The Mark of Kri - muž s cejchem smrti

  12:00aktualizováno  12. ledna 3:29
Jenom jeden muž dokáže zastavit ambice temného pána. Na světě je pouze jeden vyvolený hrdina, který dokáže porazit armádu jeho přisluhovačů a pohůnků. Rau, nepřemožitelný barbarský válečník! Seznamte se.

The Mark of Kri

Se Sony se v poslední době zkrátka musí počítat. Tím rozhodně nemyslím jejich konzoli PS2, tam se to rozumí samo sebou, ale jejich současné herní výtvory, kde najdeme dílem výtečné či alespoň hodně dobré kusy jako ICO, Primal, The Getaway a nikoliv naposledy pak zde recenzovaný The Mark of Kri. Již z prvních dojmů bylo každému zřejmé, že tahle hra vypadá minimálně velice zajímavě a já to tímto hodlám definitivně rozseknout.

Hlavním hrdinou zdejšího příběhu je jeden nepřehlédnutelný chasník, který v kontextu zbyvších obyvatelů tohoto světa z jedniček a nul působí, no řekněme třeba jako kulturista Pavol Jablonický v redakci konzolové sekce BW. Čili je to vcelku nehorázně nadělaný řízek a nedosti na tom, ostatní převyšuje nejenom svou úžasnou muskulaturou, ale též výškou, takže pakliže mu někdo chce pohlédnout z oči v očí, musí si na případný pohovor přinést minimálně židli. Nicméně co se týče nějakého rozmlouvání se zdejšími NPC, toto se odvíjí toliko v klidu místního hostince, kde vám každý nově příchozí vždy zatepla vyklopí důležité info postrkující příběhový scénář o kousíček dále a hlavně blíže temnému pánovi, v jehož stínu bandité a jim podobná chátra plundrují tuhle zemi, pročež se bryskně postaráte o dílčí nápravu díky “magickým“ dveřím téhle stylové knajpy, jež vás ihned přenesou do žádané oblasti.

The Mark of Kri

Co vás asi na první pohled “zarazí“ je grafické zpracování. Mark of Kri totiž do jisté míry evokuje představu roztomilých herních disneyovek a aby také ne, když se na vizuální části spolupodílel člověk ze zmíněného studia krále filmových pohádek. Má výtka vůči zdlouhavému nahrávání každé úrovně je zapomenuta v okamžiku, kdy se v tento moment na obrazovce prezentuje půvabný artwork, který poté plynule přejde do enginu hry - podařené kouzlo. Třebaže grafická stránka věci je trochu jednodušší a nepříliš detailní, stále má nezaměnitelný a osobitý rámec, takže dávám body za celkový umělecký dojem.

Jestliže jste se však nenechali zmást prvním dojmem z pohádkových obrázků, musím prozradit, že vás čeká naprosto syrová akce pro dospělé. Svým způsobem snese příměr s podobně koncipovaným Tenchu, neboť i zde budete jednotlivými levely kradmo postupovat vpřed a likvidovat stráže naprosto neuvěřitelnými fatalitami, které nabízejí pár opravdu drsných záběrů př. na kutálející se hlavu, o niž jedním pohybem ostří vašeho dlouhého meče přišel nepozorný ozbrojenec. Nicméně abych tohle uvedl na pravou míru, díky shora citovanému grafickému stylu to nevyznívá až tak brutálně, co v avizované sérii Tenchu.

The Mark of Kri

Jednotlivé herní úrovně jsou striktně lineární a to je asi největší výtka, kterou bych tady vůči autorům měl, anžto je všechno až příliš předdefinované (a to včetně postavení nepřátel na place, což je určitě škoda pro eventuální opakované hraní). Na druhou stranu se u toho budete až do konce výtečně bavit a v momentě, kdy vám herní schéma začne připadat možná již trochu monotónní, přichází finále, takže není důvod plakat nad rozlitým mlékem. Co je na Mark of Kri tak přitažlivé je skutečnost, že povětšinou máte volbu, jak se s problémem vypořádat. Tím problémem jsou samozřejmě hrstky hlídkujících žoldnéřů, jež je třeba udolat a tady se nabízejí dvě základní cesty. Buďto je potichu ze zálohy zpacifikovat, nebo si to s nimi rozdat tváří v tvář za pomoci skromného arzenálu zbraní, nicméně soubojový systém je tak sofistikovaný, že vyžehlí vrásky u všech škarohlídů. Pravda, pro některé případy vám postačí opakovaný stisk jediného tlačítka pro výpad zavčas kombinovaný s nepřekonatelným krytem, nicméně při obklíčení či střetu s oponenty, kteří ve fitcentru již také nějakou tu hoďku strávili, je potřeba vytáhnout promyšlenější strategii. Systém na sebe navazujících úderů vytvářejících tak rozličná komba je nesmírně zajímavý a zajímavě propracovaný, přičemž ani zde nechybí efektní fatality, resultující v nemilosrdnou anihilaci The Mark of Kri nešťastníka, který měl tu drzost se vám postavit. Pokud se však vyhnete konfrontaci, třeba již z toho důvodu, že máte na kahánku a checkpoint** jste minuli ani nepamatujete, přichází vhodná chvíle pro stealth manévry. Pro tento účel vám výborně poslouží váš věrný druh ve zbrani - pták Kuzo, jehož je možné posílat na vytyčená vyvýšená místa, aby zmapoval terén, přičemž se pak lze dívat jeho očima na lokaci, která leží hnedle před ním a přitom ještě tak daleko před vámi! Příležitostně vám dokonce pomůže vyřešit nějaké to puzzle, což spočívá především v aktivování nějaké jinak nedostupné páky pro otevření dveří, ale s hádankami tady jinak příliš nepočítejte, je to zejména o střetech meč na meč. Avšak nápad s Kuzem je vpravdě originální a je to další střípek do herní mozaiky výborných motivů, jichž nám tu tvůrci ostatně nabízejí přehršel. Po opatrném prozkoumání dané oblasti přichází na řadu vaše "maličkost", která se především musí vypořádat s nepříjemnými trubadúry (díky ikoně nad jejich hlavou jasně rozeznatelní i z dálky), kteří - pakliže vás spatří - vyhlásí okamžitě poplach resultující v potíže v podobě přivolaných posil, což může mít občas fatální následky. Obezřetné plížení až za záda vaší oběti je později nahrazeno alternativou střelby z luku, kde jeden vydařený zásah znamená okamžitou smrt, přičemž způsob The Mark of Kri zaměřování je v Mark of Kri jedním slovem parádní. Vedle toho tu ovšem nemohu opominout ani takové libůstky, jako je postup podél zdí á la Metal Gear Solid a posléze efektní čapnutí hlídače stojícího za rohem provázané s nějakou nadmíru povedenou fatalitou, které se navíc obměňují, takže ho můžete omlátit hlavou o zeď - jako když používáte beranidlo, prozaicky uškrtit anebo jej připíchnout ke stěně pomocí věrného meče, jehož ostří má pravděpodobně kvalitu Zeleného osudu z báječného filmu Tygr a Drak. Nedosti na tom tu existuje i varianta, v níž vystupujete s holýma rukama, kdy je však při dobrém načasování možné vyrazit zbraň z rukou vašeho soka a tuto mu pak bryskně věnovat nazpět - bohužel vám za tento akt nepoděkuje, neboť mu v daný okamžik jdou skrze hlavu trochu jiné věci, než myšlenky na způsob, jak nejlépe vyjádřit své díky...

Pohybové aktivity našeho reka nenabízejí nic zázračného. Chůze a běh a na předem stanovených místech pak automatizace pohybových činností jako je šplhání po žebříku, plížení podél stěn a zdí či vyskočení a přelezení nějaké vyšší platformy. Pro přechod do soubojového módu pomocí pravého analogu označíte blízké nepřátele, což resultuje v jasnou indikaci nad jejich hlavou, korespondující s jedním tlačítkem na vašem ovladači. The Mark of Kri Stiskem adekvátního tlačítka pak útočíte na konkrétního soupeře. Jednoduché a geniální. Určitým problémem však může být jistá nemotornost hlavního hrdiny, jehož pohyb je nyní omezen na poskakování a úkroky okolo takto “locknutého“ soupeře, protože např. při srovnání se soubojovým režimem prezentovaným v Soul Reaverovi není tato fáze v Mark of Kri zcela vyladěna a příležitostně se špatně určuje směr přesunu vašeho bijce. Nejvíce to zamrzí za přítomnosti lučištníků, jejichž střely nelze blokovat, takže se vyplatí postavit se tak, aby nebližší útočník a vzdálený střelec (povětšinou v bezpečí na nějakém ochozu) stáli v jedné rovině a vy byli v zákrytu - pročež se smrtonosné šípy poté zabodnou do zad vašemu soupeři, jenž proti vám momentálně stojí tváří v tvář. I když také ne vždy, jelikož tu střetnete řadu obrněných jedinců, na něž jsou tak šípy - než je zbavíte jejich brnění - krátké. Ideálním kompromisem pro rychlé odzbrojení je masivní obouruční sekera, jíž získáte až na konci celé story a která nabízí opravdu málo viděnou destrukci v řadách soupeřů, kteréžto dokážete nyní doslova krájet na kusy. Pakliže se navíc vydaří navázat dvě a více komb po sobě, budete svědkem neuvěřitelného tance smrti, při němž nepřátelé odpadávají po vlnách.

The Mark of Kri

Blížíme se do finále a jelikož zbývá ještě něco času, lze pohovořit na téma kamera. Je tak trochu zvláštní, že všechny v prvním odstavci zmiňované tituly od Sony nemají práci kamery zcela optimální a to také díky záhadnému faktu, že máte velice striktně vymezené prostředky (vyjma Primalu) na nějakou manuální korekci úhlu pohledu. V Mark of Kri je nabídnuta toliko alternativa “vlastního pohledu“ (zpoza zad) pro rozhlížení se vůkol a jinak je práce kameramana plně v rukou tvůrců - ale nutno říci, že až na pár nepříjemných okamžiků se s tím vývojáři dokázali srovnat akceptovatelným způsobem, byť jejich práci do značné míry ulehčuje fakt, že se nedočkáte nějakých zrádně členitých scenérií. Každopádně registrujeme tak další kladné bodíky do závěrečného hodnocení!

Zkrátka Mark of Kri je povedená hra, která by vám neměla chybět ve sbírce a přes její jistou repetetivnost (tady až s pozdějším herním časem) a přímočarost si ji dovolím doporučit všem akčně založeným hráčům, pro něž se může stát doslova kultovní záležitostí. Na závěr snad jen zmínka o sympatických bonusech, kam patří bojování v arénách, zpřístupňování podařených artworků či dokonce nových obleků pro tohle dobrodružství, jenž si můžete v již dokončených The Mark of Kri levelech klidně zopakovat, pakliže jste tu třebas nesplnili všechny zadané úkoly. Vše je přitom pěkně provázané, pročež splněním úkolů v každém levelu se otevře nová aréna a její kompletací získáte zase slušivé oblečky. Dlužno poznamenat, že v aréně, v níž se toliko bojuje, bych doporučil strávit něco více času, v poslední herní úrovni vám takto nabytý trénink přijde jistě vhod. Neboť herní finále je nepříjemně hektickou záležitostí, v níž v každé další místnosti dochází k neuvěřitelné akční řeži, která tak poněkud devalvuje prvotně vrcholně pozitivní dojem ze hraní tak hodnotného kusu, jako je The Mark of Kri.

** Checkpoint:
Abych to uvedl na pravou míru - v průběhu každého levelu začínáte od nuly a během putování z místa A do místa B narazíte na spoustu power-upů pro okamžité sebrání a aplikování, jako jsou uzdravovačky nebo bonusy pro navýšení stupnice zdraví (takže více vydržíte), leč jsou tu i speciální save svitky, jež lze využít až ve vámi zvolený okamžik pro uložení vašeho postupu. Navzdory skutečnosti, že se jedná toliko o dočasný sejv, neboli po vypnutí hry se ocitnete vždy na začátku konkrétního levelu (musíte jej tedy dohrát z jedné vody načisto), rozhodně jde o inteligentní a příkladný přístup k věci!

The Mark of Kri
Výrobce/Vydavatel Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 699kB
Verdikt: Chytlavá fantasy akce, která v závěru možná trošku ztrácí dech, ale stále se jedná o poutavé dobrodružství, jehož by bylo chybou minout!
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...