Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test grafických karet pro PCI Express

  12:00aktualizováno  23. března 2006 9:10
V minulém testu jsme se zaměřili na test grafických karet do slotu AGP, dnes se zaměříme na karty pro rozhraní PCI Express. Jak to tedy dopadlo?

Po minulém testu grafických karet určených do slotu AGP je tu test další, ve kterém se zaměříme na grafické karty s podporou nové sběrnice PCI Express.
Sběrnice PCI Express nabízí zajímavou a užitečnou funkci jménem SLI. Ta umožňuje spojit dvě grafické karty, které potom počítají výslednou scénu společně. Samozřejmě jsme tuto technologii testovali všude kde to šlo.

Testované karty

Karta Čip Paměť DirectX Frekvence
čipu
frekvence
pamětí
šířka
sběrnice
počet
pipelines
GeForce 6800 Ultra NV45 256MB DX 9.0c 400 1100 256-bit 16
GeForce 6800 GT NV45 256MB DX 9.0c 350 1000 256-bit 16
GeForce 6600 GT NV43 128MB DX 9.0c 500 1000 128-bit 8
GeForce 6600 NV43 128MB DX 9.0c 300 550 128-bit 8
GeForce 6200 NV43 128MB DX 9.0c 300 550 128-bit 4
GeForce PCX 5900 NV35 128MB DX 9 375 700 256-bit 8
GeForce PCX 5750 NV36 128MB DX 9 425 550 128-bit 4
 
Radeon X850 XT PE R480 256MB DX 9.0b 540 1180 256-bit 16
Radeon X850 XT R480 256MB DX 9.0b 520 1080 256-bit 16
Radeon X800 XT PE R423 256MB DX 9.0b 520 1120 256-bit 16
Radeon X800 XT R423 256MB DX 9.0b 500 1000 256-bit 16
Radeon X800 XL R430 256MB DX 9.0b 400 1000 256-bit 16
Radeon X700 XT RV410 128MB DX 9.0b 475 1050 128-bit 8
Radeon X700 Pro RV410 128MB DX 9.0b 425 860 128-bit 8
Radeon X600 XT RV380 128MB DX 9 500 740 128-bit 4
Radeon X600 Pro 256 RV380 256MB DX 9 400 600 128-bit 4
Radeon X600 Pro 128 RV380 128MB DX 9 400 600 128-bit 4
Radeon X300 RV370 128MB DX 9.0b 325 400 128-bit 4

Na čem se testovalo
Grafické karty jsme potrápili na konfiguraci se základní deskou ASUS A8N-SLI Deluxe, která je založena na čipsetu nVidia nForce4 SLI. Do této desky byl zasazen procesor AMD Athlon 64 s ratingem 4000+. Operační paměť o celkové velikosti 1024 MB se skládala ze dvou modulů Corsair CMX 512-3200C2. Data byla uložena na harddisku Seagate Barracuda 7200.7 120GB, který měl 8 MB vyrovnávací paměť a byl připojen přes rozhraní SATA. Celou sestavu napájel zdroj Antec True Color o maximálním výkonu 550 W.
Na této testovací sestavě běžel operační systém Microsoft Windows XP Professional Edition Service Pack 1. Rozhraní DirectX bylo nainstalováno v nejnovější verzi 9.0c. Pro karty ATI byly připraveny ovladače Catalist v4.12, ovladače karet nVidia byly ve verzi 66.93.

Testovací software
Pro test byly vybrány nejznámější benchmarky a hry. Jako první přišel na řadu známý program 3D Mark ve své nejnovější verzi 05. Poté následovala dynamická akce Unreal Tournament 2004, kterou následoval test ve hře Call of Duty. Poté jsme karty trošku postrašili grafickým zázrakem jménem DOOM3 a vzali do tropického ráje jménem Far Cry. Poté jsme ještě ochutnali válečnou atmosféru ve hře Battlefield Vietnam a přidali pecku jménem Half-Life2.
A jak si s tím karty poradili?

3D Mark 05
Jako první přišel na řadu program jménem 3D Mark ve verzi 05. Tento program nešetří žádnou grafickou kartu a donutí ji podat maximální výkon.

První test v 3D Marku se prováděl při rozlišení 1024 x 768 bodů. Barevná paleta měla 32 bitovou barevnou hloubku. Veškeré filtrovací techniky byly vypnuté.


Hned v prvním testu se ukázala monstrózní síla SLI řešení. Karty GeForce propojené SLI můstkem podávaly opravdu brutální výkon. Poté následují karty ATI, které bez problémů předstihly konkurenční GeForce bez SLI.

 Druhý test probíhal v rozlišení 1600 x 1200 ve 32 bitové barevné hloubce. K tomu bylo použito 4 x AA a 8x AF filtrování.


I zde opět kraluje provedení SLI. Ovšem náskok před kartami od ATI již není tak velký. Potvrdila se tak stará pravda, že ATI umí lépe funkce filtrování obrazu. Ostatní karty přestaly stíhat a tak se s nimi 3D Mark moc nemazlil a udělil jim nulu.

Unreal Tournament 2004
Rychlá a dynamická akce Unreal Tournament 2004 dala kartám také pořádně zabrat. Test se prováděl na mapě Fallen City, Assault. A dočkali jsme se zde nemilého překvapení.

První test se odehrával v rozlišení 1024 x 768 bodů. Kvalita textur byla nastavena na maximum. Barevná hloubka byla 32 bitová.


V tomto testu na nás čekalo překvapení. Jedna karta ATI Radeon X850 porazila SLI řešení dvou karet nVidia GeForce!! A ještě jedna neobvyklá věc: Samostatná karta GeForce 6800 Ultra porazila SLI řešení ze dvou GeForce 6800 Ultra. Engine této hry asi nemá SLI řešení rád.

 

 

 V druhém kole jsme nechali rozlišení 1024 x 768 bodů, maximální kvalitu textur i 32 bitovou barevnou hloubku. Navíc jsme ovšem přidali filtrovací funkce a to 4 x AA a 8X AF. Co na to karty?


V tomto kole opět vítězí ATI, zatímco nVidia se svým SLI řešením se krčí někde v koutku. Je vidět, že tato technologie není ještě pořádně odladěná.

 

 

V posledním testu ve hře Unreal Tournament 2004 jsme se rozhodli karty pořádně potrápit. Nastavili jsme rozlišení 1600 x 1200, k tomu 32 bitovou barevnou hloubku a maximální kvalitu textur. Nezapomněli jsme aktivovat filtrovací funkce 4 x AA a 8 x AF. A jak se s tím karty vyrovnaly?

V tomto kole konečně SLI řešení ukázalo svou sílu a srazilo karty od ATI do prachu cesty. Co se týká souboje single karet, ATI opět nemá vážnějšího soupeře.

Call of Duty
V dalším testu jsme se vydali do nedaleké minulosti, konkrétně do druhé světové války. A to ve hře Call of Duty. Testy byly opět překvapivé.

 V prvním kole jsme nechali karty ještě odpočívat. Nastavili jsme rozlišení 1024 x 768, 32 bitovou barevnou hloubku a maximální kvalitu textur. Veškeré filtrovací funkce byly vypnuté.


V tomto kole si pozice vítězů připisuje nVidia, ovšem její SLI obsazuje až 3. a 4. místo. Poté následují další karty od nVidie a je jasné, kdo tohle kolo vyhrál. Ano, nVidia.

 

 

V dalším kole bylo použito rozlišení 1024 x 768 bodů s 32 bitovou barevnou hloubkou. Kvalita textur byla nastavena na maximum. Filtrovací funkce měly nastavení 4 x AA a 8 x AF.


V tomto kole opět kraluje nVidia, ovšem i zde není SLI řešení první. ATI se umístila na pátém místě, čekali jsme od ní lepší výkon. </SPAN>

 

 

 V posledním testovacím kolem v této hře bylo rozlišení na 1600 x 1200 bodů s 32 bitovou barevnou hloubkou. Kvalita textur byla na maximum, filtrovací funkce měly nastavení 4 x AA a 8 x AF.


I v tomto kole opět drtivě vítězí nVidia. Konečně se na první místo dostává SLI řešení, ovšem žádné vytření očí se nekoná. ATI opět žádný hvězdný výkon nepředvedla, čekal jsem od ní víc.

DOOM3
Další na řadě byl technologický zázrak Johna Carmacka jménem DOOM3. Dynamické stínování, high-polygon modely... no prostě karty měly žně.

První test se odehrával v rozlišení 1024 x 768 s 32 bitovou barevnou hloubkou. Textury měly nastavenou maximální kvalitu, z filtrovacích funkcí bylo zapnuto pouze 8 x AF.


V tomto testu vede opět nVidia. Konečně se do popředí dostává SLI, ovšem nepodává žádný extra výkon. ATI sice zaujímá až čtvrté místo, ovšem výkon podává dobrý.
 

 

 Druhé kolo testu se odehrávalo v rozlišení 1024 x 768 bodů. Barevná hloubka měla 32 bitů, kvalita textur byla nastavena na maximální hodnotu. Fitrovací funkce byly nastavené na 4 x AA a 8 x AF.


V tomto testu se konečně ukázalo, co to znamená SLI. Bez milosti sráží do prachu cesty všechny ostatní karty. Ostatní výkony jsou už celkem vyrovnané.

 

 

V posledním kole čekal na karty těžký úkol. Rozlišení jsme zvedli na 1600 x 1200 bodů. Kvalita textur byla na maximum, barevná hloubka na 32 bitech a filtrování 4 x AA a 8 x AF. A co na to karty?


Tohle nastavení znamená drtivé vítězství pro nVidii a její SLI řešení. Poté následují další karty od nVidie, ATI se uchytila až na pátém místě. Karty, které mají framerating pod 25 fps už nepodávají plynulý obraz a pokud fps klasá pod 15, nedíváte se na hru ale na slideshow obrázků v grafickém prohlížeči.

Far Cry
Jako další přišla na řadu hra od společnosti Crytec, Far Cry. Jak se kartám líbilo na tropických ostrovech? A nebáli se novodobého Adolfa Hitlera a jeho mutantů?

 První testovací kolo se konalo při rozlišení 1024 x 768 bodů. Textury měli nastavenou Very High Quality, barevná hloubka měla nastavení 32 bitů a veškeré filtrovací funkce byly vypnuté.


V tomto kole se opět ukázalo, že SLI řešení je tady pánem. ATI se konečně oklepala a poráží nVidii bez SLI. Naopak docela zklamal výkon GeForce 6800 Ultra a nižších karet od nVidie.

 

 

V dalším testovacím kole zůstalo rozlišení na 1024 x 768 bodů, změnilo se ovšem nastavení filtrování obrazu a to na 4 x AA a 4 x AF. Kvalita textur zůstala na Very High a barevná hloubka na 32 bitech.


SLI řešení v podání nVidie získává větší náskok než minule. ATI se opět předvedla dobrým výkonem, single karty od nVidie se opět krčí v koutě.

 

 

 V posledním testu jsme se rozhodli kartám pořádně zatopit. Rozlišení jsme nastavili na 1600 x 1200, kvalitu textur na Very High. Barevná hloubka byla nastavena 32 bitu a filtrovací funkce na 4 x AA a 4 x AF.


V tomto testu opět vítězí SLI provedení od nVidie a to doslova brutálním způsobem. ATI opět předvádí slušné výkony, nVidia bez SLI se opět drží vzadu. Navíc polovina karet nepodává uspokojující výsledky a při takovém rozlišení a detailech se na nich nedá vážně hrát.

Battlefield Vietnam
V dalším testu si karty vzala na mušku hra Battlefiel Vietnam a ukázala jim, jak vypadá džungle a voní napalm. To vše se odehrávalo na mapě Ho Chi Minh Trail. A co na to naše kartičky?

První kolo testu se odehrávalo v rozlišení 1024 x 768 bodů. Textury měli maximální kvalitu, barevná hloubka byla nastavena na 32 bitů, filtrovací funkce zůstali vypnuté.


Tohle kolo testu vyhrála ATI, SLI řešení od nVidie se umístilo až na čtvrtém místě. Poté ovšem opět následuje karta od ATI. Takže tentokrát boduje ATI a její Radeony.

 

 

 V druhém kole bylo rozlišení nastaveno na 1024 x 768 bodů, kvalita textur na maximum. Barevná hloubka byla 32 bitů. Flitry byly aktivovány 4 x AA a 8 x AF.


Zde se již projevuje síla SLI řešení a tak ATI odplouvá na třetí místo. Na čtvrtém sice najdeme GeForce 6800 Ultra, ovšem další pořadí již patří ATI.

 

 

V posledním kole jsme zvedli rozlišení na 1600 x 1200 bodů, kvalitu textur nastavili na maximum. Pěkné vybarvení zaručovala 32 bitová barevná hloubka, ostrost a kvalitu obrazi zase 4 x AA a 8 x AF filtrování. A jak to dopadlo?


Tohle kolo připsalo další body na konto SLI. Výkonový rozdíl mezi první NVidií 6800 U ve SLI provedení a třetí ATI X850 XT PE je prostě obrovský. Po třetím místě se ke slovu na dlouhou dobu dostává ATI, nVidia se znovu ozývá až na sedmám místě.

Half-Life2
Jako poslední test jsme zvolili hru Half-Life2. Nádherná grafika, reálná fyzika. Co si přát víc? Možná plynulý obraz bez sekání. Zvládly karty naši podmínku?

 V prvním kole se testovalo s rozlišením 1024 x 768 bodů s maximální kvalitou textur. Barevná hloubka byla nastavena na 32 bitů, filtrovací funkce byly vypnuté.


V tomto kole získává navrch ATI, která poráží SLI řešení a odsouvá jej hodně dozadu. Samotné SLi řešení se také moc nepředvedlo a tak je smeteno i single kartami od nVidie.

 

 

V druhém kole se testovalo při rozlišení 1024 x 768 bodů, textury dostaly maximální kvalitu. Svět na nás zářil ve 32 bitové barevné hloubce a byl filtrován 4 x AA a 8 x AF.


V tomto kole opět vede ATI, ovšem SLI řešení nabralo druhý dech a obsazuje čtvrté a páté místo.

 

 

 V posledním kole dostaly karty pořádně do těla, tedy spíše do čipu. Rozlišení jsme nastavili na 1600 x 1200 bodů. Filtrovací funkce na 4 x AA a 8 x AF. To vše při 32 bitové barevné hloubce a maximální kvalitě textur.


V tomto kole SLI řešení nVidie konečně ukázalo svou sílu a obsadilo první dvě místa. Nekoná se ovšem žádné sražení konkurentů do kolen a tak mu ATI se svými kartami dýchá pěkně na paty.

Grafy: Tom´s Hardware Graphics

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Najdete na iDNES.cz