• Jazyková náročnost
  • Málo základních témat
  • Moderátor
  • Nespravedlivost některých typů kvízu

Quiz TV přináší několik inovací a originální koncept hry pořád neztratil dech. Umíte-li dobře anglicky a chcete-li si zasoutěžit, ať už sami či s přáteli, je Buzz na PS3 právě pro vás.

Buzz! Quiz TV

Buzz! Quiz TVVšichni si určitě pamatujete českou vědomostní soutěž „Riskuj“ s panem Rosákem, k níž se dá Buzz přirovnat asi jen díky principu zmáčknutí tlačítka a ohlášení správné odpovědi. Buzz je totiž postaven na vcelku podobném konceptu – soutěžící si po vyslechnutí otázky vyberou příslušnou odpověď skrze speciální ovladač zvaný Buzzer, jemuž vévodí velké rudé tlačítko, pod nímž se krčí políčka ohraničené modrou, oranžovou, zelenou a žlutou barvou. Stejně tak jsou zabarveny i čtyři možné odpovědi.

Paleta témat
Buzz nikdy neznamenal jeden jediný typ soutěže, který za pár hodin omrzí a přestane bavit. Vždy se totiž jednalo o daleko více typů hraní než jen jeden, a výjimkou není ani tento díl. Nejprve si však osvětleme hlavní koncept Quiz TV – úkolem každého soutěžícího je nasbírat co nejvíce bodů, které poté společně se svými znalostmi využijete v posledním módu režimu lokální hry.

Buzz! Quiz TVVe hře je přítomno zhruba 5000 různorodých otázek.

Co na vás ale čeká ještě předtím: hned v menu dostanete na výběr z různých (většinou velmi podivných) postaviček, za které budete dané kolo hrát. Jmenovat můžeme například černocha s velkým zeleným afrem, hlavní postavu hry Overlord, ne zrovna inteligentně vypadající roztleskávačku navlečenou do růžového oblečku nebo jakéhosi vskutku úchylně působícího křupana. Dále si musíte zvolit jedno ze sedmi témat, jimiž se bude kvíz zabývat. Jde o hudbu, film, sport, obecné znalosti a životní styl.

Vybrané téma se poté větví na čtyři kategorie, kupříkladu film na blockbustery, TV hity, animované filmy a kousky pro fajnšmekry. Ať však pustíte danou kategorii, kolikrát chcete, není zrovna pravděpodobné, že narazíte na tu stejnou otázku vícekrát. Ve hře je totiž přítomno zhruba 5000 různorodých otázek, takže můžete Buzz! Quiz TVrovnou zapomenout, že byste se přes den učili nazpaměť odpovědi a večer to natřeli ohromeným kamarádům. Teď už ale k avizovaným typům kvízu.

Bomba + Koláč = Buzz
Po vcelku triviálním Point Builderu na soutěžící přímo vybafne mód Pass the Bomb, kdy vybranému hráči spadne do náruče bomba se zapálenou roznětkou, a on musí zvolit správnou odpověď, aby se jí zbavil přehozením druhému zúčastněnému. Když zvolí odpověď špatnou, nic se mu nestane, jen mu stále ubíhá čas. Pass the Bomb je však také jedním z nejnespravedlivějších typů kvízu ve hře - sotva dočtete otázku a už už saháte po vámi zvoleném políčku, náhle vám bomba vybuchne před očima.

Pokud nejsou kamarádi doma, můžete hrát sami, nicméně to bychom už vřele doporučovali vyzkoušet online režim.

Buzz! Quiz TVDalším ve výčtu módů je Fastest Finger, kdy se přítomným odhalí znění otázky a zároveň i možné odpovědi, tentokrát ve formě obrázků. Žádné barvy sem však vůbec nepatří, stačí pouze stlačit zmiňovaný rudý Buzz-Button, když je obrázek právě zobrazen. Čtvrtým ze sedmi stylů kvízu je Pie Fight, jehož podstata spočívá ve správném zodpovězení otázky, následném zamíření na protihráče a sledování letícího koláče, jenž se posléze o něj rozprskne. Nejrychlejší totiž získá pod kontrolu speciální zaměřovač a vybere si oběť, přičemž když trefí jednu osobu dvakrát, získá jeden tisíc bodů.

Dalším, ale zase docela nespravedlivým módem, je Point Stealer. V něm má totiž opět nejrychlejší jedinec možnost doslova ukradnout vydřené body protihráčů, konkrétněji 250 bodů, což je celkem dost. Body, které v průběhu prvních pěti kvízů hráči nasbírají, budou sázet v módu High Stakes. Zpočátku jim moderátor nastíní, čeho se bude následující otázka týkat, a oni podle toho také vsadí patřičnou částku. Buzz! Quiz TVNaštěstí nejdou body do záporných čísel, tudíž je tento předposlední mód jakousi záchranou pro hráče, kteří neměli během předcházejících kvízů zrovna štěstí.

A nakonec je tu rozhodující megalomanský Final Countdown, kdy jsou účastníci vyzvednuti na plošince do výše určené počtem bodů. Jak ubíhá čas od zadání otázky, plošina klesá a klesá. Jestliže hráč zvolí správnou odpověď, posune se kousek nahoru, avšak pokud se bude plést, sjede o kus k zemi. Ten, jenž zůstane nejdéle nad zemí, je absolutní vítěz dané série kvízů.

Manifest za správné zacházení s hráči

Nedávno se na jedněch nejmenovaných internetových stránkách objevily komentáře k přístupu hlavního moderátora Buzzu k hráčům. Pojednává o urážkách a egoismu z jeho strany, a stěžuje si na téměř přehnané napodobování ostatních protagonistů televizních kvízů. Jestliže totiž dvakrát či třikrát v řadě zvolíte špatnou odpověď, může se klidně stát, že si chlapík v rudém obleku zvolí ze svého předem naprogramovaného slovníku právě nadávku „idioti!“ nebo celou větu „Buď byly dvě poslední otázky nějaké složité chytáky, nebo jste prostě jen imbecilové.“ Autoři stížnosti uznávají, že jsou někteří moderátoři těchto soutěží opravdu nafoukaní, ale podle jejich slov do hry 12+ se něco takového opravdu nehodí. Co naplat, s tím už tvůrci asi nic dělat nebudou.

Buzz! Quiz TVOnline
Samozřejmě, pokud nejsou kamarádi doma, můžete hrát sami, nicméně to bychom už vřele doporučovali vyzkoušet online režim. Témata zadaná Buzzem totiž můžou za čas přestat bavit. Ve hře po síti dostanete možnost použít filtr, jenž vám vybere jen ty nejlépe hodnocené kvízy (či nejprohlíženější), abyste se vyhnuli trapným a rádoby vtipným napodobeninám skutečných soutěžních otázek. Nicméně si můžete dokonce, což je v rámci série Buzz novinka, svůj kvíz vytvořit, a to skrze vcelku přehledné stránky mybuzzquiz.com. Jeho tvorba není z technického pohledu nic složitého a jde rovněž lehce tvořit i pomocí internetového prohlížeče v PS3. Poté si můžete zahrát po síti až se třemi protihráči nový typ kvízu, jenž se nijak moc neliší od singleplayerových Point Builder, Fastest Finger a High Stakes – zde pod jedním názvem - All that Apply.

Nějaké změny?
Buzz: Quiz TV se dočkal inovací hlavně v rámci hraní po síti a všeho kolem sociální Buzz! Quiz TVstránky konzole: můžete si psát s protihráči, vytvářet si vlastní profil, hodnotit ostatní kvízy (ale i svoje) a získávat Trophies, jež do ní budou zakomponovány pomocí plánovaného updatu. Na rozdíl od PS2 na next-gen platformě je ovladač Buzzer přístupný i v bezdrátovém provedení, každopádně pokud vlastníte ty z PlayStationu 2, můžete je také použít. A samozřejmě byl obohacen o nová témata kvízů. Koneckonců, co jiného na zajetém konceptu měnit? Nemůžeme přece tvůrcům zazlívat, že (ani po stížnostech) nevyměnili hlavního moderátora hry, jehož účes silně připomíná logo komunistického sdružení pro děti, Jiskřiček, a do výšin jeho ega nesahá ani Empire State Building.

Quiz TV je tedy první díl vědomostní soutěže Buzz na next-gen platformách, s pěknou řádkou inovací a snad s ničím, co by vývojáři oproti předchozím dílům zkazili. Původní koncept samozřejmě své chyby má – kvíz je určen hlavně pro anglicky mluvící země, a jestliže hrajete online a narazíte na alespoň trochu vzdělané Američany, nemáte na jejich rychlost nárok. Tato nevyváženost pak vcelku zamrzí.

70 %

60 %

Doposud hodnotilo 49 čtenářů