The Great Escape - pozdrav z lapáku

  12:00aktualizováno  28. srpna 1:45
Film Velký útěk zůstává i přes své stáří stále v povědomí velké části současné populace. Dočká se od ní Steve McQueen alias Vergil Hilts pomoci při útěku z legendárního vězení Stalag Luft III v nové akci z pohledu třetí osoby?

The Great EscapeDnešní situace kolem válečných filmů není právě růžová. Téma druhé světové války bylo propráno minulými desetiletími více než Colombův otrhaný baloňák. Novodobý model plytkého romantického příběhu, který s válkou spojuje maximálně Messerschmitt prolétnuvší za objímajícím se párem superhrdinů, rozhodně není tím pravým ořechovým. „Útěkovým“ filmům, jakým byl například Motýlek s Dustin Hoffmanem nebo Velký útěk se Steve McQueenem, jednoduše odzvonilo. Umíráček naštěstí dosud nezazněl a na dlouhou dobu asi nezazní počítačovým adaptacím filmových legend; přesně 40 let po někdejším kasovním trháku přichází tým Pivotal Games se zajímavým skloubením několika žánrů, jehož kostru netvoří pouhá filmová licence.

The Great EscapePříběh The Great Escape nicméně licence využívá měrou vrchovatou. Z toho vyplývá na povrch rovnou pět hlavních charakterů, s jejichž osudy se má hráč možnost ztotožnit. Zhruba první polovinu hry tak tvoří jakýsi prolog k vlastnímu Velkému útěku, ve kterém se všech pět hrdinů setkává vlivem nejrůznějších událostí za vysokými ploty legendárního Stalag Luftu III, aby se vzápětí po tiché noční akci znovu rozešli vlastními cestami. Autoři tak lišácky vytvořili podmínky pro variabilní a osvěžující střídání herního prostředí, které ve zpětné vazbě vůbec nemá fragmentující efekt, ale naopak vypráví zajímavý příběh party zatracenců na nepřátelském území.

Mnohem méně homogenní je samotná žánrová skladba hry. Již úvodní sestřelování Messerschmittů v kabině střílny automaticky pilotovaného bombardéru následované diametrálně odlišnou „stealth“ misí v izolaci nacistického tábora zavdává otázku, co autoři po hráči vlastně chtějí? Naštěstí se z pejskokočičkovského dortu vypekla lahůdka, která by čtvernožcům zaručila místo šéfkuchařů v leckterém hotelu druhé třídy. Žánrové rozdělení totiž není nijak krkolomně příkré a je patrné, že Pivotal Games tvořili hru přístupnou širokým masám. Zmíněné „stealth“ mise by tak v podání týmu splnil i podnapilý záškodník v zářivě rudé košili s nápisem „hit me“;The Great Escape případné adventurní prvky se smrskávají v obávaný transport předmětů z místa A na místo B; akční část je zde poněkud do počtu a hlavní tahák, finální závody na ukradené německé motorce, ani v nejmenším nevyžadují řidičský průkaz skupiny M. The Great Escape tak v lecčems připomíná jinak výbornou, žánrově však rovněž nesourodou Shadow of the Empire, starší akci ze světa Star Wars.

Výsledkem přístupnosti masám je bohužel do očí bijící jednoduchost. Mise jsou přímo stavěny k bleskovému proběhnutí od začátku do konce bez jediného zaškobrtnutí, jak fyzického, tak myšlenkového. Například stráže – ty sice nejsou nijak slepé a reagují na zvuk, ovšem co naplat, když prostředí, jímž voják ve stejných trasách cyklicky korzuje, přímo křičí: Za touto bednou se skrč, za támhletou kládou se musíš proplazit, aby ses dostal stráži do zad a mohl ji v klidu uškrtit s pokračovat zdáli viditelným průlezem… Ve stejném duchu jsou graficky zvýrazněny veškeré interaktivní předměty zakreslené navíc v přehledné automapě. Hra se ale překvapivě nezvrhává v bezduché plnění předem naskriptovaných situací, ale stává se oddechovou odreagovávačkou bez nutnosti přemýšlení. Drobnou výtku si nicméně zaslouží motorkové The Great Escapeintermezzo v posledních dvou ze sedmnácti misí, které se v mnohém podobá proklínaným závodům z české Mafie. Ovladatelnost stroje chrchlajícího jako alkoholik se záškrtem hraničí se snesitelností, což dokazuje i fakt, že se na zemi většinu času neválí pouze hráč, ale rovněž stádo uměle inteligentních nacistů. Autoři se hru snažili ztížit a mírně prodloužit také omezením počtu úložných pozic. Při uváženém postupu však i na konci jedna mnohdy zbude a každá z misí zabere průměrně patnáct až dvacet minut herního času.

Samotným designem misí jako by si věznění britští důstojníci dělali z třetí říše dobrý den s každým východem slunce. Stejně jako filmem i hrou se line příjemná, odlehčená atmosféra. Nepřijdeme samozřejmě o typické dřevěné chatky, ploty obehnané ostnatým drátem nebo tajné hloubení tunelů. Zábava začíná hned se třetí misí odehrávající se na starém hradě, ze kterého je nutné uprchnout pomocí telegrafního vedení. Vzápětí jsou kamenné zdi vystřídány zamrzlou soutěskou, kde se ke slovu konečně dostávají zbraně. Ne tak jako v uhánějícím vlaku šacovaném gestapem, kde aktuální postavu zloděje Hendleyho navíc neskutečně The Great Escapezdržuje napůl slepý a zcela strachy podělaný padělatel Blithe ovládaný jednoduchými příkazy. Tím, ani krádeží letadla nebo zběsilým úprkem kamennými uličkami před gestapem, tvůrčí fantazie designérů nekončí a hra si schovává ještě několik trumfů.

Grafika The Great Escape se pohybuje někde na úrovni počátku minulého roku a působí vyloženě účelově. Tím ovšem do jednoduchého konceptu celkem zapadá a navíc není tak náročná na hardware. Viditelné zpomalení nastalo pouze při přechodu mezi interiérem a exteriérem. S grafickým zpracováním pak kontrastují propracované detaily, jichž si obyčejný hráč mnohdy ani nevšimne - nepřátelé jsou rozděleni na zásahové zóny, po smrti se ve smrtelných křečích ještě chvíli cukají a veškeré stojící postavy sebou neposedně vrtí, kýchají a natáčejí své virtuální panenky hráčovým směrem. Co se povedlo, je hudba příjemně odlehčující tíživou atmosféru nacistických táborů smrti. Za zmínku stojí rovněž namluvení, které svou nízkobitážní kvalitu plně nahrazuje dokonalým přízvukem jednotlivých postav. Někdy opravdu nelze rozeznat, zda jde pouze o angličtinu s německým přízvukem nebo regulérní germánštinu.

The Great EscapeOvládání je řešeno klasickou kombinací myši a klávesnice, objevuje se zde ale také několik zajímavých prvků. Vedle nápadu se šmírováním klíčovou dírkou je to zejména systém nahlížení za rohy, jenž je řešen stiskem shiftu a příslušné směrové klávesy. Tímto způsobem se lze poměrně neobvykle vyklánět i nahoru, což je v několika situacích nepostradatelné, podobně jako přepnutí do pohledu první osoby při střelbě v akčních částech. Toto řešení je dosti nešťastné, neboť aktivací pohledu se sice objeví spásný kurzor, jímž lze rozumně zacílit do prostoru těsně pod plechovou helmou, avšak hráč je zároveň fixován na jediném místě bez možnosti pohybu. Naštěstí je tisknutí spouště náplní pouze asi tří misí.

The Great Escape patří k nízkokalorickým přesnídávkám, které lze s chutí slupnout za dvě odpoledne. Nevelkým rozsahem podpořeným nepřítomností multiplayeru však sousta v ústech poněkud tuhnou a s příchodem hlavního chodu v podobě akcí připravovaných na plodné poprázdninové období je jednoduchá akce rychle vyplivnuta. I tak si ale Steve McQueen alias Virgil Hilts ponechává jisté kouzlo a své příznivce si jistě najde.

The Great Escape
Minimum: P-750, 128 MB RAM
Optimum: P-1000, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: screenshoty / demo / E3 2003 video
Výrobce/distributor: Pivotal Games / SCI
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: $1#8221;http://www.gothamgames.com/greatescape” target=_blank>homepage
Verdikt: Nenáročná arkádová akce s filmovou licencí.
Hodnocení: 69%
Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

Další z rubriky

Jen kvůli příběhové kampani si Battlefield V nekupujte. I když je skvělá

Battlefield 5

Navzdory zpackanému oznámení a mizerné betě to vypadá, že letošní Battlefield je možná ten vůbec nejlepší v historii...

RECENZE: World of Warcraft vyostřil boj Hordy a Aliance - druhá část

World of Warcraft: Battle for Azeroth

V pořadí již sedmá expanze online hry na hrdiny World of Warcraft láká na válku mezi znepřátelenými frakcemi, ale i...

Příběh barda po třiceti letech. Recenze The Bard's Tale IV

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep

Říká se, že hudba je nejlepší lék. Ve světě The Bard's Tale je také nejmocnější silou. The Bard's Tale IV je návrat do...

Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám
Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám

Každého z nás někdy před odchodem na hřiště odchytla máma, aby nám namazala pusu ještě před tím, než nás ošlehá vítr. My jsme jen zakouleli očima a chtěli mít tuhle proceduru co nejrychleji za sebou. Ale jak se říká, maminka má vždycky pravdu.

Najdete na iDNES.cz