.

Co se týče technického zpracování a zejména pak grafiky, rozhodli se autoři opět ustoupit realismu na úkor líbivosti, takže hra vypadá oproti svému předchůdci poněkud komixově, ale zároveň vlastně i více realisticky. Postavy totiž nejsou již tak hranaté a přestože jsou jejich pohyby v mnohém poněkud předimenzované, tak jsou plynulejší a celkově pohlednější. Možná to Japončíci trošku přepískli, co se týče nejrůznějších grafických efektů nejen při různých pumelicích, ale i při vcelku běžných úderech. Ale to je jen malá moucha na celkové grafické excelenci Tekkena 5. Skvěle působí i mnohé arény, které pokrývají šíři od temných chrámů přes vesmírné stanice až po snové louky. Škoda jen toho, že praskliny v podlaze způsobené dopadem postavy

Klady a zápory

Plus Nová grafika
Plus Plynulejší ovládání
Plus Příjemná přístupnost pro každého
Plus Bonusové hry

Mínus Místy až příliš mnoho grafických efektů
Mínus Režim Arcade okopírovaný od konkurence

na zem časem zase mizí. S hudbou je to podobně jako u všech předchozích dílů: záleží na vkusu, takže některé songy vám budou připadat skvělé, jiné úděsné.

Celkově je ale potřeba říci, že Tekken 5 překvapil mnohem více než jsme čekali. Krásné ztvárnění v kombinaci se skvělou hratelností s potenciálem zaujmout to nejširší hráčské spektrum z této hry dělají vynikající svébytný titul. Téměř neuvěřitelné bonusy jsou pak pouze sladkými třešničkami na dortu a obavy, že by jimi Namco pouze chtělo maskovat případné nedostatky ústřední hry, můžete s klidem hodit za hlavu.

Tekken 5
Výrobce/Vydavatel Namco/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ne
Paměťová karta: 56 kB
Verdikt: Návrat ve velkém stylu. Tak jak se na velmistra sluší a patří.
Hodnocení: 90% (info)



Témata: seznámení, Slunce

Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

RECENZE: Letošní FIFA sází na Ligu mistrů, jinak je vše při starém

FIFA 19

Zase o trochu lepší fotbal než v minulém roce, ale opět jistá pachuť z toho, že musíme platit plnou cenu za hrstku...

RECENZE: State of Mind je i přes spoustu chyb zajímavým sci-fi příběhem

State of Mind

Ambiciózní novinka od německých adventurních specialistů z firmy Daedalic detailně rozpracovává témata, nad kterými se...

Příběh barda po třiceti letech. Recenze The Bard's Tale IV

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep

Říká se, že hudba je nejlepší lék. Ve světě The Bard's Tale je také nejmocnější silou. The Bard's Tale IV je návrat do...

Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL
Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL

V době od 15. 10. 2018 00:00 do 21. 10. 2018 23:59 odpovězte komentářem pod text soutěže na otázku: „Čím zabavujete svoje dítko při dlouhých cestách autem?“ Vyhrajte jednu z tankovacích karet v hodnotě 500 Kč, nebo 1000 Kč na nákup pohonných hmot i občerstvení na čerpacích stanicích MOL v konceptu Fresh Corner.



Najdete na iDNES.cz