Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Elder Scrolls III: Morrowind - preview

  12:00aktualizováno  26. prosince 12:13
Bethesda o třetím dílu ságy ze světa Tamriel tvrdí, že bude nejlepší a nejpropracovanější RPG, které kdy spatřilo světlo světa. Zda se jejich představy vyplní, na to si budeme muset počkat ještě nejméně rok, nicméně dohadovat se o tom můžeme už nyní na základě množství informací a obrázků, které vám nabízíme v tomto článku.

Elder Scrolls III: Morrowind

Žádnému náruživému RPG hráči asi netřeba slavnou, někdy až kultovní sérii Elder Scrolls představovat. Její počátky bychom ovšem museli hledat v dobách, kdy na českém poli počítačových časopisů vládlo Score a princátko Level se teprve na své zlaté časy připravovalo. V druhé polovině roku 1996 vydavatel Elder Scrolls, firma Bethesda, uvolnila na trh druhý díl zmíněné monstrózní ságy s podtitulem Daggerfall. V té době šlo o naprosto nejlepší a nejpokrokovější RPG, jež kdy spatřilo světlo světa (i když by se vlastně dalo částečně ještě mluvit o dungeonu). Žádná sláva ale netrvá věčně a u Daggerfallu téměř skončila dříve než začala. Hned po uvedení hry do prodejen se na Bethesdu strhla nekonečná lavina stížností ohledně programové části hry a tím začal známý kolotoč nových a nových patchů, kterými Bethesda tak trochu s křížkem po funuse záplatovala drobné i vážné nedostatky, k nimž patřila například nemožnost hru dohrát (!!!) nebo časté padání hry. Věřme ale, že Bethesda se ze svých chyb dostatečně poučila (připouští to ostatně i tvůrci série Elder Scrolls) a připravovaná hra Morrowind bude onoho bezhlavého vydávání patchů ušetřena.

Myšlenka vytvořit další hru z prostředí světa Tamriel je téměř tak stará, jako sám Daggerfall. Autoři totiž hned po jeho uvedení začali dávat dohromady reakce hráčů, fanoušků RPG, Elder Scrolls III: Morrowind a vlastní představy o tom, jak by měl Morrowind vypadat. Celé čtyři roky jim ovšem trvalo, než novinářům a hráčům milostivě odhrnuli roušku tajemství a umožnili nám tak nakouknout přímo do samotné "herní kuchyně". Mohlo by se sice zdát, že čtyři roky jsou pro tvůrce dostatečně dlouhou dobou, aby nám Morrowind předložili v celé jeho budoucí kráse, nicméně pravý opak je pravdou. To co je vedlo k tomu, že zveřejnili rozsáhlé press releasy (neboli tiskové zprávy), založili tématická fóra, na nichž diskutují nejen s novináři, ale především náruživými RPG pařany, a uvolnili několik desítek (neřku-li set) screenshotů, je bezesporu snaha získat zpětné reakce od hráčského publika. U tak rozsáhlé hry, jakou Morrowind bude, je totiž zhola nemožné obejít se bez názorů těch, jimž je hra určena, a již nesčetněkrát se tvůrcům tento postup vyplatil.

Ať už můžeme soudit z několika desítek rozhovorů, jež autoři vedli se zvídavými novináři, nebo z nezávislých tiskových zdrojů (dvě novinky již vyšly i u nás - v dubnu a v červenci), je stoprocentně jisté, že Morrowind bude v jistém smyslu převratným RPG. Sami tvůrci dokonce troufale tvrdí, že půjde o nejlepší RPG v historii. Žádná hra ještě hráči nenabídla takovou míru volnosti, jakou budou mít právě v Morrowindu, nikdy nikdo ještě neskloubil tak precizní grafické zpracování, převratný způsob odkrývání děje a příběhu s obrovskou variabilitou hry, Elder Scrolls III: Morrowind kterou umožní vložené editory. Jedno je tedy nad míru jisté, Morrowind nebude pouhou kopií Daggerfallu nebo nastavovanou kaší s hezčí grafikou, ale stejným herním stylem a interfacem. Celá hra totiž vzniká již čtyři roky takříkajíc na bílém papíře.

Název Morrowind představuje, jak jistě všichni Elder Scrolls maniaci ví, jednu provincii Dark Elves ve zmíněném světe Tamriel. Protože v ní probíhala aktivní vulkanická činnost, je její terén dosti vyvrásněný a členitý. Najdete zde travnaté vršky i rozsáhlá údolí a dokonce i veliký vulkán Dagoth-Ur, jenž je oddělen od hlavní herní plochy. Hra jako taková se ovšem odehrává přibližně na polovině Morrowindu, v oblasti nazvané Vvardenfell. Zatím sice není zřejmé, jak rozsáhlá hra bude, protože autoři dosud nedali dohromady všechny její oblasti, nicméně už nyní tvrdí, že ačkoliv bude Vvardenfell o něco menší než oblast, v níž se odehrával Daggerfall, budou se snažit exponenciálně zvýšit úroveň propracování hry.

Způsob vývoje hráčova charakteru bude v podstatě obdobný jako je v ostatních RPG hrách, ale neklade takový důraz na volbu povolání (resp. žádný). Pokud jste tedy kouzelník, nic vám nebrání v tom, abyste bojovali obouruční sekerou, Elder Scrolls III: Morrowind ale popravdě s ní asi nebudete zacházet příliš efektivně. Pokud tedy budou kouzelník a bojovník rovnoměrně věnovat svou snahu studování boji s uvedenou obouruční sekerou, bojovník bude ve své snaze bezesporu úspěšnější. Oproti Daggerfallu autoři o trochu zvýhodnili postavení zloděje ve hře, jelikož Morrowind oprostili od zaběhnuté linie magie vs. nemagie. Mezi magii, boj a "kradení" autoři rozdělili 27 skillů, tedy dovedností.

Jednou z hlavních částí Morrowindu budou samozřejmě dialogy a interakce s non-player charactery (NPC, aneb ostatními postavami). Tak jako v Daggerfallu je i zde upřednostněn boj a akce před zdlouhavými rozhovory, jejichž úlohou je pouze pomoci hráči ke zjištění důležitých údajů a nebudete tedy zatěžováni zbytečnými, zajímavými, nicméně nicneříkajícími rozhovory a la Fallout (snad jsem se teď nedotknul zarytých příznivců této geniální post-nukleární RPG). Ani to vám však nebrání v tom, abyste komunikací s NPC strávili dlouhou dobu, zvlášť když vás má některá z nich v oblibě. Chování ostatních postav vůči té vaší bude ovlivňovat také vaše zařazení v jedné z několika tzv. guild (těžko přeložitelné, jedná se o společenství, obdobu cechu). Některé z nich jsou veřejné a jejich členem se může stát téměř kdokoliv, jiné jsou pouze pro pozvané. Navíc do hry autoři začlenili i jakási tři hlavní společenstva, jejichž členové se automaticky stávají nepřáteli zbylých dvou. Elder Scrolls III: Morrowind Nic vám také nebrání v tom, abyste se v některém z měst Morrowindu dostali až do čela společenského žebříčku a hráli tak například podstatnou úlohu v politickém dění.

Z předchozího odstavce je téměř jasné, jakým způsobem budete napříč Morrowindem postupovat. Nejen, že pro vás není povinností držet se hlavní příběhové linie, ale podle slov autorů je také prakticky možné hru dohrát i bez dokončení hlavní zápletky. Morrowind samozřejmě obsahuje mnoho dílčích dobrodružství, neboli questů, a mimoto je hráči poskytnuta naprostá volnost pohybu po celé herní ploše. Nebudete se ovšem moci pohybovat tak snadno jako v Daggerfallu, kliknutím myši, ale buďto po svých, najatým dopravním prostředkem (levnější alternativa), kouzly (velmi drahá alternativa), příp. teleporty (také poměrně drahá alternativa).

Naneštěstí se budete moci bavit hraním Morrowindu nejdříve ke konci roku 2001, což, jak jistě dobře víte, v herním světě znamená spíše polovinu roku 2002. Autoři nicméně slíbili, že se pokusí co nejdříve uvolnit hratelné demo Morrowindu, aby hru mohli podle zpětných reakcí hráčů a odborného publika ještě vyladit k dokonalosti. Pokud tedy Elder Scrolls III: Morrowind nebude nejlepším RPG všech dob, bude bezesporu nejpřevratnějším a nejhratelnějším RPG několika posledních let. Jen, aby betatesteři svou práci neodflákli jako v případě Daggerfallu.

Autor:


Témata: Fallout, Laviny


Nejčtenější

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Ford 6 míst   2,0
Ford 6 míst 2,0

r.v. 2005, naj. 462 000 km, diesel
83 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.