Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Střílečka XCOM nenaplnila očekávání, přesto stojí za úvahu

aktualizováno 
Dlouhá léta se fandové strategické série XCOM museli spokojit s emulátory a grafikou dílů z devadesátých let. Loni ovšem dorazilo plnohodnotné pokračování XCOM: Enemy Unknown a nebylo vůbec špatné. Teď je tu další střet emzáků a hrdinných obránců lidstva nazvaný The Bureau: XCOM Declassified. Slušný potenciál však promarnila hromada zbytečných chyb.
70

The Bureau: XCOM Declassified

Platforma: PC
Výrobce: 2K Marin

  • Výborná retro stylizace a grafika
  • Poutavý příběh
  • Propracované postavy
  • Kiksy umělé inteligence
  • Zmršené ovládání
  • Absence výzkumu
  • Linearita úrovní

Slušná taktická akce v kabátku XCOMu, kterou ale srážejí zbytečné chyby a nulová znovuhratelnost.

Herní karta

Srnka je jediná, kdo přežil útok mimozemských vetřelců. | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Je rok 1962. Spojené státy americké jsou plné bílých laťkových plotů, ale také raketových sil maskovaných jako stodoly. Studená válka je zkrátka v plném proudu. A když se vojenské špičky dozvědí o tajemném šifrovaném vysílání na svém území, mají jasno - Sověti se rozhodli válku pořádně rozehřát.

Jenže jsou úplně vedle. Na USA si totiž nebrousí zuby milovníci beranic, vodky a plněných pirohů, ale vetřelci z jiné planety, kteří touží po novém bydlení. Hlavní hrdina hry William Carter tak záhy zjistí, že ten tajemný kufřík, který má u sebe, neobsahuje žádné vojenské dokumenty, ale mimozemský artefakt neznámého původu.

Před pár minutami vojenská základna, teď hromada trosek.

Před pár minutami vojenská základna, teď hromada trosek.

Hlavní protagonista William Carter hned na začátku hry přežije vlastní smrt.

Hlavní protagonista William Carter hned na začátku hry přežije vlastní smrt.

A zjistí to v momentě, kdy mu jeho doprovod prostřelí hrudník a začne ho škrtit. Jenže on to všechno přežije, a když se probere, je čilý jako rybička, zatímco z útočnice zbyla jen zuhelnatělá mrtvola.

Jednotlivec je důležitý

The Bureau je prvním XCOMem s příběhem a pevně danými postavami. Už žádné anonymní figurky, tentokrát hráč přesně ví, kdo je kdo a kterého emzáka je třeba zlikvidovat a proč. A sluší se říct, že to hře prospívá. A pokud jste pečliví, spoustu kolegů z XCOMu máte šanci před závěrečnými titulky pořádně poznat a vypěstovat si k nim i nějaký vztah.

Retro stylizace hře sluší.

Retro stylizace hře sluší.

Agentka Weaverová je jedna z mála žen, kterou v The Bureau:XCOM Declassified...

Agentka Weaverová je jedna z mála žen, kterou v The Bureau:XCOM Declassified potkáte.

A na úplný závěr vás čeká pořádný zvrat. Ten samozřejmě neprozradíme, nechceme vám pokazit překvapení. Nadmíru se povedlo grafické zpracování a retro stylizace. Všechna prostředí dýchají atmosférou a potěší i drobné detaily. Můžete si například znovu nasadit klobouk, který vám během bojů s emzáky sklouzl z hlavy.

Ten umí to a ten zas tohle

XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown je špičková tahová strategie, která je zároveň návyková, komplexní a podle zvolené obtížnosti i pořádně tuhá. Tuhle invazi by byla škoda minout (číst recenzi)

Do akce vyráží William Carter s dvojicí dalších agentů, v některých příběhových misích se ještě objeví speciální "hosté". Agenti mají podobně jako v loňském XCOMu pevně dané třídy, které jasně ohraničují, jaké dovednosti se mohou naučit a které zbraně si s sebou na mise vezmou.

Komando je klasický voják, který si rozumí s útočnými puškami, dokáže vyprovokovat nepřítele, aby si všímal jen jeho, nebo kryjícím se emzákům hodí pod nohy pole žhavé plazmy. Pak jsou tu průzkumníci alias snajpři, kteří sice střílí pomalu, ale zato dávají pořádné pecky.

Ti, které emzáci nezabili, se stali bezduchými

Ti, které emzáci nezabili, se stali bezduchými "náměsíčníky".

Hračičkové v boji nepohrdnou inženýrem, který dokáže používat miny, stavět kulometná hnízda nebo prostě jen vyhnat nepřátele z krytu, protože na otevřeném prostranství je zbylí agenti snáz popraví. Velmi platní jsou medici (support), kteří sice umějí střílet jen z pistole, ale dokážou kamarády ve zbrani nabudit bojovými drogami, nebo naopak krýt přenosným štítem.

Všichni agenti navíc sbírají zkušenosti, takže si je můžete ještě lehce přizpůsobit. Často si totiž musíte vybrat jen jednu ze dvou užitečných schopností. Jakmile se rozhodnete, ta druhá se vám nadobro uzamkne.

Fotogalerie

Vybere si zkrátka každý. The Bureau ovšem veterány série může nepříjemně překvapit tím, že už není na tahy. Není ovšem potřeba panikařit. Kdykoliv během bitvy totiž můžete hru zpomalit do hlemýždího tempa a určit, kdo kam poběží a po kterém ufounovi při tom bude střílet.

Boje jsou tak stále taktické a rozhodně nevyhraje ten, kdo umí klikat na tlačítka myši světelnou rychlostí. K opatrnosti nutí i to, že pokud o agenta při misi přijdete, je po něm definitivně. A to může dost zamrzet, zvlášť pokud jde o veterána mnoha bitev.

Hromada zbytečných chyb

Zatím by se mohlo zdát, že tenhle XCOM je bez jediné chybičky. Tak to ale bohužel není. Chyb je tu dost a spousta z nich je navíc úplně zbytečná. Největší bolehlav čeká na PC stratégy při ovládání.

Zatímco pohyb hlavního protagonisty a rozhovory fungují na jedničku, při misích byste často rádi dostali do ruky autory, abyste je mohli řachnout klávesnicí po lebce. Je totiž naprosto zřejmé, že při pohybu ostatních agentů a používání jednotlivých dovedností se myslelo na konzolové hráče ozbrojené gamepady.

Mapa s přehledem misí se později zaplní.

Mapa s přehledem misí se později zaplní.

Vetřelci se nehodlají ze Země jen tak hnout a zabydlují se.

Vetřelci se nehodlají ze Země jen tak hnout a zabydlují se.

Ale když na PC musíte postavy do krytu posílat pomocí kláves WSAD a stejně i pokládat miny nebo umísťovat plazmové pole, máte nervy na pochodu. Zvlášť proto, že se vám často nepovede umístit je tam, kam chcete. Zvlášť na členitějších bojištích se totiž symbol znázorňují minu nebo kulometnou věž někde zasekne a prostě vám nedovolí položit je na konkrétní místo. A to rychle zboří taktické plánování.

Také vaši agenti se často chovají jako osel po lobotomii. Sice dokážou sami uhnout vrženému granátu, ale často to udělají tak "šikovně", že naběhnou přímo před hlavně nepřátel a nechají se rozstřílet. Tohle se sice dá částečně omezit tím, že je budete v taktickém rozhraní vodit za ručičku, ale i tak často agent z krytu do krytu běží naprosto nepochopitelně a nechá se (při)zabít.

Potíže na venkově vyřeší dobře mířená dávka z laserového kvéru.

Potíže na venkově vyřeší dobře mířená dávka z laserového kvéru.

Jeden z mimozemšťanů - tenhle už škodit nebude - skončil v poutech.

Jeden z mimozemšťanů - tenhle už škodit nebude - skončil v poutech.

Pochvalu si autoři nezaslouží ani za absenci výzkumu a vyrábění předmětů, tedy základních kamenů série. Místo toho nové zbraně prostě najdete, jak se válejí na zemi. A i to je dost absurdní, protože v jeden okamžik od kolegů posloucháte, jak se mimozemské kvéry rozpadnou na prach hned po smrti jejich nositele, a o deset minut později najdete několik laserových brokovnic, které se prostě povalují u cihlové zídky.

Chápu že v taktické third person akci by asi působilo nepatřičně zkoumání a výroba vybavení, ale rozhodně se to dalo udělat nějak inteligentněji. Ve hře také chybí klasická brnění. Ty alespoň nahrazují jakési batohy, kterých je ve hře několik desítek. Některé posílí vaše zbraně, jiné přidají agentům zdraví a tak dále.

Mimozemšťané neútočí jen zbraněmi, ale i zákeřným virem.

Mimozemšťané neútočí jen zbraněmi, ale i zákeřným virem.

Spousta z nich se dá najít při procházení nepovinných misí. Ty jsou pečivě navržené a žádné vám neutečou, ačkoliv původně vývojáři slibovali, že se hráči budou muset rozhodnout, kterou operaci oželet a na kterou naopak letět.

Velkým minusem je linearita všech úrovní. To sice umožňuje autorům lépe vyprávět příběh, na druhou stranu to ovšem jde proti duchu série. A až vám cestu na schody bude blokovat převrácený stůl, bude vám do breku. Odboček z jediné možné cesty je minimum a na jejich konci stejně často nečeká vůbec nic.

Dohrát hru mi trvalo přibližně 14 hodin, což je na dnešní poměry, kdy střílečky končí za půlku této doby, solidní délka. V rámci série je to ale podprůměr a navíc motivace hrát znovu je v podstatě nulová. A to je asi největší škoda, protože potenciál tu určitě je, ale nevyužitý. Zkrátka se mockrát odkládalo a přepracovávalo.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

62 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 140 čtenářů



Nejčtenější

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

Fallout: New Vegas
Ve Falloutu měla být svatba ve vegaském stylu, nezbyly na ni peníze

Vývojáři z Obsidian původně plánovali, že hra bude mít podtitul Sin City, že umožní hráčům vybrat si rasu hlavní postavy a dokonce chtěli ve hře zorganizovat...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.