Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terminus - pozvánka do budoucnosti

  12:01aktualizováno  17. dubna 7:56
I v roce 2200 jde všem jenom o prachy, sex a slávu. Dobro lidstva je jako obvykle každému putna. Soupeření pozemských velmocí pokračuje ve vesmíru a zatímco na Zemi umírá miliarda lidí hlady, nesmírně nákladné výkřiky techniky umožňují počátek kolonizace okolních planet.
Terminus

Většina sci-fi her si zakládá na tom, že v budoucnosti všechno vypadá úplně jinak, než dnes. Oproti tomu autoři sci-fi simulátoru z vesmíru nazvaného Terminus mají vizi, která nám až bolestně připomíná současnost. I v roce 2200 jde všem jenom o prachy, sex a slávu. Dobro lidstva je jako obvykle každému putna. Soupeření pozemských velmocí pokračuje ve vesmíru a zatímco na Zemi umírá miliarda lidí hlady, nesmírně nákladné výkřiky techniky umožňují počátek kolonizace okolních planet.

Takto má vypadat budoucnost lidstva po dvou dalších stoletích:
Průzkum vesmíru se vlastně nehnul z místa až do okamžiku, kdy byl v druhé polovině 21. století vynalezen fúzní motor, jehož použití zkrátilo cestu ze Země na Mars na "pouhých" šedesát dní. Pomalu se začala uskutečňovat kolonizace nejbližších planet, především Marsu. Dalším mezníkem v kosmickém bádání byl objev zvláštního technického zařízení mimozemského původu na jednom z Jupiterových měsíců. Výzkum založený na mimozemské technologii objevil možnost cestovat hyperprostorem. Jenže ani potom to nebylo s cestováním do blízkého i vzdáleného vesmíru jednoduché. Abyste totiž mohli v určitém koutu vesmíru nainstalovat hyperprostorovou bránu, musíte se tam stejně nejdříve dohrabat konvenčním způsobem. Na prahu 23. století tak lidstvo nedospělo dál než k hranicím domovského solárního systému.

Kdo očekává, že lidé 23. století zmoudřeli a náplň jejich života tvoří snaha o vyřešení základních filozofických otázek "kdo jsme, kam jdeme a co je naším posláním", je na omylu. Členové druhu homo sapiens se dál usilovně hašteří kvůli sobeckým zájmům a zájmečkům. Politická situace ve sluneční soustavě je taková, že obyvatelé Marsu už mají dost věčného komandování ze Země a potyčky mezi ozbrojenými silami obou světů jsou na denním pořádku. Fanatičtí teroristé jsou celí žhaví, aby zlikvidovali výdobytky mimozemské technologie, neboť ty jsou prý zodpovědné za morální úpadek lidstva. Z meziplanetárním marasmu pak tyjí pašeráci, piráti a nájemní zabijáci. A do tohoto mumraje přichází hráč.

Propracovaná úvodní story určitě zahřeje u srdce každého hráče - milovníka sci-fi, který už musí být unaven otřelými fabulemi typu "vetřelci útočí, ty s nimi zatočíš". Dobrý příběh ale není to hlavní, čím chtějí autoři Terminu obohatit poněkud vyčpělý žánr kosmických bojových simulátorů. Geniální inovaci, na které je celá hra postavena, představuje především obrovská propracovanost prostředí a hráčova absolutní volnost jednání. A to vše v mezích neobyčejně rozsáhlého děje, který se může vyvíjet na hráči zcela nezávisle. Pokud se vám při letech vesmírem dělá špatně od žaludku, můžete prosedět celou dobu hry v baru na některé orbitální stanici a pročítat si noviny s nejnovějšími zprávami. Děj bude probíhat i bez vás. Většina hráčů ale asi zvolí aktivnější přístup. Terminus nabízí v podstatě čtyři rozdílné kariéry, které se mohu pružně prolínat.

Terminus

V nastávajícím válečném konfliktu mezi Zemí a Marsem se hráč může coby bojový pilot uplatnit v jedné ze dvou nepřátelských armád. Tyto první dvě kariéry jsou určeny především začátečníkům nebo lidem, kteří mají rádi, když někdo myslí za ně a rozkazuje jim, co dělat. Hráč je prostě vysílán na ostré bojové mise a snaží se v kabině své obratné stíhačky splnit úkol se zdravou kůží. Nutnost poslouchat rozkazy je vyvážena naprostou bezstarostností. Hráč dostává vždy k dispozici skvěle vyzbrojený a výborně udržovaný stroj, který si může vybavit dle svého gusta. Existenční starosti veškeré žádné, neboť armáda platí dobré gáže všem, kterým se daří přežít. Erár vás živí, krmí i šatí. Ale koho by bavilo být věčně loutkou v rukou nějakého senilního generála. Když vám poctivé vojančení neštymuje, můžete jednoho dne prostě zdrhnout. Samozřejmě že coby dezertér se octnete na černé listině a jestli vás bývalí druzi ve zbrani někdy dostihnou, sbohem živote. Vyhráli jste ale svobodu. Stáváte se vesmírným tulákem se vším, co k tomu patří.

Můžete se stát malým kupčíkem, který bude třeba převážet potřebné suroviny z asteroidu A na asteroid B ve velkém pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Nečekejte ale moc velké zisky. Už kvůli tomu, že vaši zásilku levně skoupí velkoobchodníci, kteří ji odlifrují na nejlukrativnější trhy. Samozřejmě se můžete rozhodnout dovést svůj náklad osobně až do civilizovaných končin a vydělat šílené prachy. Piráti a spousta dalších nepříjemností vás ale po cestě neminou.

Pokud vás taková měšťácká kariéra neláká, můžete se stát žoldákem. Najímá si vás na špinavé úkoly kdekdo, možná dokonce i vaši bývalí zaměstnavatelé ze Země či z Marsu, zpravidla na páchání nechutných válečných zločinů, kterých se nemohou dopustit regulérní váleční piloti. Často tak můžete přijít na kloub různým tajemným politickým čachrům a pak si s úsměvem přečíst v novinách lež sloužící k oblbnutí veřejnosti. Geniální je, že kdybyste na tuto misi nebyli najati a místo toho se plahočili s nákladem plyšových medvídků někde na konci sluneční soustavy, dotyčná událost by se stala i bez vás, vy byste však nic nevěděli o jejím pozadí. Konečně mají možnost se seberealizovat v Terminu ti, kteří nejsou na štíru s morálkou v počítačových hrách. Mohou se přidat k pirátům a vraždit nevinné za účelem získání lupu.

Stát se žoldákem či pirátem vám sice přinese svobodu, na druhou stranu to znamená vyšší odpovědnost. Všechno stojí těžké prachy - koupě kosmické lodi, její údržba či nedej bože oprava šrámů z boje. Když chcete kšeftovat z minerály, musíte si pro změnu najmout přepravní modul - další kredity v háji. A dokonce ani použití hyperprostorových bran není zadarmo. Prostě neviditelná ruka trhu se z vás snaží sedřít kůži.

Terminus

Shrňme to: Terminus je bojový simulátor z vesmíru s prvky RPG a adventury, nástupce Elite či Privateera. To, čím se odlišuje, je nesmírně propracované prostředí, v němž se hra odehrává. Ještě několik poznámek k obrovské hloubce hry: Události pevně dané scénářem se mísí s dynamickými prvky. Pokud se vrhnete do obchodování kdesi na periférii sluneční soustavy, ani vám to při občasném sledování zpráv nepřijde, ale příběh má skutečně svůj začátek, prostředek i vyvrcholení, je jen na vás, jestli se nějakým způsobem do něj zapojíte či ne. Na svých cestách potkáte spoustu dalších dobrodruhů, kteří budou obchodovat, bojovat, žít i umírat. Vaše osudy se můžou na čas spojit, ale nemusí.

O neuvěřitelně detailním světě Terminu toho bylo už řečeno dost. Nyní pár informací k samotné simulační a bojové části hry. Autoři hry evidentně ve škole při hodinách fyziky nelelkovali. Výkon motorů bude třeba jen při zrychlení či brždění, jinak se bude hráčův stroj pohybovat volně po dané trajektorii dál. Nesmí se ale zapomínat, že po desetisekundové akceleraci je pro zastavení nutné zase desetisekundové brždění. Samozřejmě, že ovládání kosmického plavidla při dodržení všech fyzikálních zákonů by bylo pěkná dřina. Proto tvůrci vybavili hráčův stroj tzv. inertními kompenzátory, které automaticky přizpůsobují směr letu sklonu lodi. Jednoduše řečeno, kam se díváte, tam to letí. Skuteční mistři pak mohou inertní kompenzátory vůbec vyhnout, načež se z pilotování stává opravdové umění. Představte si třeba, že vaším úkolem je dostat se co nejdříve do hyperprostorové brány, zatímco ze všech stran na vás dotírají nepřátelé. Hlavní motor vás navede na správnou trajektorii, načež korekčními tryskami roztočíte svůj stroj kolem své osy a metáte po útočnících ostrou munici, zatímco dál pokračujete v daným směrem. Samozřejmě, že hráči, kteří si chtějí jen zastřílet a jít, si můžou zjednodušit letový model na maximální míru tak, že dostanou do ruky jakousi vesmírnou verzi stíhačky Spitfire.

Tvůrci hry - tým Vatical Entertainment - si užili namáhavou kalvárii, než se jim pro jejich dílo hýřící originalitou podařilo najít vydavatele. Velké vydavatelské firmy (publishers), jejichž prostřednictvím tvůrčí týmy (developers) svá veledíla prodávají, jsou totiž velmi konzervativní a dalo by se říci, že nových neotřelých námětů se bojí jak čert kříže, protože nelze předvídat, jestli to bude trhák nebo krach. Dobrá věc se ale podařila a tak se můžeme v dohledné době těšit na originální titul, jaký už tu dlouho nebyl.

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.