Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Matrix Online

  12:00aktualizováno  15. září 12:07
Matrix se vrací! Na první pohled vypadá velmi nadějně. Kromě prostředí s atmosférou filmu se chystají i propracované souboje a unikátní formování postavy pomocí programů. Tohle už by mohlo dopadnout, co myslíte?

The Matrix Online Kdo by neznal Matrix? Vždyť fenomén posledních roků se dostal prakticky do všech koutů naší zemičky a stal se jedním z milníků filmového průmyslu několika minulých let. Přes sestupnou kvalitu filmových zpracování si svět Matrixu mnoho lidí zamilovalo a jen těžko vstřebávají fakt, že kromě ždímačky peněz v podobě možného prequelu celé série, už toho moc z velice promyšleného prostředí kybernetického světa, který ovládají stroje, neochutnají. Mnoho lidí by nevsázelo ani na počítačová zpracování, vždyť hra Enter the Matrix po kvalitativní stránce propadla, ovšem právě v této oblasti se celkem očekávaně strhne ještě pěkná mela, která bude mít Matrix coby společného jmenovatele. Největším z těchto projektů je právě The Matrix Online, na němž se podílí i duchovní otcové Matrixu – bratři Wachovští. Zpočátku se o projekt po produkční stránce staral UbiSoft, avšak ten z něj celkem nedávno nečekaně vycouval, tudíž se studio Warner Bros. ještě v důsledku nemalých nákladů pěkně prohne. O samotný vývoj se stará dobře známý Monolith, který toho má za sebou již spoustu, ale zatím žádný MMO titul. The Matrix Online

Ono se to ostatně dá vyčíst z názvu, ovšem i tak je informace, že The Matrix Online bude patřit do neustále rostoucího žánru masivně multiplayerových her, zcela klíčová.

A je to venku. Ono se to ostatně dá vyčíst z názvu, ovšem i tak je informace, že The Matrix Online bude patřit do neustále rostoucího žánru masivně multiplayerových her, zcela klíčová. Vždyť to znamená, že se ty tisíce fandů budou moci střetnout tváří v tvář nebo bok po boku a prozkoumávat filmem nakopnutý svět. Ovšem, z jistého hlediska byla filmová trilogie jen jakýmsi neduživým začátkem a teprve nyní přichází to pravé. Podobné tvrzení ostatně potvrzují, nutno říci, že zřejmě za vidinou nemalého zisku ze zdánlivě vyždímaného tématu, i bří Wachovští, ale v případě, že se Monolithu povede vytvořit atmosférický, rozsáhlý, smutný a svým způsobem syrový svět, nemuselo by to celé být daleko od pravdy. Ne nadarmo se tvrdí, že o průběžnou kvalitu MMO her se stará komunita hráčů za pomoci několika desítek designerů. A jak víme, spolky jsou kolem Matrixu hodně silné a není těžké si představit situaci, kdy by online verze přilákala i lidi hrami dosud netknuté, což jedině potvrzuje letošní E3 prezentace, která po na informaceThe Matrix Online víceméně pustém roce, opět zanesla do některých nezodpovědných otázek světlo a je příjemné vidět, že hra již zcela zjevně získává reálné obrysy, vždyť je také ve výrobě čtvrtým rokem. Ale je nutné dodat, že zřejmě poslední šanci Matrixu pro návrat na výsluní, je třeba brát zodpovědně, jelikož se stejně jako propadákem může stát hotovým zlatým dolem.

Hra logicky navazuje na konec posledního dílu trilogie a mapuje tak dosud prakticky nenastíněné období, tudíž mají autoři docela volnou ruku v jeho vytváření, kterou jim však nemálo korigují režiséři filmu a dá se říci, že je tomu tak správně. Hra začíná dobře známým připojováním a k tomu uzpůsobené obrazovce, na níž je třeba si zlehka vytvořit vlastní charakter. Většina jeho vývoje by však měla probíhat v samotné hře, kde tak bude možné dělat prakticky cokoliv a tím si vylepšovat statistiky i schopnosti. Logovací obrazovka obsahuje všechny důležité informace jako jsou vlastnosti postavy, její ohoz apod. V neposlední řadě se zde nachází tabulka s konfiguracemi všemožných programů, jež máte k dispozici. Je třeba siThe Matrix Online uvědomit, že se tím nemyslí jen ledajaký software, protože ve světě Matrixu je programem ve své podstatě všechno. Od zbraní až po vlastní myšlenky či zkušenosti, ve hře prezentované samozřejmě skilly. Na připojovacích místech, jichž je v rozsáhlém prostředí velké množství a jsou reprezentované nejrůznějšími stanovišti, si své programy můžete schovávat a libovolně nahrávat do mozku nebo kam to vlastně všechno jde. Je tak jasné, že tato skladiště budou mít vlastně neomezenou kapacitu a vše, co se naučíte si sem jednoduše přehrajete. Z toho vyplývá pro někoho možná nepříjemná skutečnost spočívající v nedostatečné kapacitě ukládacích míst vlastní postavy. I ta však půjde vylepšovat, přesto se však budete muset hodně rozhodovat, a to především v pozdějších, programy přesycených chvílích, jaký ze softwarů si vzít na tu kterou akci. Každá schopnost jako například hacking, aikido nebo třeba odstraňování vypečených zámků bude zabírat určitý počet slotů v závislosti na tom, jak bude vyspělá a užitečná. The Matrix Online

Je třeba si uvědomit, že v The Matrix Online nenarazíme na systém tříd, tudíž budou jedině programy fungovat jako účinné rozlišení

Je třeba si uvědomit, že v The Matrix Online nenarazíme na systém tříd, tudíž budou jedině programy fungovat jako účinné rozlišení. Například pokud partička potřebuje léčitele, není nic jednoduššího, než, že se jeden z borců, kteří obyčejně hrají třeba mlátící mašiny, překonfiguruje a pomůže ostatním lékařským uměním. Samozřejmě jen pokud bude disponovat potřebnými a účinnými programy. Je také třeba si uvědomit, že se takhle budou moci přeorientovávat úplně všichni. Nováčkům to tak dá jistou výhodu a do značné míry srazí rozdíly mezi nimi a pokročilými borci, protože nejen, že jim někdo může jednoduchou cestou darováním programu vypomoci, ale oni sami s nimi navíc mohou zacházet tak účinně, že se vyrovnají i postavám, které jich mají mnohem více, ale nevybraly si prostě dobře. Přihlašovací obrazovka navíc dodá hře správné napětí, jen si vzpomeňte, kolik vypjatých momentů nabídly filmy jen prostřednictvím adrenalinového úprku postav k místům odpojení. Hráči tohle nebudou muset udělat, bude stačit když si například přehodí skilly.

Filmová trilogie Matrix

Když se v roce 1998 objevil Matrix, strhla se s ním obří mánie, kterou nečekali snad ani sami tvůrci – tajemní bratří Wachovští, kteří jsou proslulí svým křečovitě utajovaným soukromím a podle bulvárního tisku i podivnými choutkami. To však nic nemění na tom, že Matrix byl teprve jejich druhým dílkem a že se tito minimálně nevšední lidé dříve živili tesařským řemeslem. Měli ale velkou zábavu v dlouhém filosofování nad vším možným, náboženstvím počínaje a světskými záležitostmi konče. Studio Warner Bros. se na jejich projekt netvářilo zpočátku nijak nadšeně, jak už to ostatně u podobně revolučních projektů bývá, ale nakonec se uvolilo k přiměřeně vysokému rozpočtu, jenž Wachovští dokázali vytěžit do posledního dolaru. Příběh o světě, který ovládají stroje a náš život simulují pomocí programu Matrix, si nezískal jen málokoho. Film se vyznačoval mnohými podobenstvími a skrytými odkazy, ať už na náboženství všech možných druhů nebo na japonské animované snímky, z nichž si podle znalců Matrix vzal více, než bylo možná potřebné. Dodnes se fanoušci odkrýváním odkazů baví, což jedině svědčí o jejich propracovanosti. Tento snímek byl zkrátka a dobře grandiózním úspěchem, na nějž bylo třeba navázat jak z komerčního, tak i příběhového hlediska. A světe div se – stalo se tomu tak. Wachovští vymysleli neotřelý způsob a natočili vlastně další, ovšem tuze dlouhý, film, který pak rozpůlili a s půlročním intervalem pustili do kin. Matrix: Reloaded přišel ve druhém čtvrtletí minulého roku, Revolutions na jeho konci. Naneštěstí se již obě tato pokračování nepodařila tak, jak se očekávalo. A věru, že očekávání byla takřka nesplnitelná, proto se Realoaded dá v globálním měřítku označit za velice povedený film a Revolutions minimálně za nadprůměr, avšak v rámci Matrixu to nebylo kdovíjak světoborné, především pak na rozpolcený třetí díl si mnozí pěkně postěžovali. Za zmínku stojí ještě kolekce devíti animovaných epizod v cyklu Animatrix, který osvětluje pozadí celého Matrixu.

Programy hráči získají samozřejmě ve hřeThe Matrix Online a ty se budou postupně vylepšovat používáním. I to se však musí umět. Kdo si bude chtít vyvinout všeobecně výkonný software, ve srovnání s trochu jednostranněji zaměřeným charakterem ztratí, minimálně pak v krátkodobém horizontu. Tato jednostrannost bude spočívat v hierarchickém stromu dovedností, které se budou specializovat na sobě podobné schopnosti. Dá se prohlásit, že půjde o jakási komba, i když systém bude mnohem složitější. E3 nabídla například demonstraci postavy na 12. levelu, která se plně spolehla na sílu aikida stromu. Ten jí dovolil bojovat nejen naprosto na hraně, ale zpřístupnil i unikátní a jinak nedosažitelné údery. Navíc si postava zlepšovala všechny skilly mnohem rychleji, než kdyby jich měla jen část a zbytek doplněný například hackovacími schopnostmi. Ty by se však v dané situaci vůbec nehodily. Tak je třeba přemýšlet a také jednat. Je jasné, že časem prostě začnete využívat jen určitou skupinu programů, jelikož je máte na vysoké úrovni, ovšem i tak se třeba díky namasterování této oblasti vrhnete na něco jiného a ozkoušíte si tak mnoho rozličných stylů. Programů a jejich kombinací samozřejmě bude s časem přibývat, v tom tkví ostatně jedna z předností MMO her a vězte, že abyste se stali v něčem mistrem, budete muset The Matrix Online vyvinout značnou snahu, ale zase by to mělo být možné i pro hráče, kteří se hraní nevěnují tak často. Takže, babo raď! Rovněž s vylepšováním a konfigurováním oblečení mají tvůrci řadu plánů a nemyslíme jen těch vizuálních. Půjdou rovněž vylepšovat jejich vlastnosti, tudíž pěkný latexový obleček bude moci ukrývat zákeřné a do poslední chvíle neidentifikovatelné programy, kterým je pak těžké vzdorovat. A vyloučena není ani zlepšená ochrana proti nepřítelovým úderům a střelám. Autoři si to představují zhruba tak, že hráči budou mít pro různé akce připravený ohoz i s předdefinovanými programy, takže stačí jen sáhnout do garderoby a vydat se do nehostinného světa.

Především jedna věc je naprosto zarážející – všechno, co můžete vidět například z vyvýšeného místa, můžete i bez problémů navštívit.

Když se pořádně připravíme, můžeme se konečně přihlásit, což probíhá formou obligátní, zeleným textem protknuté obrazovky, a jít plnit zakázky. Naše aikido postava se objevila ve světě s několika dalšími a hned přišel do cesty pěkný úkol, který spočíval v zabití jakéhosi Blood Drinkera, příslušníka řádu Vyhnanců, jedné ze tří v Matrixu o moc bojujících frakcí. Procházka po městě byla úchvatná, jde oThe Matrix Online skutečnou metropoli se vším všudy. Především jedna věc je naprosto zarážející – všechno, co můžete vidět například z vyvýšeného místa, můžete i bez problémů navštívit, tedy pokud se nebojíte nějakých těch bojů. A vězte, že je toho opravdu hodně. V dálce trčící mrakodrap má hned několik pater a každé z nich si můžete pěkně prohlédnout, což výrazně napomáhá uvěřitelnosti světa. Ta si navíc pomůže i zasíláním nejrůznějších upozornění na zajímavé situace, a to i v případě, že nebudete zrovna připojeni. Dovedu si představit, že někdo dostane hlášku o pořádné bitce a ihned se po vzoru hrdinů poletí nalogovat, aby svým kamarádům pomohl.

Blood Drinker samozřejmě není sám, ale hlídá ho několik příslušníků jeho frakce. Jak známo Vyhnanci, k nimž se řadí například z filmu dobře známý Merovigian, zaměstnávají pěkné programy s charakteristikami legendárních oblud jako jsou třeba vlkodlaci nebo vampýrové. Když k nim konečně dorazíme, dochází k boji, který je opravdu zajímavý. Nejde o systém „klikni a čekej“, který je The Matrix Online tak známý z ostatních MMO her. Boj bude vyžadovat naprostou koncentraci a alespoň trochu toho strategického myšlení. Když bojují v Matrixu dvě postavy, zamkne se výhled a vy už se soustředíte jen a jen na boj. Během něj máte možnost použít jakékoliv útočné či obranné taktiky, které máte v paměti, údajně až čtyři najednou. Druhý hráč udělá totéž a když mají oba vybráno, spustí se porovnávací model číselných hodnot, jež mají všechny akce dohromady a ta vyšší samozřejmě vyhrává, avšak ne celý boj. Za vyhraný poměr těchto sil dostává hráč tzv. „fight momentum“. Když jich bude dostatek, můžete si dovolit nějaké speciální údery, jež ukončí bitku. Během ní samozřejmě postavy bojují těmi skvělými bojovými styly, na které se tak pěkně dívá. Boje tak nebudou o mačkání tlačítek ani samovolnou záležitostí, jak by mnozí čekali, ale takřka šachovou partií, navíc s možným využitím bullet-timu. Zatím není zcela jasné, jak budou řešeny potyčky více hráčů zároveň, jelikož to vidět nebylo.

Enter the Matrix

Společně s Matrix: Reloaded vyšla multiplatformová hra Enter the Matrix, na níž pracovalo kultovní studio Shiny pod patronátem vydavatelského domu Atari. Očekávání byla podobně jako u filmu obrovská a stejně jako u něj se nepodařila naplnit, ovšem v tomto případě to dopadlo ještě o něco hůře. Samotná idea projektu byla však více než povedená. Dvě postavy, jimž se významně lišil postup hrou a nevídaná provázanost se snímkem dávali naději, že půjde o cosi výjimečného. Příběh hry totiž skvělým způsobem doplňoval ten filmový a tam, kde šli filmaři na další scénu, hra jí dokončovala, takže jsme se dozvěděli, co vlastně dělaly nejen dvě epizodní postavičky Niobe a Ghost, za něž jsme hráli, ale i charaktery hlavní, s nimiž jsme občas vedli originální rozhovory. Navíc se celý projekt mohl pyšnit celou hodinou natočených scén, které si vzaly na paškál sami Wachovští. Naneštěstí hra dojela na celkem kostrbaté ovládání, špatné implementování bullet-timu, stereotypnosti a také mizerné délce. V současnosti Atari chystá další singleplayerové hry s motivem Matrixu a netlačí je již žádný šibeniční termín, tudíž by mohly dopadnout mnohem lépe. To však zjistíme s největší pravděpodobností až v příštím roce. Pokud byste si o Enter the Matrix chtěli přečíst víc, není nic jednoduššího, než shlédnout recenzi

Všichni hráči budou údajně lidmi, kteří byli probuzeni k pravému životuThe Matrix Online červenou pilulkou. Jak už jsme zmínili, o moc se budou prát tři frakce a ke dvěma z nich, strojům a právě příslušníkům lidské rasy, se budeme moci připojit. Třetí, již představují právě Vyhnanci, se vzepřeli systému a vzdorují plánovanému vymazání. Díky jisté spolupráci s lidmi se mohou těšit z vysokého postavení a není daleko chvíle, kdy by se případně mohli stát virtuálními bohy. Interakce všech tří stran bude údajně velice zajímavá a nabídne spoustu přitažlivých zápletek i úkolů. V pokročilejších fázích příběhu se naskytne i příležitost požít modrou pilulku formou jakýchsi novin, v nichž je třeba číst mezi řádky. Zatímco většina úkolů bude splnitelná v „normálním“ světě, pro ty opravdu velké a dlouhodobé bude třeba právě této modré pilulky.

Celkový nádech grafiky připomíná atmosféru Matrixu, což byl jeden z prvních cílů autorů a podle viděného se dá říci, že se jim to povedlo na výbornou.

Grafický engine se nemá ani v nejmenším za co stydět, jelikož, jak už jsme zmínili, dokáže generovat nevěřititelně rozsáhlé prostředí, navíc minimálním nahráváním při přechodu mezi jednotlivými obrazovkami. Celkový nádech grafikyThe Matrix Online připomíná atmosféru Matrixu, což byl jeden z prvních cílů autorů a podle viděného se dá říci, že se jim to povedlo na výbornou. Nečekejte žádné jásavé barvy, možná tak oblečení jimi trochu hýří, ovšem jinak se připravte spíše na temné kontury. Postavy se skládají z několika tisíců polygonů a na jejich přirozeném rozpohybování je to vidět, zvláště pak při bojových sekvencích. The Matrix Online tak vypadá na jednu z nejnadějnějších MMO her, jež jsou ve vývoji. Síla její licence se může stát docela dobře i kontraproduktivní a titul se klidně nemusí tak docela povést, a ta pravděpodobnost tu díky revolučním prvkům v boji a vývoji postavy, dozajista je. Na druhou stranu, v případě, že by vše šlo podle plánu, měli bychom mít co do činění s unikátním a revolučním dílkem, které by prodloužilo vítaná dobrodružství v Matrixu na hodně dlouhou dobu. Jestliže jsou MMOG obecně hodně návykové, Matrix Online by byl minimálně dvojnásobně, což sice není dobré pro hráče lehce podléhající závislosti, ale ti ostatní si ji jistě užijí, ale jak už jsme řekli, jen v případě, že se povede, v což můžeme jen doufat.


Index očekávání: 8/10
Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Další z rubriky

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...



Najdete na iDNES.cz