Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Settlers - série strategií od Blue Byte

  12:00aktualizováno  12:28
Blue Byte je německý tým známý především RPG hrou Albion, strategiemi Battle Isle, ale také sérií ekonomických strategií The Settlers, která měla už dvě pokračování, několik datadisků a je připravován i čtvrtý díl. O tom, že tento fakt už něco v herním světě znamená, se dnes dočtete u nás na BonusWebu!
Settlers

Je všeobecně známo, že německá firma Blue Byte nevyrobila příliš mnoho vyloženě špatných her. Pokud zašátráte hlouběji do vaší paměti, někdy na začátek devadesátých let, jistě zde naleznete titul s názvem "History Line 1914 - 1918". V době, kdy všichni sahali po tématech druhé světové války, Blue Byte se soustředil na dřívější historické události a to se mu vyplatilo. Snad každý z vás bude určitě znáte sérii tahových strategií Battle Isle, jejíž čtvrtý díl se chystá ve spolupráci se slovenským týmem Cauldron, který má na svém kontě víceméně úspěšný Spellcross. Další tituly Blue Bytu byly spíše akčního (Dr. Drago) nebo sportovního ražení (různé tenisové hry nepříliš vysoké kvality), anebo také adventury (ESC from F5) či RPG (Albion). Jak ale vidíte, německý tým spíše kraluje na poli strategií, a proto nebude překvapením, že jejich vůbec nejúspěšnější sérií her jsou Settleři - osadníci.

Zatímco se ostatní týmy snažily kopírovat Dunu nebo Warcraft, Settleři šli v žánru realtimeových strategií o něco dále. Na prvním místě zde nebyl boj, ale výroba statků. Ve hře jste museli vytvořit dokonale se doplňující infrastrukturu řemesel, kdy by bez chybějícího článku soustavy "něco neklapalo". Jednoduchým dopracováním se v koncepci - získat jídlo, nakrmit jím horníky v dolech, jejich rudy zpracovat v "továrnách" a výsledky tohoto postupu - zbraně a zlato, doručit vojákům a ti mohli vyrazit do boje proti nepříteli. Tam, kde se ostatní strategie soustředily výhradně na taktiku ("nějakým způsobem" vyrobit zbraně, vycvičit vojáky, zkonstruovat bojová vozidla a ty pak takticky posílat na určená místa boje), se Settleři více soustředili na samotnou výrobu - boj a taktika zde byly až na druhém místě nebo lépe řečeno tvořily až finálovou fázi. V "pravých" realtimeovkách šlo také především o zničení nepřátelské základny a tím bylo zajištěno dobytí území a vítězství v úrovni, zatímco v Settlerech jste kolonizovali území postupně - drobným Settlersrozšiřováním teritoria pomocí vojenských staveb, a porážka nepřítele přicházela v úvahu až při téměř těsném přiblížení těchto dvou území. Samozřejmě v době vydání nešlo o nic nového - cituji Lukáš Hoyera ze Score č.3: "...hra Settlers vypadá tak trochu jako Populous a hraje se jako Sim City..., ... hry mají spoustu společných rysů, ale přestože nejde o nic nového, neubírá to Settlers na hratelnosti." Svým osobitým zpracováním byla ale koncepce settlerovských her nepřekonatelná a určitě inspirovala mnoho dalších her, ať už klonů (Knights and Merchants: Rytíři a kupci) nebo jiných výborných her, které tohoto nápadu využily (série Age of Empires).

Určitě bych se ještě měl vrátit ke geniálnímu systému fungující ekonomické infrastruktury... Zisk jídla bylo možno provádět několika způsoby... Přímo, kdy rybář nebo lovec byly prvotními tvůrci potravy, nebo nepřímo, kdy pekař nebo řezník pomocí jinde zpracovaných surovin (obilí - mouka / obilí - prasata) vytvořili pochoutku, která se posléze dopravila horníkům do dolů, v nichž se těžily různé druhy rud (zlato, železo, kámen, uhlí). Kombinací určitých komodit (zlato, uhlí) pak docházelo k vytvoření finálního produktu (zlaté mince) ve specifických budovách. Na konci tohoto řetězce pak byli vojáci, kterým byly dopravovány zbraně a zlaté mince, o tom všem bylo celé snažení. Zvláštní členění pak má samotná výstavba domků - lesník vysadí stromky, které dřevorubec pokácí a pila je pak zpracuje na fošny. Dalším nutným stavebním materiálem byl kámen, který těžil buď horník v dole nebo přímo kameník z okolních skal. Určitě jsem nezmínil všechny prvky, no ale to jen proto, že se liší díl od dílu...

The Settlers. První díl vyšel na konci roku 1993 nejprve na Amigu, později také na dnes u nás nejrozšířenější platformu - PC, v USA ovšem pod názvem Serf City: Life is Feudal (Město nevolníků: feudální život) a v Německu jako Die Siedler. Zvláště na PC byla hra velmi zajímavá, protože přinesla na tu dobu nevídanou možnost přepnutí do SVGA rozlišení 640x480. Ale ani na Amize nebyl o ni malý zájem - co si pamatuji, tak každý hrál Settlery. Původní Settlers tedy vycházeli ze systému najít vhodné území, postavit hrad a dát se do práce (podle koncepce, kterou jsem podrobněji popsal v minulém odstavci). Obzvláště krkolomné mi přišlo spojování budov cestami, které jste museli sami klikáním myši stavět (a dbát přitom ohled na sklon území, aby se po ní nevolníci nepohybovali příliš pomalu). Samozřejmě už tehdy byly přítomné grafy, abyste si kontrolovali výkonnost vaší ekonomiky oproti soupeřově. Mohli jste nastavovat priority dopravy zboží, možnosti útoku podle vzdálenosti území a už v tomto raném díle byly přítomny poštovní zprávy, které vám oznamovaly důležité novinky jako např. "Našli jsme uhlí", "Důl je vytěžený" nebo "Získal jste území". Koho přestalo bavit hrát proti počítači v jednotlivých úrovních v rámci kampaně, byla zde velice zajímavá možnost, která vyvstala pro vašeho kamaráda, jenž si tak Settlers mohl zahrát proti vám - jednoduše se přepůlila obrazovka (jakýsi pra-split screen) a kolega pak ovládal druhou myší nebo nepohodlně joystickem celou hru. Zde už byla téměř nutná SVGA (v PC verzi), abyste měli aspoň trochu přehled o tom, co se děje, což bylo ale na druhou stranu velmi náročné, protože s plynulostí měly problémy i tehdejší počítače třídy 486. Na Amize navíc hrála pěkná hudba v MODech, které jistě znáte někteří i dnes (je to dokonce jedna či dvě stopy na CD druhého dílu) - tuším, že na PC to byly pouhé MIDI skladby.

The Settlers II: Veni, Vidi, Vici. Po více než dvou letech (v létě 1996) vydal Blue Byte druhý díl, tentokrát už jen na PC a pod původním názvem "Settlers". Kolem vydání se vytvořil neuvěřitelný hype, kdy se v Anglii několik měsíců před zveřejněním "dvojky" držel na špici žebříčku budget her díl první. Všichni se už ohromně těšili, a také bylo na co. Revoluční bylo zpracování, co se týče například rozlišení (od klasického 640x480 až po ta na tehdejší dobu nejvyšší - 1024x768), hudby (stopy na CD, ovšem myslím si, že byly pouze převedené MIDy přehrané přes tehdejší špičku AWE32), grafiky (vše bylo detailní a barevné, vtipné animace otroků, možnost zobrazení okna s určitým settlerem nebo situací, které jste mohli při hraní sledovat)... V určitých rozměrech doznala změny i herní koncepce. Když jsem si u "jedničky" stěžoval na podivné stavění cest, zde už stačilo ukázat odkud kam a cesta byla automaticky dostavěna. Ale nejen tyto drobnosti, ale také nové typy staveb, jako např. přístavy s loděmi a především promyšlené kampaně a různé rasy. Většinou jste hráli za Římany (odtud podtitul "Veni, Vidi, Vici"), ale mohli jste zkusit také cestu za africké kmeny nebo Japonce apod. Samozřejmě nebyl opomenut multiplayer a osvědčený split screen, tentokrát ale výhradně za pomocí druhé myši. Hodnocení "9/10" Jana Eislera ve Score č.30 jistě není nadhodnocené. Další zajímavostí je, že hra vyšla i na platformu Mac.

Settlers

The Settlers II: Mission CD. Neoriginální název originálního datadisku sice v první půlce roku 1997 nepřinesl nové budovy, zbraně, jednotky a podobně, ale jen další mapy a názvy. Ani to neubralo na hratelnosti a kdo si Settlery 2 zamiloval, mohl s nimi strávit další chvíle, např. díky bonusovém editoru misí. Tato data pak vyšla spolu s původní "dvojkou" pod názvem The Settlers II Gold.

The Settlers III. Třetí díl to neměl příliš lehké. Vyšel totiž v době vynikajících her - na sklonku roku 1998 totiž vyšly takové tituly jako Populous: The Beginning, Sin, Tomb Raider III nebo třeba Half-Life. Ale i přesto si titul vedl velmi dobře. Grafika byla opět úžasná a ještě barevnější a animovanější, hra se pak více soustředila na expanzi a na změnu v bojovém systému (více akce). Pryč byly ty časy, kdy Settleři mohli chodit jen po cestičkách. Spoustu nových budov a více "user-friendly" ovládání určitě také nejsou zanedbatelné faktory. Rok a půl je sice dlouhá doba, ale i dnes se mohou Settlers 3 změřit se současnými tituly. Také proto vyšly datadisky, které přidaly další rasy, budovy, mise apod. Ještě mohu připomenout, že Ice sáhl i u třetího dílu k hodnocení 9/10 (Score 60), a opět právem.

The Settlers, ať už třeba jako "Serf City" nebo "Die Siedler", jsou právem řazeni do herní klasiky. Němečtí Blue Byte dokázali vytvořit fenomén, který znají téměř všichni zkušení počítačoví hráči. Nezbývá nic jiného, než se těšit na další pokračování - The Settlers IV!

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Další pokus o vzkříšení značky Jagged Alliance vypadá jako špatný vtip

Jagged Alliance: Rage!

Bohužel, návrat kultovní strategie Jagged Alliance není takový, jaký by si fanoušci značky nejspíše přáli. Po pravdě...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.



Najdete na iDNES.cz