Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tekken Easy next gen - novinky v Tekkenu 5

  12:00aktualizováno  2. září 3:09
Bojovky obecně se mohou zdát jako bezmyšlenkovité bušení do tlačítek, ale již dlouho se vlastně jedná v případě elitních sérií již spíš o strategie než o akce. Proto jistě přijde vhod rada odborníka.

Tekken 5 Velmi očekávaný pátý díl Tekken Easy.

Tekken série se stala nejpopulárnější bojovkou díky image, tedy díky tomu, jak vypadá. Souboje mají náboj, jako kdyby je připravovali nejlepší hongkongští choreografové, a pohladí každé oko fanoušků akčních filmů. My, kteří tuto hru hrajeme dlouhodobě, v ní hledáme především hratelnost, strategii, vyváženost postav a možnost prokázat zručnost v jejich ovládání.

Tento článek úzce navazuje na sérii článků Tekken Easy I-V, jejichž tématickou náplní bylo, jak hrát (TK4) a prvním z článků z této série. Aktuální článek upozorňuje hlavně na novinky v Tekkenu 5. Jestliže nezmíním nějakou technickou záležitost, znamená to, že platí to, co bylo uvedeno dříve.

Tekken 5 Hratelnost
Z pohledu hratelnosti udělal Tekken 4 v sérii obrazně dva kroky zpět. Vypadal skvěle jako žádná bojovka před tím, ale nejjednodušší údery v tomto díle měly "obrovský" dosah a měly tudíž prioritu. Zruční hráči pak mnohem hůře prokazovali své kvality a hra ztrácela svou pověstnou pohlednost. Tekken 5 se proto snažil navázat na Tekken Tag Tournament, pouze v oblasti zdí to hraje trošku na stranu Tekkenu 4. Tři arény jsou nekonečné, zbytek je ohraničený, zmizely rozbitelné překážky. Co se týče dosahu základních úderů došlo, ke kompromisu mezi TTT a TK4. Šíře kroků, hloubka úkroků a přehozy se blíží spíše k TTT. Taktéž je to i s "žonglováním" se soupeři (juggly). Ty se nyní provádějí o něco snadněji než v TK4 a TTT. Fakt, že se zmenšil ukazatel energie a postavy nyní vydrží o 10-15% méně než v předchozích dílech v kombinaci s obsahem minulé věty, dávají nyní vývoji zápasů mnohem rychlejší průběh než všechny ostatní díly. Shrnuto a podtrženo dle mého názoru v oblasti hratelnosti Tekken 5 udělal jeden pomyslný krok vpřed, avšak nejlepší bojovkou v sérii pro mě osobně zůstává Tekken Tag Tournament.

Poprvé v historii byla hra upravena pro PAL region tak, aby se standardní evropská 50 Hz verze zobrazovala stejně rychle jako původní japonská NTSC 60 Hz. To znamená, že už se nesetkáme s bojovkou, která by se jako by odehrávala pod vodou, jak jsme byli nuceni hrát v TTT. Pokud půjdete v nabídce TK5 po větvení OPTION >> DISPLAY SETTINGS >> VIDEO MODE, můžete si hru přepnout do 60 Hz. Hra nebude rychlejší, jak tomu bylo v TK4, pouze se Vám zvýší animační obnovovací frekvence, takže hra bude pro oko lahodnější.

Tekken 5 Ovládání
Základní systém ovládání se vrací před Tekken 4. Úkroky se mačkají přes u_d, což je shodné s TTT i TK4. Přikrčení má notaci D_D/B (shodné s TTT, v TK4 pouze přes D/B), výskok pak U/F_U_U/B (shodné s TTT, v TK4 pouze přes U/F nebo U/B, což byl výskok na místě, TK4 neumožňoval odskok dozadu) a poslední chůze bokem je u,U_d,D (v TTT nebylo, v TK4 U_D). Nabíjení označované jako Ki (1+2+3+4) je zpět a má stejné vlastnosti a možnosti jako v TTT.

Mezi pár nezařaditelných postřehů z ovládání jednotlivých postav uvádím, že Marshall Law nemá aktuálně po parry (odsunutí soupeřova výpadu bokem) žádný garantovaný výpad. Parry bylo přidáno dalším postavám - Wang, Lee Chaolan, Feng Wei. Za největší zlo v Tekkenu 4 byla považována Jinova Laser Comba, jejíž možnosti ukončení Jina velmi přesilovala. Tato comba byla z Jinova repertoáru úplně vyjmuta a nahrazena jediným combem, které se namačkává obdobně, avšak animačně a vlastnostmi je jiné.

Tekken 5 Zdi
Největší změnou u zdí je, že byla zrušena možnost odkulení po zdi, což ve většině případů dávalo možnost k úniku. Nyní, pokud jste naraženi na zeď, nemůžete vaši postavu nijak ovládat, dokud nedopadne na zem. Jakmile se tak stane, můžete vstávat všemi známými způsoby jako po přímém sražení na zem. Naraženi na zeď úderem můžete být třemi způsoby: na přímo, do výšky a bokem. Pokud je soupeř naražen bokem, rychlým přiskočením k němu a zmáčknutím f+1 jej může i nadále udržet ve vzduchu a jugglovat. Nekonečné juggly, jenž byly v Tekkenu 4 mistrovskou záležitostí a šlo je praktikovat hlavně v prostoru klece zvané Arena, již v Tekkenu 5 nejsou (téměř;-). Možnost skoku ze zdi zůstala zachována téměř u všech postav. Mačká se stejně, a to přes b,b,u/b, a samozřejmě musíte stát zády ke zdi.

Přehozy – Zalehávání
Systém přehozů se vrací před Tekken 4. To znamená, že byla zrušena možnost uchopení a naražení soupeře na zeď a každá postava má opět dva základní přehozy 1+3 a 2+4. Jediná postava, která může i nadále provádět změnu pozice soupeře a tím i narážet na zeď, je Steve Fox ze zakloněného postoje (b+(3_4_3+4), 1+2). Menší novinkou je přehoz z větší vzdálenosti. Při zmáčknutí směrového tlačítka k soupeři spolu se základním přehozem (F+1+3 nebo F+2+4) ovládaná postava udělá krok vpřed a Tekken 5 pak se pokusí o přehoz. Větší novinkou je pak zavedení přehozů, kdy zachytáváte soupeře ze vzduchu. Tato efektní možnost byla zatím dána do vínku postavám King, Craig Marduk a Hwoarang. Pokud si vyhodíte soupeře do vzduchu a ten se bude vznášet nohama k Vám, jinak to nejde, stačí v případě Kinga nebo Marduka zmáčknout buď klasicky 1+3 nebo 2+4 a uvidíte ten mazec. Tyto postavy mají i další alternativní chyty pro soupeře ve vzduchu, Hwoarang má jediný, a to přes d/f+3+4. Pár postavám jako například Julii nebo Jack-5 byla přidána možnost chytání soupeře v dřepu. Opět Marduk má nově, jako další po Kingovi, chytání soupeře na zemi a dokonce jej může vyhodit i do vzduchu a jugglovat (žonglovat) s ním. A do třetice Marduk. Za zmínku taktéž stojí i změna v systému po jeho Vale Tudo zalehnutí. V Tekkenu 4 probíhala tankovačka ve 4 kolech, každé se ovládalo zvlášť a taktéž se z každého dalo utéci. Nyní je zalehnutí pouze jednokolové, tzn. Marduk má 8 možností, jak vám provést něco ošklivého. Pokud jeho prvotní úchop začíná pravou končetinou, únik lze provést 1. A obráceně, když vás chytá levačkou, unikáte pravačkou tedy 2. Ve dvou případech vás může Marduk na začátku začít mlátit oběma rukama, když se zmáčkne 1+2 nebo 3+4. Uniká se tak, že nemačkáte nic;-)

Tekken 5 Jak je to s penězi?
Peněžní měnou v Tekkenu 5 je gil, používaná zkratka G, česky zlaťák. Peníze lze získat několika způsoby. Po dohrání Story módu za každou postavu získáte 100.000 G. Po prvním absolvování celé minihry Devil Within dostanete 1.000.000 G. Dále se dají peníze získat v Arcade módu. Zde si mimo vydělávání peněz můžete pro každou postavu zvyšovat bojovou třídu. Začínáte jako Beginner, nejvyšší ohodnocení, kterého můžete dosáhnout, je Tekken Lord. Pokud chcete dosáhnout vyšších tříd co nejrychleji, hrajte proti soupeřům na stejné úrovni. Tak by Vám mělo stačit ke kariérnímu postupu 3-5 vítězství. Za vyhraný zápas dostáváte 800 až 4000 G dle rozdílu v bojové třídě mezi vámi a vaším CPU soupeřem. Pokud chcete získat co nejvíce peněz, vybírejte si protivníky s co možná nejvyšší třídou. Náhodně se v Arcade módu objevuje na konci zápasu ruleta umožňující násobit získanou výhru. Fakt, že se po skončení zápasu roztočí ruleta, indikuje na obrazovce ještě v průběhu zápasu červeně blikající majáček nahoře v rohu, v prostoru nad vaším ukazatelem energie. Otáčení rulety se dá ovlivnit tak, že při posledních třech posunech rulety přesně v okamžiku přecvaknutí zmáčknete Start. Takto můžete otočení rulety prodloužit. Pokud se vám podaří výhru znásobit 10x, v následujících deseti soubojích se vám ruleta znovu automaticky objeví po každém vyhraném zápase. Je to obtížné, ale ne nemožné.

Tekken 5 Co s penězi? Nakupujte kostýmové doplňky v Customization módu
Po vzoru jiných her zavádí i Tekken možnost kostýmových úprav. Grafické a designové rozbory oblečení spíše náleží recenzentům této hry, takže já se vyjádřím opět pouze technicky. Kostýmové doplňky a barevné úpravy oblečení se kupují za peníze nebo se dají získat v minihře Devil Within. Při druhém hraní této minihry budete moci najít v každé úrovni 8 ďáblových znamení. Za každé získané znamení dostane pro 1 postavu většinou ten její nejdražší kostýmový doplněk za 500.000 G. Takže výrazná úspora pro spořílky. Oproti automatové verzi má v PS2 verzi několik vybraných postav v Customization módu kompletní speciální převleky. Speciál se dá koupit v modifikačním režimu jednotlivé postavy pod odkazem COSTUME (kostým) a stojí 500.000 G. Takto můžete hrát s postavou Eddy Gordo, který je kostýmem pro Christie Montiero. Raven a Yoshimitsu vypadají ve speciálu jako úplně někdo jiný, Ganryův latex vypadá, jako kdyby vypadnul z 5. elementu, z Lawa udělá kostým dobrou lopatu, z Ling se stane předsedkyně pandího fanklubu, Bruce zapadne do své role hardcorového thaiboxera, Anna se promění v sexy francouzskou pokojskou apod. Asuka, Lee, Jin.

Tekken 5 Jak získat všechny postavy? Story mód, Theatre mód
Hrajte Story Mód s různými postavami, dokud se vám neodkryjí všechna políčka. Poslední získanou postavou je Devil Jin, pokud však předtím nebudete hrát minihru Devil Within, neboť za její dohrání lze Devil Jina získat. Postava koncového bosse Jinpachiho není hratelná normálním způsobem. Existuje pouze jeden působ, jak hackovat hru pomocí hardwaru GameShark nebo ActionReplay, a tak si lze vytáhnout tuto postavu do VS módu a hrát za ni. Jinpachi má ve Story Módu své koncové video. Shlédnout jej lze tak, že v případě prohry se nebudete dál pokoušet o jeho poražení, tzn. nedávat Continue. Tím pádem Jinpachi v turnaji zvítězí a Vy uvidíte jeho vítězné video.
Jak se Heihachimu podařilo přežít výbuch na Honmaru se dozvíte ve Story módu s Ravenem. Ke kompletnímu dokončení Theatre módu je třeba projít Story mód se všemi postavami, včetně Kumy i Pandy a Eddyho Gorda. Pak se Vám v Arcade History módu spřístupní střílečka Star Blade.

Tekken 5 Přesílení postav
Po otestování hry miliónem nejzkušenějších hráčů po celém světě se tekkeňácká kongregace shodla na neoficiální TOP5 hitparádě nejsilnějších postav a ta je následující:
1. Heihachi Mishima - Combo 2,2~1+2 f,f+2 je zdrcující a dokáže potrestat téměř všechny údery včetně těch nejzákladnějších. Na většině turnajů je Heihachi zakázán.
2. Steve Fox - Ze základního zvedáku d/f+2 lze vysát ze soupeře poletujícího ve vzduchu až příliš mnoho energie.
3. Feng Wei - Až příliš velké množství silných úderů v 4ele s b+1 nelze potrestat.
4.-5. Nina Williams, Bryan Fury - Nejsnadněji zachytávají soupeře při vstávání ze země a samozřejmě mají opět silné juggly.

Tento žebříček berte pouze jako kuriozitu, protože Namco se opět snažilo o co nejvyrovnanější bojovku a uvedené nuance jsou opravdu expertní a velmi jemné. Například v naší české komunitě se daří hráčům ovládající postavy Paula Phoenixe, Marsalla Lawa a Leie Wu Longa, jenž by měl být dle uvedeného zasvěceného žebříčku úplně nejslabší postavou. A novinkou v této problematice taktéž je, že Namco nyní upgraduje na automatech Tekken 5 na verzi 5.1. Zde by mělo být upraveno kromě bugů zhruba 100 pohybů a výpadů jednotlivých postav, včetně zmiňovaného Heihachi comba, Stevova zvedáku atd. Ze zákulisních debat vyplývá, že v budoucnu by se nějaká vyladěná verze měla objevit i na PlayStationu.

Za roky hraní jsem si vštípil jedno krédo a tím bych se rád i rozloučil:

ZRUČNOST NÁLEŽÍ HRÁČI, NE POSTAVĚ.

Na závěr děkuji české komunitě za spolupráci na tomto článku a těším se, že se s vámi sejdu na českém oficiálním turnaji v Tekkenu 5 pořádaným firmou Sony, který by měl již brzy zaklepat na dveře;-).

Autor:


Témata: Sony

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...



Najdete na iDNES.cz