V minulém roce jsme se dočkali pořádné akční nálože, jakou jsme tu neměli už hodně dlouho a popravdě není jisté, zda se mu letošek vyrovná. Vždyť kompilace pecek Far Cry, Half-Life 2, DOOM 3 nebo Painkiller představovala skvělou akční euforii. Krom tohoto kvarteta zcela evidentních hitů se však objevilo ještě několik nepříliš očekávaných, přesto však velice povedených a hlavně hratelných titulů. Mezi ně můžeme každopádně zařadit i The Suffering – atmosférický akční horor s dobrými nápady a poutavou, byť trochu klišovitou, zápletkou točící se kolem temného vězení, kde se rozhodně neděly věci, jaké bychom chtěli slýchat před spaním . Komerční úspěch jistě nebyl tak ohromující jako v případě zmíněných megaprojektů, na druhou stranu i náklady byly mnohonásobně nižší, tudíž se Suffering stal více než slušně výdělečným počinem, který by byla velká škoda nezopakovat. Vývoj pokračování byl oznámen poměrně záhy po vydání jedničky, čímž pádem se nedají očekávat kdovíjaké změny v konceptu, jako spíše sázka na již jednou ověřené a fungující hodnoty. My se takovému postupu, pokud je vykonáván rozumně a s citem, nebráníme a jelikož nás první díl velice potěšil, věnujeme jeho následovníkovi zaslouženou pozornost.
Příběh má být stejně jako minule koncipován dosti osobní formou a ne pouhým vzletným zachraňováním celého světa.
Pokračování, jemuž tvůrci z důvodu spíše datadiskového ražení nevěnovali ani číslovku v názvu, nás již nezavede do skrz naskrz prozkoumané věznice, jíž jste dozajista vyklidili od všeho šmejdu a první Suffering tak pokořili. Není to sice nutností, avšak tvůrci to mezi řádky vřele doporučují. Nejenže budete znát spoustu souvislostí a pochopíte na každém rohu objevující se narážky, ale získáte v dnešní době ještě jednu unikátní možnost. Jak jistě víte, Suffering měl tři rozdílná zakončení příběhu a Ties the Bind na ně hodlá brát zřetel a ne jen volně navazovat. Tudíž do dvojky půjde nahrát save, jenž vám předchůdce milerád vytvoří. Podle vašich předchozích skutků se tak bude chovat i pokračování. Vývojáři přiznávají, že nepůjde o tři odlišné příběhy, spíše jen menší odbočky a také výskyt určitých postav, ale i tak tato serepetička hodně potěší. Kdo se rozhodne hrát rovnou Ties that Bind bez předchozích zážitků, začne defaultním způsobem. I tak by si hru měl užít a pochopit příběh, ovšem, jak už bylo řečeno, znalci z něj budou mít mnohem více. Hlavní hrdina zůstává stejný – Torque se po nepříjemných zážitcích vrací zase domů, do jižního Baltimoru a ačkoliv se hodlá usadit a vychutnat si klidný život, zase to nevyjde a vy se tak v jeho kůži budete muset vydat na lov nepříjemných bestií.Příběh má být stejně jako minule koncipován dosti osobní formou a ne pouhým vzletným zachraňováním celého světa. Paradoxně se tak díky komornějšímu dobrodružství v podobě pomsty za smrt vaší rodiny s hrdinou mnohem více sžijete a ještě rádi mu v temném tažení pomůžete. Hra na emoce, kdy se vám často podivným způsobem zjeví duchové vaší ženy Carmen (ta má dokonce sloužit coby průvodce) či dětí Malcolma a Cory, má něco do sebe a ve spojení s pořádnou porcí strachu si jí dozajista řádně vychutnáte. Opět si budete muset dát pozor na svá rozhodnutí, jelikož tato se odrazí v dalším průběhu hry a mohou se vám klidně vymstít nebo naopak vyplatit. Morální rozhodnutí budou hrát velkou roli a mnohdy před nás tvůrci postaví například volbu, zda zachránit tu kterou NPC postavu. Ta pak na oplátku může nabídnout své služby. Měli bychom mít také možnost ovlivnit formu monstra, v něž se Torque občas bude moci přeměnit. Dodržena bude i tradice několika zakončení, jejichž počet by měl tentokrát dokonce překonat sympatickou trojku z předchůdci. Morální rozhodování sice nedosáhne hloubky jako například v Knights of the Old Republic, ovšem na poměry akcí jde o jednoznačně ojedinělý prvek.
Ties that Bind se bude odehrávat v mnohem urbanizovanějším prostředí velkoměsta. Měli bychom se pohybovat po spletitých uličkách a čas od času se podívat i do interiérů. Fandy minulého dílu určitě potěší i přítomnost baltimorské věznice, v níž také strávíme nějaký ten čas. Podíváme se i na sídliště, do podzemních tunelů, nějakých továren a vůbec na všechna ta sympaticky opuštěná místa. Autoři se snaží o co možná největší variabilitu úrovní i jejich důmyslný design, jelikož jsou si vědomi faktu, že jedině poutavost a dobré navržení misí může hru posunout na úroveň japonských velikánů tohoto žánru. Můžeme se prý těšit na intenzivní prožitek, který zadupe do země jakékoliv náznaky nudy. Že něco podobného v Surreal Software skutečně umí, jsme se mohli přesvědčit jak v prvním Sufferingu, tak neméně povedené hře Drakan.
Svůj návrat oslaví hned několik monster z jedničky, ovšem nepůjde o totální kopie, jelikož se dočkají jistých modifikací, jež korespondují se změnou dějiště. Tak například týpek s injekčními stříkačkami po celém těle nyní vypadá spíše jako obět předávkování. Ale dočkáme se i velké spousty zcela nových bizarních stvoření, vždyť tvůrci si právě v jejich oblasti dávají opravdu záležet a chtějí přinést neokoukaný materiál. Tak například potkáme zákonodárce, jemuž někdo ukradl většinu končetin, pavoukovitého zombíka s obří palebnou silou, psa s lidskou hlavou atd. Fantazii se meze rozhodně nekladly a různých monstrózních variací bude vážně velká spousta a takřka všechny dokáží vyvolat příjemné mrazení v zádech. To už platí o něco méně, mluvíme-li o vojenské jednotce zkoumající paranormální jevy, která se ve hře také objeví a shodou okolností nepůjde jen po hrozivých nestvůrách, ale z nejasných důvodů i po vás. Umělá inteligence vojáků má být oproti řadovým monstrům o několik tříd výše. Právě u nich můžeme čekat pokročilé formy kooperace a také využívání těch nejmodernějších zbraní. Mluví se dokonce o tom, že podle toho, jak ve hře budete jednat, se k vám příslušníci jednotky v několika posledních misích připojí nebo zůstanou neutrální a pokud s nimi nenajdete vůbec žádnou společnou řeč, budou vám pořád stát v cestě. Zápletka se tak pěkně rýsuje a vedle klasických a z jiných survival hororů známých pasáží, v nichž jde především o strach z neviděného, si zde s největší pravděpodobností i pěkně zastřílíme. Jak se však říká – všeho s mírou, tudíž budou obě složky hry pečlivě vyvážené.
|
Očekávat můžeme šest odlišných zbraňových tříd oproti třem viděným minule.
Velkým mínusem jedničky bylo dost neošetřené ovládání, na jehož vylepšení se v Surrealu obzvlášť zaměřili. Torqua naučí skákat i krčit se. Ještě důležitější však je, že budou přestřelky nádherně plynulé a lehce ovladatelné, i když v nich budeme pobíhat a vyvádět různé speciální pohyby. I grafika dozná výrazného vylepšení. Protentokrát by měla se měla co možná nejvíce blížit realitě. Autoři se totiž řídí heslem, že čím realističtější prostředí i charaktery budou, tím snadněji nás vystraší.The Suffering: Ties that Bind vypadá na hodně slušný kousek, který by nás rozhodně neměl zklamat. Využívá totiž většiny prvků, jež se nám tak líbily v jeho předchůdci a ještě je mohutně vylepšuje. Opět půjde o maximálně atmosférický, strachem prošpikovaný, horor, v němž se však najde dostatek prostoru i pro pořádnou akci. Potěší i chystaná variabilita misí, zajímavý, na jedničku navazující příběh, který nás postaví před spoustu morálních rozhodnutí. Možná nepůjde o absolutní pecku, ale o velice povedenou a výrazně nadprůměrnou hru takřka určitě. I proto byste se na třetí kvartál tohoto roku měli těšit.
Index očekávání: 85%