Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Elder Scrolls III: Morrowind - dojmy

  12:00aktualizováno  7:21
Legendární RPG sága The Elder Scrolls se na přelomu května a června rozroste o již třetí díl s názvem Morrowind. Ten jsme mohli vyzkoušet a pařili jsme betaverzi hry jako diví. Výsledkem našeho snažení je obsáhlé preview, které vám dnes nabízíme. Již na začátku si však nemohu odpustit tvrzení, že tato hra je opravdu BOMBA!

The Elder Scrolls III: MorrowindPo mnoha letech trápení jsme se snad již konečně dočkali a na přelomu května a června se na pulty obchodů dostane očekávané RPG The Elder Scrolls III: Morrowind, které tvoří třetí kapitolu legendární ságy od mistrů z Bethesda Softworks. První díl nesl název Arena a stejně jako druhý Daggerfall se též zapsal do srdcí fantasy chtivých hráčů. Tyto hry však nevynikly pouze svojí originalitou a velkou dávkou svobody v obrovském světě, ale též bohužel legendárním množstvím bugů. Tento nedostatek se týkal především druhého dílu, který bez potřebných patchů nešel vůbec dohrát. I přesto však oba tituly dosahovaly velkých úspěchů a ještě dnes na ně mnozí hráči s láskou vzpomínají. Proto ani není divu, že vydání dalšího pokračování doprovází velký humbuk a o kvalitách hry se vedou nekončící diskuze. Autoři nás neustále překvapují různými novinkami a berou dech skvělými screenshoty. Nevalné pověsti se však bohužel nezbavili, a tak nás nechávají na pochybách, zdali se bude Morrowind držet tradice a trumfne současné hry počtem nasekaných chyb. Vytvořit tak detailní a komplexní svět není nic jednoduchého, a tak se spousta bugů přímo nabízí. My jsme měli možnost zahrát si beta verzi hry ještě před zahájením testování, a tak na sebe mnohé chyby nenechaly dlouho čekat. To ovšem nic nemění na faktu, že hra je stále žhavým kandidátem na vedoucí pozici v oblasti hardcore RPG, neboť vypadá naprosto báječně.

The Elder Scrolls III: MorrowindOsud vás opět zavede do říše Tamriel, ovšem nyní se podíváte pouze do provincie Morrowind, konkrétně na ostrov Vvardenfell, který je domovem Dunmer, obecně známých jako Dark Elves (Temní elfové). Hlavní příběhová linie se točí okolo zvláštní morové epidemie, která nemilosrdně kosí stále větší množství obyvatel. Vy se do řešení hlavních úkolů můžete zapojit kdykoliv během hraní, ale rozhodně nemusíte. Můžete se vydat cestou dobrodruha, toulajícího se po krajině a plnícího více či méně důležité vedlejší úkoly. Nebo se přidat k některému z cechů a stoupat v pomyslném společenském žebříčku. Na veškerých vašich činech je závislá i vaše reputace a vy se můžete stát přesně tím, čím budete jen sami chtít. Morrowind opět nabízí neuvěřitelnou dávku svobody, a tak na sebe nevídané sžití s vaším virtuálním já ve fantastickém světě nenechá dlouho čekat.

Hra opět začíná tajemně, a tak se ocitáte na palubě lodi, určené pro převoz vězňů. Ta směřuje k břehům malebné vesničky Seyda Neen a stejně tak i vaše kroky. Na příkaz císaře Uriela Septima VII. je hlavní hrdina propuštěn na svobodu a poslán do královských služeb. Prvním úkolem je neprodlené hlášení u Caiuse Cosadese, šéfa špionáže v blízkém městě Balmora, a tak se vydáváte na cestu. Ještě předtím si však musíte definovat postavu. Vytváření vaší identity je již součástí samotné hry. Odsouzený kolega v podpalubí se vás poptá na jméno a stejným způsobem probíhá i výslech u strážných na břehu. The Elder Scrolls III: MorrowindProzradíte jim, odkud jste přijeli, čímž si vyberete rasu. Najdete zde spoustu starých známých, jako např. Nord, Redguard, Breton, Dark Elf, High Elf atp. Ovšem v nabídce máte i nové – např. Argonian, Kahjiit a Orc. Důležitá je též volba pohlaví, jelikož vlastnosti některých ras (např. Argonian) jsou jím ovlivněny. Pro efekt slouží výběr tváře a vlasů a následuje volba povolání. To vám hra automaticky přidělí po absolvování krátkého identifikačního testíku nebo si můžete vybrat sami a pokud vám ani nabídka z více jak patnácti druhů nebude stačit, vytvoříte si své vlastní. Tvorba probíhá na základě zvolených specializací, oblíbených atributů a majoritních a minoritních schopností. Pochybuji však, že by si zpočátku někdo nedokázal vybrat, pro příklad uvedu: Warrior, Thief, Assassin, Monk, Mage, Crusader, Battlemage, Witchhunter, Bard, Night Blade (ke klasickým opět přibyla nová povolání). Na závěr si ještě zvolíte vaše hvězdné znamení, ovlivňující různé atributy, kouzla, schopnosti atp., a hurá do boje.

Jakmile se projdete po vesničce, zjistíte, že se můžete přepínat z klasického 1st person do 3rd person pohledu. Druhý zmiňovaný slouží spíše jen pro efekt (hra se kupodivu lépe ovládá z pohledu první osoby, a tak v něm strávíte většinu času), abyste mohli čas od času sledovat vaši postavu v celé své kráse. Vše, co si obléknete, je ihned viditelné. Ve hře je neuvěřitelné množství různých předmětů a některá brnění se skládají až s osmi částí. The Elder Scrolls III: MorrowindPro začátek postačí jakákoliv všehochuť, která vás ochrání od tvrdých ran nepřátel dopadajících na lehce oděné tělo, ale později jistě potěší různé tradiční kombinace. Na začátku hry však na nějaké větší nákupy není ani pomyšlení – jste zkrátka švorc, v lágru se moc nevydělává :-). V obchodech sice můžete smlouvat a ovlivňovat prodavače, ale vaše počáteční schopnosti k úspěchu rozhodně nevedou. A tak si nanejvýš koupíte primární zbraň a vydáte se na cestu do Balmory. Pokud vám zbudou ještě nějaké peníze, můžete si zpočátku nebezpečnou a poměrně dalekou cestu ušetřit díky Silt Striders (obrovští vznášející se brouci, sloužící k dopravě po frekventovaných trasách), ale kdo by odolal první dobrodružné výpravě.

Pro nezkušené mágy je i přerostlá krysa velkým nebezpečím, a tak je třeba vážit každý krok a držet se vyšlapaných cest. První ukazatel je ověnčený směrovými tabulkami různých vesnic, měst a opuštěných ruin či stavení a navozuje skvělý pocit obrovského dobrodružství, které vám právě začíná. S chutí se vydáváte na cestu a s obavami sledujete v dáli se shromažďující bouřkové mraky, které v noci jistě nepřinesou nic dobrého. Míjíte několikáté rozcestí a pomalu se začíná smrákat. Mírně se rozpršelo a oblohu v dálce již lemují blesky. Zuřící bouřka na sebe dlouho nenechává čekat a přináší s sebou i zlověstné vytí vlků. Nevidíte ani na krok a v patách máte hladovou smečku. The Elder Scrolls III: MorrowindVaše síly by stěží stačily na jednoho adepta na magickým ohněm sežehnutý kožich, a tak se dáváte na útěk. Na poslední chvíli dobíháte k hradbám strážné věže a noc naštěstí přečkáváte pěkně v suchu a bezpečí. Ráno je všechno hned veselejší. Mlhu jak mléko líně propichují sluneční paprsky a hrdina doráží k městu Balmora. To je však mnohem větší, než jste zpočátku předpokládali, a tak před sebou máte další úkol – najít dům šéfa špionáže.

Doposud jsem se však nezmínil o soubojích či vývoji postavy. Stejně jako v očekávaném akčním RPG Dungeon Siege, které nás v redakci paralyzovalo před týdnem, probíhá i zde vývoj na základě častého používání schopností. Tento způsob však byl použit již ve stařičkém Daggerfallu, a tak se není čemu divit. Princip vývoje vám předvedu na příkladu. Pokud budete často běhat, neustále se vám bude zvyšovat schopnost Acrobatics, ohánění sekyrou vám zvedne Axe, nošení lehkého brnění Light Armor a používání štítu Shield. V praxi to pak vypadá tak, že s vyšší hodnotou Shield vykryjete více ran, lepší zacházení se zbraní vám zajistí silnější údery, v déle používaném brnění dosáhnete rychlejšího pohybu a odolnosti atp. Krom toho budete též postupovat na úrovni, a to nejen se svojí postavou, ale i v různých cechách. Fighterům se nabízí Fighters guild a magicky založeným postavám naopak Mage guild. K dispozici jsou samozřejmě i další, více či méně pochybná společenstva, přičemž členství u jednoho vám znepřátelí druhé. The Elder Scrolls III: MorrowindKaždý cech tak má své výhody a nevýhody, ale buďte si jistí, že vás tam dokonale vycvičí v preferovaných dovednostech a povolání.

Vytvoření pořádného hrdiny, kterého jen tak něco neporazí, bude však stát mnoho úsilí. Mnohokrát budete z bojů utíkat, abyste se na nebezpečná místa, skrývající tiché zlo i cenné předměty, znovu vraceli. Ukazatele v levém horním rohu napovídají o hodnotě vašeho života, many a únavy. Jakmile vám únava při boji klesne na nulu, budete mít hodně velké problémy. Boje totiž probíhají v reálném čase, kdy si můžete odpočinout pouze vyvoláním inventáře, obrazovky s kouzly, schopnostmi, mapou atp. Už je to dávno, co jsem na internetu spatřil slova jednoho z autorů, který se chlubil úrovní soubojů: "Dobrý bojovník může vašemu úderu uhnout, následně vás srazit na všechny čtyři a potom dodělat ranou do hlavy." V tu dobu jsem byl k tomuto tvrzení mírně skeptický, ale teď jsem se přesvědčil na vlastní oči, že to možné je. Též se nabízí omráčení protivníka dobře mířenou ranou pěstí. Potom není nic jednoduššího, než ho úplně vysvléknout a vzít nohy na ramena. Ke všemu je však nutná dobrá znalost souvisejících schopností. V magičtějších kruzích se na vyšší úrovni zpřístupňuje tvoření kouzel, magických předmětů, lektvarů a konání podobných, jinak zakázaných praktik.

The Elder Scrolls III: MorrowindJak si jistě dokážete představit z předchozích odstavců, Morrowind je úžasné RPG, které se nehraje, ale ŽIJE. Krom dech beroucího audiovizuálního zpracování (měnící se prostředí, různá architektura, dynamická hudba, modely postav a monster, střídání dne a noci, změny počasí, efekty kouzel), o jehož kvalitách se můžete pouze z velmi malé části přesvědčit v naší screenshotové galerii, hra nabízí velké množství dalších prvků, které vás doslova přikovají k monitoru. Již jednou jsem narážel na obrovský, komplexní svět, ve kterém každý váš čin ovlivňuje budoucí dění okolo vás. Můžete být naprosto kýmkoliv a kdekoliv a jak dlouho budete chtít – povolání jako např. Healer, Witchhunter či Bard má tvrzení jen podtrhují.

Jelikož však byla hra již několikrát odložena, trochu se obávám, jestli se jí v avizované době nakonec dočkáme. Já osobně si večer před spaním odškrtávám každý další den, který mě přiblíží k plánovanému vydání. Připadám si jako blázen či dítě, které se už nemůže dočkat Štědrého dne, a tak pravidelně a s chutí užírá čokoládové figurky z adventního kalendáře. V žádném případě se však za to nestydím, jelikož jsem pevně přesvědčen, že silnému kouzlu Morrowindu by propadl každý milovník žánru RPG, kdo by k němu jen přičichl. S těmito slovy se s vámi pro dnešek loučím a těším se nashledanou u dalších dojmů z hraní či recenze samotné.

Autor:




Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.