Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Day After - nejen nukleární Karibik

  12:02aktualizováno  8. července 10:04
Jak si vývojáři z G5 Software v alternativní historii představují konflikt USA a Sovětského svazu v této kombinaci tahové a real-time strategie, to se dočtete v následující recenzi.
70

The Day After

Platforma: PC
Výrobce: G5 Software

Herní karta

Nukleární války se lidstvo vždy obávalo. Jak řekl Einstein, "Nevím, čím se bude bojovat v třetí světové válce, ale ve čtvrté opět klackama". V The Day After se hráči ponoří do The Day After alternativní historie, kde nukleární válka zničila celý ostrov Kuba a několik světových metropolí. Co zůstalo nedotčeno, je pitná voda a pevnina a o ně budete bojovat. Děje s alternativními dějinami, "co by bylo, kdyby" se mi vždy líbily a netýká se to jen her...
Ruští vývojáři z G5 Software zmatkovali s názvem této strategie. Byla ohlášená jako Caribbean Crisis, poté přejmenována Cuban Missile Crisis a aby toho nebylo málo, tak ještě jednou na The Day After. Ale v těchto názvech mají zmatek i vývojáři, protože po spuštění se v liště hlásí stále jako Caribbean Crisis...
Co všechno nám hra nabízí? Kolem 40 misí ve 4 kampaních (za společenství USA - Velká Británie, za Francii - Německo, Sovětský svaz a Čínu). Hned po spuštění máte k dispozici takovou encyklopedii, kde si můžete prohlédnout, co mají strany konfliktu k dispozici. U každého přibližovadla/děla/letadla/tanku a další těžké bojové techniky máte k dispozici obsáhlý text s informacemi o vývoji toho kterého stroje, jeho předchůdcích a základní statistiky jako hmotnost, tloušťka pláště, výzbroj, síla motoru a maximální rychlost.
To jsou tedy základní informace o tomto mixu tahové a real-time strategie. A jak dopadla? Uvařili nám v G5 Software chuťovku, na kterou se nám vždy budou sbíhat sliny nebo tento pokrm radši ani neochutnáme?

The Day After The Day After The Day After

První setkání s hraním se v The Day After odehrává na tzv. taktické mapě. Jak už asi tušíte, to je ta tahová část hry. Je na ní přehledně zobrazeno, jaké území zaujímá váš národ a jaké území vaši protivníci. Pokud se nějakou svou jednotkou přiblížíte k rafinérii/továrně, každé odehrané kolo z toho budete profitovat - za získané suroviny pak můžete nakoupit více jednotek, střeliva a paliva pro ně. V každém kole můžou vaše jednotky udělat určitý počet pohybů po mapě, můžete dokoupit nové jednotky, seskupovat je do skupin (ty jsou na mapě prezentovány každá jako tank), případně skupiny rozdělovat. Po odklepnutí "End turn" je na řadě počítač - jeho promyšlené postupy téměř připomínají šachovou partii těch největších mistrů. Co se děje na mapě, když je na řadě počítač, opravdu bere dech a pomalu se nestačíte divit, jak vám to vaše území mizí :-)
Abyste se počítači vyrovnali, musí vám kolovat strategická krev v žilách. Pokud tuto podmínku splňujete, v taktické mapě se budete přímo vyžívat.
Každé The Day After kolo, pokud na to máte (vše stojí určitý počet jednotek střeliva, paliva a součástek), si můžete koupit bojovou techniku. Všechny čtyři velmoci mají k dispozici rozdílné zbraně, na jejich přehled se vším všudy se můžete podívat do již zmíněné encyklopedie.
Bojuje se o výdělečné továrny a rafinérie. Doporučuji obsazovat radary, odkryjí vám "válečnou" mlhu a pokud jejich rádius zasahuje do území nepřítele, získáte lepší přehled o tom, jaké na vás kuje pikle. Ale také můžete vyhlásit bitvu "jen" o území nepřátelské skupině. Protože počítač není žádný strašpytel, občas vyhlásí bitvu také on vám. Jenomže taková bitva neznamená nutné přepnutí do real-time módu a začátek boje, jak ho známe z klasik zvučných jmen, např. Red Alertu či WarCraftu. Menu vám nabízí možnost "auto-combat", tedy jakási automatická bitva. Co to konkrétně znamená? Počítač podle statistik a počtu vašich a jeho jednotek spočítá, kdo má větší šanci na výhru a poté vám již jen ukáže výsledky. Přijde mi to jako zajímavá alternativa pro hráče, kteří si libují v tabulkách a tak dokáží sestavit papírově silnější armádu, ale nebaví je real-time bitvy. A o těch si teď něco povíme...

Pokud se tedy rozhodnete obsadit nějakou rafinérii, továrnu či radar, nebo vyzvat skupinu nepřátelských jednotek na souboj (anebo se pro to samé rozhodne váš křemíkový miláček :-) a nevyhnete se bitvě pomocí auto-combat, dostanete se konečně do klasického 3D módu. Žádné vyrábění jednotek se ovšem nekoná, musíte si vystačit s tím, co jste si před misí koupili. A to si opatrujte jako oko v hlavě, protože o to v bitvě snadno přijdete. Potřeba postupovat opravdu opatrně zde platí dvojnásob. Soupeř dokáže být zrádný - může na vás útočit dříve (teď mám na mysli The Day After hlavně dělostřelectvem), než ho máte v zorném poli. Navíc stačí, aby váš tank byl zasažen jednou, maximálně dvěma střelami z artilerie a je po něm. Naštěstí soupeř trpí tím samým problémem, takže zlikvidovat ho není při troše rozvahy zas až takový problém.
Vašim strojům může dojít palivo a střelivo. Avšak přistavené vozy se zásobami vám mohou při samotné misi vypomoci. Tím ale výčet možností, co můžete dělat při bitvách, pokud jsem tedy něco nepřehlédl, končí. Kvůli tomu jsou si podobné jako vejce vejci a po čase vás nejspíše začnou nudit.
Oživení přináší tzv. "scenario mission", které jsou propracovanější a nabízejí komplexnější a složitější úkoly, kde si smlsnou hlavně ti, kdo si oblíbili legendární Red Alert 2. Právě "Scenario missions" v The Day After mi ho nesmírně připomínají. Abych nezapomněl, hru si můžete zapauzovat a pohodlně bez nože na krku si promyslet další postup v misi. Lze také zpomalovat a zrychlovat tok herního času pomocí + a - na numerické klávesnici.
Když porovnám taktickou mapu a RTS součást The Day After, přijde mi tento poměr naprosto nevyvážený. Tahovka mi přijde opravdu propracovaná a stratégové si na ní zajisté smlsnou, mise v reálném čase jsou v tomto ohledu daleko primitivněji provedeny. Sice v nich musíte dávat pozor na nepřátele, ale nějaké taktické kousky vymyslíte jen stěží.

Použití upraveného enginu z vcelku úspěšné strategie Blitzkrieg je sázka na jistotu a na výsledném produktu se snad ani nic zkazit nedá. Prach od kol/pásů vozidel, pěkné efekty

Klady a zápory

Plus Děj z alternativní historie
Plus Pro strategické fajnšmekry
Plus Blitzkrieg engine - dobré technické provedení

Mínus Nijak nekomplikovaný, ba i primitivní RTS mód
Mínus Tahový mód není pro občasné stratégy
Mínus Po čase může začít nudit

při přejetí nějaké přírodní dřeviny :-). Grafika je na strategii naprosto dostačující, což si můžete ověřit na okolních screenshotech.

Verdikt:
Válka finišuje, vypadá to, že na Zemi opět nastane mír. Moje závěrečné hodnocení bere v potaz propracovaný koncept taktické mapy a s ním spojenou zábavu pro strategické mágy, ale také bohužel trochu uspěchané a kontrastní real-timeové bitvy. Tak za pár desetiletí u další "světové" zase nashledanou! :-)

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

69 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 38 čtenářů

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...



Najdete na iDNES.cz