RECENZE: Nové Settlers: New Allies nespasí ani koňská dávka nostalgie

Série budovatelských strategií The Settlers letos slaví kulaté třicáté narozeniny. Kdo by ovšem doufal, že právě vydaný nový díl s podtitulem New Allies je tím dárkem, na který fandové této zaběhnuté, byť v posledních letech zanedbávané značky čekali, je bohužel vedle.
50

The Settlers: New Allies

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce: Ubisoft

  • Česká lokalizace
  • Hra obstojně vypadá a je dobře optimalizovaná
  • Nadměrné zjednodušení spousty herních mechanismů
  • Podprůměrná umělá inteligence
  • Boje na úrovni mobilního titulu
  • Spousta surovin je v podstatě volitelná

Herní karta

Noví settleři jsou totiž v podstatě po všech stránkách průměrnou hrou, která mohla stejně dobře skončit na obrazovkách mobilů a tabletů a kterou sráží několik chyb.

Příběhová kampaň začíná občanskou válkou a útokem vůči panovníkovi, z čehož však hráči na vlastní oči nevidí nic. Autoři hry totiž místo toho v první misi překotně a neobratně ukazují úprk malé části populace před násilím, které zachvátilo jejich domovinu.

Naskáčou tedy na loď a odplují vstříc lepším a zářivějším zítřkům v novém domově, který ovšem potřebují nejprve najít. Záhy se setkají s ostrovním národem Maru sužovaným nelítostnými bandity. A aby přivandrovalci ukázali, že jsou co k čemu, bez zaváhání se vrhnou mírumilovným ostrovanům na pomoc.

The Settlers: New Allies - obrázky z recenzování

Rychle se ukáže, že předci uprchlíků před občanskou válkou už se v minulosti s lidem Maru při svých cestách rovněž setkali. A hlavní cíl kampaně se tak rychle změní z hledání nového domova v archeologickou expedici zahrnující břečťanem a palmami zarostlé sochy a rozvaliny někdejšího rušného přístavu.

Příběh, který nezaujme

Je jasné, že od budovatelské strategie nikdo asi nečeká strhující dějovou linku, která v hráčích probudí emoční tornádo. A jako někomu, kdo se kdysi po maturitě hlásil na archeologii a snil o tom, jak bude odkrývat zapomenuté dějiny lidstva, je mi premisa pátrání po odkazu předků poměrně blízká.

Ani to bohužel nestačí k tomu, aby mě příběh zaujal víc než povrchově. Hlavní negativní podíl na tom mají „hrdinové“, kteří kampaní provázejí. Zatímco kartografka, která se s nadšením přehrabává starými mapami a artefakty, mi byla sympatická, její společník, který si v jednom kuse na něco stěžuje, kňučí a vzdychá, je zabijákem jakéhokoli „drajvu“, který by kdy příběh mohl nabrat. A když se najednou na poradě hlavních postav odnikud vyloupla královna výše zmiňovaných banditů, už jsem jen mávl rukou a řekl si, že to se fakt nepovedlo.

A ono by to vážně většině hráčů bylo fuk, protože u tohoto typu her jde v první řadě o budování vlastní osady s dobře fungující ekonomikou, aby bylo možné se kochat tím, jak panáčci pěkně pobíhají a každá budova pracuje přesně tak, jak má.

The Settlers: New Allies - obrázky z recenzování
The Settlers: New Allies - obrázky z recenzování

Kámen úrazu je ovšem v tom, že v tomto ohledu nenabízejí settleři nic nadprůměrného. Naopak, od dob Settlers 2, kteří ve své době působili jako zjevení, a především starší hráči si je pamatují i po skoro třech desetiletích, se nový díl v tomto budovatelském ohledu nikam neposunul. Ba naopak došlo ke zjednodušením a nežádoucím zkratkám. A v oblastech hratelnosti, kde autoři naopak přidali, je to spíš ke škodě věci.

Základ v podobě zajištění dřeva a kamene na základní stavby a postupné přidávání obilí, masa či ryb zůstal stejný, ale přijde mi to teď celé tak nějak méně uspokojivé. Možná jsem jen netrpělivý, ale mám dojem, že všechno v nových settlerech trvá fakt dlouho, a protože hra nenabízí (nebo nabízí, ale neobjevil jsem kde) možnost zrychlení času jako například v Cities: Skylines, opakovaně se mi stávalo, že jsem místo čekání na to, než panďuláci vykutají dost kamene na vydláždění cest, od počítače prostě odešel, abych umyl nádobí, udělal si večeři nebo navštívil nedalekou večerku. A to opravdu není známka strhujícího titulu.

Slimák je můj rychlejší brácha

Tento problém ještě podtrhuje dost neschopná umělá inteligence – především stavitelé, kteří jsou pro budování vašich osad naprosto klíčoví a nezastupitelní, často stojí u rozestavěné budovy a čekají na to, než jim nosiči surovin milostivě přinesou další kamenný blok či fošnu, i když by klidně mohli hned vedle vybudovat/vylepšit silnici nebo pomoct s jinou stavbou o kousek dál, kde už všechny potřebné suroviny nanošené jsou.

Možná to zní jako hnidopišství, ale ve spojení s výše popsanou pomalostí je to v lepším případě frustrující, v tom horším se rozzuříte. Stavitelé také nemají absolutně žádný pud sebezáchovy, takže zůstanou stát na místě, i když na ně naběhne jednotka lučištníků nebo vojáků, a prostě se nechají zabít. Navíc se pohybují velmi pomalu, takže když se je snažíte před útočícími nepřáteli zachránit, tak stejně většinou neuspějete, protože jsou svižní asi jako batole s batohem plným kamení. Pomalí jsou i poté, co zainvestujete do upgradů a zvýšíte rychlost jejich pohybu o polovinu.

The Settlers: New Allies - obrázky z recenzování

Toto šnečí tempo navíc jen podtrhuje a zhoršuje už popsaný problém s tím, že ve hře všechno strašně dlouho trvá. Nejostřejšími tužkami v penále nejsou ani nosiči surovin, a protože se autoři neobtěžovali implementovat funkci, díky níž byste jim mohli určovat priority, často se věnují něčemu úplně jinému, než byste potřebovali. A ve chvíli, kdy zadáte například prodej dvou set pytlů mouky v přístavu, abyste měli zlaťáky na výzkum nebo vojáky, vytvoří na přístupových cestách nefalšovanou středověkou zácpu, kde auta suplují dřevěné dvoukoláky.

Navíc ani ono budování fungující osadní ekonomiky se nevyhnulo zjednodušením – když budu hodně cynický, tak vystačíte se dřevem (respektive fošnami) a kameny, z nichž se dá postavit drtivá většina budov. A pokud je třeba přihodit ještě nářadí, tak to taky není problém, protože se vyrábí – překvapení – z kamenů a dřeva.

Pokud potřebujete svoje městečko ochránit před nepřáteli, je potřeba do popsaného primitivního surovinového řetězce přihodit ještě uhlí a železnou rudu, z nichž se dají posléze vyrobit zbraně – štíty pro obránce, palice pro úderné jednotky a luky pro lučištníky. V podstatě všechny další suroviny, jako jsou ryby, maso, bobule nebo chleba, slouží pouze k tomu, aby některé budovy pracovaly rychleji a produkovaly dva kusy tovaru místo kusu jednoho.

V jednom kuse na bojišti

Autoři také kladou podle mého názoru až příliš velký důraz na boje. Kromě výše zmíněných tří typů jednotek si ještě můžete vytrénovat ranhojiče a také alchymisty, kteří excelují v ničení nepřátelských budov. K náboru těchto podpůrných jednotek potřebujete ještě drahokamy.

Boje samotné jsou ale naprosto nezajímavé – neexistuje možnost armádě vnutit nějakou pevnou formaci, aby štítonoši byli vpředu, až za nimi pak lučistníci a další zranitelné jednotky, takže buď musíte být démon mikromanagementu, nebo prostě pošlete celou údernou sílu v jednom chumlu směrem k nepříteli a doufáte, že to dobře dopadne.

The Settlers: New Allies - obrázky z recenzování
The Settlers: New Allies - obrázky z recenzování

„Naštěstí“ je umělá inteligence nepřátel v kampani na bodu mrazu, a není tak problém vylákat jedním vojclem menší skupinky do pastí nebo oním jedním obětním beránkem spustit speciální schopnosti obranných věží, které se pak dlouho nabíjejí. Ranhojiči se sice mohou naučit například kouzlo spočívající v metaní hustého zpomalujícího slizu, přesto právě primitivní (a v kampani všudypřítomné) boje jsou aspektem, v němž se noví settleři zdaleka nejvíc přibližují jednoduchým hříčkám pro mobily nebo minimálně počítačovým strategiím z dob, kdy posílání jednoho chumlu jednotek bylo maximum možného. A hru v tomto ohledu nespasí ani fakt, že každá ze tří hratelných frakcí má jednu unikátní jednotku – ta se totiž od těch běžných liší naprosto minimálně.

Abych jen nekritizoval, tak může být novým settlerům přičteno k dobru aspoň to, že obstojně vypadají a oplývají dobrou optimalizací. I když je pravda, že před vydáním prvních opravných záplat měla hra tendenci čas od času spadnout. Slušné je i ozvučení, ale hudbu si při nejlepší vůli vybavit nedokážu.

Velkým plusem pro jazykově nevybavené hráče je bezesporu fakt, že mají New Allies českou lokalizaci, takže nemusejí naslepo zkoušet, jak co funguje. Jako celek jsou ovšem noví settleři veskrze průměrnou hrou a z mého pohledu zkrátka promarněnou příležitostí. A upřímně doufám, že tento nepodařený titul nepohřbí celou sérii nadobro. Byla by to škoda.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

50 %

Čtenáři

36 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 38 čtenářů

  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

novinky 14. 3. 2024 5

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

novinky 18. 3. 2024 1

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

novinky 13. 3. 2024,  aktualizováno 15. 3. 2024 5

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

novinky 12. 3. 2024 49

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

novinky 15. 3. 2024 6

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

magazín 19. 3. 2024 4

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

novinky 18. 3. 2024 4

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

novinky 18. 3. 2024 7

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

novinky 18. 3. 2024 2

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...