Test: joysticky a plynová páka od InterActu

  • 7
Test: joysticky a plynová páka od InterActu

S joysticky je to jako se ženami: někdo má rád buclaté, jiný zase hubené. Někdo dává přednost jednoduchým, jiný rafinovaně složitým. Výčet by mohl být ještě mnohem delší, myšlenka je ale zcela jasná: testování joysticků je velmi subjektivní - podobně jako třeba soutěže miss, když už jsme u těch ženských. Na náš redakční stůl se k posouzení dostaly díky zlínské firmě Multi-Styk CZ čtyři analogové krásky od InterActu: kromě páky Flight Force FCS to byly Joy Sabre Pro, Joy Flight Force Pro a Joy 3D Cyclone (Joy Adamsonová zůstala u své lvice Elsy).

Sabre Pro: má ráda mužnou ruku

Sabre Pro: má ráda mužnou ruku
Nejjednodušší a tudíž i nejlevnější "pákou" v testované řadě byla Sabre Pro (699 Kč včetně DPH), chlubící se čtyřmi tlačítky a HAT. (Pro neznalé - za těmi divnými třemi písmenky se skrývá čtyřpolohový přepínač, používaný obvykle k tomu, aby se v leteckém simulátoru člověk mohl rozhlédnout z kokpitu na různé strany).

První dojmy při posuzování Sabre Pro: vypadá sympaticky, je lehká, má trochu roztřesený kloub a dole čtyři přísavky. Krabice neobsahuje žádnou disketu s drivery, stačí ty pro Logitech Wingman Extreme zahrnuté standardně ve Windows. Jejich použití doporučuje i návod, zpracovaný v češtině.

Při bližším seznámení zjistíte, že páka přímo touží po mohutné mužné tlapě, do které padne jako ulitá. Majitelé užší nevypracované končetiny (například různí pisálci) mají smůlu, těžko se jim bude mačkat čtvrté tlačítko, které je v dolní části rukojeti a obsluhuje se malíkem.

Ačkoliv je tento joystick čtyřtlačítkový, tlačítek je na něm ve skutečnosti šest. Je to ale jenom proto, že fire B a fire C jsou zdvojeny, aby páka padla do ruky stejně dobře pravákům jako levákům.

Funkci tohoto i ostatních joysticků jsme prověřovali programem Jtest, střílečkou Incoming, akčním leteckým simulátorem Red Baron 3D a realistickým Microsoft Combat Flight Simulatorem. Příjmeným překvapením u Sabre Pro byla přesnost, méně dobře pak působil příliš malý odpor páky a sklon základny k převracení. Čtyři tlačítka stačí pro Incoming, u leteckých simulátorů člověk přece jen postrádá ovládání plynu (k joysticku této cenové kategorie si stěží někdo pořídí samostatnou plynovou páku).

Parametry: analogový, 4 tlačítka, HAT, cena 699 Kč
Verdikt: levný a přesný joystick pro akční pařby a začínající virtuální piloty
Hodnocení: 7/10

Flight Force Pro: nejlíp jí to jde s kamarádkou

Flight Force Pro: nejlíp jí to jde s kamarádkou
Už když vezmete Flight Force Pro do ruky, cítíte, že to je úplně jiný kalibr, než sestřička Sabre Pro (taky stojí skoro dvakrát více: 1299 Kč s DPH). Na první potěžkání potěší váha základny, která je už docela solidní a zajistila by slušnou stabilitu i bez pomoci jediné obrovské a ďábelsky výkonné přísavky. Pekelníka neberu do úst věru nadarmo, protože když jsem nic zlého netuše odložil tento joystick na konferenční stolek v obýváku, nemohl jsem ho sundat! Držel jak pitbull na pneumatice a nebýt spásného nápadu pustit nehtem pod přísavku vzduch, asi by mi ten knipl stál v obýváku dodnes.

Flight Force Pro je čtyřtlačítkový joystick, vybavený kromě HAT také posuvným ovladačem plynu (nebo tahu, chcete-li). Je tady však jeden háček. Musíte si totiž vybrat. Buď budete používat HAT, nebo ovládat plyn. Obojí dohromady nelze!

V krabici byste měli najít český návod, disketu s ovladači a kalibrační program Megazoom. Slova "měli byste" říkám záměrně, protože u testovaného kusu chyběla disketa s ovladači. Bez problémů se však daly použít standardní ovladače z Windows.

Ačkoliv výrobce vymezuje tento joystick jako především letecký, na podstavě jsou čtyři nezávislé spínače autofire. Popravdě nevím, jak by se daly u leteckých simulátorů využít, protože po jejich sepnutí byste vystříleli náboje (rakety, etc.) během několika vteřin... Využil by to snad jen virtuální kamikadze.

Při praktickém testování potvrdil joystick opět velice solidní přesnost, kloub páky byl bez vůle a kladl poněkud vyšší, podle mého takřka optimální odpor. Velmi nepohodlné je umístění HAT. Je příliš vysoko a bez přehmátnutí se na něj dá palcem dosáhnout jen stěží. Příznivý dojem nevzbudilo ani ovládání plynu umístěné na pravém boku základny. Pohybovat s ním jde jen velice ztuha a musíte na to soustředit veškerou pozornost. Za začátkem a před koncem dráhy posuvky jsou navíc zarážky, které se těžko překonávají a navíc dost hlasitě klapou. (Kdo hraje doma a v noci, tuto výtku určitě pochopí). Velice šikovná věc je kalibrační program megazoom, který umožňuje (zjednodušeně řečeno) sladit parametry joysticku s hardwarem a plně využívat rozsah v osách x a y.

Souhrnně řečeno, Flight Force Pro je sice kvalitní a přesný analogový joystick, ale k dokonalosti mu přece jen něco chybí. Zcela jinak se ale na něj budete dívat, připojíte-li k němu programovatelnou plynovou páku Flight Force Pro FCS. Když špásujete s oběmi těmito kamarádkami najednou, je to úplně jiné kafe.

Parametry: analogový, 4 tlačítka, HAT nebo throttle, cena 1299 Kč
Verdikt: kvalitní, ale ne výjimečný joystick střední třídy
Hodnocení: 7/10

Flight Force FCS: rafinovaná sexbomba

Flight Force FCS: rafinovaná sexbomba
Shrnout několika slovy její vlastnosti lze snadno: je krásně tvarovaná, skvěle padne do ruky a dokáže dělat přesně ty věci, které si přejete. Flight Force Pro FCS (1499 Kč) je programovatelná pětitlačítková plynová páka s vlastním HAT, která se zapojuje mezi joystick, klávesnici a počítač. Stisknutí jednoho z pěti tlačítek nebo vyklonění HAT simuluje stisk některé z kláves na klávesnici. Vyplývá z toho, že si přímo z plynové páky můžete spustit prakticky jakoukoli funkci, kterou ten který simulátor umožňuje.

Programování je velice jednoduché a funguje i ve starších hrách, běžících ještě pod DOSem. Tuhost chodu páky lze regulovat, rozsah lze s ohledem na hardware optimalizovat pomocí programu megazoom.

Další předností je to, že prostřednictvím páky lze naprogramovat i tlačítka na joysticku. Navíc můžete uložit až čtyři různá nastavení, takže páku při hraní různých simulátorů nemusíte stále přeprogramovávat.

Parametry: throttle, programovatelných 5 tlačítek a HAT, možnost uložit 4 různá nastavení, cena 1499 Kč.
Verdikt: výborná a snadno programovatelná plynová páka.
Hodnocení: 9/10

Cyclone 3D: poněkud tuhá koketa

Cyclone 3D: poněkud tuhá koketa
Ten, kdo má rád kompaktní letecké joysticky, které kromě běžných funkcí umějí i "throttle" a "rudder" tedy plynule ovládat tah motoru a směrovku, při prvním pohledu na Cyclone 3D zajásají a vykřiknou: To je ono! Bohužel, není...

Tahle páka je totiž jako koketa, která navenek působí dojmem, že si s ní užijete rajské povyražení. Z toho co slibuje její vyzývavý vzhled, ale nakonec dostanete jen zatraceně málo. Zato za poměrně dost peněz (1599 Kč).

První slibný náznak je avizovaná funkce 3D. Znamená to, že rukojetí joysticku můžete kroutit kolem její svislé osy. Natěšený virtuální letec by čekal, že díky tomu bude moci plynule ovládat výchylku směrovky - ale ouha! Rukojeť zná jen dvě polohy: naplno vpravo a naplno vlevo. Dovedete si představit, co by to s letadlem udělalo, kdyby například pilot Boeingu, kterým letíte na dovolenou, najednou vykopl naplno směrovku doprava? Jestli ne, zkuste si některý realistický letecký simulátor. To, co letadlo ve vzduchu dělá, jsou vskutku psí kusy.

Druhým slibným náznakem je dvanáct tlačítek na základně. Vzhledem k tomu, že jde o programovatelný joystick, opět zajásáte - a znovu budete zklamáni. Ve skutečnosti jich funguje jenom šest. Zbývající polovička je spřažená a je tam jen kvůli levákům!

Výrobce inzeruje 17 programovatelných tlačítek. Ve skutečnosti je to 6 tlačítek na základně, 5 na páce, 4 polohy HAT a 2 polohy při kroucení pákou doleva a doprava. Vzhledem k tomu, že chybí posuvné ovládání plynu, tlačítka na základně použijete nejspíš k tomuto účelu. HAT stěží poslouží jinak než pro rozhlížení. Reálně tedy zbývá 7 funkcí.

Gumová manžeta na kloubu naznačuje, že chod páky by mohl být příjemně tuhý. Tuhý, to tedy je - jenže až moc. Už po dvacetiminutovém hraní mě rozbolely šlachy na ruce. Navíc jsem musel druhou rukou při ostřejších manévrech přidržovat základnu, aby se nepřevracela. Nemá totiž žádné přísavky ani jiný systém zajišťující přichycení ke stolu.

Ovladače šly nainstalovat snadno, horší to bylo s ovládacím programem. Vůbec si nerozuměl s Windows 95 ve verzi OSR2. Zkoušel jsem instalaci na tři různé stroje s procesory Pentium, AMD, Cyrix a s různým multimediálním hardwarem, ani na jednom se však nezdařila. Naopak u Windows NT ( Service Pack 4) vše proběhlo bez sebemenšího problému.

Další potíží, kterou se vyznačoval testovaný Cyclone, byl fakt, že nešlo pohnout trimrem pro osu y. Byl totálně zaseklý.

Na druhou stranu je třeba uznat, že joystick má i své klady. Je opět velmi přesný, snadno se programuje a opravdu skvěle si s ním zalétáte staré dosovské simulátory jako je napřklad Aces over Europe, kde nevadí ovládání směrovky typu klik - klak.

Parametry: analogový, 17 programovatelných funkcí
Verdikt: zdařilý design slibuje více, než joystick umí
Hodnocení: 4/10