Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Fall: Last Days of Gaia - nový Fallout?

  12:00aktualizováno  6. října 3:49
Třetí díl Falloutu se sice připravuje, ale kdo ví, kdy se ho dočkáme? Zato The Fall již klepe na dveře a chce se legendě vyrovnat, ne-li ji rovnou překonat. Na to, zda má šanci, jsme zaostřili v tomto velmi obsáhlém článku.

The Fall Nemnoho RPG zaútočilo na hráčská srdce tak silně, jako legendární, žel jen dvoudílná, série Fallout od významných hráčů na RPG poli – Black Isle. Ovšem ještě mnohem silněji, tentokrát ale v negativním slova smyslu, zasáhlo hrče zrušení tohoto jednoznačně kultovního studia. Nedá se sice říci, že by tento krok, z důvodů neustálých problémů vlastníka, firmy Interplay, byl kdovíjak překvapivým, přesto všichni tak nějak podvědomě se třetím dílem Fallouta počítali a Black Isle jeho vývoj již několikrát potvrdili. Po oznámení přesmutné skutečnosti zrušení všech projektů Black Isle, propadly početné řady fanoušků této postapokalyptické hry do hlubokého smutku. Ptáte se, proč vám všechno tohle vyprávím, když je v titulku článku psané úplně jiné jméno hry, které na první pohled s Falloutem nemá pranic společného? Odpověď je směšně jednoduchá – ona je tato zdánlivá rozdílnost totiž patrná opravdu jen z názvu a ten nám, jak známo, může být šumafuk. Za prvé – The Fall je svým tématem opravdu hodně podobný Falloutu a nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že by bez něj asi ani nevznikl. Minimálně ne v takové podobě, v jaké se dnes nachází. A taky zaThe Fall druhé – autoři The Fall – Silver Style Studios - se v období nejasností a pří o značku Fallout rovněž rozhodli tak trochu přihřát vlastní polívčičku a nejen, že si vlastní dílko náležitě zpropagovali, ale společně s dalšími firmami se profláklou značku Fallout pokusili získat. To, že se jim to nepovedlo a nakonec se radovala Bethesda, jistě netřeba připomínat, v tomto směru jsou všichni fandové RPG jistě velmi dobře informovaní a kdo náhodou ne, udělá nejlépe, když si rozšíří obzory prostřednictvím nedaleko se povalujícího infoboxu. Teď už se ale směle vrhněme na hru, která by měla rozhodně co říci i bez zprofanovaného námětu.

Ten, jak už z předchozích řádek vyplynulo, čerpá z dosud nevyčerpaného postapokalyptického prostředí, které má mimo jiné za úkol zajistit tu co možná nejhustší atmosféru a podle všeho se mu to i povede. Již ona vize nepříliš pohostinné budoucnosti, se řadí k významným plusům hry, jelikož od doby Fallouta jsme tu až na pár více či méně příjemných výjimek měli výhradně fantasy RPG, jež jsou sice pěkná, The Fall ale na druhou stranu, koho pořád baví zachraňovat svět před padlým černokněžníkem, a to navíc za pomoci elfů či trpaslíků s jejich náležitým vybavením sestávajícím z nejrůznějších brnění, mečů či kouzel. Jednoduše – ne každý má rád fantasy a The Fall je tedy vítanou únikovou cestou. Jistě nepohrdnete ani menším nástinem na první pohled nevýrazného, ovšem na ten druhý

DSR 1(Defensice Sniper Rifle)

DSR 1(Defensive Sniper Rifle)
Na bázi německé útočné pušky G3 byla vyvinuta tato těžká a velice oblíbená odstřelovačka, která slouží především k obranným účelům.

již do puntíku propracovaného, příběhu, který se odehrává ve 21. století, konkrétně v roce 2083 se zase něco pokazilo. Technologický pokrok je nezastavitelný a přesně v tomto období se podle autorů do zcela reálných mezí dostane osídlení rudé planety – Marsu. Vše je připraveno, stačí již jen upravit atmosféru pomocí kyslíku uhličitého. Ideální situace pro fanatickou sektu, která celý plán zhatila a navíc u nás nepříliš vítaný plyn vypustila do zemské atmosféry. Nepříliš zdatní fyzici-chemici, k nimž se řadí i autor článku, by si možná řekli, že se zase až tak moc neděje, jenže ono je tomu přesně na opak. Zásah do ovzduší se ukázal jako fatálně smrtelný pro většinu živého. Přírodní katastrofa proměnila kdysi pěknou planetu v prakticky kompletní poušť, kde poslední zbytky obyvatelstva bojují o holé přežití.

Jak je to s Falloutem 3?

Fallout 3 Fallout 3 má velice, převelice komplikovanou historii. Jeho původní vývoj započal někdy počátkem roku 2001 pod kódovým označením Van Buren. Tenkrát na něm pracovali ještě v Black Isle Studios pod dohledem Interplay a vše se zdálo být v nejlepším pořádku. Jenže Interplayi docházely peníze, tudíž se počátkem roku 2004 rozhodl Black Isle zavřít a zrušit všechny jejich projekty. Tenkrát se třetí díl Fallouta nacházel již za polovinou vývoje, ovšem musel být vyhozen do koše a to i přesto, že se Interplay neustále chvástal vzkříšením této značky. To se nakonec nestalo a za zavřenými dveřmi začaly probíhat rozhovory o odkoupení licence. Aukce se zúčastnili i Silver Style, tvůrci The Fall, ale licence nakonec připadla do rukou Bethesdy, známé především vynikající, ale zabugovanou sérií The Elder Scrolls, která již ohlásila započetí prací na třetím Falloutu. Někteří hráči se nicméně obávají, že Bethesda postapokalyptickou legendu pojme podobným stylem jako Morrowind. Obě jsou sice RPG, ale úplně jiné. Fanoušci Falloutu chtějí svoji nenahraditelnou atmosféru, tak doufejme, že se podaří!

The Fall

Jako každé správné RPG, nabídne i The Fall tvorbu postavy, i když poměrně originální formou. Zpočátku může mnohé zaskočit jen možnost výběru portrétu hlavního charakteru, ale člověk se hned nesmí děsit. Hned po volbě patřičného ksichtu se vaše postavička objevuje před branami „Vlády nového pořádku“, kde se chce nechat najmout. V důsledku logického personálního nedostatku, vás prezident v krátkém rozhovoru rád přivítá a bez větších problémů vezme do prořídlých řad. Poté následuje cesta k jakémusi úřadu, kde vaše postavička dostane vlastní pas a právě zde se otevírá kýžený prostor pro fandy pravověrného RPG, kteří by absenci počátečního formování postavy jen těžko vydýchali.

Nejdříve je třeba rozdělit přidělené bodíky šesti základním vlastnostem, mezi něž krom jiného patří síla, charisma či odolnost. To by samo o sobě bylo ale dost málo a dalo by se mluvit o primitivnosti hodné například Diabla. Naštěstí ještě nejsme úplně u konce a takThe Fall si hráči ještě mohou vybrat některé z celkem čtrnácti schopností, jež poměrně pevně ovlivní další vývoj postavy. Můžete tedy z vašeho reka udělat skvělého bojovníka na blízko, ještě lepšího odstřelovače, špičkového jezdce, od něhož by se i Schumi mohl něčemu přiučit nebo třeba zloděje, kterému by i Thief mohl jen bledě závidět. Směrů je samozřejmě mnohem více a velice zajímavé je, že zcela nové se získávají kombinací těch kterých schopností, což zdánlivě nepříliš košatému stromu hned přidává na větvích. K tomu všemu se ještě nabízí specializace v různých talentech, takže si definitivně nemůžeme vůbec stěžovat, ba právě naopak.

Jedním z vůbec nejoriginálnějších prvků jsou jednoznačně pojízdné stroje, jejichž počet má dosáhnout velice úctyhodného čísla. Auta jsou logicky přítomná v závodních hrách, poslední dobou i akcích, ale v hutném RPG jsme je ještě neměli a přitom se při pohledu na The Fall jeví tak přirozeně. Vozidla mají svým designem přesně zapadat do pošramoceného futuristického prostředí, tudíž se dočkámeThe Fall omlácených džípů, pick-upů, čtyřkolek, ale také autobusů, do nichž se najednou vtěsná celá skupinka. Stejně jako Mel Gibson v Šíleném Maxovi se tak budeme moci prohánět po nekonečných pláních, ovšem nejen to – káry mají být použitelné i v četných bojích, což těmto

Colt Anaconda

Colt Anaconda
Moderní varianta klasického revolveru. Do bubínku se vejde až šest převelice silných 44. střel.

dodá zcela nový, neokoukaný rozměr. Ptáte-li se, jak, že se stroje budou ovládat, odpovídají autoři tak, že údajně přímo, což může znamenat spoustu věcí, ale s největší pravděpodobností půjde o lehký arkádový model prostřednictvím klávesnice.

Ovšem do první vlastní káry je to hodně dlouhá cesta, kterou si projdeme. Hra nás do svého děje dostane pomaloučku, polehoučku, což je jedině dobře, protože v uspěchaném začátku by se méně zkušené hráči ztratili. Pár minut po začátku již dostáváme první menší zakázku od Vlády, která zní vymýcení protivného gangu zvaného Ratskulls, kteří mají mimochodem na svědomí i vaši rodinu, tudíž souboj dostává i příchuť jakési odplaty. Jelikož je gang v jasné přesile a vy ještě pořádný zelenáč, je třeba se porozhlédnout po nějaké té partičce alespoň trochuThe Fall stejně smýšlejících lidí. A jelikož je The Fall skupinovou hrou, tak nalezení kumpánů zase až takovým problémem nebude. Pěkných pár se jich nachází na základně, další pak potkáte v průběhu hry. Management skupiny tak trochu připomíná mix Jagged Alliance a Knights of the Old Republic, což ani omylem není urážka. Velice potěšitelné je, že každý charakter má svou vlastní historii, cíle a osobnost, s níž vás a další parťáky bude konfrontovat. To samozřejmě vyústí v zajímavé i srandovní rozhovory. Pomocné charaktery se samozřejmě také zlepšují ve svých vlastnostech a schopnostech, takže není problém si vytvořit multifunkční partu borců, kde každý umí něco. Rozhodně lepší, než když všichni umí všechno, ale pořádně nic. Zkušenostní bodíky za pokořené nepřátele se přičtou vždy jen té postavě, která zasadila poslední ránu, což je sice trochu divné, ale na druhou stranu, za splněné úkoly se zkušenosti rozdělují rovnoměrně. Postavy si občas potřebují i trochu odpočinout, jinak přestávají být efektivní. K tomu slouží různé hostince apod.

Living World Architecture

LWA
Living World Architecture, zkráceně LWA je jednou ze součástí interně vyvíjeného enginu The Fall. Ve hře se objevuje obrovská spousta nejrůznějších postav a otázkou bylo, jak je všechny zakomponovat do hry tak, aby její svět působil živě a uvěřitelně. Po roce a půl tvrdého vývoje je dnes již možné vytvořit ve hře prakticky libovolné vztahy mezi jakýmikoliv objekty ve hře. Je celkem jedno, zda jde o charaktery, objekty na mapě jako jsou budovy nebo mechanické předměty. LWA se ovšem především stará o všechna NPC a nepřátelské postavy, jimž předepisuje, jak se mají chovat. Každý charakter má určité množství vlastností, které ve hře různě, v závislosti na aktuálních podmínkách, uplatňuje. Čas zde hraje důležitou roli, jelikož i on významně ovlivňuje činnosti postav, takže večer si jde většina například lehnout. Možné zvyky postav jsou skutečně široké a fantazii se meze prakticky nekladou, samozřejmě ve hře se autoři snaží, aby vše působilo v rámci možností realisticky, takže postavy své aktivity například pestře komentují. Velice zajímavě zní vytvoření silných citových pout mezi postavami jako je například láska nebo nenávist. Pozadu nezůstávají ani koníčky charakterů, takže čas od času narazíme například na technického fanatika či nadšeného závodníka. Kapitola sama pro sebe jsou reakce okolí na vaši partičku, které se v průběhu hry formují. Některé NPC vám při boji s nepřítelem například pomohou, jiné zase uškodí. Tohle všechno se prostřednictvím LWA vytváří velice jednoduše, což dává prostor k licencování této technologie jiným firmám. Navíc většinu ze zde popsaného budou moci využít i řadoví hráči v přibaleném editoru, na který se opravdu hodně moc těšíme.

Nejen vaše charaktery disponují propracovanou osobností, tou se totiž mohou pyšnit i obyčejná NPC, jejichž počet rovněž nebudeThe Fall vůbec zanedbatelný a je to jedině dobře, jelikož právě z rozhovorů s nimi se dozvíte veskrze zajímavé informace, které sice nemusíte ve hře vždy zužitkovat, ale rozhodně vám pomohou k dokreslení celkové atmosféry. Všechny NPC jsou naprosto jedinečné, disponují dokonce svými denními aktivitami, tudíž herní svět vypadá skutečně jako živý. Támhle někdo těží dřevo, další zase loví divočáky a někdo úplně jiný se zase snaží sestrojit stroj času, k němuž mu chybí již jen poslední součástka. Ano, tušíte správně – tady se skrývá quest jako poleno. Celkem bychom měli narazit na úctyhodné číslo 150 úkolů, z nichž rozhodně ne všechny bude nutné bezpodmínečně splnit. Maximálně tak nepřímo, jelikož pokud splníte i questy z vedlejší linie, budete mít více zkušeností, a tak lépe splníte povinné zakázky. Ty se naštěstí neskládají jen z vymýcení nepřátel nepřátel nebo donesení vzkazu z místa A do místa B, ale nalezneme i mnohem vypečenější kousky jako je třeba ten od vydavatele místního samizdatu, jenž vás pověří sháňkou pěti zajímavých článků či povídek. Co se týče herní doby, tak ta na RPG sice nedosahuje kdovíjak zázračného numera, na druhou stranu jde oThe Fall příjemný nadprůměr, dnes už možná dokonce maximum. Mluvíme tu o nějakých padesáti hodinách – to v případě, pokud plníte přiměřené množství vedlejších questů. Jestliže splníte všechny, herní čas se ještě prodlouží.

Samotný bojový systém, tedy jedna z nejdůležitěšjích složek celé hry, by se od Falloutu měl lišit v samém základu. Zatímco legenda se s ním vypořádala na tahový způsob, The Fall volí radikálnější a také riskantnější systém, tedy realtime, což znamená minimálně po této stránce zcela jinou dynamiku hry. Na druhou stranu nemusíte se bát přehnané hektičnosti – rychlé reakce sice samozřejmě budou na místě a k úspěchu pomohou, ale když už nebudete stíhat, není nic jednoduššího, než stisknout tlačítko pauzy, které vše pozastaví a vy si tak můžete v klidu promyslet taktiku nebo rovnou rozdat příkazy. Své svěřence tak pošlete na novou pozici, schovat se za bedny, přebít nebo jim určit pózu – jestli mají stát, klečet nebo ležet. TaktickýchThe Fall možností má být velká spousta a s každým novým soubojem, jichž si užijeme doslova obří porci, najdeme nové a nové prvky k použití. Velice zajímavě se nám jeví funkce auto pausy, která se spouští při nejrůznějších okolnostech, které může nastavit sám hráč. Hra se například pozastaví, když se objeví nový nepřítel, někdo z party se výrazně zraní nebo nedaleko vybouchne granát. Nastavení dosahuje slušných rozměrů a hloubky a může být skutečně užitečné.

Situace kolem nejrůznějších předmětů se nedá popsat jinak, než jako velice příznivá. O solidním počtu pojízdných prostředků jsme již mluvili, nyní přichází na řadu zmínka o zbraních. Těch bude takřka 120 základních typů, přičemž mnohé z nich se vyskytnou v trochu pozměněných variacích, tudíž toto již tak úctyhodné číslo ještě výrazně vzroste. Najdeme zde jak pořádné kudly, tak i automatické pušky,

Kuše

Kuše
Spíše taková zajímavůstka, ale ve hře má být rovněž velice dobře použitelná, především pak ve spojení se svou přesností a vychytanými šipkami, které na hrotu mohou mít například jed.

odstřelovačky, brokovnice a ke slovu se dostanou i kompletně vymyšlené kvéry, při jejichž designování si tvůrci pustili fantazii notně na špacír. Obchodování je řešeno The Fall velice zajímavým způsobem, a to konkrétně bez jakýchkoliv platidel, vše se odehrává v rámci výměny. Obchodníci se navíc orientují dle aktuální nabídky a poptávky. Pamatují si tedy, jak často a s čím k nim chodíte.

Grafická stránka je vyvedena kompletně ve 3D enginu, který vedle toho, že velice dobře vypadá a funguje plynule i na slabších strojích, disponuje i velice dobrou přehledností. Kamera se soustředí vždy na aktuálně vybranou postavu, ostatní operují s vlastní, a nutno říci, že velice vyspělou, umělou inteligencí a následují vás. Zpočátku se interface může jevit trochu složitě, ale po několika minutách se již budete cítit jako doma, jelikož vše je maximálně intuitivní. Pro dobrou orientaci slouží detailní mapa. Pokud bychom se měli vyjádřit k provedení postapokalyptického scénáře, tak z toho, co jsme měli možnost vidět, rozhodně nevypadá špatně. Ovšem je třeba si uvědomit, co má vlastně obnášet. Pozadí je v podstatě pořád stejné – tvoří hoThe Fall naoranžovělý písek, ale autoři se s ním kupodivu nespokojili a přidali do rozsáhlého světa i městečka a vesnice, takže stereotypu se snad vyhneme. Grafika tak trochu vázne jen ve zobrazování modelů postav, které by si rozhodně zasloužily ještě určité zlepšení. Na druhou stranu, i kdyby se tak nestalo, hře to na jejím půvabu zase až tak moc neubere a když, tak ho nahradí vynikající hudební složka.

The Fall: Last Days of Gaia určitě patří mezi adepty na nejlepší RPG tohoto roku a s trochou štěstí by se mohlo alespoň přiblížit i dosud nepřekonanému Falloutu. Bez skrupulí si zde přiznáme, že na definitivní pokoření legendy s největší pravděpodobností ani v tomto případě nedojde. Ta má totiž tak posvátnou auru, že to její následovníci budou mít pořádně těžké. Ale řiďme se pořekadlem: nemusí pršet, hlavně když kape. Na tom rozhodně něco je a pokud se této hře podaří splnit vše, co slibuje, máme celkem jasně postaráno o výplň podzimních, možná i zimních měsíců. The Fall by totiž měl být vydán na přelomu října a listopadu, to už snad vydržíte, ne?

Minirozhovor s šéfem Silver Style a designerem The Fall – Carsten Strehse

Otázka: Kde jsi se inspiroval při psaní příběhu k The Fall?
Odpověď: Jedna jediná inspirace to nebyla. Zhlédnul jsem snad všechny filmy a přečetl bezpočet knih k tématu. Co se pak týče her, bral jsem inspiraci z takových klasik jako je Neverwinter Nights, Gothic nebo Knights of the Old Republic. V nich jsem se ovšem díval více na samotný herní systém, než na příběh.

Otázka: Za dva a půl roku vývoje se toho může stát opravdu hodně. Jak moc jste se za tu dobu odchýlili od původního konceptu, případně jaké kompromisy jste museli podstoupit?
Odpověď: Technické možnosti v bodě vydání je na začátku vývoje vždy velice těžké odhadnout. Především po této stránce jsme se odchýlili od původních plánů. Náš současný engine nyní umí takové věci, o nichž se nám před více jak dvěma léty ani nesnilo. Co se týče hratelnosti, nemuseli jsme dělat žádné kompromisy. Kdyby vyvstaly nějaké problémy, neváhali bychom a hru odložili.

Otázka: Jak vidíte své šance jako nezávislé vývojářské studio s nepříliš propagovaným titulem proti velkým hitům jako je třeba Knights of the Old Republic?
Odpověď: především rozhoduje kvalita samotné hry a to je parketa, kde se cítíme být silní a myslíme, že můžeme držet krok s konkurencí z USA a v některých ohledech být i lepší. V Německu i ve světě je velká spousta fandů RPG a myslíme, že budou rádi, když si alespoň na chvíli odpočinou od všeho toho vybíjení orků a draků. To ale vůbec neznamená, že bych neměl rád fantasy odvětví, ba právě naopak. Znám z něj spoustu kvalitních her, jen si myslím, že si RPG hráči zaslouží nějakou tu změnu.

Otázka: Co říkáš na celosvětově rozšířený názor, že The Fall je v podstatě pokračováním Falloutu?
Odpověď: Pokud se podíváte na oba produkty, nemůžete s tímto názorem souhlasit. Tedy až na to, že se obě hry odehrávají v postapokalyptickém prostředí, nemají mnoho společného. To sice může fandy Falloutu rozhněvat, ale je to tak. Myslím, že to všechno vzniklo ze situace, kdy jsme se snažili získat licenci na Fallout. Někdo si asi myslel, že pokud bychom ji získali, tak se z The Fall stane Fallout 3. Ale tak jsme to nikdy neplánovali. Kdybychom licenci získali, byl by Fallout 3 kompletně nový projekt.

Index očekávání: 95%
Autor:




Nejčtenější

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.