The Settlers: Rise of an Empire
Asi se mezi našimi čtenáři najde jen málokdo, kdo nikdy neslyšel o sérii strategických her The Settlers. První díl na nás vybafl už v roce 1993 a od té doby jsme pravidelně bombardováni novými díly nebo datadisky a když už by si člověk řekl, že to už snad byl konec, nadělí nám Ubisoft regulérní šesté pokračování s podtitulem Rise of an Empire. Jaké je?
Princip Setlers je vpravdě jednoduchý. Na počátku máte k dispozici pouze vlastní zámek a několik základních surovin (dřevo, kamení, železná ruda, ...) a úkolem je vytvořit fungující a prosperující království, případně třeba i zničit nepřítele. První kroky tedy většinou vedou k postavení dřevorubců, kameníků a dolů. Aby Osadníci ale správně makali, je důležité je krmit. Postavíte proto např. rybárny, myslivny nebo farmy a dále udírny, řeznictví, pekárny a další podobné stavby, kde se z polotovarů vyrábějí hotové dlabance. Po zajištění základních potřeb je nutné expandovat s pomocí vojenských staveb a v případě kontaktu s nepřítelem bojovat. V první a druhém dílu bylo ještě potřeba mít všechny stavby propojeny cestami, kudy osadníci chodili a nosili suroviny. Třetí a čtvrtý díl pojali hru už poněkud volněji a pětka už byla úplně něco jiného.
Zatímco pátý díl (Heritage of the King) se zcela odklonil od původního konceptu a byl de facto tuctovou RTS, šestka se snaží navázat na slávu série po čtvrtém dílu. Nebudeme si nic nalhávat, po geniální dvojce už to nikdy nebylo ono, přestože i další dva díly skýtaly velkou porci zábavy a kdyby minulý rok nevyšel vynikající remake druhého dílu (10th Anniversary Edition + datadisk Vikings), už by to vypadalo, že to jde s celou sérií pořádně z kopce. Zatím poslední, šestý, díl jsem tedy instaloval s jistými obavami, co mě vlastně čeká za hru. Budu opět stavět cestičky nebo fláknu libovolnou budovu kamkoliv? Přikloní se nový díl spíše ke klasickému konceptu dvojky nebo nás čeká další pětka? Odpověď leží někde mezi, ale popořadě.
Bylo nebylo jedno království...
Po vytvoření profilu a pohrabaní v nastavení vám nic nebrání skočit rovnou do kampaně. Ta je jen jedna, bez možnosti zvolit si obtížnost a jediné, co můžete ovlivnit je vaše pohlaví a znak (jejichž nabídka je bohužel dost mizerná). Ani jedna výše zmíněná věc však nemá na průběh hry jakýkoliv vliv. Velkou novinkou je přítomnost hrdinů, takže si o nich teď povíme něco víc. Hrdinů je ve hře celkem šest a získáváte je automaticky postupem v kampani. Před každou misí si jednoho vyberete a s ním už strávíte celou misi bez možnosti změny. Samozřejmě si hrdinu nevybíráte pouze pro dobrý pocit, ale proto, že každý má své unikátní vlastnosti, konkrétně jednu aktivní a jednu pasivní. Bohužel jejich vyvážení mi nepřišlo moc dobré, takže zatímco levnější upgrade budov nebo konvertování nepřátelského pluku vojáků do vlastních řad využijete celkem často, pobavení okolních osadníků nebo jejich nakrmení je celkem zbytečné. Každého hrdinu budete během mise povyšovat v jeho hodnosti (šerif, baron atp.), což umožní stavět další stavby a využívat pokročilé techniky (např. poslání špióna do nepřátelského skladu). Ke každému povýšení je ale třeba splnit předem dané podmínky jako upgrade vlastního hradu, získat určité zásoby konkrétní suroviny atd. Když už jsme u toho povyšování, povyšovat jdou i budovy a každá hned několikrát. Sice to stojí další suroviny, ale ve výsledku se to vyplatí díky zvýšení produkce. Další novinkou je rozdělení mapy do teritorií. Pokud vlastníte teritorium (nebo vstoupíte do nového), vidíte dole na minimapě, jaké suroviny se na něm nacházejí a pokud zde postavíte strážní věž, připadne území vám a suroviny je možné využívat. Pokud tedy území vlastní protivník, máte utrum a jeho suroviny si prostě nevezmete.
|
Tenhle chce to a ten zas tohle
Protože ale začínat pokaždé od píky, vybudovat hospodářství a vydrtit protivníka už není po několikáté stejná zábava jako na začátku, čeká na hráče v kampani několik příjemných překvapení. Ne všechna teritoria na mapě jsou totiž neutrální nebo nepřátelská. Na některých mapách dokonce ani nepřítel není! Místo toho tu je několik neutrálních kmenů, kterým je nutné pomáhat v nouzi se surovinami nebo je bránit před napadením např. bandity nebo dravou zvěří. Za odměnu s vámi začnou obchodovat, díky čemuž se dostanete k surovinám, které třeba jinde neseženete. V praxi to vypadá zhruba následovně – došlo vám potřebné kamení, a proto se vydáte na průzkum dále od města. Narazíte na domorodou vesničku s kamenolomem, která s vámi ale nechce nic mít, dokud nedostanete doporučení od místního barona. Dojedete tedy do sousedního neutrálního města, kde dostanete úkol vyčistit okolí od agresivních vlků. Po jeho splnění se vám baron svěří, že městu chybí kožešiny a pokud jim pošlete řekněme deset kusů, doporučí vás. Po doporučení můžete obchodovat s vesničkou, koupíte kamení a vylepšíte si hrad, díky čemuž lze povýšit hrdinu, po jehož povýšení se objeví další úkol atd. Takhle krásně odsýpají všechny mise a nuda nehrozí.
Tedy lépe řečeno nuda hrozí, ale ne díky špatně navrženým misím. Nuda se dostavuje ve chvíli, kdy na něco čekáte. Např. máte vyrobit určité množství konkrétní komodity nebo než sem dojede karavan s koupenými surovinami. V takových chvílích mi neskutečně chyběla nějaká možnost zrychlení času, ale na druhou stranu musím uznat, že jsem se alespoň v těchto chvílích kochal pohledem na můj pracující lid. A že to nebyl pohled k zahození.
Krásný vzhled je na ten boží svět
V čem poslední Settlers totiž opravdu excelují, to je rozhodně design a grafické zpracování. Něco je snad patrné z okolních screenshotů, ale vidět to v pohybu je něco naprosto jiného. Každá budova, každá postava a každý další objekt je neskutečně detailní. Kamerou lze navíc rotovat nebo zazoomovat až těsně nad zem a pozorovat, co který osadník zrovna dělá. Můžete tedy sledovat výrobní proces kostek mýdla nebo železných plátů, pozorovat, jak se obyvatelé baví na slavnostech na náměstí nebo jak se vybírá med ze včelích úlů. Množství detailů je chvílemi až neuvěřitelné a pokud máte silnější sestavu, hru si rozhodně vychutnáte. Ani na slabších strojích se však nemusíte bát. Nastavení skýtá široké možnosti, jak vyladit vzhled pro plynulý chod za cenu ztráty několika efektů (menší detaily trávy apod.).
Skvělý vizuální zážitek umocňuje střídání léta a zimy, které však nemá pouze „kochací“ význam, ale musíte s ním počítat i v ekonomice. V zimě totiž zamrznou řeky (které lze poté třeba přejít s vojáky) a rybolovu můžete říct pápá, přestane růst obilí a ze včel med také nevyrazíte i kdybyste se postavili na levé ucho. Pokud tedy nemáte dostatečné zásoby a dobré umístění lovců a řezníků, mohou obyvatelé stávkovat a to není nikdy nic dobrého. Klimatické zóny jsou celkem čtyři, každá se svými vlastnostmi. Severské země mají velice tuhou zimu a krátké léto, správný management je tedy klíčový. Drobet jižněji se dostanete do klasického klimatu, se zimou a létem cca půl na půl. Více na jih jsou zateplené oblasti s dlouhými a suššími léty. Zde v zimě sice vůbec nesněží, což má své výhody, ale díky vyšším teplotám je půda vyschlá a tedy méně úrodná. No a nakonec úplně na jihu narazíte na vyprahlé pouště, kde lze cokoliv pěstovat pouze v okolí řek nebo oáz.
Nejlepší díl série?
Nový díl Settlers se rozhodně povedl. Vyniká solidní hratelností, excelentní grafikou a několika zajímavými vylepšeními, ale dvojka je dle
|
Verdikt: The Settlers: Rise of an Empire je nadprůměrnou hrou, která měla ambice stát se nejlepším dílem série. To se jí sice díky zbytečné zdlouhavost, příliš jednoduché ekonomice a několika dalším nedostatkům nepodařilo, ale i tak se jedná o hru, kterou by měl každý fanoušek tohoto žánru alespoň vyzkoušet.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 582 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!