RECENZE: The Pathless dokazuje, že artová hra nemusí být automaticky nuda
The Pathless
Platforma: PC, iOS, PlayStation 4, PlayStation 5
Výrobce:
Giant Squid Studios
- Pohledná grafika a úchvatná hudba
- Spousta hádanek
- Efektní souboje s bossy
- Příběh o ničem
- Ke konci už je trochu stereotypní
- Na to co hra nabízí poměrně drahé
Ano, i počítačové hry mohou být uměním, bohužel většinou autoři kreativitu popustí pouze v oblasti audiovizuálního zpracování. V posledních letech se objevila spousta meditativních hopsaček či walking simulátorů, na které se sice krásně kouká, hezky se poslouchají, ovšem obsahově jsou prázdné.
Čtyři roky stará Abzû nezávislého vývojáře Matta Navy je toho nejlepší ukázkou. Jakmile se totiž pokocháte krásně vytvořeným podmořským světem následuje jen nuda a nekonečného čištění dna od blíže nedifnovaného abstraktního zla (viz naše recenze).
Navova novinka The Pathless ze začátku působí úplně stejně. Sice se v ní tentokrát alespoň mluví, ovšem příběh o lovkyni, která musí porazit pět příšer a osvobodit tím jakýsi ostrov, by neutáhl ani Dooma. Grafika má stejnou stylizaci jako Abzû, zůstává i čarokrásná hudba držitele Grammy Austina Wintoryho, i tak jsem se však obával další roztahované nudy u které si místo vychutnávání dobrého vína budu muset vařit kafe po litrech, abych vůbec udržel oči otevřené. Naštěstí to tentokrát dopadlo mnohem lépe a autoři do krásně vypadajícího koktejlu přidali i nějakou hru.
The Pathless se odehrává ve velikém otevřeném světě rozděleném na několik samostatných území. V nich budete muset vyřešit určitý počet prostorových hádanek, než se vám otevře možnost vyzvat jednoho z bossů na souboj. Hra je v podstatě lineární, ovšem dává vám poměrně velikou svobodu co a v jakém pořadí chcete řešit.
Samotné hádanky nejsou ničím významné a spoléhají na tradiční přepínání pák ve správném pořadí, posunování zrcadel, aby paprsek světla dosáhl tam, kam má, nebo třeba hledání ukrytých symbolů. Mnohem zajímavější je ovšem způsob pohybu po herním světě.
Hlavní hrdinka má dispozici speciální luk, kterým musí trefovat po světě nahodile rozházené „terče“. Ty jí udělí dočasné zrychlení, což v kombinaci s možností se díky spřátelenému orlovi dočasně vznášet znamená, že se po herním světě dokážete pohybovat obrovskou rychlostí. Ve výsledku to trochu připomíná pohyb Spider-Mana ze stejnojmenného hitu, jen se u toho držíte mnohem víc při zemi.
Tuto neobvyklou formu pohybu je ovšem potřeba se pořádně naučit, jinak pohybem po světě strávíte spoustu zbytečného času. Ve hře navíc nenajdete žádnou formu mapy ani jinou navigaci, musíte si vše oběhat sami.
Během průzkumu světa vám nehrozí žádné nebezpečí, o to dramatičtější jsou občasné souboje s bossy. Ty se skládají z několika fází a představují příjemné osvěžení z jinak poklidného tempa.
Bohužel, autoři trochu neukočírovali délku hry, a tak dříve nebo později zjistíte, že děláte dokola pořád to samé. Každý nový svět sice vypadá vizuálně odlišně, děláte v něm však stejné věci. Vyřešit šest hádanek, odemknout tři věže, porazit bosse, vstoupit do portálu a poté zase vše dokola. A znovu. A pak ještě dvakrát.
Naštěstí je u toho na co koukat. The Pathless byl jedním z prvních next gen titulů, které jsem hrál na PS5, což je poněkud paradoxní vzhledem k faktu, že hra kromě toho vychází i na PC a mobilních telefonech. Jenže krása hry nespočívá v obrovském množství polygonů a pokročilém nasvícení, ale v její unikátní stylizaci. O hudbě ani nemá cenu vůbec mluvit, máme tady horkého kandidáta na soundtrack roku.
The Pathless dokonale ukazuje, že umělecké zpracování není překážkou toho, aby hra mohla být v dobrém smyslu zábavná a originální. Jestli to dokáže obhájit poměrně vysokou cenu 850 korun, když už je i na konci své zhruba sedmihodinové kampaně trochu stereotypní, je ovšem otázkou.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 15 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...