Titul se odehrává tisíc let před událostmi Skyrimu a hráči v něm mají prozkoumávat známé i neznámé části světa The Elder Scrolls. Minimálně v úvodních oblastech však hra neposkytuje takovou volnost, na jakou jsou fanoušci série zvyklí. Herní zóny jsou totiž určeny pro postavy na určité úrovni, a při větším cestování tak lehce můžete narazit na příliš silné protivníky.
Návrh prostředí navíc diktují hlavní úkoly a oblasti mohou při volném prozkoumávání působit poněkud bez života. V tomto ohledu tedy hra zatím působí spíše jako načančaná matějská pouť než jako hra se skutečně otevřeným světem.
Panorama je navíc v úvodních zónách rozdrobené rozličnými kopci i skalními masivy, a chybí tak pohled na vzdálené monumenty, které by lákaly k prozkoumání.
Souboje
Nezvyklý je přístup vývojářů k uživatelskému prostředí. On-line hry na hrdiny mnohdy i při výchozím nastavení připomínají letecký kokpit. Obrazovka je často přeplněná různými informačními prvky, což odlákává pozornost od samotného herního světa.
Výchozím stavem v The Elder Scrolls Online je oproti tomu zcela prázdná obrazovka, na které se dodatečné informace a ovládací prvky objevují jen v případě potřeby. Například klávesové zkratky pro využívání bojových dovedností tedy lze spatřit teprve v boji.
Souboje se soustředí na rychlou bezprostřední akci a panel s dovednostmi nabízí jen pět schopností. Hra však využívá akční princip soubojů, u kterých je třeba se ve správnou chvíli bránit a útoky dobře mířit. A přerušovat lze i nepřátelské kouzlení. Boj vychází z pojetí známého například z titulů Skyrim a Oblivion.
Fascinující inteligence nepřátel
Akčnost boje působí sympaticky. Při hře uskakujete útokům a omračujete nepřátele, okolo kterých běháte v opatrných kruzích. Samotné pojetí soubojů však opět vede k vytvoření určitých rotací, při kterých čekáte na dobití konkrétní dovednosti.
Nezvykle propracovaná je umělá inteligence nepřátel. Ti totiž mají přehled o aktuální situaci a dokážou v boji spolupracovat. Lidští protivníci na sebe pokřikují, léčí se či spoluprací vytvářejí silnější útoky.
Zlodějský dareba vám například může pod nohy nalít olej, který mág promění v ohnivé peklo. Skupinka nekromancerů může pro změnu temným rituálem obětovat jednoho ze svých řad, a přivolat tak mocnou posilu.
Jednotlivé synergie vždy záleží na konkrétním prostředí a sestavě protivníků. Hráč však při průchodu hrou může narazit na postavy, které se stanou jeho společníky, podobně jako třeba v titulech Mass Effect či Star Wars: The Old Republic.
Vývoj postavy
Ačkoliv v The Elder Scrolls Online volíte povolání, konkrétní výběr pro hru není až tak zásadní. Většina schopností totiž spadá do obecných kategorií a hráč může postavu značně přizpůsobit svému hernímu stylu. Volba povolání odemyká jen některé specifické dovednostní linie.
Další schopnosti lze získat například zvyšováním hráčské úrovně, speciálními úkoly, soubojem hráčů s hráči nebo přítomností u speciálních událostí ve světě. Vliv má třeba i zbraň, kterou postava právě využívá.
Postup zde není jasně vymezený. Pokud jste například mág, můžete získané body investovat třeba i do nošení těžkého brnění nebo zlepšení boje nablízko.
Schopnosti se dělí na aktivní a pasivní. A ačkoliv se nové "kousky" odemykají na základě hráčské úrovně, aktivní dovednosti se zlepšují využíváním. A pokud s nimi dosáhnete páté úrovně, promění se v lepší specializovanou schopnost podle vašeho výběru.
Vyrábění vlastních předmětů
Je zde k dispozici pět profesí, se kterými lze vyrábět vlastní předměty. Jmenovitě je to alchymie, okouzlování předmětů, kovářství, vaření a zásobitelství. V tom tedy hra nijak zásadně nevybočuje. Výsledné statistiky předmětů však půjde ovlivnit konkrétními surovinami a objevit ty nejlepší kombinace bude na hráčích samotných.
Vývojáři věří, že díky tomuto principu vzejdou nejmocnější předměty právě z hráčských řad. Ve většině on-line her oproti tomu bývají odměnou za nekonečné hodiny strávené soubojem se speciálními nepřáteli.
Veškeré zbraně i brnění navíc půjde vyrábět ve vizuálním stylu všech devíti ras. Hráč sice bude startovat pouze se znalostí předmětů vlastní rasy, bude však možné naučit se i výrobu zbylých osmi typů.
Závěrem
Hra bude motivovat k opakovanému průchodu hrou, bude totiž obsahovat oblasti pro tři frakce. Po dosažení maximální úrovně (50) bude možné změnit frakční příslušnost a hrát těžší verzi obsahu pro danou stranu konfliktu. To samé pak půjde učinit i pro třetí frakci a každá změna umožní získávání lepších předmětů.
Nakolik má hra šanci na úspěch, je v současné době brzy soudit. Pokud však bude dostatečně věrná odkazu série, mohla by uspět. Zatím však nad ní poletuje oblak pochybností a nabízí se otázka, zda to nebude "jen další onlajnovka", pouze v kulisách světa The Elder Scrolls.
Hra je v současné době ve fázi betatestu, do kterého vývojáři v průběhu roku budou pouštět více a více hráčů. Pokud máte o účast zájem, zaregistrovat se můžete na oficiálních stránkách.
Titul by měl vyjít ještě letos, ale zatím ještě není znám jeho obchodní model.