Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Day After - nejen nukleární Karibik

  12:02aktualizováno  8. července 10:04
Jak si vývojáři z G5 Software v alternativní historii představují konflikt USA a Sovětského svazu v této kombinaci tahové a real-time strategie, to se dočtete v následující recenzi.
70

The Day After

Platforma: PC
Výrobce: G5 Software

Herní karta

Nukleární války se lidstvo vždy obávalo. Jak řekl Einstein, "Nevím, čím se bude bojovat v třetí světové válce, ale ve čtvrté opět klackama". V The Day After se hráči ponoří do The Day After alternativní historie, kde nukleární válka zničila celý ostrov Kuba a několik světových metropolí. Co zůstalo nedotčeno, je pitná voda a pevnina a o ně budete bojovat. Děje s alternativními dějinami, "co by bylo, kdyby" se mi vždy líbily a netýká se to jen her...
Ruští vývojáři z G5 Software zmatkovali s názvem této strategie. Byla ohlášená jako Caribbean Crisis, poté přejmenována Cuban Missile Crisis a aby toho nebylo málo, tak ještě jednou na The Day After. Ale v těchto názvech mají zmatek i vývojáři, protože po spuštění se v liště hlásí stále jako Caribbean Crisis...
Co všechno nám hra nabízí? Kolem 40 misí ve 4 kampaních (za společenství USA - Velká Británie, za Francii - Německo, Sovětský svaz a Čínu). Hned po spuštění máte k dispozici takovou encyklopedii, kde si můžete prohlédnout, co mají strany konfliktu k dispozici. U každého přibližovadla/děla/letadla/tanku a další těžké bojové techniky máte k dispozici obsáhlý text s informacemi o vývoji toho kterého stroje, jeho předchůdcích a základní statistiky jako hmotnost, tloušťka pláště, výzbroj, síla motoru a maximální rychlost.
To jsou tedy základní informace o tomto mixu tahové a real-time strategie. A jak dopadla? Uvařili nám v G5 Software chuťovku, na kterou se nám vždy budou sbíhat sliny nebo tento pokrm radši ani neochutnáme?

The Day After The Day After The Day After

První setkání s hraním se v The Day After odehrává na tzv. taktické mapě. Jak už asi tušíte, to je ta tahová část hry. Je na ní přehledně zobrazeno, jaké území zaujímá váš národ a jaké území vaši protivníci. Pokud se nějakou svou jednotkou přiblížíte k rafinérii/továrně, každé odehrané kolo z toho budete profitovat - za získané suroviny pak můžete nakoupit více jednotek, střeliva a paliva pro ně. V každém kole můžou vaše jednotky udělat určitý počet pohybů po mapě, můžete dokoupit nové jednotky, seskupovat je do skupin (ty jsou na mapě prezentovány každá jako tank), případně skupiny rozdělovat. Po odklepnutí "End turn" je na řadě počítač - jeho promyšlené postupy téměř připomínají šachovou partii těch největších mistrů. Co se děje na mapě, když je na řadě počítač, opravdu bere dech a pomalu se nestačíte divit, jak vám to vaše území mizí :-)
Abyste se počítači vyrovnali, musí vám kolovat strategická krev v žilách. Pokud tuto podmínku splňujete, v taktické mapě se budete přímo vyžívat.
Každé The Day After kolo, pokud na to máte (vše stojí určitý počet jednotek střeliva, paliva a součástek), si můžete koupit bojovou techniku. Všechny čtyři velmoci mají k dispozici rozdílné zbraně, na jejich přehled se vším všudy se můžete podívat do již zmíněné encyklopedie.
Bojuje se o výdělečné továrny a rafinérie. Doporučuji obsazovat radary, odkryjí vám "válečnou" mlhu a pokud jejich rádius zasahuje do území nepřítele, získáte lepší přehled o tom, jaké na vás kuje pikle. Ale také můžete vyhlásit bitvu "jen" o území nepřátelské skupině. Protože počítač není žádný strašpytel, občas vyhlásí bitvu také on vám. Jenomže taková bitva neznamená nutné přepnutí do real-time módu a začátek boje, jak ho známe z klasik zvučných jmen, např. Red Alertu či WarCraftu. Menu vám nabízí možnost "auto-combat", tedy jakási automatická bitva. Co to konkrétně znamená? Počítač podle statistik a počtu vašich a jeho jednotek spočítá, kdo má větší šanci na výhru a poté vám již jen ukáže výsledky. Přijde mi to jako zajímavá alternativa pro hráče, kteří si libují v tabulkách a tak dokáží sestavit papírově silnější armádu, ale nebaví je real-time bitvy. A o těch si teď něco povíme...

Pokud se tedy rozhodnete obsadit nějakou rafinérii, továrnu či radar, nebo vyzvat skupinu nepřátelských jednotek na souboj (anebo se pro to samé rozhodne váš křemíkový miláček :-) a nevyhnete se bitvě pomocí auto-combat, dostanete se konečně do klasického 3D módu. Žádné vyrábění jednotek se ovšem nekoná, musíte si vystačit s tím, co jste si před misí koupili. A to si opatrujte jako oko v hlavě, protože o to v bitvě snadno přijdete. Potřeba postupovat opravdu opatrně zde platí dvojnásob. Soupeř dokáže být zrádný - může na vás útočit dříve (teď mám na mysli The Day After hlavně dělostřelectvem), než ho máte v zorném poli. Navíc stačí, aby váš tank byl zasažen jednou, maximálně dvěma střelami z artilerie a je po něm. Naštěstí soupeř trpí tím samým problémem, takže zlikvidovat ho není při troše rozvahy zas až takový problém.
Vašim strojům může dojít palivo a střelivo. Avšak přistavené vozy se zásobami vám mohou při samotné misi vypomoci. Tím ale výčet možností, co můžete dělat při bitvách, pokud jsem tedy něco nepřehlédl, končí. Kvůli tomu jsou si podobné jako vejce vejci a po čase vás nejspíše začnou nudit.
Oživení přináší tzv. "scenario mission", které jsou propracovanější a nabízejí komplexnější a složitější úkoly, kde si smlsnou hlavně ti, kdo si oblíbili legendární Red Alert 2. Právě "Scenario missions" v The Day After mi ho nesmírně připomínají. Abych nezapomněl, hru si můžete zapauzovat a pohodlně bez nože na krku si promyslet další postup v misi. Lze také zpomalovat a zrychlovat tok herního času pomocí + a - na numerické klávesnici.
Když porovnám taktickou mapu a RTS součást The Day After, přijde mi tento poměr naprosto nevyvážený. Tahovka mi přijde opravdu propracovaná a stratégové si na ní zajisté smlsnou, mise v reálném čase jsou v tomto ohledu daleko primitivněji provedeny. Sice v nich musíte dávat pozor na nepřátele, ale nějaké taktické kousky vymyslíte jen stěží.

Použití upraveného enginu z vcelku úspěšné strategie Blitzkrieg je sázka na jistotu a na výsledném produktu se snad ani nic zkazit nedá. Prach od kol/pásů vozidel, pěkné efekty

Klady a zápory

Plus Děj z alternativní historie
Plus Pro strategické fajnšmekry
Plus Blitzkrieg engine - dobré technické provedení

Mínus Nijak nekomplikovaný, ba i primitivní RTS mód
Mínus Tahový mód není pro občasné stratégy
Mínus Po čase může začít nudit

při přejetí nějaké přírodní dřeviny :-). Grafika je na strategii naprosto dostačující, což si můžete ověřit na okolních screenshotech.

Verdikt:
Válka finišuje, vypadá to, že na Zemi opět nastane mír. Moje závěrečné hodnocení bere v potaz propracovaný koncept taktické mapy a s ním spojenou zábavu pro strategické mágy, ale také bohužel trochu uspěchané a kontrastní real-timeové bitvy. Tak za pár desetiletí u další "světové" zase nashledanou! :-)

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

69 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 38 čtenářů


Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Další z rubriky

Zabíjet nácky ve Wolfesteinovi je zábava i bez hrdiny Blazkowitze

Wolfenstein II: The Adventures of Gunslinger Joe

Přídavek pro letošního Wolfensteina určitě neoslní originalitou, ale o to tu přeci nejde. Další tři levely plné...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

Najdete na iDNES.cz