Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TEST: Pohybové ovládání Move od Sony je lepší, než jsme čekali

aktualizováno 
Tento měsíc se začne prodávat nové pohybové ovládání Move pro konzoli PlayStation 3. V redakci ho už pár dní máme a zatím jsme spokojeni.

Pohybové ovládání Move budilo až dosud řadu očekávání a zároveň i pochybností. Můžeme už ale zcela zodpovědně říci, že Move funguje velice uspokojivě, manipulace s ním je pohodlná a intuitivní a kladně zatím hodnotíme i dílenské zpracování.

Základní sestavu tohoto pohybového systému tvoří ovladač a kamera PlayStation Move. K tomu lze přikoupit i ovladač přídavný, jenž nám ale v testovacím balíčku nedorazil. Kombinace obojího pak značně připomíná sestavu wiimote plus nunchuk, kterou známe z konzole Wii od Nintenda.

Co se ovšem týče funkčnosti, je na řešení od Sony zdát, že se objevuje pár let po ovladači pro Wii. Novější dostupné technologie totiž umožňují, aby byl Move přesnější a má i velmi uspokojivou odezvu. Pokud budete ovladačem divoce mávat, můžete na obrazovce sice zaznamenat zpoždění oproti akci v reálu, ale při použití ve hrách, které zatím máme k dispozici, to představuje prakticky nulový problém.

Zpracování je dostatečně bytelné a ovladač se díky kulatému a uprostřed zúženému průřezu velmi pohodlně drží. Na horní straně je výrazné velké tlačítko, které se ovládá palcem, zatímco na spodní straně najdeme spoušť ovládanou ukazováčkem. Zpracováním i zdvihem se velmi blíží tlačítkům R2 a L2 z klasického ovladače DualShock pro PlayStation 3.

Kolem hlavního horního tlačítka jsou pak čtyři menší označená klasickými playstationovými symboly. S nimi je ale spojena menší výtka. Zatímco na standardním gamepadu jsou tato tlačítka rozmístěna do čtverce stojícího "na špičce", na Move je tento čtverec otočen tak, že stojí standardně na jedné ze stran.

PlayStation Move

Pokud tedy máte klasický ovladač tak říkajíc "dokonale ohmataný" a jednotlivá tlačítka tam tisknete po paměti, s Movem vám bude chvíli trvat, než si zapamatujete, kde které tlačítko je. Tedy zda je například v levém horním rohu trojúhelník nebo čtverec. Jde ale samozřejmě pouze o zvyk. Z čistě praktického hlediska by ale možná bylo lepší, kdyby tato tlačítka byla aspoň o kousek větší.

Celkově je ale záměr designérů jasný a zároveň je potřeba říci, že se jim ho podařilo beze zbytku naplnit: co se týče hlavních tlačítek, jsou rozmístěna tak, aby na ně pohodlně dokázal na obě zároveň dosáhnout každý, téměř bez ohledu na velikost dlaně.

Na stranách jsou ještě tlačítka Start a Select, která jsou poměrně nenápadná, ale jelikož se využívají pouze k věcem jako vyvolání menu apod., tak jejich umístění rozhodně ničemu nevadí.

PlayStation MoveCelému zařízení pak dominuje koule na přední straně. Při hraní září jasnými barvami, díky čemuž kamera PlayStation Eye dokáže přesně určit jak polohu ovladače, tak případně i její změnu.

Tomu ale dopomáhají i pohybové senzory uvnitř ovladače, takže aplikace pak mohou pracovat i se změnami sklonu nebo i rotacemi okolo podélné osy. K čemu je to dobré, ukazují i první hry. Například u stolního tenisu můžete tímto způsobem měnit sklon rakety, díky čemuž se míčku udělují rotace. Ve hře Bocce (obdoba známějšího pétanque) pak při odhodu koule stačí lehce trhnout zápěstím nahoru a rázem odhozená koule získá zpětnou rotaci a po dopadu se nebude kutálet až kdoví kam.

Na dřívějších prezentacích se firma Sony chlubila, že Move dokáže pohyby do her přenášet opravdu věrně. Nedá se samozřejmě říci, že by to bylo dokonalé, ale v některých případech je to až překvapivě dobré. Ve hře Bocce tak není problém hodit kouli kam opravdu chcete, zatímco v ve variaci na bojovky zvané Gladiator Duels se zase dají pohodlně umisťovat na konkrétní části protivníkova těla.

PlayStation MoveMove ale nepracuje pouze s polohou ovladače v rovině, umí zaznamenat i pohyb do hloubky. Konkrétně například u stolního tenisu tak není problém si ustoupit od stolu před smrští soupeřových smečí nebo naopak přiskočit blíž ve snaze dosáhnout na záludný kraťas.

Instalace PlayStation Move je naprosto jednoduchá. Stačí mít v konzoli odpovídající aktuální firmware a od té chvíle dokáže konzole Move "vidět" jako standardní ovladač. To znamená, že při prvním připojení je potřeba konzoli s ovladačem sesynchronizovat prostřednictvím USB kabelu a následně už kolem sebe můžete ve hrách mávat až do vybití baterií. Snad bychom předtím ještě jen doporučili onen kabel zase odpojit.

Bezproblémová je i kalibrace ve hrách. Jelikož je i krátká, tak je i dost vhodné si ovladač zkalibrovat na začátku každého hraní. Například v sadě her Sports Champions se stačí postavit podle instrukcí do "rámečku" na obrazovce a pak udělat několik jednoduchých úkonů: zvednout ruku s ovladačem k rameni, spustit ji zase dolů a umístit kouli na konci ovladače na přezku opasku. Z těchto tří poloh pak hra vychází a dokáže velmi dobře a věrně snímat vaše pohyby a přenášet je na obrazovku.

Systém PlayStation Move v nás tedy zatím zanechal značně pozitivní dojmy. Teď už zbývá jen doufat, aby se opravdu uchytil a využívaly ho i nějaké opravdu pořádné hry. Byla by totiž velká škoda, kdyby Move potkal stejný osud jako kameru EyeToy pro PlayStation 2. Ta totiž zůstala odkázána na nesmyslné soubory party hříček, a její potenciál tak zůstal ze značné části nevyužitý.



Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Další z rubriky

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

KOMENTÁŘ: Filmy podle her jsou stále v kurzu. Mají však cenu?

Film Tomb Raider

Filmové adaptace slavných videoher skončily v drtivé většině neúspěchem. Bohužel i těch pár výjimek patří do kategorie...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz